Fluffy og nemesis.
Jeg ved godt at indlægget er sat på spidsen, men det er med vilje.
Angående mit citat, og lidt hårde kritik, så er det fordi vi har gang i en diskution om en definition af begrebet misbrug.
Der er et par stykker af os der gør rede for vores holdning, vores redegørelse endte med at, det ikke som sådan er et misbrug, hvis man gør det bevidst. Og at vi derfor mener begrebet er problematisk.
Så siger Fluffy, at når man tager stoffer hver dag, ligemeget hvad, så kan det ende i et misbrug. Men hvordan hænger det sammen, når vi netop har problematiseret begrebet. I fortsætter jo bare med at snakke om begrebet, som om det var helt fastsat hvad det betyder.
Citat:
Jeg forstår yetis indlæg således at, hvis man bevidst tager opiater for at lægge låg på sine følelelser, så er det vel ikke et misbrug, men et brug. For det brug man har i tankerne, er det det virker til.
Og jeg er enig med ham. Jeg mener misbrugsbegrebet er opstået i en snæver fortolkningsramme af hvordan en hverdag skal se ud. Det er sku ikke alle der gider lægge låg på deres problemer ved at se Venner.
Citat:
Ja, men man kan så diskutere hvor smart det er at bruge opiater for at lægge låg på følelserne, jeg vil mene det er dårlig idé, der hurtigt kan ende i misbrug.
Det er den manglende redegørelse herimellem jeg reagerer på. Fluffy hopper jo bare videre i samme dur. Og derfor tolker jeg svaret på begrebsproblematiseringen af misbrugsbegrebet som blivende til "Misbrug er når man misbruger stoffer".
Man kan jo også tage jeres definition af begrebet for gode, og perspektivere den lidt videre.
I siger at det er misbrug hvis det overtager hele ens hverdag. Jamen så er arbejde, på det niveau det foregår på idag, et misbrug. Det er slet ikke nødvendigt at arbejde så meget som folk gør. Det er det jo så, når man gældsætter sig, for at købe et alt for stort hus f.eks. det store TV for meget, samt alle de andre materielle goder man vil have. Dette misbrug er også et valg folk tager. Dette valg må man vel også sige tages for at undslippe at sætte spgm-tegn ved livets dybere spgm, og egentlig ikke tænke over nogle af de skræmmende dele af tilværelsen.
Herved lægges der også et låg på en del psykodynamiske processer. Men hov, der er ingen der råber op om misbrug når folk får mavesår af for meget arbejde, eller de køber de ting for meget, som de hverken har råd til eller brug for.
Et moderat forbrug er selvf. ok, sådan som det er med alt (hvad så end et moderat forbrug måtte være). Men man må sige at, sålænge man tager bevidste valg, der belaster ens tilværelse, eller, egentlig, besværliggør ens tilværelse i form af en form for afhængighed, så er det, ifølge jeres definition, et misbrug.
Dog vil jeg hellere have flere folk tager heroin end køber alle mulige ting, da heroin i hvert fald ikke skader det miljøjeg færdes i hver dag.
(Men så skal man ind på en debat omkring valg, fravalg, og konsekvenser på et mere kulturelt/naturligt niveau.. det er det måske ikke til her)
Så hvor langt tænker i jeres misbrugsbegreb? til at omfatte flere ting end bare stoffer? Hvis ja, hvordan tænker i det ind i andre sammenhænge? Hvis nej, hvorfor så ikke?
Nå, håber dette klargjorde lidt til hvorfor jeg var lidt bitchy før