Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg forstår yetis indlæg således at, hvis man bevidst tager opiater for at lægge låg på sine følelelser, så er det vel ikke et misbrug, men et brug. For det brug man har i tankerne, er det det virker til.

Og jeg er enig med ham. Jeg mener misbrugsbegrebet er opstået i en snæver fortolkningsramme af hvordan en hverdag skal se ud. Det er sku ikke alle der gider lægge låg på deres problemer ved at se Venner.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Odden skrev:
Jeg forstår yetis indlæg således at, hvis man bevidst tager opiater for at lægge låg på sine følelelser, så er det vel ikke et misbrug, men et brug. For det brug man har i tankerne, er det det virker til.

Og jeg er enig med ham. Jeg mener misbrugsbegrebet er opstået i en snæver fortolkningsramme af hvordan en hverdag skal se ud. Det er sku ikke alle der gider lægge låg på deres problemer ved at se Venner.

Ja, men man kan så diskutere hvor smart det er at bruge opiater for at lægge låg på følelserne, jeg vil mene det er dårlig idé, der hurtigt kan ende i misbrug.
Jeg vil slet ikke mene at stoffer burde være en del af ens hverdag, ikke indtag ihvertfald. Jeg kan slet ikke forstå at i mener det er ok at sidde og tage opiater hverdag, slet ikke på et så diffust grundlag som det.
Det kan godt være at vi har en forskellig mening af hvordan en hverdag skal se ud, men mener du/i seriøst at man kan leve et normalt liv, med et dagligt brug af opiater? Og hvorfor har man overhovedet brug for at sidde og tage disse ting hverdag? Lige nøjagtig opiater får man jo ikke noget sjæleligt ud af - modsat f.eks psychedelia. Men hey, jeg vil da gerne høre jeres begrundelser... :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
yeti skrev:
Hvis nu man bruger en hammer til at få kapslen af en øl eller sodavand, og den virker fint til dette formål, er det så misbrug?

Hvis nu man bruger heroin hver dag til at lægge låg på sine følelser og opnå en tilstand af total ligegyldighed, og det virker fint til dette formål, er det så misbrug?

Min mening om emnet er at misbrug ikke eksisterer, det er et ord der er opfundet for at sætte nogle ting i dårligt lys.

Ordet "misbrug" er vel til for at definere et f.eks. uhendsigtsmæssigt adfærdsmønster.
Og når du siger at ordet er blevet opfundet for at sætte ting i dårligt lys. Ja.. så misbruger man vel ordet misbrug.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Fluffy:
Ser du fjernsyn hver dag? Hører du musik hver dag? Har du vaner du gør hver dag, som egentlig ikke er nødvendig for at du kan leve dit liv?
Det tror jeg alle har og gør. Mine vaner indebærer ikke opiater, men sikkert andre ting der er ligeså fordummende. Eller lige så meget spild af tid.
Så længe det er et valg er det fint nok. Jeg ville personligt ikke selv tage opitater eller noget andet hver dag, men hvis det er en persons valg skal vedkommende vel have lov til det.

Så det er ikke at forsvare hvad folk gør. Bare et forsvar af folks egne personlige valg, der, i dette tilfælde, ikke går ud over andre end dem selv.

Citat:
Ja, men man kan så diskutere hvor smart det er at bruge opiater for at lægge låg på følelserne, jeg vil mene det er dårlig idé, der hurtigt kan ende i misbrug.

Denne sætning viser at du ikke kan perspektivere tingene, og viser din snævre tolkningsramme. Det er det samme som at definere misbrug ved f.eks. "Et misbrug er når man misbruger et stof".. Se, det giver ingen mening vel?
Samme med hashlovgivning: "Hash skal være ulovligt, fordi det er det bare, ulovligt!"

Titel:
Dedikeret medlem

yeti skrev:
Min mening om emnet er at misbrug ikke eksisterer, det er et ord der er opfundet for at sætte nogle ting i dårligt lys.

Men eftersom det er et ord der benyttes i fx sundhedssystemets diskurser om den menneskelige adfærd, og at er handles på baggrund af begrebet, kan man ikke se bort fra at det i kraft af sproget eksisterer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Fluffy:
Ser du fjernsyn hver dag? Hører du musik hver dag? Har du vaner du gør hver dag, som egentlig ikke er nødvendig for at du kan leve dit liv?
Det tror jeg alle har og gør. Mine vaner indebærer ikke opiater, men sikkert andre ting der er ligeså fordummende. Eller lige så meget spild af tid.
Så længe det er et valg er det fint nok. Jeg ville personligt ikke selv tage opitater eller noget andet hver dag, men hvis det er en persons valg skal vedkommende vel have lov til det.

Så det er ikke at forsvare hvad folk gør. Bare et forsvar af folks egne personlige valg, der, i dette tilfælde, ikke går ud over andre end dem selv.

Citat:

Denne sætning viser at du ikke kan perspektivere tingene, og viser din snævre tolkningsramme. Det er det samme som at definere misbrug ved f.eks. "Et misbrug er når man misbruger et stof".. Se, det giver ingen mening vel?
Samme med hashlovgivning: "Hash skal være ulovligt, fordi det er det bare, ulovligt!"

Ja jeg ser fjernsyn, hører musik o.s.v hverdag, men IMO kan det ikke sammenlignes med stoffer. Stoffer kan føre til en tankegang hvor man ikke tænker på meget andet end det, det er blevet bevist så mange gange igennem historien. Jeg kan selv se hvor meget jeg tænker på stoffer igennem en hverdag, og dem jeg kender der også tager stoffer, snakker jeg meget med om det emne når jeg er sammen med dem, og jeg har endda et meget sporadisk forbrug af stoffer - Og det skræmmer mig!

Jeg kan ikke se hvorfor du mener det citat du har taget ud, er det samme som " et misbrug er et misbrug". Men det er jo selvfølgelig min egen mening igen, men jeg synes bare det ville være en dum ide at tage stoffer for at gemme sig for sine følelser.
Jeg er bare generelt af den opfattelse, at stoffer slet ikke burde være den bærende del af ens hverdag, der burde være andre værdier der rangerer højere for en.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Fluffy McPooch skrev:
Jeg er bare generelt af den opfattelse, at stoffer slet ikke burde være den bærende del af ens hverdag, der burde være andre værdier der rangerer højere for en.

Enig, stofferne er krydderiet, ikke selve retten...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Fluffy McPooch skrev:

Enig, stofferne er krydderiet, ikke selve retten...

Præcis... :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Laden Barnjesus skrev:
yeti skrev:

Men eftersom det er et ord der benyttes i fx sundhedssystemets diskurser om den menneskelige adfærd, og at er handles på baggrund af begrebet, kan man ikke se bort fra at det i kraft af sproget eksisterer.

Det er klart, men derfor bør der netop også ses på hvad det egentlig betyder. Der findes en masse begreber som bare ikke er klart definerede, men som folk alligevel handler ud fra, og det betyder at der handles i blinde. Faktisk skulle man nok overveje at skrive nogle læserbreve/artikler til det mere offentlige rum, så flere mennesker blev opmærksomme på problemet. Det er dog tvivlsomt hvor meget det ville ændre lige nu og her, men man skal jo starte et sted.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Fluffy:

Citat:

1) Der ingen grund til at kritisere på denne måde...

At bruge opiater for at lægge låg på sine følelser, er vel at fortrænge. Og da man føler behov for opiater til at fortrænge med, giver det i sig selv en uløst problemstilling...
2) Synes det giver mening hvad der står i citatet..

"Et misbrug er når man misbruger et stof":?:
3)Syntes der er skudt helt ved siden af meningen med hvad der står ovennævnte citat..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ingen der snakker om hvorvidt selvdestruktiv brug er en god idé eller ej, det afhænger af ens livsanskuelse jo. Men altså, hvis jeg ønsker at handle selvdestruktivt, og benytter mig af et værktøj der virker til formålet, er det altså brug, ikke misbrug. Selvdestruktivt og livsfornægtende måske, men misbrug er et ord der ikke giver mening i denne sammenhæng.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er et blæst topic, og noget fucking ordkløveri, men...

Yeti har faktisk en pointe dér.

Hvis man "misbruger" stoffer f.eks. benzodiazepiner til selvmedicinering, så bruger man dem jo faktisk med et formål.

:lol:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Fluffy og nemesis.
Jeg ved godt at indlægget er sat på spidsen, men det er med vilje.
Angående mit citat, og lidt hårde kritik, så er det fordi vi har gang i en diskution om en definition af begrebet misbrug.
Der er et par stykker af os der gør rede for vores holdning, vores redegørelse endte med at, det ikke som sådan er et misbrug, hvis man gør det bevidst. Og at vi derfor mener begrebet er problematisk.
Så siger Fluffy, at når man tager stoffer hver dag, ligemeget hvad, så kan det ende i et misbrug. Men hvordan hænger det sammen, når vi netop har problematiseret begrebet. I fortsætter jo bare med at snakke om begrebet, som om det var helt fastsat hvad det betyder.
Citat:

Citat:

Det er den manglende redegørelse herimellem jeg reagerer på. Fluffy hopper jo bare videre i samme dur. Og derfor tolker jeg svaret på begrebsproblematiseringen af misbrugsbegrebet som blivende til "Misbrug er når man misbruger stoffer".

Man kan jo også tage jeres definition af begrebet for gode, og perspektivere den lidt videre.
I siger at det er misbrug hvis det overtager hele ens hverdag. Jamen så er arbejde, på det niveau det foregår på idag, et misbrug. Det er slet ikke nødvendigt at arbejde så meget som folk gør. Det er det jo så, når man gældsætter sig, for at købe et alt for stort hus f.eks. det store TV for meget, samt alle de andre materielle goder man vil have. Dette misbrug er også et valg folk tager. Dette valg må man vel også sige tages for at undslippe at sætte spgm-tegn ved livets dybere spgm, og egentlig ikke tænke over nogle af de skræmmende dele af tilværelsen.
Herved lægges der også et låg på en del psykodynamiske processer. Men hov, der er ingen der råber op om misbrug når folk får mavesår af for meget arbejde, eller de køber de ting for meget, som de hverken har råd til eller brug for.
Et moderat forbrug er selvf. ok, sådan som det er med alt (hvad så end et moderat forbrug måtte være). Men man må sige at, sålænge man tager bevidste valg, der belaster ens tilværelse, eller, egentlig, besværliggør ens tilværelse i form af en form for afhængighed, så er det, ifølge jeres definition, et misbrug.
Dog vil jeg hellere have flere folk tager heroin end køber alle mulige ting, da heroin i hvert fald ikke skader det miljøjeg færdes i hver dag.
(Men så skal man ind på en debat omkring valg, fravalg, og konsekvenser på et mere kulturelt/naturligt niveau.. det er det måske ikke til her)
Så hvor langt tænker i jeres misbrugsbegreb? til at omfatte flere ting end bare stoffer? Hvis ja, hvordan tænker i det ind i andre sammenhænge? Hvis nej, hvorfor så ikke?

Nå, håber dette klargjorde lidt til hvorfor jeg var lidt bitchy før ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Haha, jeg har helt misforstået hvad yeti egentlig mente med det han skrev, jeg troede vi snakkede brug/misbrug. Men jeg kan godt se at ordet i sin basale betydning ikke giver nogen mening, for selv om man "misbruger" noget, så bruger man det jo stadigvæk til det formål.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden: No hard feelings der, følte ikke at du var bitchy, du fremlægger blot din side af sagen, jeg min.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
Der er ingen der snakker om hvorvidt selvdestruktiv brug er en god idé eller ej, det afhænger af ens livsanskuelse jo. Men altså, hvis jeg ønsker at handle selvdestruktivt, og benytter mig af et værktøj der virker til formålet, er det altså brug, ikke misbrug. Selvdestruktivt og livsfornægtende måske, men misbrug er et ord der ikke giver mening i denne sammenhæng.

Vi kan jo også undlade at skelne mellem pærer og bananer ligesom brug og misbrug.
så må vi kalde det ene frugt og det andet for anvendelse.

Dette specificerede ord "misbrug" er vel bare en udledning af ordet andvendelse såvel som ordet brug, og når man tager disse ord i anvendelse er det lige som en vægtskål, man kan sjældent sige enten eller.

En ryger vil nok helst kalde sig selv en bruger af cigaretter. sundhedsvæsenet ville kalde ham en misbruger.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nemesis skrev:
yeti skrev:

Vi kan jo også undlade at skelne mellem pærer og bananer ligesom brug og misbrug.

Dette specificerede ord "misbrug" er vel bare en udledning af ordet andvendelse såvel som ordet brug, og når man tager disse ord i anvendelse er det lige som en vægtskål, man kan sjældent sige enten eller.

En ryger vil nok helst kalde sig selv en bruger af cigaretter. sundhedsvæsenet ville kalde ham en misbruger.

Du misser fuldstændig pointen. Det jeg prøver at sige er at der ligger en irrationel fordømmelse i at bruge ordet misbrug om en bestemt måde at bruge noget på. Hvis man ønsker at ødelægge sin egen krop er det vel ens egen sag, hvis ikke det går ud over andre? Jeg går ikke ud fra at sundhedsvæsnet kender livets mening bedre end andre, så de er vel ikke mere kvalificerede end alle andre til at udtale sig om rigtigt og forkert. Eller hvad?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
Nemesis skrev:
yeti skrev:

Du misser fuldstændig pointen. Det jeg prøver at sige er at der ligger en irrationel fordømmelse i at bruge ordet misbrug om en bestemt måde at bruge noget på. Hvis man ønsker at ødelægge sin egen krop er det vel ens egen sag, hvis ikke det går ud over andre? Jeg går ikke ud fra at sundhedsvæsnet kender livets mening bedre end andre, så de er vel ikke mere kvalificerede end alle andre til at udtale sig om rigtigt og forkert. Eller hvad?

Ak ja. nu står jeg af denne her endeløse debat...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Odden, hvis jeg har forstået dig ret, så er det først et misbrug, når det ikke længere er ens eget valg. Spørgsmålet er, om det bliver ved med at være ens eget valg, hvis man eksempelvis bruger opiater hver dag? Men giver det i så fald overhovedet mening at sparke denne her diskussion over i en debat om fri vilje? Så er der vel mange af vores daglige begreber, der bliver meningsløse?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja, det er et godt spørgsmål om valgets frihed stopper på et tidspunkt i ens forbrug af noget.
Jeg ved faktisk ikke hvad jeg tænker om det. For det er lidt spørgsmålet om man virkelig bliver taget så meget over af noget, at man ikke selv kan vælge mere?
Og ja.. jeg synes ikke dette skal dreje sig primært om fri vilje. Det ligger jo lidt implicit i debatten om begrebet "misbrug", da dette jo har noget med hvor meget kontrol over en given situation man har, og om det har egentlig betydning for begrebet. Og det er det sidste der gør at man nok ikke skal dreje den i den retning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]