Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 12:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Hvor klog er du
Afstemning sluttede 25 sep 2006 12:51
00-80 6%  6%  [ 3 ]
80-90 2%  2%  [ 1 ]
90-110 16%  16%  [ 8 ]
110-130 49%  49%  [ 25 ]
130-150 27%  27%  [ 14 ]
Afgivne stemmer : 51
Forfatter besked
 Titel:
Junior medlem

En ting jeg dog stadig ikke vil slippe er at - det du argumenter udfra er teori, du har et praktisk eks. anno 94 med rotter, men intet praktisk eksempel med mennesker.

Grunden til jeg bliver ved er at jeg simpelthen ikke forstår at hvis i har ret som i påstår, hvorfor i alverden er der ikke andre som har fundet samme funktion og forsket i det?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
karl johan skrev:
En ting jeg dog stadig ikke vil slippe er at - det du argumenter udfra er teori, du har et praktisk eks. anno 94 med rotter, men intet praktisk eksempel med mennesker.

Grunden til jeg bliver ved er at jeg simpelthen ikke forstår at hvis i har ret som i påstår, hvorfor i alverden er der ikke andre som har fundet samme funktion og forsket i det?

Grunden til at der ikke er lavet noget (publiceret) forskning med mennesker på området, er at det er pisse-svært at få lov til at lave forsøg hvor man indgiver et stof som MDMA i mennesker. Og det er ikke ligefrem viden som Psychedelia har patent på - kig dig omkring på forskellige udenlandske / internationale sider med information omkring brugen af MDMA, såsom Lycaeum, Erowid eller Bluelight, og du vil finde adskillige referencer til 5-HTP.

Titel:
Junior medlem

Det kan godt være det er svært - men der er da forsøg.

http://www.maps.org

men den kender du jo sikkert godt.....

men igen hvorfor er der ingen HR organisationer (og dem findes trods alt mange af) som ikke rører dette?

Titel:
Insane psychedelia user!

De fleste sider jeg har kendskab til, der arbejder med HR inde for f.eks ecstasy omtaler i et eller andet omfang 5-HTP.

Karl Johan: Det virker lidt som om din røde tråd i dit budskab er helt forsvundet, og du kun stiller betvivlende spørgsmål til de svar man giver dig. På den måde kan man jo blive ved i en evighed.

Så lad os slå en streg under, at 5-HTP ikke er giftigt i anbefalede doser og det kan bruges til forebyggelse af depression og andre symptomer på en lav serotoninkoncentration. Og det er ikke noget som brugere herinde tager patent på at mene - det er bare en ting eller en oplysning man støder på når man bevæger sig i området der omhandler rusmidler.

Ikke for at støde dig, men det virker lidt som om din skepsis til de ting der oplyses om, udspringer af din egen manglende viden om emnet.

Titel:
Junior medlem

jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke sider du hentyder til?

(andet end erowid, bluelight osv)

Og JA jeg betvivler en stor del af den information der bliver viderbragt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
karl johan skrev:
Det kan godt være det er svært - men der er da forsøg.

http://www.maps.org

men den kender du jo sikkert godt.....

Ja, jeg kender udemærket MAPS. Fantastisk ihærdig organisation, som efter 10 års brav kamp og fundraising har gjort meget af fodarbejdet for at åbne op for reél forskning i cannabis og psykedeliske stoffer igen. De er både dygtige til at skaffe penge til projekterne, og til at udnytte deres trods alt begrænsede midler godt. Hvis du ser på deres nuværende projekt, med MDMA mod posttraumatisk stresssyndrom, er det en ganske anden sag end at lave forskning på mennesker i forbindelse med HR for MDMA. I MAPS-studierne bliver MDMA forsøgt anvendt terapeutisk, man forsøger altså at anvende midlet til at behandle en allerede eksisterende lidelse. Når det er den form for, trods alt, gængs lægemiddeludvikling, er det meget nemmere at få tilladelse til forsøg, end hvis man vil forsøge at mindske skaderne fra hvad anses som et misbrugsstof. Tænk på at man er nødt til at antage følgende til sådan et studie:
1) Stoffet MDMA er usundt/skadeligt
2) Det forventes at stoffet 5-HTP kan mindske de skadelige effekter.
Jeg tror at Etisk Råd vil have et problem med at man kører forsøg på mennesker under de forudsætninger. Hvordan kan man godkende et kontrolleret forsøg hvor det antages at kontrolgruppen tager skade?? Og forsøgspersonerne i et sådant eksperiment har jo ikke nogen allerede eksisterende lidelser, så der kan ikke være nogen helbredsmæssig gevinst at hente ved at deltage i et sådant forsøg - kun mere eller mindre skade. Men du må meget gerne komme med forslag til hvordan man kunne få et forsøg igennem...
Den eneste måde jeg kan se det ske på, er hvis det gøres som underdel i et allerede godkendt eksperiment med indgift af MDMA i terapeutisk øjemed. Hvis der f.eks. i MAPS-forsøget blev givet 5-HTP til halvdelen af forsøgspersonerne, og man gav alle PET-scanninger, kunne det måske lade sig gøre. Men der er så endnu et problem: Man har endnu ikke ved hjernescanninger kunnet påvise hjerneskader i mennesker, selv efter et heftigt MDMA-indtag. Hvis det var påvist skadeligt i enkeltdoser, ville MAPS heller ikke have kunnet få tilladelse til deres nuværende forsøg, næsten uanset hvor seriøs indikationen er. Man kan lave et forsøg hvor man får et billede af serotoninkoncentrationen forskellige steder i hjernen ved scanningsteknikker, men vil denne information være nok til at legitimere et forsøg?

karl johan skrev:
men igen hvorfor er der ingen HR organisationer (og dem findes trods alt mange af) som ikke rører dette?

Og laver et forsøg med 5-HTP på mennesker som MDMA skadesreduktion? Hvor skulle pengene komme fra? Kan du finde en måde at komme udenom ovenfor nævnte forhindringer? Kender du nogen HR-organisationer som kan få adgang til de påkrævede faciliteter?

Titel: hmm,
Junior medlem

Geografisk sted: aarhus
KJ>,, super fedt du betvivler de informationer du får og det folk skriver herinde,, Håber sku og ikke at folk tager alt hva der bliver skrevet herinde for gode vare,,
Er selv ny bruger og nyder meget er der er så mange forskellige informationer og meninger om tingende.. så det jo op til en selv at bruge hva man vel bruge og undersøge tingende, ligesom alle andre informationer.
Men klart du lyder lidt vred, og jeg støtter op omkring at hvis du syns folk og hva de har at sige herinde sucks,, så hold dig da væk istedet for at svine folk,, får man sku da ikke noget ud af.

Nåå,, ja er der mon et sted på nette hvor man ka teste folks EQ,, det ku være sjovt da jeg går ud fra at mange herinde har taget så mange stoffer at deres forreste del hjerne er blevet skadet, (der hvor man finder social inteligens dvs, impati osv,)

:)
Ang 5-htp.. tager det selv,, og det rock´s,, he he

Titel:
Medlem

Det hele handlede om at se systemet jo. Rimelig ensporet test. Jeg vil påstå at den mest siger noget om folks matematiske sans.

Jeg fik 108...

Titel:
Medlem

Jeg har simpelthen ikke tålmodighed til den type prøver. Jeg tog den militæret byder officers aspiranter, og havde 2 fejl i hele prøven, men jeg har ingen anelse om hvad det betyder omregnet til IQ.

Jeg er også helt imod at beregne intelligens udelukkende ud fra ens sans for form og rum. Det er ikke bare tåbeligt, det er ren mensa.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
min er: 120 på den test der
124 i test nationen og
102 når jeg er skæv... (i øvrigt sjovt at tage testen der)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]