Hvorfor afstenede du dem? Stenene giver en dejlig bitter-mandel eftersmag (har prøvet det!) og den mængde cyanid som evt. kommer i snapsen, er ubetydelig eller ingen. Jeg er i hvertfald ikke død af det endnu

.
Jeg har i flere år lavet ren kirsebærvin, gæret på sur-kirsebær (eller syltekirsebær, som er en speciel sur-sød sort) og den er kommet op på 18 %. Det bedste resultat kom ved at lade dem gærre med den vild-gær som er på bærrene i forvejen. Opskriften er følgende:
-Kirsebær (med sten) fyldes i en vinballon.
-Der tilsættes vand, så det dækker bærrene.
-Lidt sukker tilsættes (vær forsigtig i starten, da det kan finde på at
stormgærre), og et gær-rør sættes på ballonen.
-Efter en uge (hvis gærringen er gået i gang) tilsættes mere sukker.
Hvor meget sukker som skal tilsættes, afhænger af hvor mange bær man har indsamlet, samt hvor meget sukker der er i dem. Jeg laver typisk vin i 25 l ballon-flasker, og til dem tilsætter jeg et kilo sukker ad gangen, ind til det ikke gærre mere. Mål hvor mange procenter vinen er kommet op på. De fleste gærsorter går ikke længere end til omkring 14 %, så hvis man putter sukker i, ved 14 % vol, bliver det ikke omdannet til alkohol, men gør bare vinen sød. Min før omtalte kirsebærvin kom dog op til 18%, hvilket var temmelig usædvanligt.
-nå ja, og så skal bærrene selvfølgelig sis fra på et tidspunkt. Jeg lader mine balloner stå i omkring 9 måneder før jeg sir frugtkødet fra. Det giver en god mandel-eftersmag og en fyldig vin. Vinen bliver klar af sig selv, ved at stå stille en måneds tid.
Som i kan se, har jeg ikke travlt med at få vinen færdig. Men jeg har somregel altid 2-3 balloner igang med forskellige slags vin (f.eks. mjød, hyldeblomstvin, pærevin ect.), så det betyder ikke noget, at det tager lidt tid. En lang proces giver en mere moden og fyldig vin.
Hilsen Fanny