Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 20:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Nu hvor det er kirsebær sæson, tænkte jeg at det ville være bedre at lave snaps af kirsebærene end at få diarré. Så jeg gjorde følgende:

1. Afstenede ca. 1 kilo kirsebær (moreller) og proppede dem i en passende flaske.
2. Tilsatte en flaske klar brøndums, 150-70 gram sukker og en vanilliestang.
3. Placerede flasken i en lys vindueskarm (skulle være godt for smagen i følge snapselitteraturen).

Det ser sgu egentligt meget pænt ud..

Billede

Smagsrapport om en måneds tid.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
det er bare en pisse god ide... jeg har også mega mange kirsebær i min have, så jeg tror sgu jeg vil følge dit eksembel og lave en gang sprut ud af det?

er det mon let at gære dem?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Nice Ashoka :D

Kunne man måske få en smagsprøve når du kommer forbi på torsdag?... :mrgreen:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hvorfor afstenede du dem? Stenene giver en dejlig bitter-mandel eftersmag (har prøvet det!) og den mængde cyanid som evt. kommer i snapsen, er ubetydelig eller ingen. Jeg er i hvertfald ikke død af det endnu :P .
Jeg har i flere år lavet ren kirsebærvin, gæret på sur-kirsebær (eller syltekirsebær, som er en speciel sur-sød sort) og den er kommet op på 18 %. Det bedste resultat kom ved at lade dem gærre med den vild-gær som er på bærrene i forvejen. Opskriften er følgende:

-Kirsebær (med sten) fyldes i en vinballon.
-Der tilsættes vand, så det dækker bærrene.
-Lidt sukker tilsættes (vær forsigtig i starten, da det kan finde på at
stormgærre), og et gær-rør sættes på ballonen.
-Efter en uge (hvis gærringen er gået i gang) tilsættes mere sukker.

Hvor meget sukker som skal tilsættes, afhænger af hvor mange bær man har indsamlet, samt hvor meget sukker der er i dem. Jeg laver typisk vin i 25 l ballon-flasker, og til dem tilsætter jeg et kilo sukker ad gangen, ind til det ikke gærre mere. Mål hvor mange procenter vinen er kommet op på. De fleste gærsorter går ikke længere end til omkring 14 %, så hvis man putter sukker i, ved 14 % vol, bliver det ikke omdannet til alkohol, men gør bare vinen sød. Min før omtalte kirsebærvin kom dog op til 18%, hvilket var temmelig usædvanligt.

-nå ja, og så skal bærrene selvfølgelig sis fra på et tidspunkt. Jeg lader mine balloner stå i omkring 9 måneder før jeg sir frugtkødet fra. Det giver en god mandel-eftersmag og en fyldig vin. Vinen bliver klar af sig selv, ved at stå stille en måneds tid.

Som i kan se, har jeg ikke travlt med at få vinen færdig. Men jeg har somregel altid 2-3 balloner igang med forskellige slags vin (f.eks. mjød, hyldeblomstvin, pærevin ect.), så det betyder ikke noget, at det tager lidt tid. En lang proces giver en mere moden og fyldig vin. :D

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Odden>> Jeg tror ikke den smager skide godt endnu, i opskriften stod der jeg skulle vente mindst fire uger. Jeg bringer mjød med i stedet, afkølet sæføli. :D

Fanny>> Jeg overvejede at lade stenene blive, men da jeg ikke var helt sikker på det med cyanid indholdet, droppede jeg tanken. Tak for infoen. Og når jeg tænker over det, har kirsebær vin altid en bitter eftersmag.

Nem opskrift du har fået udarbejdet dig, vil helt sikkert prøve den på et tidspunkt, men denne gang var det nu en kirsebær snaps/likør der var målet. Og desuden havde jeg ikke en vinballon ved hånden og egentligt har jeg også nok i mine 56 liter mjød (hvis man kan få nok). ;)

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Hindbær er seriøst også et must at blande med sprit.

Vodka og chili evt. med en anelse citrus er heller ikke værst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]