Hej folkens! (og glædelig Talk Like A Pirate Day!)
For lidt tid siden faldt jeg over en video som
Xpert har optaget. Jeg blev straks meget fascineret over den første film, og besluttede at lave det til min pauseskærm.
Det viste sig dog at være lettere sagt end gjort, men det lykkedes efter mange timers forsøg.
Fordi at jeg er en fantastisk flink fyr, så vil jeg gerne dele det med alle andre her. Denne vejledning vil beskrive hvordan man selv kan få Xperts lækre film som pauseskærm på Linux.
Pauseskærmen er baseret på Eternity,
http://parker1.co.uk/eternity/.
Eternity kan installeres på Ubuntu og Debian ved følgende kommando:
Kode:
sudo apt-get install eternity-screensaver
Det er meget simpelt at sætte den op.
Først ændrede jeg eternity.cfg til at passe til den nye film.
Jeg ændrede fra:
Kode:
# Eternity screensaver config file
# Format: filename, number of loops, frames per second
/usr/share/eternity-screensaver/eternity/glassthing.mpg 1 28
Til:
Kode:
# Eternity screensaver config file
# Format: filename, number of loops, frames per second
/usr/share/eternity-screensaver/eternity/glassthing.mpg 1 25
Herefter flyttede jeg /usr/share/eternity/eternity/glassthing.mpg til /usr/share/eternity/eternity/glassthing.mpg.bak
Kode:
sudo mv /usr/share/eternity/eternity/glassthing.mpg /usr/share/eternity/eternity/glassthing.mpg.bak
For at kunne få det til at fungere med Eternity, skal den bruge en film i MPEG2-format.
Grundet lidt problemer med konverteringen fra 15 FPS til 25 FPS (nødvendigt for at lave en gyldig MPEG2), kører videoen lidt hurtigere end den oprindelige. Efter at have bakset med det i flere timer er jeg blevet enig med mig selv om at lade det ligge. Jeg har fjernet lydsporet fra filmen. Ved faktisk ikke om Eternity understøtter lyd, men lige meget hvad ville det irritere mig

For at lave filmen om til MPEG2, brugte jeg følgende kommandoer:
Kode:
mencoder -ovc raw -nosound -ofps 25 -o hash.raw 1_1.avi
transcode -i hash.raw -x raw -o glassthing.mpg -y mpeg2enc -f 25,3
Herefter flyttede man filmen i MPEG2-format ind i den rigtige mappe. Måske ikke en vildt holdbar løsning, men meget simpel, og det virker

Kode:
sudo mv glassthing.mpg /usr/share/eternity/eternity/glassthing.mpg
Hvis man ikke vil rode sig ud i så omstændige processer, så har jeg fået mulighed for at smide min re-encode op på nettet. Den er tilgængelig fra
http://202-71-136-142-rajasekhara-ds3.ind.in/runek/glassthing.mpg.
Hvis I har nogle spørgsmål eller problemer, så skriv endelig her, så skal jeg prøve at hjælpe.
Med venlig hilsen
Rune K