Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow...
Hey derude, jeg beklager hvis jeg har oprettet emnet i den forkerte kategori.
Jeg skal formulere mig så godt jeg kan, men det er lidt svært. Så vær Open-minded omkring det her

Jeg er 16 år gammel og jeg har hele mit liv foran mig, her for 8 måneder siden blev jeg introduceret for cannabis og jeg forelskede mig i det med det samme, nogen mener nok at det er en tidlig alder at begynde at ryge på, og det er jeg også udemærket klar over. Men altså. Jeg sidder og tænker på hvordan det ville være at sidde som 70 årig og ha en masse dejlige minder bag sig, og specielt om stoffer. At sidde der som 70 årig og kunne sige at man har prøvet det meste i sine unge dage og at det var det hele værd.

Men er stoffer det hele værd?

Jeg sidder tit og nørder alle mulige emner her på psychedelia og jeg tænker bare, hvor må det have været fedt og kunne ha oplevet alle de forskellige ting, nu tænker jeg ikke kun på at være "drugged" og at det er vildt fedt at være blæst og sådan. Jeg tænker på det at kunne sige at man har oplevet mange forskellige stoffer og har lært sig selv at kende på den måde.

Jeg er ret sikker på at jeg kommer til at prøve et par forskellige stoffer videre i livet, men jeg er på en eller anden underlig måde bange for at jeg fortryder det senere hen i livet. Og kommer til at "hade" mine år som "knejt"

Er det "dumt" at tage stoffer? Er det ikke bare noget nogle mennesker finder interessant og simpelthen er nød til at udforske?

Jeg håber i kan forstå det jeg har skrevet, og kan sætte jer ind i mine tanker

Men god weekend til jer derude! :peace:

Medlem

Hmmm..

Hvis du er i tvivl om du kommer til at fortryde senere hen i livet, så synes jeg helt klart du skal holde igen. En ting jeg ærger mig over er at min interesse for stoffer startede alt for tidligt.
Den dag i dag er jeg 22 år gammel, interessen startede ca. da jeg var omkring 15-16 år. Man kan vel sige at jeg var en anelse naiv. For mig var det en virkelig spændende og anderledes verden at begive sig ind i, det kunne virkelig ikke gå stærkt nok.

Havde ikke haft noget imod at vente til starten af tyverne med stofferne, hvis jeg havde haft mulighed for at ændre mine valg.
Jeg vil ikke sige at jeg har fortrudt nogle af de ting jeg har gjort mht stoffer endnu. For mig er fortrydelse virkelig en grim ting (ved ikke om du selv har det sådan).

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal sige her, andet end den sædvanlige "pas på dig selv og tænk dig om en ekstra gang". Tid har vi sku nok af, du er sku kun 16 år! hvis du er i tvivl så vent.

Håber du forstår hvad jeg mener. Peace

Senest rettet af Hytteost 13 apr 2012 23:02, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker.
Hvis man kan finde den gyldne mellemvej, ved at leve et "normalt" liv og samtidig hygge sig med forskellige substanser en gang i mellem, er det det helt sikkert værd. Men som du også selv siger, er du nok lidt for ung til at begynde at eksperimetere, jeg ville i hvert fald vente nogle år endnu. Det er bare min mening. Der skal helt sikkert nok komme andre inputs. :)

Go' weekend!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
1. Nej, stoffer er ikke nødvendigvis det hele værd.

2. Jo senere du gør det i livet, des bedre, så du kan gennemleve din biologiske og psykologiske udvikling, uden unødvendige forstyrrelser. Der kommer som regel forstyrrelser nok, gennem et almindeligt levet liv, kærlighed, arbejde mm.

3. Centralstimulerende midler (fx. amfetamin og kokain) er en kort fornøjelse og er det IKKE værd, med mindre du er i krig og dit liv afhænger af om du kan holde dig vågen. Du får noget, men der bliver taget endnu mere.

4. Morfika er det heller ikke værd, med mindre du har ondt.

5. Hvis du på et tidspunkt vil prøve stoffer, så er det de psykedeliske stoffer, der har det absolut bedste potentiale for personlig udvikling.

Jeg regner naturlige cannabis produkter for halv-psykedeliske og de er relativt milde, så det er et fint sted at starte, forudsat at vi ikke taler om et dagligt forbrug, men om en udvidelse af bevidstheden, perspektivet på livet. Hvis du har en god oplevelse med det, så kan psilosybin svampe eller LSD give fantastiske indsigter.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

Hej du, jeg vil mene at det helt kommer an på hvordan du bruger stoffer. Hvis du vil være bruger, og bruge det til udvikling og selvfølgelig nydelse af og til, så kunne det måske være hvis du træder varsomt, at det kunne blive fedt at tænke tilbage på som 70 årig. På den anden side hvis du ender i misbrug, som jeg vil mene der altid er stor fare for, når man smager på livets goder, så bliver du ikke 70 år :!: Hvis du kan formå at gøre det på den rigtige måde, uden at blive fristet til vildt misbrug, og udvinde de smukke ting nogle stoffer kan lære dig, så vil jeg sige at det er det værd, men falder du i fælden, så nej. Derfor er det altid bedst at vente til man er lidt ældre, fordi man der tager mere modne beslutninger, dermed ikke sagt at du ikke kan tage en moden beslutning, men som 20 årig tænker man lidt anderledes end som 16 årig, belive me i know :)
Da jeg var 14 år, begyndte jeg at træffe alle de forkerte valg, fordi jeg jo vidste bedst af alle, og var i misbrug i mange år, og tro mig når jeg siger dig, at jeg sidder ikke som 70 årig og ser tilbage på mit liv med nydelse :!:
Har været ude af mit misbrug en del år nu, og tro mig når jeg siger dig at livet er blevet noget gråt idet :) Ikke megen glæde, mange ar på sjælen alle mine venner er døde og begravet, ikke en overlevede deres misbrug :!:
Når advarslen så er faldet, vil jeg dog sige at, hvis man har den rette karakter og viljestyrke til at sige til sig selv, jeg vil bruge det her til noget, og ikke bare fylde sig til døden hapser en, så kan det sikkert blive meget fedt :)
håber du kan bruge det til noget :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det er det hele værd, men tag det stille og roligt med stoffer. jeg tager dem engang imellem. sådan 1-3 gange om året prøver jeg noget nyt; ritalin, kokain, morfin, valium, opium etc. jeg er aldrig blevet afhængig af andet end hash og alkohol, fordi jeg tager det heelt roligt med hårdere stoffer

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Om det er det hele værd afhænger selvfølgelig af en masse faktorer. At svare entydigt "ja" på det spørgsmål, er useriøst.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
nu hvor jeg sidder her dagen efter amfetamin, så nej.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej Mark, jeg er 26 nu og startede i cirka samme alder som dig... I dag ryger jeg lidt tjald, men ellers er det sjældent at jeg tager stoffer efterhånden. Jeg har aldrig fortrudt mit forbrug og har klaret mig fint siden jeg startede, så for mig var det klart "det værd". Men pas på med at blive overmodig og tro at du kan styre alting, der er desværre en tendens på psychedelia til at folk primært skriver om de positive sider af deres stofbrug, så man nemt kan få det indtryk at der ikke er nogen farer hvis bare man er informeret.

Hvis du kigger under min avatar, så registrerede jeg mig her i 2001. Siden da er adskillige af mine venner døde, nogen har været på den lukkede, nogen i spjældet og nogen er kommet mange år bagefter deres jævnaldrende i uddannelse pga. hashmisbrug. Der sker ikke noget ved at bruge stoffer med måde, men bare husk at det kan gå galt og det gør det også for folk der ellers er fornuftige og velinformerede.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

^Meget enig i det med overmodet. De sørgelige historier dukker op og bliver hyppigere med alderen.

Det er godt at der kommer forskellige historier op, for det er selvfølgelig meget individuelt og afhænger af ens pensonlighed, psykologi, biologi, netværk og meget mere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Mark. Stoffer "det" værd for mit vedkommende, men det har været fordi, at jeg stort set hele tiden har haft andet at lave.
Jeg synes nemt man kan blive fanget i en form for zombietilstand, hvis man tager narko for ofte (og specielt hvis man ryger ganja hver dag), og der kan jeg selv føle, at det slet ikke er værd at tage stoffer og ser ingen mening med det.

Mit "råd" til dig er, at du har hobbyer at efterfølge, udvikler dig personligt uden narkotika og har nogle andre mål/værdier i livet som ikke involverer narkotika.
Og når du så føler dig klar til narkotika, og har læst om et stof du gerne vil prøve, så prøv at gøre det med nogle erfarne.
Og gerne på trancefestival - der fik jeg i hvert fald den følelse, at det ikke kan blive det samme at trippe andre steder. Helt fantastisk. Sådan en festival "mættede" mig i 3½ måned, og jeg er generelt af den indstilling, at jo sjældnere man tripper, jo federe bliver selve de trips man planlægger, og jo bedre får man det med sig selv, fordi så lammer man sig ikke bare for sjov, hvilket godt kan gå hen og blive farligt (tage knark hver anden uge fx).

Du skriver: Jeg sidder og tænker på hvordan det ville være at sidde som 70 årig og ha en masse dejlige minder bag sig, og specielt om stoffer. At sidde der som 70 årig og kunne sige at man har prøvet det meste i sine unge dage og at det var det hele værd.

Dette har jeg også tænkt. Men du skal tænke på, at du har hele livet foran dig til at trippe.

Jeg ventede indtil jeg var 20 med at tage stoffer, sådan seriøst, selvom jeg havde adgang til rigtig mange forskellige stoffer før det.
Før det prøvede jeg ketamin, svampe to gange og cannabis.
Kan kun anbefale at vente til du selv føler dig klar, og ikke hopper med på nogen der lokker/presser dig til det.
Det ret fedt at have en idé om hvem man selv er, før man tager stoffer. For det kan altså godt lege rigtig meget med sindet. Og her mener jeg ikke udelukkende den effekt badtrips kan have, men også gode trips eller lammeture.

Jeg har haft mange gange, hvor jeg har tænkt, at det ikke har været det værd. Måske fordi jeg var alene om, at ville prøve stoffer, men nok også fordi der har manglet indhold i mit liv.
Jeg er dog glad for at have adgang og mulighed for at prøve stoffer i trygge rammer, og jeg er rigtig glad for, at jeg har lysten og tager initiativet til at få lavet andre ting med mit liv.

Stoffer er blot en ekstra bonus til det ellers vidunderlige liv.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg synes nemt man kan blive fanget i en form for zombietilstand, hvis man tager narko for ofte (og specielt hvis man ryger ganja hver dag), og der kan jeg selv føle, at det slet ikke er værd at tage stoffer og ser ingen mening med det.

Den her.. Og tiden går fucking stærkt.. :P

Medlem

Jeg er en af dem der startede som 15-16-årig med at sidde og læse på erowid og diverse andre hjemmesider, senere også her på psychedelia og fora som bluelight etc. Det gjorde at jeg havde et enormt forråd af teoretisk viden da jeg først flere år senere stødte på hash, som jeg nu har røget næsten dagligt i tre år. Men min interesse for de bevidsthedsudvidende kvaliteter ved stoffer var vækket, og jeg fortsatte med at eksperimentere med forskellige psykedeliske stoffer, stimulanter, entheogener, marginalt psykoaktive urter og research chemicals.

I dag er jeg 21, og når jeg ser tilbage på mine erfaringer indtil videre fortryder jeg faktisk kun mit hashfor-/misbrug. Ved at undersøge ethvert stof i hoved og røv inden jeg tog det første gang har jeg formået at begå mig i narkoverdenen på en måde som har god samvittighed med.

Jeg er ikke så gammel og har masser af fejltagelser at begå endnu, men hvis du vil have et råd så er det at prøve ikke at begynde at ryge hash hver dag. Jeg håber at du ligesom mig altid vil sætte dig ind i tingene inden du prøver noget nyt. Tju hej.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

^Godt skrevet. Daglig cannabis rygning er en sniger, fordi det umiddelbart virker så harmløst.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Forholdet til rusmidler er et af livets store valg.
Jeg synes det er rigtig modent af dig, at spørge herinde.
Som 16 årig er din hjerne ikke fuldt udviklet, bla. den del af hjernen der kaldes pandelapperne (præfrontale cortex).
Pandelapper påvirker evnen til at:
- Differentiere modstridende tanker
- Bestemme, hvad der er godt og skidt
- Vurdere, hvad der er godt, og hvad der er bedre
- Vurdere ligheder og forskelle
- Finde frem til konsekvenser af handlinger
- Planlægge handlinger
- Udøve social selvkontrol, altså at kunne udsætte behov.

Disse faktorer påvirker din selvkontrol når du er påvirket af stoffer, derfor er 16-årige efter min overbevisning for unge til at tage stoffer. Så vent til du bliver 17 :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Den præfontale Cortex er først fuldt udviklet i begyndelsen af 20'erne, men det præcise tidspunkt må til en vis grad være individuelt.

Derfor bør valgalderen også sættes op.

Medlem

Jeg startede med at ryge Hash og alt hvad dette indebærer i midten af 17 års alderen.. Personligt så ville jeg gerne have ventet indtil jeg blev 24 som jeg er idag.. tror jeg ville have haft en anden slags glæde over det så.. det er somom jeg skulle have brugt de år på noget mere fornuftigt ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Den præfontale Cortex er først fuldt udviklet i begyndelsen af 20'erne, men det præcise tidspunkt må til en vis grad være individuelt.

Det er korrekt som du skriver, at Den præfrontale Cortex først er udviklet i begyndelsen af 20'erne. Det var indirekte en hentydning til, at trådstarter måske burde vente et par år med at eksperimenterer, idet en 16 årigs hjerne ikke er færdig udviklet, og at jo længere han venter jo bedre.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er korrekt som du skriver, at Den præfrontale Cortex først er udviklet i begyndelsen af 20'erne. Det var indirekte en hentydning til, at trådstarter måske burde vente et par år med at eksperimenterer, idet en 16 årigs hjerne ikke er færdig udviklet, og at jo længere han venter jo bedre.

Jeg er helt med, det var et godt indlæg du skrev.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

1. Nej, stoffer er ikke nødvendigvis det hele værd.

2. Jo senere du gør det i livet, des bedre, så du kan gennemleve din biologiske og psykologiske udvikling, uden unødvendige forstyrrelser. Der kommer som regel forstyrrelser nok, gennem et almindeligt levet liv, kærlighed, arbejde mm.

3. Centralstimulerende midler (fx. amfetamin og kokain) er en kort fornøjelse og er det IKKE værd, med mindre du er i krig og dit liv afhænger af om du kan holde dig vågen. Du får noget, men der bliver taget endnu mere.

4. Morfika er det heller ikke værd, med mindre du har ondt.

5. Hvis du på et tidspunkt vil prøve stoffer, så er det de psykedeliske stoffer, der har det absolut bedste potentiale for personlig udvikling.

Jeg regner naturlige cannabis produkter for halv-psykedeliske og de er relativt milde, så det er et fint sted at starte, forudsat at vi ikke taler om et dagligt forbrug, men om en udvidelse af bevidstheden, perspektivet på livet. Hvis du har en god oplevelse med det, så kan psilosybin svampe eller LSD give fantastiske indsigter.

Synes du stiller det lige lovligt firkantet op. Imo handler det alt sammen om moderation. Der findes adskillige scenarier til diverse stofgrupper.

Jeg har f.eks. et ritual med at indtage GHB i stedet for alkohol til festivaler en gang eller to om året. Det samme med MDMA.

Morfika (opiater) kan også tilføje et ekstra herligt twist til en fed social hygge aften med fråder mad og konsol spil.

Jeg synes personligt stoffer er det værd, og en hel del af dem kan tilføje ekstra fede oplevelser til ens liv. Nøgleordet her er bare moderation, moderation og så endnu mere moderation.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]