Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg er ny her, så jeg ved ikke, om mit indlæg er postet det rette sted, så hvis det er tilfældet må I gerne henvise mig til rette sted.

Jeg er blevet interesseret i psykedeliske substanser, efter jeg en enkelt gang har prøvet psilocybinsvampe (mexikanske) og har læst en bog af Stanislav Grof (Mødet Med Døden), der har forsket utrolig meget i emnet, hvor han bl.a. brugte LSD.

Jeg er meget interesseret i, hvad jeg kan bruge det til, da jeg gerne vil udforske mit inderste og få styr på mit sind. I øjeblikket har jeg ikke tænkt mig at spise svampe eller prøve nogen andre former for psykedeliske midler, da jeg har psykiske problemer (som ikke har noget med mit første "møde" med psilocybinsvampe at gøre) og går til gruppeterapi og er bekymret for, hvad der kan ske, hvis jeg ikke får hjælp fra en psykoterapeut, der har erfaring med psykedeliske stoffer, der ville kunne hjælpe mig igennem, så jeg ikke får værre problemer bagefter. Ikke at jeg tror, det nødvendigvis kan give mig problemer, men jeg har ikke tænkt mig at tage chancen, hvis det kan lave mere lort. Bare det at ryge pot for mig i øjeblikket åbner mit sind til mine problemer, så det er ikke til at vide, hvad der kan ske, hvis jeg tager bevidsthedsudvidende stoffer.

Mit spørgsmål er, om det vil være nogen god ide at prøve en eller anden form for psykedelisk middel til at hjælpe mig igennem mine problemer, eller om der er en mulighed for at få kontakt med en psykoterapeut, der er villig til at hjælpe. Ellers vil jeg vente, til jeg har fået ryddet op i mit hovede igennem min gruppeterapi.

In our memories
Brugeravatar

Fra min side er der ingen tvivl..
Det kan bestemt IKKE tilrådes at indtage psychotropper, hvis ens sind er problematisk eller stresset. Jeg mener at psychedelier, kan være en god måde at belyse eventuelle psykiske problemer, så længe at de ikke er for voldsomme og skræmmende.
For mit eget vedkommende er at indtage DMT, det samme som at plastre hele min hjerne op på en tavle hvor alt kan beskues, spørgsmålet er jo så bare om man kan lide det man ser!
Jeg tror at du skal have det bedre før du begynder at udforske dit eget sind, da det kan være ret skræmmende til tider.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er enig med Dr.D.
Vent et stykke tid før du begynder at udforske dit indre ved hjælp af psykedelika. Det kan ende helt galt hvis du ikke er forberedt nok til det.
Se hvordan det går med gruppeterapien, og evt. en psykiater, selvom jeg ville være påpasselig med hvad en psykiater fortæller en, og råder en til at tage af psykofarmaka.
Det bedste ville være at klare det mest mulig selvstændigt, med mindst mulig hjælp fra en hjernevrider... IMO.

Men held og lykke med det hele da.

-Satori

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg melder mig til samlingen af folk, der ikke mener at psychedelia er for psykisk ustabile folk. Selv var jeg ikke ret forsigtig den gang jeg begyndte at få problemer og det har muligvis forårsaget mig en del ekstra problemer. Vent til du bliver helt rask, og hvis du er i tvivl så lad helt være...Der er trods alt andre ting end stoffer.

mvh. Psyko

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hej Orkan, jeg vil anbefale dig at læse kapitlerne om holotropisk åndedrætsterapi i bogen "Introduktion til den indre rejse" af Stanislav Grof, det er en metode jeg tror passer bedre til din tilstand end psychedelias til tider voldsomme effekter. Metoden kan give samme positive resultater.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Orkan:
Jeg er blevet interesseret i psykedeliske substanser, efter jeg en enkelt gang har prøvet psilocybinsvampe (mexikanske) og har læst en bog af Stanislav Grof (Mødet Med Døden), der har forsket utrolig meget i emnet, hvor han bl.a. brugte LSD.<HR></BLOCKQUOTE>

Hvis du er interesseret i at læse mere om Grof's arbejde med psykedeliske stoffer, kan jeg anbefale dig at læse hans bog "LSD-psykoterapi i teori og praksis", det er den mest omfattende bog om emnet til dato, så vidt det er mig bekendt.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Jeg er meget interesseret i, hvad jeg kan bruge det til, da jeg gerne vil udforske mit inderste og få styr på mit sind. I øjeblikket har jeg ikke tænkt mig at spise svampe eller prøve nogen andre former for psykedeliske midler, da jeg har psykiske problemer (som ikke har noget med mit første "møde" med psilocybinsvampe at gøre) og går til gruppeterapi og er bekymret for, hvad der kan ske, hvis jeg ikke får hjælp fra en psykoterapeut, der har erfaring med psykedeliske stoffer, der ville kunne hjælpe mig igennem, så jeg ikke får værre problemer bagefter. Ikke at jeg tror, det nødvendigvis kan give mig problemer, men jeg har ikke tænkt mig at tage chancen, hvis det kan lave mere lort. Bare det at ryge pot for mig i øjeblikket åbner mit sind til mine problemer, så det er ikke til at vide, hvad der kan ske, hvis jeg tager bevidsthedsudvidende stoffer.

Mit spørgsmål er, om det vil være nogen god ide at prøve en eller anden form for psykedelisk middel til at hjælpe mig igennem mine problemer, eller om der er en mulighed for at få kontakt med en psykoterapeut, der er villig til at hjælpe. Ellers vil jeg vente, til jeg har fået ryddet op i mit hovede igennem min gruppeterapi.
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg vil sige at hvis ikke du har en absolut kyndig guide, og mulighed for at være under konstant observation i tilfælde af at processen bliver for besværlig også mellem sessionerne, vil jeg absolut ikke anbefale dig at gå i gang med psykedeliske stoffer, hverken for at have det sjovt eller i terapeutisk øjemed. Risikoen er at dine problemer bliver forværret, og hvis ikke der er en "jordkontrol", kan det vise sig at være en uoverkommelig opgave selv at kæmpe dig igennem det der måtte komme op.

Tag evt. en snak med en holotropisk terapeut om din situation. Holotropi er den metode som Grof udviklede, da han ikke længere måtte bruge psykedeliske stoffer. Læs evt.(som før nævnt) "Introduktion til den indre rejse", sidste del af bogen er en udførlig beskrivelse af den holotropiske metode.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med at komme videre med dit liv!

-Child

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Orkan:
Men hvis den holotropiske åndedrætsmetode kan fremkalde lignende oplevelser, kan det så ikke også være farligt, hvis man ikke har en erfaren psykoterapeut til stede?<HR></BLOCKQUOTE>

Muligvis, men du har meget mere kontrol over denne metode end med LSD/Svampe, fordi åbningen af sindet er et resultat af egne anstrengelser (du kan stoppe hvornår du vil), og ikke et resultat af et kemisk stof der sparker dit sinds porte ind...

Jeg skulle desuden mene at metoden bliver praktiseret af terapeuter her i Danmark.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Halløj:
Jeg skulle desuden mene at metoden bliver praktiseret af terapeuter her i Danmark.<HR></BLOCKQUOTE>

Det gør den. Tag et kig på www.holotropi.dk.

Jeg vil lige tilføje til det med at have mere kontrol med tilstanden, at det mener jeg både kan være en svaghed og en styrke. Nogle gange tror jeg det er gavnligt at man midt i en højdosis LSD-session simpelthen ikke kan lukke af, for så bliver man simpelthen nødt til at bearbejde det man er i. Det kræver naturligvis stadig en erfaren guide.

Orkan : Jo, holotropi kræver også en erfaren terapeut/guide. Derfor bør du sørge for at vedkommende er certificeret af Grof, så er du nogenlunde sikker på at vedkommende er kompetent. Det er selvfølgelig en forudsætning at du har tillid til vedkommende, hvis ikke tilliden er der kommer du ingen vegne.

-Child

Junior medlem

Jeg takker for de gode svar. Det var det, jeg regnede med, men jeg ville gerne lige have det bekræftet, da det er et emne der interesserer mig meget. Jeg har også prøvet at beskæftige mig med meditation og selvhypnose, men det har været meget svært for mig. Garanteret fordi jeg har for mange blokeringer, men det er der jo nok en god grund til. Efter at have læst den bog af Stanislav Grof blev jeg mere interesseret, især fordi man åbenbart kan bruge psykedeliske stoffer til at forstå og kommer igennem sine problemer, hvis det bliver brugt på en fornuftig måde. Jeg må jo bare vente, til jeg er klar...

Men hvis den holotropiske åndedrætsmetode kan fremkalde lignende oplevelser, kan det så ikke også være farligt, hvis man ikke har en erfaren psykoterapeut til stede?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Lidt af en nedtur med dit problem, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg startede faktisk på samme måde som dig (har dog ingen psykiske problemer) med at læse første bind med Carlos Castaneda, "Don Juan's Lære". Carlos Castaneda var meget interesseret i nogle planters virkninger, og igennem bogen bliver han ført igennem en lang "rejse" med blandt andet peyote, etc, hvor han kommer ud og oplever ting, flyver og alt muligt. Han ser sin egen død og sit eget liv i øjnene. Siden jeg læste denne bog har jeg været totalt græbet af lignende stoffer, og jeg har siden da undersøgt alt muligt om det. Idag har jeg aldrig følt mig mere klar til at kaste mig ud i den psykedeliske verden... Jeg vil ud og opleve noget; jeg vil forstå mig selv! Så jeg ved netop hvordan du har det [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Men håber du kommer igennem alle dine problemer... tror det er en ret fantastisk ting at udforske.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]