Nogle steder sælger de dem også á 5 stk. Jeg kan forestille mig, at de er mere tilbøjelige til at sælge dem i mindre kvantum i byen hvor der er mange narkomaner end ude på provinsen.
Ikke at jeg ved noget som helst om det, det virker bare logisk at man vælger at sælge enkeltvis for at redde narkomanerne (som nok ikke tænker så langsigtet at de køber store mængder sprøjter ad gangen) fra HIV, hepatitis og andre nederen ting.
Du kan evt. finde apotekernes kontaktoplysninger på pro.medicin.dk (skriv apotekets navn i søgefeltet) og ringe og høre i forvejen hvor mange de sælger ad gangen, hvis du ikke er meget for at gå derned og spørge.
Jeg havde også håbet på at din forestilling var korrekt, men så vidt jeg kan høre og forstå, er der som sådan ingen korrelation mellem hvorhenne apotekerne ligger henne og hvor de sælger mindre pakninger/enkelte sprøjter og kanyler.
Det handler desværre ufatteligt meget om apotekerens syn på misbrugere, og hvis denne er imod dem, vælger de blot at sælge kassevis i stedet for enkeltvis.
Jeg har hørt at Kolding apotek har en aftale med kommunen om at udlevere gratis kanyler og sprøjter, men det er desværre meget få steder at denne ordning finder sted.
Man kan derimod få "glæden" af at betale omkring 38,- for et "værktøjssæt", hvor der enten er én eller to sprøjter i, samt fixe-relaterede remedier, såsom saltvand, vat og en desinfektionsserviet.
Edit: Det er desværre kun logisk, hvis man ser apoteker som en offentlig ejet institution. Dette er dog ikke tilfældet, apotekerne fungerer ligesom normale butikker, omend der er lidt flere regler.
De vil have så stort et overskud som muligt, og hvis de kan hive flere penge hjem på sprøjter og kanyler, gør de med glæde det