Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 17:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Mit spørgmål lyder:

Kan man købe sprøjter og nåle til intramuskulære injektioner i Danmark uden recept?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
det kan man - på apoteket.. men mener og tror, at man nu til dags, kun kan købe hele kasser med sprøjter og kanyler... altså 50-100stk vil jeg tro..

Medlem

Okay. Skal man have en bestemt alder/fremvise ID, og kan de finde på at tjekke dine evt. journaler, for at høre om din "historie" passer?

(hypotetisk)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har ikke haft problemer med at købe dem enkeltvis.

De spørger ikke om noget. Hvis de afviser at sælge fordi du er for ung, så har de nok ret.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Jeg er ikke for ung :) Men bliver tit spurgt om ID, hvis jeg f.eks. skal have hovedpinepiller ;D

Hvilken enhed er de delt op i i Danmark? F.eks. hvis man skal bruge en 23 gauge nål, hvad hedder det så i Danmark?

Senest rettet af steroidbrah 22 jul 2013 13:08, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Dem jeg har liggende hedder 18g og 23g, så umiddelbart samme skala.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Takker for de brugbare svar, Bubber og HopIFjordeN ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Det kan forøvrigt betale sig at købe sine sprøjter/kanyler i kasser i stedet for enkeltvis, meget billigere. Hvis du skal bruge en undskyldning så er bolchefremstilling og genopfyldning af blækpatroner en mulighed.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ikke behov for en historie, bare sig hvad du skal have, saa finder de det til dig. 25g er udmaerkede til IM-brug, soerg for at det er de lange du faar(mener de er 25 mm), de korte duer ikke til det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En anden ting er: Husk hygiejnen! Koeb nogle smaa "swabs" med sprit og klorhexidin, og brug dem til desinficering af huden inden du stikker noget ind, saa mindsker du risikoen for at hive bakterier fra huden med ind i musklen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det kan man - på apoteket.. men mener og tror, at man nu til dags, kun kan købe hele kasser med sprøjter og kanyler... altså 50-100stk vil jeg tro..

jo du kan sagtens købe dem eneltvis på apoteket. andet ville da virkelig også være dumt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jo du kan sagtens købe dem eneltvis på apoteket. andet ville da virkelig også være dumt.

Jamen vi er da enige om at det er dumt - skulle bare bruge nogen for et års tid siden, hvor jeg mener, at jeg ikke købte, fordi at de ikke ville sælge dem enkeltvis mere, men kun i kasser - dette skulle være et nyere tiltag... Men min hukommelse svigter muligvis her...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

okay ? mærkeligt.. jeg var nede på apoteket for at købe lidt medicin og i samme andledning tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne spørge efter en sprøjte (til at dosere gødning), de gloede lidt mærkeligt da jeg sagde ( og nå jo .. en sprøjte' bare den største i har) de spurgte derefter hvilken slags kanyle jeg ville have til og måtte fortælle dem at jeg ingen kanyle skulle bruge(ja jeg ligner åbenbart en narkoman om vinteren :D ), det er vist 5-6 måneders tid siden nu, normalt køber jeg dem andre steder :)

men det kan være at reglerne måske varriere lidt rundt i landet ? jeg var i kbh der.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skulle også bruge sprøjter og kanyler for et halvandet års tid siden, her solgte de kun i kasser. Men jeg tror det er noget der varierer fra apotek til apotek. En enkelt sprøjte er gratis mange steder. Så er der også steder hvor man, gratis, kan få sådan et fint lille sæt, men det er nok ikke med den kanyle som OP skal bruge.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var ellers døgnapoteket i århus centrum jeg oplevede det ved - men måske det er for ikke, at tiltrække narkomaner, der svjv kan få gratis sprøjter i varmestuen og også kan trække kits i en automat...

Konklusionen må være, at det er op til det enkelte apotek, hvordan de administrerer deres salg af sprøjter og kanyler...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup

Sigh... :roll:
Det er forskelligt fra apotek til apotek om de vil sælge sprøjter og kanyler enkeltvis, eller i kasser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tak professor arrogant fuck :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogle steder sælger de dem også á 5 stk. Jeg kan forestille mig, at de er mere tilbøjelige til at sælge dem i mindre kvantum i byen hvor der er mange narkomaner end ude på provinsen.
Ikke at jeg ved noget som helst om det, det virker bare logisk at man vælger at sælge enkeltvis for at redde narkomanerne (som nok ikke tænker så langsigtet at de køber store mængder sprøjter ad gangen) fra HIV, hepatitis og andre nederen ting.

Du kan evt. finde apotekernes kontaktoplysninger på pro.medicin.dk (skriv apotekets navn i søgefeltet) og ringe og høre i forvejen hvor mange de sælger ad gangen, hvis du ikke er meget for at gå derned og spørge.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Nogle steder sælger de dem også á 5 stk. Jeg kan forestille mig, at de er mere tilbøjelige til at sælge dem i mindre kvantum i byen hvor der er mange narkomaner end ude på provinsen.
Ikke at jeg ved noget som helst om det, det virker bare logisk at man vælger at sælge enkeltvis for at redde narkomanerne (som nok ikke tænker så langsigtet at de køber store mængder sprøjter ad gangen) fra HIV, hepatitis og andre nederen ting.

Du kan evt. finde apotekernes kontaktoplysninger på pro.medicin.dk (skriv apotekets navn i søgefeltet) og ringe og høre i forvejen hvor mange de sælger ad gangen, hvis du ikke er meget for at gå derned og spørge.

Jeg havde også håbet på at din forestilling var korrekt, men så vidt jeg kan høre og forstå, er der som sådan ingen korrelation mellem hvorhenne apotekerne ligger henne og hvor de sælger mindre pakninger/enkelte sprøjter og kanyler.
Det handler desværre ufatteligt meget om apotekerens syn på misbrugere, og hvis denne er imod dem, vælger de blot at sælge kassevis i stedet for enkeltvis.

Jeg har hørt at Kolding apotek har en aftale med kommunen om at udlevere gratis kanyler og sprøjter, men det er desværre meget få steder at denne ordning finder sted.

Man kan derimod få "glæden" af at betale omkring 38,- for et "værktøjssæt", hvor der enten er én eller to sprøjter i, samt fixe-relaterede remedier, såsom saltvand, vat og en desinfektionsserviet.

Edit: Det er desværre kun logisk, hvis man ser apoteker som en offentlig ejet institution. Dette er dog ikke tilfældet, apotekerne fungerer ligesom normale butikker, omend der er lidt flere regler.
De vil have så stort et overskud som muligt, og hvis de kan hive flere penge hjem på sprøjter og kanyler, gør de med glæde det :(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg havde også håbet på at din forestilling var korrekt, men så vidt jeg kan høre og forstå, er der som sådan ingen korrelation mellem hvorhenne apotekerne ligger henne og hvor de sælger mindre pakninger/enkelte sprøjter og kanyler.
Det handler desværre ufatteligt meget om apotekerens syn på misbrugere, og hvis denne er imod dem, vælger de blot at sælge kassevis i stedet for enkeltvis.

Jeg har hørt at Kolding apotek har en aftale med kommunen om at udlevere gratis kanyler og sprøjter, men det er desværre meget få steder at denne ordning finder sted.

Man kan derimod få "glæden" af at betale omkring 38,- for et "værktøjssæt", hvor der enten er én eller to sprøjter i, samt fixe-relaterede remedier, såsom saltvand, vat og en desinfektionsserviet.

Edit: Det er desværre kun logisk, hvis man ser apoteker som en offentlig ejet institution. Dette er dog ikke tilfældet, apotekerne fungerer ligesom normale butikker, omend der er lidt flere regler.
De vil have så stort et overskud som muligt, og hvis de kan hive flere penge hjem på sprøjter og kanyler, gør de med glæde det :(

Troede faktisk der blev gjort mere end hvad det lyder til i dit indlæg. :( Dårlig investering for staten når de skal redde staklerne fra alle mulige sygdomme. Eller prøver de bare at udrydde dem hurtigst muligt?
Jeg forstår godt apotekerne skal lave penge, men kommunen må da lige give et par kroner.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]