Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 16:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

http://www.dr.dk/nyheder/indland/articl ... eID=193007

I Ribe politikreds har man sat et helt nyt tiltag i værk for at komme stofmisbruget i til livs.

Unge, der bliver taget i besiddelse af euforiserende stoffer, kan blive frakendt deres kørekort.

Filosofien i tiltaget er den, at unge mennesker, der er afhængige af euforiserende stoffer, ikke er egnede til at køre bil.

Narko-prøver med jævne mellemrum
Konkret foregår det på den måde, at politiet - hvis det snupper en person i besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug - beder vedkommende om at henvende sig på amtets misbrugscenter.

Centret vil derefter i løbet af de følgende seks måneder indkalde den pågældende person til seks narkoprøver.

Viser en eller flere af prøverne, at personen er påvirket, vil det kunne betyde en frakendelse af kørekortet.

- Der er ikke sat konkrete grænser for, hvor mange af de seks prøver, der skal være positive, før vi vurderer, at vedkommende er afhængig, forklarer vicepolitimester Jan Schmidt fra Ribe politi til DR Nyheder Online.

Misbrugscentret vil indkalde de pågældende personer med cirka to dages varsel. Dermed vil det være umuligt at planlægge sit misbrug i forhold til prøverne.

Frakendelsen af kørekortet vil gælde, indtil personen via nye prøver kan bevise, at han eller hun ikke er påvirket.

Der er tale om en rent administrativ frakendelse - det vil sige, at der ikke er en dommer indblandet i sagen.

Sammenligner det med sygdom
Vicepolitimesteren ser ikke noget problem i at blande en sanktion på kørekortet ind i en sag, som intet har at gøre med, at de pågældende personer har begået færdselsforseelser.

- Vi betragter det på linie med andre sygdomme, eksempelvis dårligt syn eller sukkersyge. Personer med disse sygdomme skal også kunne bevise, at de er i stand til at køre, siger han.

I sagerne om besiddelse af euforiserende stoffer skal de pågældende personer selv betale de 400 kroner, det koster at få foretaget prøverne.

- Sådan er det også for sukkersygepatienterne, forklarer Jan Schmidt.

Syv verserende sager
I øjeblikket har politiet i Ribe sager kørende mod syv af kredsens borgere.

De ventes at være afgjort i slutningen af året eller i begyndelsen af det nye år.

Vicepolitimesteren oplyser, at flere andre politikredse allerede har vist stor interesse for ideen.

Titel:
Medlem

Det er godt nok for KLAMT det der, bare fordi man er i besiddelse af stoffer betyder det da ikke at ens evner til at køre bil bliver ringere.
Man har da også bevist for dem en gang før at man kan køre bil, ved køreprøven.
Man bliver ovenikøbet selv tvunget til at betale for narkoprøverne.

Citat:
Unge, der bliver taget i besiddelse af euforiserende stoffer, kan blive frakendt deres kørekort.

Hvorfor lige unge, der er i besiddelse af narko ? ældre mennesker må måske gerne køre rundt med lommerne fulde af piller ?

Titel:
Medlem

Hvad bliver det næste? At man ikke må køre rundt med en øl i bagagerummet? Så er man jo alkoholiker... BLAAH!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er fandenme skræmmende...
De går udenom domstolen så folk får kørekortet "administrativt" frakendt.

Fan-fucking-tastic!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nogen burde prøve sådan en sag ved menneskerettighedsdomstolen eller lignende... Det kan sguda ikke passe at fordi man er i besiddelse af noget der ved indtagelse kan gøre en ude af stand til at køre forsvarligt, skal straffes med frakendelse af kørekortet! En mere fornuftig tilgang ville være hvis man blev straffet for rent faktisk at køre mens man er påvirket... men stingray's sammenligning er jo 100% korrekt, og der er sguda ingen der kunne drømme om at straffe nogen der kører rundt med øl i bilen.

Denne her heksejagt er fandme blevet ekstrem...

Titel:
Medlem

Stingray skrev:
Hvad bliver det næste? At man ikke må køre rundt med en øl i bagagerummet? Så er man jo alkoholiker... BLAAH!

Så vidt jeg har forstået er det jo ikke bare hvis man har det i bilen, men også hvis man har det i sin lejlighed, i lommen når man er til fest, ligemeget hvad, bare man ejer det.

Hvis de tager de unges kørekort fordi de tager stoffer, tror jeg nu at mange vil forsætte med at køre bil.

Titel:
Medlem

Hvis jeg mistede kortet på den måde ville jeg sgu bare køre uden. Altså, latterlig idé skal man sguda lede længe efter. Håber på at alle der bliver taget er af samme overbevisning, boycut den lov, gør et eller andet, for det nærmer sig da godt nok det extreme efterhånden

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing Mors
Det er jo direkte sygt det her!
Man må kunne gøre noget ved det her. Det bliver der simpelthen nødt til at bliver gjort noget ved! Men hvad?

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Situation:
Man bliver taget af en betjent i at ryge en joint med vennerne nede ved stranden, hvor man sidder og hygger sig en god lørdag aften. En joint indeholder cannabis, som er et euforiserende og (af uforklarlige grunde) et ulovligt stof. En joint vil blive betragtet som besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug.

Konsekvens:
Man skal møde op til seks prøver, hvor man skal testes, og tilmed selv betale for disse tests. Man bliver straks betragtet som stofmisbruger. Bliver der fundet spor af stoffer i flere af disse tests, ryger kørekortet. Hvis personen er afhængig af at kunne køre i sit job, vil vedkommende miste jobbet.

:shock:

Jeg håber virkelig at politikerne griber ind i denne sag. Men vi skal nok ikke forvente noget fra VK-regeringens side.

Titel:
Dedikeret medlem

kan se det absurde i man ikke må køre rundt hvis man blot har noget på lommen..

Men til gængæld kan jeg slet ikke følge folk der tillader sig selv, at sætte andres liv på spil ved at køre i euforiseret tilstand. Hvad endten om det er midt i rusen, eller om morgenen på bag-rusen (comedown)..

Titel:
Medlem

sorn skrev:
Men til gængæld kan jeg slet ikke følge folk der tillader sig selv, at sætte andres liv på spil ved at køre i euforiseret tilstand. Hvad endten om det er midt i rusen, eller om morgenen på bag-rusen (comedown)..

Ja, det er selvfølgelig uacceptabelt at folk kører påvirkert, men så burde de nøjes med at knalde dem som kører påvirket, som sagt tidligere, mister folk der er i besiddelse af alkohol jo heller ikke kørekortet

Det her er efter min mening ligeså fair, som hvis de besluttede at man skulle RKI-Registreres hvis man blev taget med stoffer på lommen, for narkomaner kan jo ikke betale deres regninger.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det her forslag er jo endnu så lamt. Endnu værre end det nuværende vi har mht. alkohol. Hvis du er stiv på en cykel, så ryger kortet også. Det her er fandeme absurt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Strip, Las Venturas!
hvad med os som ikke har kørekort?!? ska vi også gå og pisse i kopper ½ år før vi kan tage det?

Titel:
Tidligere holdmedlem

det kan da ikke passe..........

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Soul_Pitcher
Citat:
Det her forslag er jo endnu så lamt. Endnu værre end det nuværende vi har mht. alkohol. Hvis du er stiv på en cykel, så ryger kortet også. Det her er fandeme absurt.

De tager det oxo hvis du rider fuld på hest.

Jeg har 3 kammerater der ikke må køre bil i tyskland fredag lørdag og søndag, da de er blevet taget med mange stoffer i blodet,.
Nok til at det kunne være skadeligt for traffikken mente de tyske myndigheder åbenbart.

Så det er ikke altid bare lige så fedt som vi gerne vil have det :cry:

Titel:
Relativistisk båthorn

Kiliman skrev:
De tager det oxo hvis du rider fuld på hest.

Hvis hesten er fuld, eller rytteren? Hvis bare hesten er ædru ka' der vel ikke ske så meget? (jeg har ikke forstand på heste, så jeg ved ikke om man ka' køre slingrende sprit-kørsel på sådan en, og ramme mod-kørende og den slags. Det ka' jeg dog ikke forestille mig at man ka' få en hest til, men det ka' man måske?)

Det er rigtigt nok at det er absurd at man godt må ha' en kasse stærk sprit liggende på passager-sædet i sin bil, som er ekstremt skadeligt for kroppen og som nogle bli'r dybt afhængige af, men ikke et par gram hash.
Det er altså hekse-jagt uden sober eller saglig rationel logik bag sig.

Jeg synes man burde frata' ministre deres ret til at være minister, hvis deres chauffører ikke ka' finde ud af at overholde fart-begrænsningerne på motor-vejen.

Egentlig synes jeg det er tåbeligt at bedømme nogen's køre-evner ud fra hvad de har liggende af ting i lommen. Man burde bedømme det ud fra måden de rent faktisk kører på. Hvis man kan køre forsvarligt, ka' jeg ikke se det betyder noget om man er blind, døv eller ka' li' ABBA. Kollektiv pre-crime straf, som dette jo reelt er, er ikke et såkaldt rets-samfund værdigt.

Nogen der har set minority report forresten? Den handler lidt om samme dilemma med at straffe nogen for noget de endnu ikke har gjort.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Vestjylland
og jeg bor i ribe amt. men bare vent jeg er ikke sådan at slå af banen

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu kommer min indre Anima op i mig, men har I tænkt på hvor meget den danske stat prøver på at få befolkningen til at benytte sig af offentlige transportmidler (der er høje afgifter på biler, benzin, og bilforsikring). Nu tvinger de ligefrem "narkobrugere" til at benytte sig af det offentlige.

Selvom jeg ikke tror der er nogen sammenhæng mellem de to ting, så slog det mig alligevel.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Citat:
Nu kommer min indre Anima op i mig, men har I tænkt på hvor meget den danske stat prøver på at få befolkningen til at benytte sig af offentlige transportmidler (der er høje afgifter på biler, benzin, og bilforsikring). Nu tvinger de ligefrem "narkobrugere" til at benytte sig af det offentlige.

Det er ikke nogen dum tanke, sådan havde jeg ikke set på det, men forstår hvad du mener, jeg brænder mit buskort i protest!

Titel:
Relativistisk båthorn

Jens' BINÆRE sus skrev:
Nu tvinger de ligefrem "narkobrugere" til at benytte sig af det offentlige.

Jep, det er fordi VKDF er nogle 'bussemænd' :P

Alternativt findes der selvfølgelig taxa'er (men det er jo det private erhvervs-liv, så deres priser er jo ikke til at betale ;) (det var ellers et godt slag du kom med der, jensus :D ))

Jens' BINÆRE sus skrev:
Nu kommer min indre Anima op i mig

Det er ellers længe siden han har postet noget synes jeg. Gad vide om regeringen har bortført ham :(

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]