Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 00:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Jeg har for nylig opdaget Perikon. Jeg har også for nyligt opdaget at det er en MAOi.

Jeg er interesseret i perikons virkning mod vinterdepression (fordi jeg har natarbejde, og derfor får meget lidt lys). I midlertid er det begyndt at bekymre mig, at Perikon også er en MAOi.
Nu vil jeg gerne vide, om der er nogen, der har erfaringer med indtag af perikon, og om det har givet nogle af de sædvanlige MAOi-bivirkninger?
Jeg har kun taget perikonkapsler i nogle dage, så jeg har endnu ikke så meget erfaring. Måske er det så lidt MAO hæmmende, at det ikke betyder noget, men nu er jeg ved at blive en smule paranoid over det.

Jeg ryger jævnligt fede. Jeg er også begyndt at bruge Baldrian til at regulere min søvn, når jeg skal vende rundt på døgnrytmen. Jeg drikker meget gerne alkohol. Med mellemrum ryger der kraftige psykedeliske stoffer indenbords, og såmend også til tider MDMA (som iflg. Eurowid er livsfarligt at blande mad MAOi'er).
I øvrigt er jeg til mælkeprodukter og kød osv.

Det er lidt svært med den litteratur jeg kan finde om Perikon på nettet, for nogle sider skriver, at der ingen bivirkninger er (det er typisk naturlægemiddelsider osv.), andre sider advarer mod at perikon har krydsvirkninger med visse 'lægemidler' (det er typisk traditionel medicin sider). Jeg havde overvejet at putte perikon i en thujon-calamus-saffran-drik men blev frarådet i en anden post.
På Eurowid skriver de om livstruende comboer med MAOi'er. Det vil jeg meget gerne undgå!

Derfor er jeg forfærdentlig interesseret i svar. Måske jeg bare skal skifte til at tage almindelige B-vitaminer (så kan jeg evt. æde mine perikonpiller når jeg faster op til et tryptamintrip - så er MAOi'er jo udemærkede har jeg forstået)

(PS. Jeg overvejede, at poste dette i Generel diskussion - hvis modderne mener at den ikke hører til i dette forum, undskylder jeg!)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad mine erfaringer angår i variable doser perikon har der ikke været nogen tegn på at perikon skulle virke som MAOi. De fleste nyere undersøgelser viser også at perikon virker som en trippel SRI på serotonin, noradrenalin og dopamin. Eller nærmere hypericin, som er det aktive stof i perikon, men også nogle andre forskellige stoffer. Jeg har endda prøvet at kombinere perikon med 5-htp og B-vitamin i et godt stykke tid og der var ikke nogen MAOI-reaktion med noget af det, der kunne føre imod serotonin syndrom. Den eneste reaktion jeg har oplevet på længere sigt er at man i perioder godt kan blive lidt svimmel og få lidt mavebrok, men mit umiddelbare indtryk er at perikon i de rette doser ikke virker meget anderledes end andre SSRI-præparater. Så jeg tror roligt du kan tage dem uden at tænke alt for meget over hvad du ellers indtager for mine erfaringer viser ihvertfald at der ikke er den mindste form for MAOi-egenskaber i det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Nej Treasure du har nok ret i, at det ikke kan være så farligt endda. Man sælger det jo også i håndkøb. Og mon ikke man skulle have hørt flere grumme historier, hvis det var.

Jeg er nået frem til, at jeg nok i den sene nattetime, i hvilken jeg skrev ovenstående post, begyndte at gå i selvsving over MAOi'er o.s.v. og udviklede paranoia (så du kan nok forstå jeg må ha' noget Baldrian og noget Perikon :lol: ).
Jeg har set på en del websider om Perikon, og der er faktisk flere, der nævner at Perikon har MAOi egenskaber. Her er en:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

men som der står, er det tilsyneladende dog ikke hæmmende nok til, at forklare plantens antideprissive egenskaber.

Og du har ret i at Hypericin, der tilsyneladende er et af de mest aktive stoffer i Perikon, ikke er MAO hæmmende. Men det er jo, som det fremgår, kun ét ud af mange aktive komponenter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract.

Det, der i første omgang trickede min frygtsomme mistanke var denne side;

http://www.irf.dk/dk/publikationer/maan ... ner_02.htm

som faktisk ikke skriver noget om MAOi. Og så er det jo nogle ret specifikke lægemidler der tales om. Såå.....

Allerede nu tager jeg det hele meget mere roligt. Tak.

Titel:
Insane psychedelia user!

Der er meget spredt og forskellig info rundt omkring om perikon og jeg finder hele tiden forskellige teorier og undersøgelser der viser nogle forskellige ting og man ved egentlig ikke rigtig hvad man kan tro på, men det går ihvertfald igen mange steder at den selektive re-uptake blokering sker, men ikke særlig meget. Som du også selv nævner er der mange forskellige aktive stoffer som udøver forskellig virkning og jeg tror heller ikke perikons egenskaber kan tilskrives et enkelt aktivt stof, men snarere en kombination af en masse forskellige, men at det skulle virke som MAOi på samme plan som harmalin o.lign. har dog ikke været mit umiddelbare indtryk (til trods for at jeg ikke har prøvet harmalin til sammenligning :? ).

Fact er ihvertfald at jeg ikke har oplevet nogle bivirkninger som dem der beskrives ved MAOi selv ved ret store doser perikon og endda også ved kombination med B-vitamin og 5-HTP, så jeg tror du kan være ganske rolig. Jeg går ihvertfald ud fra at det er standard 0,3% hypericin ekstrakt dit perikon er? I dit tilfælde kunne det måske også være en mulighed at prøve med melatonintilskud, hvis du har problemer med ikke at få nok lys når du er vågen. Et par mg inden sengetid har ihvertfald hjulpet mange der har problemer med vinterdepression pga. lysmangel. Ellers kan jeg anbefale en af de der specielle lamper, der udsender lys i den samme styrke som dagslys. En ½ time om dagen foran den er nok.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, mange tak. Jeg tror jeg genoptager Perikonkuren næste gang jeg føler 'mørkedepressionen' indtræder.

Det kan da godt være jeg skulle forsøge med melatonin også. Det skulle jo også være godt når man forsøger at holde op efter længere tids cannabis(mis)brug. Sådan et projekt har jeg nemlig også lige indledt (det kan sgu ikke blive ved med at gå med al den røg :oops: ).
Hvordan er det nu lige; drømmeurt (Calea zacatechichi) er melatoninholdigt ikke sandt? Eller hvad vil Du foreslå som melatoninkilde?

Titel:
Insane psychedelia user!

Man kan købe melatonin i kapsler fra forskellige helsesider som nok er den bedste kilde, hvis det endelig skal være.

Der står lidt mere om det i det her topic: http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... =melatonin

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Sump skrev:
Hvordan er det nu lige; drømmeurt (Calea zacatechichi) er melatoninholdigt ikke sandt?

Nej.

Der er generelt ikke nogen særligt gode vegetabilske melatonin-kilder,
men hvis du skulle falde over en så post den endeligt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Tanacetum parthenium (eng:feverfew) og St. Johns urt (Hypericum performatum), samt en kinesisk urt ved navn Hunag-quin skulle efter sigende indeholde en del melatonin.
Kilde:
http://www.life.ca/nl/61/melatonin.html

fra http://www.mja.com.au/public/issues/xmas98/rey/rey.html :

Citat:
Although the exact mechanism of action remains obscure, substances contained in SJW extracts have been found to interact with a number of neurotransmitter systems implicated in depression and in psychiatric illness generally. SJW inhibits uptake of serotonin, noradrenaline and dopamine. Crude extract of SJW has a potent affinity for g-aminobutyric acid (GABA) receptors and inhibits monoamine oxidase.24 Recently, it has been postulated that the antidepressant effect of SJW may be due to its effect on interleukin-6.25 It is also of interest that the plant has high concentrations of melatonin,26 increases nocturnal production of melatonin,4 and increases deep sleep.27 Melatonin is thought to play a role in the aetiology of seasonal affective disorder and sleep.28

(Kilde 26 er: # Murch SJ, Simmons CB, Saxena PK. Melatonin in feverfew and other medicinal plants. Lancet 1997; 350: 1598-1599. (PubmedID: 9393344)

fra en kommerciel side
Citat:
Feverfew extract (tanacetum parthenium) inhibits the synthesis of prostaglandins, leukotrienes and thromboxanes implied in many inflammatory and migrainous disorders. Two double-blind studies published in 1985 in the Medical British Newspaper and in 1988 in the Lancet showed that Feverfew extract reduces the frequency and seriousness of headache episodes. This activity was then thought to result from one of the plant's active ingredients: parthenolide. In 1995, a Japanese study also identified among Feverfew components a compound similar to the human hormone melatonin (Hattori A., Migitata H. et al), identification of melatonin in plants and its effects on plasma melatonin levels and binding to melatonin receptors in vertebrates (Biochim. Mol. Biol.int., 1995 ; 35 : 627-34).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Fandt lige et uddrag af 'Murch SJ, Simmons CB, Saxena PK. Melatonin in feverfew and other medicinal plants'
Hunag-quin (Scutellaria baicalensis) skulle have den største koncentration af melatonin
Citat:
All of the compounds tested contained melatonin. Huang-qin yielded the highest concentration of melatonin (7.11 m g/g), followed by St. John’s wort flowers (4.39 m g/g) and then fresh "green leaf" feverfew (2.45 m g/g). The product Tanacet® contained little (0.57 m g/g), and the lowest content of all was found in skullcap (0.09 m g/g).

Men er dog stadig i så små mængder at det ikke rigtig kan konkurrere med syntetisk fremstillet melatonin medmindre man laver noget ekstrakt af en art seføli....
Citat:
On the other hand, ethnobotanist James Duke, PhD estimates that "it would take pounds of material to provide an effective dose of 3 mg melatonin" based on the levels of melatonin reported in this study. According to Duke, in the case of S. baicalensis (the richest reported source of melatonin), more than 60 g of plant material would have to be consumed to achieve a 0.3 mg dose of melatonin.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nemlig... Jensus fandt engang noget med nogle kirsebær som også indeholdt "whoppin'" 6 ppm Melatonin! :lol:

Fundet var godt nok, men at de kalder 6 ppm for "whoppin'" syntes jeg lige er ambitiøst nok.

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hehe... så skal man jo bare æde 500g kirsebær for at inducere en rimelig søvn - men plejer man ikke at være god til at sove, når men lige har spist mad i den mangde?

Ang. Perikon: både min far og jeg har drukket betydelige mænder snaps lavet på den prikbladet perikon, og ingen af gangene har vi følt nogen form for MAOi funktion (ikke at jeg har spurgt ham, men han ville have rapporteret om noget usædvanligt, hvis det var der).
Typisk bruger vi et sted mellem 100 og 200g frisk plante til en flaske Brøndums - vi har flere steder læst at det bedste resultat opnås ved kun at bruge blomster og knopper, men vi syntes nu begge at koninationen af både blomster, knopper, blade og stængler giver det bedste udfald...

GLOBS BRÆNDEVINSBOG kan forresten også anbefales....

/TT

Titel:
Medlem
Brugeravatar

TT: Drikker i perikonsnaps for smagens skyld, eller fordi det i øvrigt har nogen virkning? Er det en nydelsessnaps, en trippersnaps eller måske en antidepri-snaps?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er en nydelsessnaps. Der er vist mange der brygger snaps på perikonblade og drikker det alene for smagens skyld.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Personligt har jeg kun lavet perikon-snaps med henblik paa et dagligt shot. (for0vrigt en god start paa dagen - LOL!)

Jeg kan i 0vrigt godt anbefale baldrian-snaps, smagen er lidt funky men har noget s0dt over sig... og saa virker den sgu! :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
Personligt har jeg kun lavet perikon-snaps med henblik paa et dagligt shot. (for0vrigt en god start paa dagen - LOL!)

Jeg kan i 0vrigt godt anbefale baldrian-snaps, smagen er lidt funky men har noget s0dt over sig... og saa virker den sgu! :D

Ja sådan et shot lige inden sengetid, det burde næsten gøre underværker :P

Måske man selv skulle prøve at lave sådan en. Bruger du frisk baldrian eller hvordan brygger du den?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nej, pulveriseret baldrian-rod... Det bliver måske lidt grumset, men hvis du kan få det filtreret ordentligt giver det en pæn mørk rød-brun farve.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dex: Hvordan lugter sådan en Baldrian-snaps egentlig?

PLUR!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Og hvor meget baldrian bruger du (pr. shot/pr. flaske)?
Lyder som en meget behagelig måde at falde i søvn på.

Mvh Jonas!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det lugter som Baldrian, dvs. meget funky... I skal nok holde jeres katte væk fra snapsen i hvertfald.

Jeg mener at jeg brugte 30 gr. til en flaske Blå Aalborg - det har muligvis været 50, men 30 er vist mere sandsynligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]