Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: For sjovt! :D
Medlem

Geografisk sted: Herfølge
Er det bare mig eller er det kanon sjovt på svampe!? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Har taget svampe rigtig mange gange og de sidste 3-4gange har jeg kunne syntes at alt er sjovt ligemeget hvad næsten! Men er der nogen specielle, bivirkninger ved det, eller kan jeg blive rigtig syg hvis jeg bliver ved med at æde
2-5gram hver gang jeg skal trippe på svampe!? Det skal lige siges at det sker
1-2 højst 3 gange om måneden!?

[ 17 2003: Besked ændret af: Fucked Én Smule ]

Junior medlem

Jeg kan godt følge dig i dine grine ture sådan har jeg også haft det de første gange jeg tog svampe, desværre ikke så meget mere.
Jeg har hørt at man opbruger nogle endorfiner i hjernen som ikke kan genskabes, disse endorfiner er dem der gør os glade(uden stoffer), men når man tager stoffer udskiller man et meget stort kvantum som man ikke får igen.

Håber at det bare er noget sludder, men måske er der noget om det.

Keep tripping

Dedikeret medlem

Endorfiner er et naturligt 'smertemiddel', som kroppen besider. Endorfiner har ikke nu ikk noget at gøre med humøret, som sådan. Tror du tænker på serotonin. Psilocybin og Psilocin påvirker dine serotonin-'receptorer' i hjernen, og skaber derved en stimulerende/hallucinogen effekt.

Dine serotonin-lagre kan godt opbruges som du snakker om, men jeg ved ikk om de bliver tømt i lige så stor stil, med svampe, som f.eks efter brug af MDMA.

Derudover bliver dine lagre fyldt op igen, så det kvantum du snakker om man ikke får igen, skal du ikke være bange for. Det skal nok komme tilbage [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Endorfiner frigives jo bl.a. ved latter, så på den måde kan man vel godt sige at der er en forbindelse mellem dem, og godt humør. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Det lyder i øvrigt beroligende, at man får lageret fyldt op igen - pyha!
peace out!

Junior medlem

Geografisk sted: København Ø
DeF sagde det meget godt. Din beskrivelse passer slående godt på virkningen af amfetaminer - nogen har nok blandet disse to ting sammen da de forklarede for dig? Det med de tømte lagre af glædestof (det er dog ikke enforfiner, men dopamin), er iøvrigt årsagen til, at du efter amfetamin har det så skidt... du har opbrugt meget af din "glæde", og skal generere nye lagre af den.

Kokain har en lidt lignende effekt - den får bare eksisterende glædestoffer til at "vare længere" (hindrer dopamin nedbrydning/reuptake); men uden samme "hangover" bagefter - den bruger ikke (direkte) dine lagre op. Det er bl.a. derfor, at kokain og amfetamin har så stor synergistisk effekt... de forstærker hinanden ved, at den ene frigør dopaminer, den anden sørger for, at de forbliver frie i hjernen...

Psykedeliske stoffer - dmt, psilocybin/psilocin, ikke MDMA - ligner i modsætning stoffet serotonin (neurotransmittor, en slags "tænkestof"); og virker bl.a. ligesom at få en masse af dette tænkestof "tilført" hjernen, således at visse former for tankevirksomhed opstår lettere. Men de tømmer ikke (direkte) dine egne lagre af tænkestof - det er derfor, at der ikke er nogen post-svampe "hangover". Snarere tvævrtimod. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Din krop tilpasser sig dog de ekstra stoffers tilstedeværelse, hvorfor du må vente lidt, før du tager dem igen. Heldigvis kan man dog ikke blive fysisk afhængig.

Håber, at det kunne bruges. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 19 2003: Besked ændret af: Kalimancer ]

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af DeF:
Endorfiner er et naturligt 'smertemiddel', som kroppen besider. Endorfiner har ikke nu ikk noget at gøre med humøret, som sådan. Tror du tænker på serotonin. Psilocybin og Psilocin påvirker dine serotonin-'receptorer' i hjernen, og skaber derved en stimulerende/hallucinogen effekt.

Dine serotonin-lagre kan godt opbruges som du snakker om, men jeg ved ikk om de bliver tømt i lige så stor stil, med svampe, som f.eks efter brug af MDMA.

Derudover bliver dine lagre fyldt op igen, så det kvantum du snakker om man ikke får igen, skal du ikke være bange for. Det skal nok komme tilbage [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
<HR></BLOCKQUOTE>

Kæft hvor er det godt at høre [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Pyha, som skambidt siger [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

/Edit: Forkert quote... min fejl [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 18 2003: Besked ændret af: aliaarhus ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Endorfiner er vor krops lykkestof (formanden for Latterklubben fortalte under et foredrag, at endorfiner er vores naturlige morfin - virker både smertestillende og euforiserende - og hun er dybt afhængig af dem, hun kunne ikke undvære at grine hele tiden, for hun bliver høj, det sagde hun selv, og det så også sådan ud), og det kan ikke opbruges, for du bestemmer selv, hvor mange endorfiner, du vil have udløst. Der bliver fx udløst endorfiner ved at grine, dyrke motion/styrketræne, holde sig vågen i for lang tid e.l. Der bliver dog så udløst mange endorfiner i kroppen, når du har taget amf, fordi du jo er så fysisk aktiv og samtidig er ekstremt vågen i meget lang tid, og når du så ikke får samme mængde, bliver du lidt utilpas, fordi din krop er justeret til at fungere med flere, og nu får den bare det "normale", hvilket den ikke kan acceptere. Det er det samme, som hvis du løber en lang tur hver eneste dag i længere tid, og du så pludselig holder op - så får du nederen på. Men det er vist nok mere manglen på dopamin, der giver én nederen på efter brug af amf.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af PsyGoA:
Endorfiner er vor krops lykkestof (formanden for Latterklubben fortalte under et foredrag, at endorfiner er vores naturlige morfin - virker både smertestillende og euforiserende - og hun er dybt afhængig af dem, hun kunne ikke undvære at grine hele tiden, for hun bliver høj, det sagde hun selv, og det så også sådan ud), og det kan ikke opbruges, for du bestemmer selv, hvor mange endorfiner, du vil have udløst. Der bliver fx udløst endorfiner ved at grine, dyrke motion/styrketræne, holde sig vågen i for lang tid e.l. Der bliver dog så udløst mange endorfiner i kroppen, når du har taget amf, fordi du jo er så fysisk aktiv og samtidig er ekstremt vågen i meget lang tid, og når du så ikke får samme mængde, bliver du lidt utilpas, fordi din krop er justeret til at fungere med flere, og nu får den bare det "normale", hvilket den ikke kan acceptere. Det er det samme, som hvis du løber en lang tur hver eneste dag i længere tid, og du så pludselig holder op - så får du nederen på. Men det er vist nok mere manglen på dopamin, der giver én nederen på efter brug af amf.<HR></BLOCKQUOTE>

Nej, det der giver nederen på er fordi amf knepper din krop så den reagere ved at give udslag i psykisk depresion og nederen, det svækker virkelig en del mere end man går og forestiller sig blandt de uerfarne som ikke har været i miljøet længe nok til at kende forskel på "gode" og dårlige stoffer

Selv om alle stoffer er dårlige for børm

In our memories
Brugeravatar

Svampe, DMT, Meskalin, LSD, DOB og de fleste andre hallucinogener, er 5-HT-2A agonister - de frigiver ikke signalstoffer, selvom de helt klart påvirker Serotonin-receptorerne.

Der er så vidt jeg ved, aldrig blevet bevist nogen form for neurotoksisitet ved denne gruppe substanser.

Offtopic:

Blah blah...

Anima, du tror ikke at Amfetamin's Dopamin- og Noradrenalin-frigivende effekt KUNNE have noget med post-depressioner og neurotoksisiteten at gøre?

BTW, Maya får snart Mucuna Pruriens (40% L-DOPA) ekstrakt! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[ 18 2003: Besked ændret af: Dextrose ]

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
Nej, det der giver nederen på er fordi amf knepper din krop så den reagere ved at give udslag i psykisk depresion og nederen, det svækker virkelig en del mere end man går og forestiller sig blandt de uerfarne som ikke har været i miljøet længe nok til at kende forskel på "gode" og dårlige stoffer

Selv om alle stoffer er dårlige for børm
<HR></BLOCKQUOTE>

Ja, selvfølgelig... kun derfor... og amfetamin blokerer ikke for genoptagelsen af dopamin, som gør dig glad, vel?

Jamen, Anima, du har ikke engang levet lige så længe, som flere hér har været i miljøet og stadig efter 20-30 år synes, at det er lækkert at tage amf - jævnligt, ofte eller hver dag. Og så er jeg ikke et barn. Jeg er 16 år, trådte ind i de voksens rækker for to år siden, og jeg skal købe voksenbilletter i busserne.

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af PsyGoA:
Ja, selvfølgelig... kun derfor... og amfetamin blokerer ikke for genoptagelsen af dopamin, som gør dig glad, vel?<HR></BLOCKQUOTE>

Øh nej, faktisk ikke... Det gør Kokain til gengæld.

Dedikeret medlem

Offtopic

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Kalimancer:
Din beskrivelse passer slående godt på virkningen af amfetaminer - nogen har nok blandet disse to ting sammen da de forklarede for dig?
[ 18 2003: Besked ændret af: Kalimancer ]
<HR></BLOCKQUOTE>

Hehe, skal nok passe. Det er lidt lang tid siden efterhånden.
Men jeg kan stadig ikke få det til at passe ind, at endorfiner er kroppens 'lykkestof'. Jeg ville helt klart mene at det var hhv. dopamin og serotonin, fremfor endorfin - hvis primære effekt jo er som et opiat.

Serotonin frigørelse (Lidt fucked billed, står ikk navn på receptorerne, men det viser da hvad jeg mener om psilocybin/cin's påvirkning af serotonin [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] )

Men alt i alt ville jeg nok også råde dig til at holde en pause med at trippe, tænke over nogle tanker du måske har haft, en måneds tid eller to, og så prøver igen..
Det kan måske sætte en ny drejning på trippet, så du prøver noget andet end bare at få griner på - måske nogle oplevelser du kan lære noget af [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
Øh nej, faktisk ikke... Det gør Kokain til gengæld.<HR></BLOCKQUOTE>

Hvad gør amf så?

Dedikeret medlem

Amf hæmmer så ikke genoptagnings molekylet, som kokain gør.

In our memories
Brugeravatar

"genoptagningsmolekylet" ??? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Psygoa > Kig et par poster oppe, der har jeg faktisk kort nævnt hvad amf gør...

Nok offtopic!

Junior medlem

Geografisk sted: København Ø
DeF: Det er selvfølgelig lagrene af Dopamin, og ikke Endorfiner, man tømmer (og til dels ødelægger) ved brug af amfetamin! Jeg skrev endorfin uden at tænke mig om - ligesom når man siger "Lars", og mener Anders - fordi den var blevet nævnt tidligere i diskussionen. Min fejl; og undskyld evt. forvirring. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Hvad angår din tegning... whoa. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] En masse meget forskellige stoffer, afbildet til at se ud som om de gør noget, som ingen af dem helt gør...

Amfetamin: erstat alle steder på billedet "serotonin" med "dopamin", og du har ca. amfetamins primære effekt.

Psilocybin, og næsten LSD: Det er faktisk over på den anden side af kløften, at de melder sig og siger "jeg er sorotonin, aktiver så den receptor".

MDMA, MDA: Passer meget godt; bortset fra, at MDMA ikke frigør din serotonin fra vesiklerne (de der bobler i den Præsynaptiske Nervecelle) men snarere ved at frigøre/ødelægge dine Cytoplasmiske Lagre - altså "længere oppe i systemet". Dette er desværre ikke særligt godt [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] og har ofte subtile, men langtrækkende effekter på brugeren senere. Man ved ikke, om det er permanent; og emnet er så gennemsyret med politisk misinformation, som et emne kan være...

Desuden hindrer MDMA/MDA, at serotonin genoptages i i PræSynNerv igen. Lidt ligesom kokain virker på Dopamin.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kalimancer> Tjaaeh.... Psilocybin og lignende psykedeliske stoffer siger ikke ligefrem til receptorerne at "de er serotonin". De binder sig til nogle bestemte af serotonin-receptorerne - specielt 5HT-2A-receptorerne, og sidder her og udsender "vildledende" signaler i forhold til hvis det var serotonin som var bundet hertil. Man eksperimenterer med at bruge specifikke 5-HT-2A-antagonister som antipsykotiske stoffer.
Hvor har du fra at MDXX-stoffer frigiver serotonin fra andre lagre end de præsynaptiske vesikler? Jeg siger ikke at det er forkert, men vil gerne se en reference.

In our memories
Brugeravatar

Prom > De fleste hallucinogener er 5-HT-2A/2C agonister, right?

Jeg har forøvrigt en interessant rapport, om at denne gruppe hallucinogener, skulle kunne beskytte imod Serotonin-neurotoksisitet (nærmere bestemt, MK-801 neurotox.), hvor DOB skulle være den mest effektive.

Så det kan måske ligefrem være sundt at candyflippe? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Dex> Jo, hallucinogenerne er agonister. De aktiverer receptorerne, i modsætning til antagonister, som blokerer receptorerne så de ikke, eller i begrænset grad, kan aktiveres.
Det giver mening at DOB har den største effekt i det studie du nævner; det er så vidt jeg ved den reneste 5-HT-2A-agonist, og DOB eller DOI bliver ofte brugt i dyreforsøg/in vitro forsøg som "modelstof" for en ren agonist af disse receptorer, f.eks. for at undersøge effektiviteten af en antagonist. De har også den fordel at de er nemme at mærke radioaktivt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]