Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har lige læst Aliaarhuses sidst nye triprapport om han tur på 7.5 gram mexikanske cubensis -svampe. Der var noget der nærmest gav mig kuldegysninger da jeg læste det, for jeg har selv haft lidt a la samme tanker/oplysning da jeg trippede på cubensis. Derfor har jeg citeret det stykke der ramte mig her for at diskutere det med jer.

Citat:
Jeg mærkede Allahs kræfter i mig, men svampe-guden, som stadig var i mit hoved, fortalte mig at Allah blot var samme gud som alle andre guder. Han var blot én stor og enorm mængde energi, som mennesket kunne mærke og føle på forskellige måder. Dvs. at ægyptiske guder, nordiske guder og Allah rent faktisk er den samme Gud, men som var oplevet på forskellige måder. Derfor var det også forkert at tage patent på hvad gud var, når vi kun er mennesker.

og så citerer jeg lige migselv også:

Citat:
Et spørgsmål...: Tror du trods din "ringe" erfaringer med meskalin at du kan komme dybere endnu på meskalin eller er det umuligt at sammenligne? Fanny sagde at hun havde fået at vide af mescalito at han/hun/den var nøglebæreren, men som du skriver så er alle religioner bare forskellige måder at opfatte den samme gud på. Altså må mescalito og svampeguden også være den samme?! De opleves bare forskelligt ik... Eller hva? Min private filosofiske teori...

Altså om du tripper på Psilocybin, Meskalin, DMT, LSD, LSA, osv osv.. så er det den samme gud man kommer i konkakt med. Forskellen på substanserne er så bare en luksus for mennesket. For ligeså forskellig svampene er fra Ayahausca, LSD, Meskalin ligeså forskellige er de porte vi kontakter det guddommelige gennem. Altså vi kan selv bestemme hvordan vi kontakter det guddommelige ved at vælge hvilket stof vi tager... Jeg synes selv at Kaktus-meskalin er mildere end DMT og svampe, men det er jo kun min mening pga. mine personlige oplevelser med stofferne (ingen er jo ens). Derved kan vi selv vælge om vi vil kontakte "gud" på den milde facon eller via. den lidt vildere metode, ved at vide hvilke stoffer man er følsomme overfor og hvilke man føler sig trygge ved...

Derved kontakte gud som man selv synes bedst om :?:

Hvad siger i til den tanke?

HilsenCope

Titel:
Insane psychedelia user!

Gud er død.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Interessant tanke. Har selv haft den, dog uden at være på noget. Det er ganske vist et godt stykke tid siden, så jeg kan ikke helt huske mine tanker omkring det.

Men ellers giver jeg da Nelson Muntz ret, gud er død.

Men facinerende tanke

Titel:
Insane psychedelia user!

Psykotropiske stoffer er i stand til at snyde hjernen så man tror at man er i kontakt med en gud, på samme vis som profeterne var i stand til at overbevise hele menneskesamfund om det samme. Men selv om hjernen bliver "snydt" behøver oplevelsen nødvendigvis ikke være uægte for man husker jo det man oplever og så længe man blot tror på at det er ægte, skal der ikke andet til for at gøre det ægte. Det er jo klart at ens tanker bliver påvirket når man indtager et hallucinogen, men forestillingerne og tankerne kommer jo et sted fra, enten fra det bevidste eller ubevidste. En oplevelse af at være i kontakt med en gud eller snakke med en gud afspejler jo bare ens tanker om forestillingen af en gud eller flere guder. Jeg tror ikke det er tilfældigt at netop Ali ofte oplever kontakt med disse guder når han tripper, da specielt han, har og har haft, mange forestillinger og tanker om guder, både inden og efter han begyndte at eksperimentere med stoffer. Spørgsmålet er om en person, der aldrig har hørt om Gud (eller Allah eller Jehova for den sags skyld), vil få de samme gudeoplevelser. Jeg tror det ihvertfald ikke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Spørgsmålet er om en person, der aldrig har hørt om Gud (eller Allah eller Jehova for den sags skyld), vil få de samme gudeoplevelser. Jeg tror det ihvertfald ikke.

Jamen så vil han jo nok bare opleve en anden form for sensation som han ikke kan holde mund om, fordi oplevelsen var for fremmed og utrolig for ham.. Altså det vi kalder for "kontakt".

Jeg ved godt at Halucinogener "snyder" hjernen, men som du selv siger så oplever man nogen gange noget man ikke kan forklare fordi det ikke findes i vores virkelige verden.
Man kan ikke beskrive alt fra en oplevelse i detaljer, men man kan sammenligne det med noget som folk kender til, og så vil det stadig være umuligt at forklare så dem der hører på ens forklaring forstår hundrede procent hvad man har oplevet. Altså sker det jo faktisk hver gang, at man ser/hører/mærker noget som ingen har oplevet før og som du er alene om at fordøje. Disse unike oplevelser er yderst interessant synes jeg. Men når vi så kommer til en slags telepatisk oplevelse af noget guddommeligt, så vil jeg sige at beviset for at det unaturlige findes er nået.

/Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Psykotropiske stoffer er i stand til at snyde hjernen så man tror at man er i kontakt med en gud

Her bliver du nødt til at specificere det lidt mere, snyde hjernen?

Du siger, at folk der ikke interessere sig for guder eller tænker meget over dem ikke vil opnå en sindstilstand hvor "guder" kan indgå... Der er da ellers mange mennesker som har gået fra fuldkomne atheister til troende på.. ja hvad ved jeg pga. at have stiftet bekendtskab med psychotropper?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja DR-D, det er jeg et levende eksempel på!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
Det tror jeg er fordi, at spørgsmålet om en højere guddommelig magt er meget dominerende selvom man er ateist. For en ateist har jo tænkt meget over dette spørgsmål. Specielt i et forholdsvis kristent samfund kan dette ikke undgå at have påvirket et menneske. Og når der så kommer noget op i sindet f.eks. vedhjælp af et trip, der ikke umiddelbart kan forklares rationelt, må "guddommeligt" være forklaringen for mange.
Min mening er, meget lidt romantisk, at det blot er _meget_ komplicerede tanker, tilmed "snydt" af et stof.
Stoffet så at sige "fucker" med dig, at folk så kan få menneskelig og personlig indsigt er noget andet, men at der lige pludselig findes en gud pga. nogle komplicerede forbindelser i hjernen, tror jeg ikke på.
Tror mange folk er bange for at de ikke kender forklaringen på det der sker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

munit skrev:
Stoffet så at sige "fucker" med dig, at folk så kan få menneskelig og personlig indsigt er noget andet, men at der lige pludselig findes en gud pga. nogle komplicerede forbindelser i hjernen, tror jeg ikke på.

Der er jo også den mulighed at man ved hjælp af stoffet får oplevelsesmæssig adgang til Gud, som har været der hele tiden, men som man pga. forviklinger i hjernen/psyken(sump kalder det "sovs" i et andet indlæg) normalt ikke kan erkende.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
DR-D skrev:
Citat:
Psykotropiske stoffer er i stand til at snyde hjernen så man tror at man er i kontakt med en gud

Du siger, at folk der ikke interessere sig for guder eller tænker meget over dem ikke vil opnå en sindstilstand hvor "guder" kan indgå... Der er da ellers mange mennesker som har gået fra fuldkomne atheister til troende på.. ja hvad ved jeg pga. at have stiftet bekendtskab med psychotropper?

Jeg tror også godt på, at ateister kan få religiøse oplevelser på psychedelia, men mener ligesom Treasure at der er tale om en illusion.
På den anden side er det meget vanskeligt, at afgøre hvad der egentlig er sandt og falsk, eftersom alle sanseindtryk er blevet bearbejdet af hjernen.
En ting der taler imod teorien om gud, er det Ashoka var inde på i en post for en tid tilbage, med at elektriske strømninger kunne fremkalde en gudsoplevelse.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
En ting der taler imod teorien om gud, er det Ashoka var inde på i en post for en tid tilbage, med at elektriske strømninger kunne fremkalde en gudsoplevelse.

Mvh. Psyko

Det taler da ikke imod Gud's eksistens?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Nelson Muntz skrev:
Gud er død.

Jeg er ikke nødvendigvis enig, hvis du med den sætning mener at gud har eksisteret og så døde. Men hvis han altid har været død, så er jeg enig.

Jeg tror at "Gud", som vi kalder det, er energi. Det er livsenergien i os, vores sjæle, universet, osv. - alt smidt i én stor skål og kaldt for "gud". For det er da guddommeligt at planeterne er i stand til at bevæge sig som de gør - det er da guddommeligt at der er liv i organismer, når vi ikke selv er i stand til at skabe liv. Disse ting ser jeg som "Gud" - ikke en eller anden idiot der sidder oppe i himlen og dømmer, som blandt andet islam, kristendommen og jødedommen siger. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.

For hvis Gud findes og han er evig, hvorfor kan universet så ikke også være evig? Hvad er det der gør gud bedre end universet? Hvorfor kan universet ikke være selvskabende og -udviklende?

Jeg tror på universet som "gud" (vil egentlig helst undgå at bruge det ord) - ikke en dømmer og en skaber. Alt er i et kredsløb, alt påvirker hinanden, osv. Det hele må jo komme ét eller andet sted fra, og det kan vi mennesker ikke finde et svar på, uden at blande "gud" (religionernes gud) ind i billedet. For nogle mennesker giver det nok mening, men for mig er det fuldstændig nonsens, for igen: Hvorfor kan gud altid ha eksisteret når universet ikke kan det? Gud må jo, som universet, komme ét eller andet sted fra. Og sjovt nok at religioner forbyder mennesket i at tænke på hvor gud kommer fra - "det er bare jævlen der leger med din hjerne", og så smider man straks tanken væk fra sig og tror blindt på noget.

Og mht. det jeg er blevet citeret for i min rapport, så tror jeg at religionerne har taget fat i noget af sandheden. En religion som islam eller kristendommen ser ikke på verden, universet og livet som en helhed, men tager en enkel ting og siger, at det er svaret på det hele. Der er jeg uenig - jeg mener at det er en del af svaret, ikke hele svaret.

For hvad gør Islam mere rigtig end buddhismen? Hvad gør buddhismen mere rigtig end kristendommen? Hvad gør kristendommen mere rigtig end shamanismen? Osv... jeg tror at de alle sammen er en DEL af sandheden, men de er ikke hele sandheden selv.

Håber det giver mening :P

Og ærlig talt, så tror jeg at Mohammed/Jesus/whatever har haft en eller anden form for psykose, været totalt høje på svampe eller gnasket lidt for mange kaktusser. Vi ser levende eksempler på profeter idag, selv i det her forum (Skatzo/Golden Ego, Fråder, osv.), men ligeså snart de kommer frem, bliver de svinet til i stor stil og får tilbudt psykiatrisk hjælp.

Jeg spørger: Hvad hulen adskiller Skatzo eller Fråder fra Mohammed? Absolut ingenting... hvis Skatzo eller Fråder levede for 1600 år siden, hvor Islam kom frem, så tror jeg sgu de havde overbevist hele verden (på samme måde som Islam) om deres vilde teorier og jeg ved ikke hvad. Så jeg ser det som dobbeltmoralsk at folk tror på mohammed og jesus, når de ikke tror på Skatzo og Fråder (træder nok nogle over tæerne nu, men jeg siger det sgu lige ud).

@Cope: Jeg besvarede dit spørgsmål igår aftens, men tror måske jeg misforstod dig? http://www.psychedelia.dk/trips/trips.p ... iew&id=714

Senest rettet af syreperlen 17 nov 2004 16:02, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes det giver mening! Du burde skrive en bog engang Ali...!

Titel:
Insane psychedelia user!

DR-D skrev:

Ateist ja... men så har man jo også valgt sig et forhold til en gud, nemlig at man ikke tror på dem, dvs. man HAR gjort sig visse tanker. Jeg siger ikke at gudeoplevelser kun forekommer hos troende, men kan også opstå hos alle, der har haft visse tanker om guder og taget deres eksistens og forholdet mellem dem, op til vurdering. Jeg tror også en ubevidst forestilling om en eller flere guder, eller blot det guddommelige i sig selv, kan afspejle sig i at man får sådanne oplevelser. Hvad jeg mener med en der aldrig har hørt om guder, skal det tages bogstaveligt - forestil dig en person der vokser op i en civilisation eller kultur, der ikke har nogen forestillinger om guder eller andre hellige eksistenser. Sådan en person tror jeg ikke vil få disse gudeoplevelser, da oplevelsen under påvirkning, afspejler sig i nogle tanker man tidligere har gjort sig.

Hallucinogener "snyder" hjernen følelsesmæssigt på samme måde som de snyder dine sanser. Da stofferne primært påvirker sanse og føle-apparatet, er der dermed god grund til at tro, at når man føler noget særligt og fremmed, som f.eks. kontakt med en eller flere guder, at det er på samme illusionære plan som når synssansen og høresansen bliver forvrænget og man ser eller hører ting, som ikke er virkelige. Kontakten med det guddommelige via stoffer, er for mig at se en illusion, ligesom hallucinationer og/eller visuals (OEV's, CEV's osv.). Og argumentet med at stofferne er en port til det guddommelige, dvs. at det eksisterer hele tiden, men vi opfatter det ikke fordi portene i sober tilstand er lukkede, synes jeg heller ikke holder helt, for hvad så med de andre oplevelser man har? Skulle visuals og hallucinationer også være ægte, men kun mulige at se når man er påvirket?

Nu vil jeg nødig dreje det ud på et for "materialistisk" plan, men tilstanden under ruspåvirkning minder meget om en almindelig psykotisk tilstand, bl.a. pga. de samme symptomer, og der er derfor al grund til at tro, at guddommelige oplevelser o.lign. er ren og skær indbildning.

Titel:
In our memories

aliaarhus skrev:
Nelson Muntz skrev:
Gud er død.

Jeg er ikke nødvendigvis enig, hvis du med den sætning mener at gud har eksisteret og så døde. Men hvis han altid har været død, så er jeg enig.

Nu har jeg ikke læst mere end sølle 32 sider af Nietzsches hovedværk "Således talte med Zarathustra," men såvidt jeg forstår, så er det hans opfattelse at gud er død i den forstand, at mennesket har mistet troen på ham. I Nietzsches øjne var gud et menneskelig påfund og ikke omvendt. Således kunne gud kun fungere som begreb, så længe at (flertallet af) menneskene troede på ham.

mvh. Psyko

Titel:
In our memories

yeti skrev:
Psyko skrev:

Mvh. Psyko

Det taler da ikke imod Gud's eksistens?

Det er ikke noget med endegyldigt bevis, men jeg finder det noget besynderligt at gud f.eks skulle tale til folk gennem en clock radio eller lignende.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Det er ikke noget med endegyldigt bevis, men jeg finder det noget besynderligt at gud f.eks skulle tale til folk gennem en clock radio eller lignende.

Mvh. Psyko

Det tror jeg heller ikke han gør. Til gengæld finder jeg det muligt at radiobølger kan påvirke hjernen på en måde der tillader at man oplever Gud gennem sin egen hjerne, på linie med en kemisk substans' virkning på hjernen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

*Yeti* der vil jeg give dig ret. Jeg finder også spekulationerne om "the spirit molecule" yderst interessant!
Jeg fik engang under påvirkning af LSA at vide af (?) at, man en dag ville finde grunden til af mennesket har en slags skjult bevidsthed oppe i hjernen. Altså at videnskabsmænd ville finde vores bevidshed i meneskets hjerne en dag. Jeg blev pludseligt meget bange og fik en følelse af tomhed i min hjerne. Pludseligt, som et fyrværkeri, kom "stemmen" tilbage og sagde at det kun var en joke.
Jeg tror også det er en joke!
vi finder den aldrig (håber jeg!!!). Men tror i at vores bevidshed er den der "opfinder" guden så?

/Cope

Titel:
In our memories

yeti skrev:
Det tror jeg heller ikke han gør. Til gengæld finder jeg det muligt at radiobølger kan påvirke hjernen på en måde der tillader at man oplever Gud gennem sin egen hjerne, på linie med en kemisk substans' virkning på hjernen.

Jeg har bare svært ved at forstå hvorfor det kun er folk på LSD, sindslidende eller folk der sover op af en clock radio, der får lov til at tale med gud (selvfølgelig sat på spidsen, da der også findes andre individer der mener de har kontakt.) Hvorfor taler gud ikke til mig, således at jeg kan blive overbevist om hans evindelige kraft?
Well, regner ikke lige med at kunne få svar, men guds åbenlyse fravær i min tilværelse har gjort mig til ateist.

Mvh. Psyko

Senest rettet af Psyko 17 nov 2004 18:57, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories

Infected Cope skrev:
Men tror i at vores bevidshed er den der "opfinder" guden så?

Ja, bortset fra at det må være underbevidstheden.

-Psyko

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]