Nelson Muntz skrev:
Gud er død.
Jeg er ikke nødvendigvis enig, hvis du med den sætning mener at gud har eksisteret og så døde. Men hvis han altid har været død, så er jeg enig.
Jeg tror at "Gud", som vi kalder det, er energi. Det er livsenergien i os, vores sjæle, universet, osv. - alt smidt i én stor skål og kaldt for "gud". For det er da guddommeligt at planeterne er i stand til at bevæge sig som de gør - det er da guddommeligt at der er liv i organismer, når vi ikke selv er i stand til at skabe liv. Disse ting ser jeg som "Gud" - ikke en eller anden idiot der sidder oppe i himlen og dømmer, som blandt andet islam, kristendommen og jødedommen siger. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
For hvis Gud findes og han er evig, hvorfor kan universet så ikke også være evig? Hvad er det der gør gud bedre end universet? Hvorfor kan universet ikke være selvskabende og -udviklende?
Jeg tror på universet som "gud" (vil egentlig helst undgå at bruge det ord) - ikke en dømmer og en skaber. Alt er i et kredsløb, alt påvirker hinanden, osv. Det hele må jo komme ét eller andet sted fra, og det kan vi mennesker ikke finde et svar på, uden at blande "gud" (religionernes gud) ind i billedet. For nogle mennesker giver det nok mening, men for mig er det fuldstændig nonsens, for igen: Hvorfor kan gud altid ha eksisteret når universet ikke kan det? Gud må jo, som universet, komme ét eller andet sted fra. Og sjovt nok at religioner forbyder mennesket i at tænke på hvor gud kommer fra - "det er bare jævlen der leger med din hjerne", og så smider man straks tanken væk fra sig og tror blindt på noget.
Og mht. det jeg er blevet citeret for i min rapport, så tror jeg at religionerne har taget fat i
noget af sandheden. En religion som islam eller kristendommen ser ikke på verden, universet og livet som en helhed, men tager en enkel ting og siger, at det er svaret på det hele. Der er jeg uenig - jeg mener at det er
en del af svaret, ikke hele svaret.
For hvad gør Islam mere rigtig end buddhismen? Hvad gør buddhismen mere rigtig end kristendommen? Hvad gør kristendommen mere rigtig end shamanismen? Osv... jeg tror at de alle sammen er en DEL af sandheden, men de er ikke hele sandheden selv.
Håber det giver mening

Og ærlig talt, så tror jeg at Mohammed/Jesus/whatever har haft en eller anden form for psykose, været totalt høje på svampe eller gnasket lidt for mange kaktusser. Vi ser levende eksempler på profeter idag, selv i det her forum (Skatzo/Golden Ego, Fråder, osv.), men ligeså snart de kommer frem, bliver de svinet til i stor stil og får tilbudt psykiatrisk hjælp.
Jeg spørger: Hvad hulen adskiller Skatzo eller Fråder fra Mohammed? Absolut ingenting... hvis Skatzo eller Fråder levede for 1600 år siden, hvor Islam kom frem, så tror jeg sgu de havde overbevist hele verden (på samme måde som Islam) om deres vilde teorier og jeg ved ikke hvad. Så jeg ser det som dobbeltmoralsk at folk tror på mohammed og jesus, når de ikke tror på Skatzo og Fråder (træder nok nogle over tæerne nu, men jeg siger det sgu lige ud).
@Cope: Jeg besvarede dit spørgsmål igår aftens, men tror måske jeg misforstod dig?
http://www.psychedelia.dk/trips/trips.p ... iew&id=714