Infected Cope skrev:
men Jensus og JEL... Hvad tror i selv på? Det er det jeg spørger om...
Når man hører et totalt absolut fantastisk rørende stykke musik, og man ka' mærke i hele kroppen hvordan det påvirker en, er det så en religiøs oplevelse eller bare simpel hjerne-kemi?
Jeg ka' ikke svare på det.
Og den slags ka' enhver opleve. Det kræver ikke engang narko.
Men alligevel ka' en sådan oplevelse være så mange gange stærkere end ord og logik ka' gøre menings-fuldt.
Jeg ved det simpelthen ikke.
Hvorfor påvirkes mennesker overhovedet af musik? Hvad er den biologiske forklaring? Der er ingen Umiddelbar logik i at hjernen har udviklet en evne til at reagere på musik. Man ka' feks ikke parre sig med et stykke musik, så det ka' ikke være den drift der er i spil. Man ka' heller ikke spise et stykke musik, eller drikke det. Man ka' heller ikke bo i det, eller komme i tør-vejr under det. Man ka' ikke engang snakke med det. Så hvad i alverden ska' vi med det? Hvorfor påvirker det os når vi tilsyneladende ikke har nogen gavn af det?
I dont know!
Ka' det være fordi der er mere mellem himmel og jord end bare rå materialisme? Måske. Ka' det være fordi der er en biologisk fordel ved det vi bare ikke har indset endnu? Måske. Ka' det være en helt igennem tilfældig tilfældighed? Måske.
Så hva' ska' man tro?
Videnskaben ka' ikke se gud (eller andet tilsvarende, som feks min teori om en universel bevidsthed), og derfor ka' den ikke sige noget om det.
Den ka' kun måle på det den ka' se. Og vi ved reelt ikke hvor meget den ka' se, af alt hvad der ka' ses. Vi ved ikke hvor fremskreden vores teknologi er; er vi stadig på et begynder-stadie, eller er vi der hvor gennemsnits-civilisationer (forudsat der findes andre end kun os på jorden, hvilket jo også er et åbent spørgsmål) vælter? Vi har intet at sammenligne os med, og derfor er det Umuligt at sige noget konkret om det der foregår.
Er det hele kold videnskab, eller er det hele lunefuld religion. Og hvilken af de 2 ønsker man egentlig? Hvis nu der er en slags gud eller ånd's-ting over alt liv, hvordan undgår man så at denne ikke manipulerer mennesker? Hvordan ka' menneskeheden leve i frihed, hvis der sidder en almægtig 'gud' og til enhver tid ka' nedlægge veto mod alt hvad det sku' være?
Og hvordan med det modsatte, hvor der ingen 'gud' findes, hvordan ska' det tolkes? Er det hele så bare en tilfældig tilfældighed? Og hvem straffer så dem der starter krige og myrder tusindvis af mennesker? Og hvis vi er fysisk funderet, uden noget guddommeligt i os, har vi så mere fri vilje til selv at vælge vores udvikling, end feks et træ har fri vilje til selv at vælge at blive en rose istedet for et træ? Eller er vi lige så låst i vores muligheder og fremtid, som vi ville være af en 'gud' hvis en sådan var der?
Begge muligheder har sine lokkende og sine frastødende elementer, synes jeg. Men jeg har ikke noget svar på hvilken en af mulighederne vi lever i.
Jeg har ikke engang nogen klar ide om hvor der ska' ledes lige iøjeblikket, hvis man sku' finde et bevis eller mod-bevis på den ene eller anden mulighed. Hvis der findes en gud, eller måske en fysisk funderet kosmisk super-hjerne, så ku' jeg forestille mig det ville være ligeså svært at se bevidstheden i materien, som det er at se et menneske's bevidsthed i hjerne-materien. En hjerne er 'bare' nogle molekyler der laver underlige ting, ligesom universet også 'bare' er nogle molekyler der laver underlige ting.
Hvad præcis det er, i en hjerne, der skaber bevidsthed, er ikke noget man ka' se på billeder. Så man ka' logisk set heller ikke forvente at billeder af universet ville afsløre bevidsthed som sådan. Den eneste grund til at vi mener mennesker er bevidste, er fordi vi selv synes vi er det. Den eneste grund til at vi anta'r at feks en sten ikke har bevidsthed, er fordi den ikke ser ud til at ha' nogen (tænk nu hvis en sten i virkeligheden er en materialiseret tanke. Hvis feks "åh jeg vil bare stene idag" er det eneste den ka' tænke. Måske er det den tanke der skaber stenen til at begynde med. Hvem ved?

)
Så selve bevidstheden, helt grundlæggende set, er for mig at se indtil videre for Uforklarligt et fænomen til at man ka' konkludere noget.
Så måske er den religiøs, måske ikke

Og måske er dine trips dermed også religiøse, måske ikke.
Egentlig er religiøs vist ikke det rigtige ord. Sprituel er nok bedre. For som jeg ser det behøver der ikke være tale om en 'rigtig' eller traditionel selv-bevidst gud, for at der ka' findes en skabende 'gud' i den reelle eksistens vi oplever. Det ku' feks ligeså godt være en fysisk funderet, ligesom den menneskelige hjerne også er det, super-hjerne, udgjort af selve universet's fysiske helheds-konstruktion, der var 'gud' set fra vores perspektiv (jeg si'r ikke det er sådan, men bare at jeg ikke ka' se noget der forhindrer at det _kunne_ være sådan

)
Jeg vil ihvertfald ikke være den hoverende bedre-vidende ekspert der dømmer nogen som skøre eller normale. Så arrogant vil jeg ikke være. Nogle afviger mere end andre, men om det er noget 'nogen', gud eller anden super-bevidsthed, har bestemt bevidst eller ej, ka' jeg ikke svare på. Om naturen har en højere, måske guddommelig, mening med tingene, aner jeg ganske enkelt ikke. Det er et åbent spørgsmål stadigvæk. Just one of life's big mysteries I suppose

Tænk igen på den der musik jeg snakkede om i starten, den musik der gi'r dig kulde-gysninger fordi den er så gennemført fantastisk (jeg har selv lige sat Bertine på (igen, hehe)), og vurdér så om det bare er molekyler der laver alt det du oplever, eller om det er noget andet. Jeg kan ikke med min bedste vilje nå noget andet resultat pt end at jeg ikke ka' nå noget resultat pt.
Min egen ide er, som sagt, at universet besidder bevidsthed i en eller anden form. At det, eller måske den, er som en levende organisme der vokser ligesom liv vokser. Men præcis hvilken relation den, dette universelle væsen, eller væsener hvis der er flere, sku' ha' til os som mennesker, eller om det/de overhovedet er bevidst om at vi findes, ka' jeg ikke sige. Måske ingen, måske en alt-afgørende.
Det eneste jeg rigtigt ka' sige er at jeg ikke ka' se nogen fysisk lov der forhindrer eksistensen af et sådan væsen eller væsener. Det betyder ikke at det/de er der, så det er ligeså åbent som spørgsmålet om hvorvidt 'gud' findes. Men for mig at se er det en ligeså go' mulighed som at en bibelsk gud, eller en budistisk gud, eller en muslimsk gud, ku' findes.
Her er tilsidst lidt tanke-spind (som om alt hvad mennesker tænker ikke også ku' kaldes det, hehe); tænk hvis universet besidder selv-bevidsthed, og altså er et slags væsen eller dyr, men at der kun findes 1 af dem.
Det ka' ikke være sjovt så. Helt alene at ha' et helt univers at spille blå saxofon i.
Tænk hvis der findes en sådan bevidsthed, et sådan væsen, og hvis vi ka' 'snakke' med det. Jeg ka' ikke afvise det ka' la' sig gøre, og jeg ved ikke om nogen andre der kan heller (jeg har ihvertfald aldrig mødt nogen der ku')
Så det ændrer intet ved problemet med at afgøre om det findes eller ej, Uanset om det er en traditionel religiøs gud eller et fysisk materie-funderet konkret super-bevidstheds-væsen (eller ingen af delene, den mulighed er der jo også). Ikke som det ser ud ligenu ihvertfald, men måske falder man over noget en dag som fører videre. Hvem ved?
Så indtil videre ka' jeg ikke sige andet konkret end at hvis du mener dine oplevelser er det ene eller det andet, så er de det måske, måske ikke

. Men så er det jo heldigt du bor i danmark hvor du selv må vælge hvad du tror på

(hvor meget jeg end er imod den nuværende højre-regering, og helt Utvetydigt anbefaler at stemme til social side når valget engang kommer (helst liste Ø. Yah baby, give me an Ø. Whats that spell? THE RIGHT STUFF

(jaja det er et langt indlæg så vi kommer lidt omkring (til lyden af Bertine's "let armies loose" (gad vide om Pernille RT egentlig ku' tænke sig at lave en techno-duo med mig...bare en tanke der lige strejfede mig...hmmm, eller måske en skamløs enhedsliste promoter-single dr's boogie ku' spille indtil fogh blev stemt hjem, hehe)))), så må jeg dog trods alt sige at de ikke har fængslet mig endnu, så noget frihed har vi da tilsyneladende stadig, hehe)
Det korte af det lange er at jeg ikke ved om dine, eller mine, trips er religiøse, spirituelle, tilfældigheder eller bare naturlig galskab skabt i dette bizarre sorte der omhyller os på alle sider og som vi kalder 'universet' i daglig tale.
Har du set de 2 cube-film? Der ved dem der er inde i dem heller ikke hvem der har bygget dem. Det er lidt samme situation som at vi ikke ved hvem der har 'bygget' universet. Vi er her bare, ka' du sige

Well, nu må gud passe sig selv, for nu vil jeg koncentrere mig lidt mere om den underskønne norske musik der spiller her hos mig. Jeg er nået til nummeret "Slowly" (det lyder altså seriøst som noget der kræver at der er mere mellem himmel og jord

)
Alle de skønne ting, og alle de grimme ting, der findes. Og vi aner ikke reelt hvorfor

Jeg synes ikke det gør så meget, men selvfølgelig er jeg da også selv nysgerrig efter et bedre svar end det jeg selv ka' gi' her. Men sådan er det jo. Jeg er ikke gud desværre, men så ka' jeg så meget andet, så det er ok. Det gælder nok også dig, og de fleste af os (det ka' være gud sidder og griner hyggeligt i sit julemands-skæg nu, over vores debat, hvem ved. Måske tripper gud selv narko? Nogen der ka' afvise det med et klart bevis? Nah, I didnt think so

)
God is a freak and he'll zap me with a lightning-bolt if I am wrong! ... hmm, I'm still here. Nå men så er det jo bevist at gud enten er en freak eller ikke eksisterer

(medmindre den er døv eller er optaget af noget andet ligenu selvfølgelig. Det ka' være jeg allerede står på vente-liste til at blive zappet, man ska' jo aldrig sige aldrig (det ku' jo også være gud ikke zapper mig fordi jeg måske allerede har zappet gud!! muahahahaha))
Oh well, det sker hvis det sker

En allersidste detalje jeg vil notere mig, er at de eneste jeg har observeret der har forsøgt at forbyde narko, og de eneste jeg har observeret forsøge at skade andre mennesker, er andre mennesker, men aldrig nogen gud. Så hvis der endelig findes en gud, eller kosmisk super-bevidsthed, er det ok med mig

EDIT: formateringen gik helt galt af en eller anden grund. Mystisk. *twilight-zone musik*