Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Adrianna skrev:
Hmm.. jeg mener bare at der er nogle ting vores hjerne gør for os uden at vi lægger mærke til det. Det kan jo godt opfattes som om vi slet ikke har noget at sige, men samtidigt kan du jo lære at kontrollere alt det. I alle andre tilfælde er det også en selv der konstant træffer valg..
Hvad er det egentlig også for et spørgsmål om den frie vilje eksisterer..

Skal der så ikke også være noget man skal gøre sig fri af? noget der skærmer for den frie vilje.. hvad skulle det være?

Og medmindre man er robot eller meget religiøs, så man tror man er blevet skabt af en højere magt, så er det da ærgerligt overhovedet at tænke på man er en marionet dukke i en vis grad.

det kan godt være det er mig der kører rundt fuldstændig uforståeligt.. det er jeg så ked af.. jeg har måske bare et lidt for fucked syn på verden og virkelighed..
vil ellers anbefale en fed artikel "the holographic universe" af Michael Talbot.. giver lidt stof til eftertanke..

Yep det var mig som sendte artiklen ind...

Spøegsmålet om den frie vilje er i allerhøjeste relevant, at tro at man sådan uden videre er fri, er nok lidt ønsketænkning....

Ved vi hva som foregår i hvores krop?

Styre vi de ting som sker i hvores krop?

Styre vi hvores sind og hvores tanker? Mange vil nok sige ja, men når det kommer til stykket så styre det i høj grad deres handlinger, det er meget svært at mestre sindet....

Hvornår er man fri?

Kan man frit ville hva man vil?

Nej det kan man ikke....

Mange ved i virkeligheden ikke hvorfor de vil en bestemt ting, de ved kun at de vil, dvs. vi har mange faktore og mange drivkrafter som vi umidelbart ikke har nogen fuld kontrol over....

Derimod så kan vi prøve at fnde ud af HVORFOR vi vil noget bestemt og det er netop i erkendelsen at friheden ligger, altså at man lære sig selv og sine handlingsmotivationer at kende, tanken er fri, men en handling den binder eftersom den betyder en pågældende reaktion på en motiverende faktor, det er svært at gøre noget som ikke har noget motiv....

Derfor blir selvindsigt til mulighed for frihed, de vise som kender verdens love de er mere frie end de vilde som bare følger deres drifterm begær og instinkter (ligesom dyrene)

Læs: Frihedens Filosofi af Rudolf Steiner

Mvh. Astral

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Der er jo lavet nogle videnskabelige forsøg der sætter spørgsmålstegn ved den frie vilje. Man har jo via nyere hjerneforskning fundet ud af, at ideen om at lave en bevægelse, bliver truffet længe inden vi selv bliver klar over det. Allerede 2 minutter (!) inden vi f.eks samler et glas vand op fra bordet, arbejder hjernen på at forberede denne bevægelse.
Ca. et halvt sekund inden (såvidt jeg husker) vi rent faktisk "beslutter" os til at samle det op, er beslutningen truffet. Bagefter kan vores hjerne så efterrationalisere, og forklare hvorfor vi lige netop samlede glasset op på det tidspunkt, men i virkeligheden blev valget truffet, inden vi selv blev klare over det. Ret tankvækkende IMO.

-Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Kan du linke til nogle artikler Psyko, for det lyder sgu interessant..

Det kunne være meget fedt at læse lidt om...

Titel:
In our memories

Magnum skrev:
Kan du linke til nogle artikler Psyko, for det lyder sgu interessant..

Jeg er dårlig til at finde links, der kan underbygge min påstande :(

Begrebet er dog kendt indenfor naturvidenskaben som neurologisk determinisme, og måske nogen af de lidt mere naturvidenskabelige eller bare nogen der kan anvende google, kan finde de relevante links.
Jeg selv hørte det i et interview med en forskningslæge.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Psyko skrev:
Der er jo lavet nogle videnskabelige forsøg der sætter spørgsmålstegn ved den frie vilje. Man har jo via nyere hjerneforskning fundet ud af, at ideen om at lave en bevægelse, bliver truffet længe inden vi selv bliver klar over det. Allerede 2 minutter (!) inden vi f.eks samler et glas vand op fra bordet, arbejder hjernen på at forberede denne bevægelse.
Ca. et halvt sekund inden (såvidt jeg husker) vi rent faktisk "beslutter" os til at samle det op, er beslutningen truffet. Bagefter kan vores hjerne så efterrationalisere, og forklare hvorfor vi lige netop samlede glasset op på det tidspunkt, men i virkeligheden blev valget truffet, inden vi selv blev klare over det. Ret tankvækkende IMO.

-Psyko

Det jeg har stykket sammen af hva jeg har læst og ting som jeg selv leger lidt med rent erkendelsesmæssigt, har jeg følgende hypotese:
Når vi er mest bevidste eller vågne skulle jeg måske sige, så er det netop i hvores tanke, men det er forkert at tro at viljen hænger umidelbart med hjernen at gøre, viljen virker virker i tanken det er rigtigt, men hvis tanken er fortid så er viljen fremtid og fremtid bliver til fortid eftersom man først engang i fortiden kan blive bevidst om sin handling, men viljen som fremadrettet impuls til handling ligger på et ubevidst plan og er dermed noget som foregår umidelbart imens vi er vågne men som noget som er som en søvn, sådan at man kan sige at vi er vågne og sovende på samme tid, vi kunne også tage drømme ind i billedet eftersom vi jo også dagdrømmer.... Nu findes der jo også 4 hjernebølger alfa, beta, delta og theta tror jeg vidst det hedder

Men altså korte af det lange, vi er frie i tanken, eftersom vi er bevidste i tanken, men tanken er ikke hjernen, derimod er hjernen et resultat af tanken, tænkeren og tanken høre sammen således at tænkeren er et resultat af tanken, ellers ville han ikke være bevidst om sig selv.. Ligesom dyrene ikke er det... Men hjernen er som månen, den er kun et spejlings organ som formidler solens lys..... Naturen skabte papir lang tid før mennesket, meget af det menneskene opfinder er som resultat af opdagelser i naturen, men det var skabt før mennesket kunne tænke som vi kan idag, tankerne er rundt omkring os, begreb og virkelighed smelter sammen til en helhed eftersom de jo netop indbefatter hinanden ligesom form og indhold.... Det er så hva jeg selv er kommet frem til via det jeg har læst og stykket sammen , jeg siger ikke jeg har den ultimative sandhed, men jeg tror at sandheden findes i tingene selv, i ethvert spørgsmål gemmer der sig et svar.
Sfinxens gåde er mennesket
Mennesket er som et kort.... For vi kan kun opleve noget vi selv indeholdert, det største indvirker på det mindste, alting hænger sammen i et enormt system.
Således at vi kan sige at naturen jo netop bar skabt menneskets hjerne og hjerte og resten og dermed skabt betingelserne for at vi netop sanser verden som vi gør, vi indeholder selv en del af verdens gåde, hvis vi forsår os selv så forstår vi meget, forstå den som kan.... Thi han er vis...
I os selv ligger tanker, ligesom dyrene benytter sig af deres krops indre lovmæssigheder som jo netop indeholder tanker som grundlag, men ikke døde tanker derimod levende og skabende tanker

Mvh- Astral

Mvh Astral

Mvh.

Astral

Titel:
In our memories

Astral > Jeg finder dine lange taler en anelse kryptiske, det virker nærmest som om du håber på at trætte eventuelle "modstandere," så de frivilligt trækker sig fra diskussionen. Jeg har ihvertfald svært ved, at se relevansen for mit oprindelige indlæg.

Neurologisk determinisme er i nogen grad stadig kontroversielt, men de forsøg jeg har omtalt, taler deres eget ret tydelige sprog, synes jeg.
Det betyder dog ikke, at vi nu forstår alting, men det stiller begreber som "fri vilje" og "ansvar" lidt i perspektiv.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Psyko skrev:
Astral > Jeg finder dine lange taler en anelse kryptiske, det virker nærmest som om du håber på at trætte eventuelle "modstandere," så de frivilligt trækker sig fra diskussionen. Jeg har ihvertfald svært ved, at se relevansen for mit oprindelige indlæg.

Neurologisk determinisme er i nogen grad stadig kontroversielt, men de forsøg jeg har omtalt, taler deres eget ret tydelige sprog, synes jeg.
Det betyder dog ikke, at vi nu forstår alting, men det stiller begreber som "fri vilje" og "ansvar" lidt i perspektiv.

Mvh. Psyko

Det jeg bare vil fortælle dig det er at det ikke er i nervesystemet at beslutningen finder sted, men derimod bliver det gjort bevidst, ligeledes er det nonsens at snakke om motoriske nerver, eftersom nerver kun bevidsgøre bevægelserne så vi kan kordinere dem... Altså hjernen er som et spejl, det bevidstgør... Forstår det noget af det jeg siger?

Helt ærlig snakker jeg virkelig igen sådan at du ikke fatter hva jeg mener? :(

Well... Må nok indrømme at jeg har svært ved at simplificere komplekse emner på en kort og konsis typografiks informationsnlssig konversationel debat indlægs svar ;)

Spøg til side....

Mvh Astral

Titel:
In our memories

Astral skrev:
ligeledes er det nonsens at snakke om motoriske nerver, eftersom nerver kun bevidsgøre bevægelserne så vi kan kordinere dem

Hvordan kan du påstå, at du selv kan koordinere dine bevægelser, når beslutningen om at lave dem, er truffet inden du bliver bevidst herom?

Astral skrev:
... Altså hjernen er som et spejl, det bevidstgør... Forstår det noget af det jeg siger?

Hjernen skaber en illusion, om at du har truffet et reelt valg, ja. Men det er en efterrationalisering, og hænger altså ikke sammen med selve valget.

Astral skrev:
Helt ærlig snakker jeg virkelig igen sådan at du ikke fatter hva jeg mener? :(

Ja, delvist. Vi har en snak om hvad hjerneforskningen har fundet ud af via videnskabelige forsøg, og du begynder straks at snakke om natur, papir. Det virker lidt som udenomssnak, men måske er det bare fordi, jeg ikke er i stand til at kapere hvad du mener.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories

Måske er det begrebet "neurologisk determinisme" der forplumrer diskussionen?

Lad mig lige definere ordet neurologi:

"1. den del af lægevidenskaben som behandler fysiske sygdomme og forstyrrelser i nervesystemet og hjernen"

Altså ikke kun nervesystemet, men også hjernen!

mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Psyko skrev:
Måske er det begrebet "neurologisk determinisme" der forplumrer diskussionen?

Lad mig lige definere ordet neurologi:

"1. den del af lægevidenskaben som behandler fysiske sygdomme og forstyrrelser i nervesystemet og hjernen"

Altså ikke kun nervesystemet, men også hjernen!

mvh. Psyko

Nu er det sådan at der også er et viljesbegreb i selve hypotesen om den frie vilje, men viljen er ubevidst, dvs. når vi laver en bevægelser så bliver den først bevidst via nervesystemet, men det betyder ikke at det er nervesystemet som styre bevægelsen

Materialisten tror at tenkningen sker i hjernen, det er en fejl.... Tankerne bliver gjort bevidst i hjernen, ligesom månen spejler solens lys.

Materialisten tillægger Materien at tænke, frem for sig selv....

Tanker opstår ikke i hjernen!

I virkeligheden lægger Materialisten blot ansvaret over på materien selv og over på materien...

Altså han påstår det er materien som tænker over sit væsen... Altså Materialismen løser ikke problemstillingen, den forskyder det bloit....

Altså kort sagt, fordi hjernen registrere og laver specifikke funktioner, så er disse netop IKKE tankerne.... Tankerne er noget helt andet i hvores eget indre og igennem en scanner.... Vi kan jo kun blive bevidst om det vi HAR gjort... og det vi gør, gør vi med Viljen..Når vi HAR gjort noget, så er det at vi kan efterrationalisere blive bevidst om hvores forhold til omverdenen

Vi kan derfor ikke forklare tenkningen som en sum af stoflige processser..

Forstår du nu?

Mvh. Astral

Titel:
In our memories

Astral skrev:
Forstår du nu?

Det tror jeg, men hvordan vil du styre viljen, hvis den er ubevidst?

-Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Psyko skrev:
Astral skrev:
Forstår du nu?

Det tror jeg, men hvordan vil du styre viljen, hvis den er ubevidst?

-Psyko

Her er hva jeg er kommet frem som hypotese:

Husk på at hjernen er som en radio eller computer, den modtager og sender information og den regulere signaler signaler så man bliver bevidst om viljen

Udfra det så kan vi sige at vi hvores erkendelse af viljen netop optræder som en metamorfose således at hvores bevidst vågne tanke gør sig selv begreb om fortidens vilje, altså det ubevidste i viljen er blevet til fortid og samtidig blevet bevidst, vi er blevet os bevidst om handlingen efter den er fundet sted. vi kan så være tilfreds med handlingen eller ikke... Om vi ønsker at gøre det bedre, altså i tanken foregår forskelige processer, først opstår slutninger så følger dom og dernæst begreb

Så alt i alt må vi sige at friheden må ligge i erkendelsen

Hvorfor handler vi som vi gør og hvordan kommer vi til at handle anderledes....

Her må man være bevidst omkring hva man gør og derved lære sine egne reaktioner og netop forsøge at ændre dem ved at gøre det til en vane at være bevidst om sine handlinger og opmærksom på hele tiden gerne at ville forbedre dem.... Så først må man erkende, dernæst må man via erkendelsen føre det som før var ubevidst ind i bevidstheden, så vil vanen langsomt ændre på viljen som er ubevidst, altså det ubevidst og bevidst indvirker på hinanden, mennesket er en helhed, kan du følge mig?

Man kunne sige at hvis der var noget som mennesketr umidelbart oplevede dog omendt som noget drømmende så måtte det være følelsen som også dyrene har, dyrene handler impulsuvt og bruger viljen ud fra deres instinkter, drifter og begær....

;Mennesket kan ønske at gøre sine handlinger bedre, dyrene er henvist til sin form...

Kan du følge hvor jeg vil hen`?

Mvh Astral

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]