Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 21:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hvor meget DMT og 5-MeO-DMT har mennesket i hjernen og for den sags skyld i hele kroppen?

Altså grunden til dette spørgsmål er faktisk at jeg har tænkt mig at ryge min familie :twisted:

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
kan ikke huske hvilken tråd det var, men jeg mener det var Nelson Mutz der påstod at vi mennesker ikke har nok DMT i hjernen til et trip hvis man kan sige det på den måde :?
Men ville bare lige have det bekræftet med nogle links eller noget andet.

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!

DMT er der jo ikke, men det bliver dannet ud fra melatonin i koglekirtlen, så hvor meget DMT/5-MeO-DMT der er, afhænger vel af hvor meget melatonin/serotonin man har.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
DMT bliver vel nærmere dannet af Tryptofan.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
DMT bliver vel nærmere dannet af Tryptofan.

Ja, hvis du tager den helt fra bunden. Syntesevejen går således:

L-tryptofan -> 5-HTP -> 5-HT (serotonin) -> N-Acetyl-serotonin -> Melatonin -> DMT/5-MeO-DMT -> Pinolin

Tryptofan indtages med fødes og noget af det føres til hjernen, hvor det bliver omdannet til serotonin. Kun i koglekirtlen (corpus pineale) bliver serotonin, afhængig af lysmængden, omdannet til melatonin. Samme sted dannes DMT/5-MeO-DMT og Pinolin. De tre sidste er psykoaktive.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kender godt den biokemiske vej, men jeg tror nærmere DMT'en bliver dannet ved at noget af tryptofanen ikke bliver hydroxyleret.

Dvs.

Tryptofan -> Tryptamin -> NMT -> DMT

Det virker bare ikke logisk for mig, at den biokemiske rute til DMT, skulle foregå ved at 5-MeO-DMT'en bliver demethoxyleret.

Jeg har ikke nogen referencer ved hånden... har du?
Vi havde engang et lignende topic i Visionære Planter, så det kunne da være skægt lige at få det på plads.

Titel:
Insane psychedelia user!

At daytime our pineal gland produces serotonin which in the evening is converted into melatonin, which makes us sleepy.48-51 This is converted into DMT (dimethyltryptamin) and 5meo-DMT (5-methoxy-dimethyltryptamin) and this, in turn, is converted into pinolin. These four substances, including serotonin, are very psychoactive which has been demonstrated in experiments in which human subjects ingested DMT and in sleep deprivation experiments. DMT, 5meo-DMT and pinolin fit on the postsynaptic receptors of neurons of the serotonergic system, thus on serotonin receptors. The serotonergic system is located in our brain stem from which axons (which are signal exporting neuron branches) lead to all parts of the brain. This neurotransmitter-receptor interaction causes a complex pattern of action potentials and biochemical activity in these and connected neurons, which leads to psychic activity like dreams, hallucinations, telepathy, clairvoyance in space and time (e.g. Remote Viewing), the experience of entities, the reception of messages from higher consciousness and OBEs (Out-of-Body Experiences). Probably these psychoactive substances also play a role in NDEs (Near Death Experiences).28-35

Fra http://www.spiralsofevolution.nl/en/hersenen.shtml

By Saskia Bosman, Ph.D.,
Biologist, brain and consciousness researcher.

--------------------------------------------------

Det virker mere sandsynligt at nogle neuroner er i stand til at omdanne melatonin, der hvor det befinder sig, i stedet for at skulle køre sin helt egen syntesevej, der ikke er i sammenhæng med resten af hjernens. Jeg kunne forstå det hvis, der var tale om et vigtigt stof, der skal produceres i større mængder, men nu er den mængde DMT/5-MeO-DMT, der bliver dannet ret beskeden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]