Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Ville høre om der er nogen der kender til mulige bivirkninger ved at kombinere lægeordineret Akarin (citalopram) taget over en længere periode og 2C-B?

Det eneste jeg har kunne læse mig lidt frem til på erowid var at det kunne nedsætte virkningen lidt. Nogen der har personlig erfaring med ovenstående kombination? :shock:

Vil Truxal (chlorprothixen) eventuelt være en god downer til 2C-B, hvis det skulle løbe over gevind? :?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg vil ikke sige noget konkret i denne sag, blot sige, at det som tommelfingerregel ikke er optimalt at blande SSRI'er og tryptaminer/phenetylaminer.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg melder mig enig med DR-D. Et stof der indvirker på serotoninsystemet vil altid være farligt at tage i samkvem med SSRI da chancen for at få serotonin-syndrom er relativt høj. Hvis man ser på det fra et andet perspektiv, så vil jeg tro der er en grund til at du/den person du omtaler, får Akarin, og så vil jeg i allerhøjeste grad fraråde at indtage stoffer i nogen form, da det sandsynligvis blot forværrer den tilstand, der er årsag til at lægen har ordineret antidepressiv medicin.

Det er naturligvis dit eget/den persons valg, men jeg synes bare det ville være en ekstrem dårlig idé at indtage stoffer, hvis man er depressiv. Det er en god tommelfingerregel ikke at indtage stoffer når man er psykisk ustabil.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Er der nogen af jer der har referencer for jeres påstande?

Især sammenhæng mellem serotonin-agonister, SSRI'ere og serotonin-syndrom - Treasure..?

Mht. en evt. depression, kan det jo tænkes at 2C-B'en indtages i terapeutisk øjemed... Men ja, druqz + depression er generelt en dårlig kombination.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dex -> Jeg skal ikke kunne sige om 2C-B virker som agonist eller ved at udløse serotonin. Jeg er dog mest tilbøjelig til at tro at det har agonistiske egenskaber, men har dog ingen referencer. Jeg synes bare generelt det vil være en dårlig idé at indtage tryptaminer/phenethylaminer når man er på SSRI og der synes jeg DR-D's tommelfingerregel er meget god. Serotonin-syndrom er, trods alt, ikke noget man spøger med, da det kan få voldsomme konsekvenser. Døden som udgang er ikke sjældent i sådanne tilstande, selv om det naturligvis ikke er noget der sker over en times tid, dvs. man kan altid opsøge et sygehus, hvis det går galt, men så er spørgsmålet bare... hvorfor overhovdet bevæge sig derud? :?

Misse -> Jeg ville være fornuftig og lægge stofferne på hylden, i det mindste indtil et SSRI-præparat ikke længere er indblandet og på længere sigt, til du bliver ordentlig frisk igen. De fleste bad trips o.lign. der sker med stoffer, sker primært for folk der enten har taget for store doser, dårlige kombinationer eller ikke er psykisk ovenpå. Om det så handler om at tage stoffet i en terapeutisk/rehabiliterende sammenhæng skal jeg ikke kunne sige om er en god eller dårlig idé - det må du selv vurdere, men lad nu ikke tanken om "stof-terapi" blot blive en dårlig undskyldning for at trippe.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Uden selv at have en reference ved hånden, vil jeg vove at påstå at 2C-B ligesom DOB er en 5-HT-2a agonist.

Men jeg har stadig aldrig hørt om muligt serotonin-syndrom i forbindelse med serotonergiske hallucinogener?

Jeg vil lige tjekke din SSO ud nu, btw! :)

Titel:
Junior medlem

Det var nu ment som at tage det i terapeutisk øjemed, som Dex skriver.

Har nu selv haft mange bekymringer og spekulationer omkring, at det kunne forværre min situation efterfølgende og det er også derfor jeg spørger mig til råds herinde.

Treasure -> "Om det så handler om at tage stoffet i en terapeutisk/rehabiliterende sammenhæng skal jeg ikke kunne sige om er en god eller dårlig idé - det må du selv vurdere, men lad nu ikke tanken om "stof-terapi" blot blive en dårlig undskyldning for at trippe"

Jeg ville aldrig vælge at gøre det udelukkende for at have en undskyldning for at trippe, da jeg overhovedet ikke har stor erfaring herpå og aldrig har lystet at proppe mig med diverse ting.

Vil så lige tilføje til sidst, at jeg aldrig har taget 2C-B før og min erfaring med stoffer generelt er ekstremt lille :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Altså hvad angår 2C-B's egenskaber som terapeutisk værktøj så er det jo et mildt hallucinogen i de mindre doser, lidt ligesom 2C-I, men måske en smule mere afrodisisk. Jeg ved ikke om hallucinogener generelt er en god idé at indtage i en terapeutisk sammenhæng, men man skal naturligvis også vurdere hvad det egentlig er man vil bearbejde. Psykiatere har i LSD's barndom brugt det som et værktøj til psykoterapi, men spørgsmålet er hvordan 2C-B er i forhold hertil. Hvis det nogenlunde har samme virkning som 2C-I, som jeg selv har prøvet, så synes jeg det virker ret overfladisk og gør en rastløs, og egentlig ikke ændrer særlig meget på ens tankegang eller perspektiv på sin tilværelse, men det har måske også noget med doser at gøre.

Jeg synes ihvertfald også du skal overveje MDMA til brug i en sådan situation, og så læse lidt triprapporter mm. inde på Erowid, og evt. også afsnittet om det i PIHKAL. Jeg synes, ihvertfald hvad jeg har læst, at det har utrolige gode egenskaber i terapeutisk sammenhæng.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

2C-E ville nok egne sig bedre?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg vil vove at påstå at at 2C-B er væsentligt mere velegnet til terapeutisk brug, både pga. den korte varighed (2C-E varer 8-12 timer iflg. PIHKAL) og pga. de kraftigt entactogene egenskaber.
Det er så vidt jeg ved, det eneste Ann Shulgin har brugt i terapeutisk øjemed ud over MDMA.

MDMA tror jeg vil være en meget dum idé at bruge til personer med serotonin-mangel, da det højst sandsynligt vil gøre de efterfølgende dage (måske uger) MEGET triste og grå.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Dex det har du nok ret i, ihvertfald når vi snakker om en person som ikke har erfaring med psychotropper.

tilgengæld syntes jeg bare at 2C-E er meget mere dybt og intimt end 2C-B, men ok det er jo self. nok forskelligt fra person til person.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af at have 2C-E til sammenligning, omend det står på min to-do liste! :)

So many druqz, so little time... :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!

Dex -> Forstå mig ret, men depression er ikke forårsaget af serotonin-mangel. Serotonin-mangel er et resultat af depression, ikke omvendt. Depression er bestemt af nogle psykiske faktorer, som der kan laves om på via et redskab som MDMA og herfra udløse serotonin og stimulere de dele af hjernen der gør en glad. Man kan også sige at MDMA kan være en slags kickstarter til et positivt syn på sin tilværelse og verden - i modsætning til hvad man har til hverdag, og som man bliver deprimeret af.

Der er ikke mangel på serotonin, for den er der hele tiden, men den bliver bare aldrig udløst, fordi stimuleringen til udløsning skal komme fra andre dele. Det er selvfølgelig rigtigt at mangel på serotonin, f.eks. dagen efter man har taget MDMA, kan få en til at føle sig deprimeret, men det er jo samme sag, som hvis stimuleringen aldrig fandt sted.

Jeg synes under alle omstændigheder det er et forsøg værd. Der er altså mange, der har gået og været deprimerede pga. nogle psykiske faktorer, som har haft stor gavn af et værktøj som MDMA.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg ved godt at det er en "skændsel" at så mange SSRI'er bliver udskrevet, når det ikke er en egentlig biokemisk mangel på serotonin der er årsag til depressionen.

Men det jeg ville frem til var; MDMA-tudefjæs + depression = endnu værre depression.

Titel:
Junior medlem

Vil sige, at jeg har taget MDMA én gang for et halvt år siden sammen med min kæreste herhjemme - dog ikke i terapeutisk øjemed - og de to efterfølgende uger havde jeg det så ekstremt dårligt psykisk og fysisk, at jeg næsten ikke synes det ville være dét værd at gøre det igen på trods af, at det var dejligt i de timer det varede :?

Vil så også sige, at min terapeut har udskrevet SSRI'erne til mig i den tro på, at jeg har biokemisk mangel på serotonin.

Jeg har taget dem i 6 uger som forsøg kombineret med samtale - dog uden held og derfor stoppede jeg med dem. Skete dog dét efterfølgende, at jeg fik det endnu værre end hidtil og derfor anbefalede min terapeut at jeg skulle tage dem i yderligere 12 uger.

What's a girl to do?

Titel:
Insane psychedelia user!

Normalt skal man tage sådanne piller i længere tid end 6 uger :roll:

Det er først efter ca. 6 uger at de rigtig begynder at virke, så jeg synes det ville være noget mærkeligt noget at stoppe behandlingen så tidligt. En behandlingsperiode plejer som regel at være på 6-12 måneder, alt efter situationen.

Titel:
Junior medlem

Tror du har misforstået mig. Selvfølgelig er det relevant at tage pillerne i en længere periode, hvis de har en positiv effekt.

Det har jeg jo bare ikke følt i mit tilfælde og der skulle gerne være kommet resultater efter 6 ugers brug af disse piller - det er jeg ihvertfald blevet fortalt.
Hvilket der jo ikke er kommet, så man kan jo stille spørgsmål ved om jeg har biokemisk mangel på serotonin.

Desværre fik jeg det jo dårligere efter jeg stoppede, så min terapeut rådede mig til at fortsætte med behandlingen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes ihvertfald du skal give det en chance. Problemet er at depression er en ond cyklus af negative tanker og negative følelser. De negative følelser og tanker er med til at ændre på mængden af serotonin, så man får det endnu værre, og dermed afføder flere negative tanker og følelser. Et SSRI præparat kan være med til at bryde denne onde cyklus ved at øge mængden af serotonin, så man får det bedre og efterhånden vil cyklusen blive brudt og erstattet af en anden cyklus, nemlig den der består af gode følelser og positive tanker. Selvfølgelig kan medicinen alene ikke "helbrede" en, for når man stopper med at tage medicinen - hvad så? Det er derfor man i ledtog med medicinen modtager hjælp af en psykolog/psykiater/psykoterapeut, der kan hjælpe en med at bryde de negative tanker, da de som regel har rødder et andet sted, end blot nogle rent biokemiske faktorer. Hvis du ikke ser den terapeut særlig ofte, kan det også være en god idé at snakke med nogle af dem, der står dig tæt, f.eks. familie, venner osv. Det er ihvertfald også vigtigt at man har sine medmenneskers støtte, når man har det svært.

Titel:
Junior medlem

Kunne det tænkes at 5-HTP ville have en positiv virkning i dagligdagen kombineret med SSRI'erne? Og i så fald, hvilken dosis?

For at få det hele på plads, så frarådes der at tage 2C-B, men et eventuelt forsøg med MDMA kunne være relevant?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Misse skrev:
Kunne det tænkes at 5-HTP ville have en positiv virkning i dagligdagen kombineret med SSRI'erne? Og i så fald, hvilken dosis?

For at få det hele på plads, så frarådes der at tage 2C-B, men et eventuelt forsøg med MDMA kunne være relevant?

Hvis du er på SSRI'er, vil du ikke få nogen virkning af MDMA. Så hvis det skal være noget, er det 2C-B. Og hvis du siger at du tidligere har fået det endnu værre af MDMA, synes jeg ikke det er en god idé at tage det igen... Dex har ret i hva han siger om depression og MDMA-tudefjæs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]