Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 20:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
...eller noget :P

Nogen der har nogle tal på hvor meget kroppen optager af et stof hvis man: Ryger det, spiser det, sniffer det, sprøjter det og tager det analt?

Tallene må gerne være i %'er ;)

Håber det er til at forstå. Er lidt forblæst til nytårsaften, så jeg fatter hat selv :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!

Det varierer jo fra stof til stof, men der er nogle skemaer inde på erowid for hvert stof, bl.a. med doser for de forskellige optagelsesmetoder.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Okay, nu tænker jeg på speed?

Titel:
Insane psychedelia user!

Størst optagelse:

1. Intravenøs
2. Ryge
3. Insufflere
4. Oral

Jeg vil tro den anale optagelse vil ligge på nogenlunde samme plan som hvis du sniffer, måske en smule langsommere. Jeg har ingen procenter i hvor meget af stoffet der bliver optaget, men det er klart at når du går uden om mave-tarm-kanalen bliver optagelsesprocenten væsentligt større.

Jeg tror den top 5 liste afspejler hvor meget af et stof der bliver optaget, for de fleste stoffers vedkomne.

Titel:
Medlem

Jeg mener at have læst på bluelight, at man kan komme helt op på 80% optagelse, når man gør det analt. Her snakker jeg om mdma.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Altså, vi kan vist roligt fastslå at der er 100% optagelse ved de forskellige former for injektion, onsettet varierer så efter om det er IV, IM eller SC.

Udover injektion tror jeg rektal administration er den mest effektive ved de fleste ting, i hvert fald hvad angår optagelsesprocenten i kroppen. Det går nok til gengæld en del langsommere end f.eks insufflering.

Derimod tror jeg Treasure's vurdering af rygning er helt hen i vejret. Ganske vist går der ret kort tid før virkningen indtræder, men jeg har en fornemmelse af at det langt fra er alt stof der bliver optaget, der må sgu ryge noget med ud igen. Jeg vil umiddelbart tro at optagelsesprocenten er større rektalt.

Oral indtagelse varierer rimeligt meget, alt efter hvilket stof man indtager, afhængigt af hvor meget der bliver nedbrudt i leveren.

Titel:
Medlem

Man skal også lige huske på at der ved rygning går meget stof til spilde, fordi det jo brænder af...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
HardcoreWizard skrev:
Man skal også lige huske på at der ved rygning går meget stof til spilde, fordi det jo brænder af...

Ja, dette er gældende ved f.eks. hash, men hvis du sammenstiller det med vaporization af 5-MeO-DMT, så går der praktisk talt intet til spilde.

Titel:
Medlem

Yepper :) Men man kan jo også vaporize hash, så jeg ville nok betragte rygning/vaporization som to forskellige optagelsesmetoder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]