Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 00:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Trykkoger?
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle steder hvor de sælger de forbandede trykkogere! Er der ingen alternativer man kan bruge i stedet og er der nogen der kan forklare hvad trykkogeren egentlig gør i processen? Man sætter sine glas med sølvpapir over ned i den og hvad sker der så helt præcist?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kig i de fleste størrer markeder der sælger køkkenudstyr.

Grunden til at man bruger en trykkoger er at den opnår en højere varmegrad end den du kan opnå med almindelige gryder.

Dette gør chancen for kontamination meget mindre og er derfor egnet til begyndere da de næsten med sikkerhed vil få succes på denne måde.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Mange bakterier og uønskede svampevækster kan overleve 100C og ved trykkogning kommer man gerne op omkring 120C, det er nok til at sterilisere.

De kan også købes i mange jalla-butikker, men de koster gerne omkring 6-800kr.

Du kan sterilisere glassene i ovn istedet, 150C i en times tid skulle gøre tricket. Bare giv dem lidt ekstre vand, da de har en tendens til at lække lidt damp undervejs...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

noname skrev:
Mange bakterier og uønskede svampevækster kan overleve 100C og ved trykkogning kommer man gerne op omkring 120C, det er nok til at sterilisere.

De kan også købes i mange jalla-butikker, men de koster gerne omkring 6-800kr.

Du kan sterilisere glassene i ovn istedet, 150C i en times tid skulle gøre tricket. Bare giv dem lidt ekstre vand, da de har en tendens til at lække lidt damp undervejs...

Okay så det man så gør er at sterilisere glassene med vand i en 150 graders ovn og så putte kagerne i bagefter? Ka der ikk være bakterier i ovnen? Kan man ikke bare sætte glassene i en gryde med vand og putte dem i ovnen i stedet for trykkogeren?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg ville nu stadig råde dig til at købe en trykkoger, da den er idiotsikker

(ikke at du er en idiot self.)

Men du får mindre contams med trykkogeren end med sterilisering i ovn.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Gaia--> nej, hele pointen er at det er selve kagerne, der i forvejen er fyldt i glassene, der skal steriliseres! Rismelet indeholder selvfølgelig bakterierne, ikke glasset (for helvede da ;)).

Prøv engang at søge på nettet efter nogle gode growguides, fx pftek.

Ellers, så PM mig med din mail addresse, og jeg sender dig noget af mit eget materiale.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay altså skal det være de glas man prikker huller i låget af og lægger sølvpapir over? Fatter ikk helt pointen i det hele.. :?
Jeg snakkede med min mor men hun var ret svær at kommunikere med da hun af og til talte med sig selv og fik psykoseflip. ...
Kunne godt tænke mig en UDFØRLIG guide. Har tjekket den cubensis guide på http://www.psychedelia.dk/kaktus/ men den er lidt svær at forstå synes jeg og de andre er ikk på dansk. :?

Edit by Piercer :twisted:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

[url]http://www.mushmush.nl/?page=home\methods\cultivation_of_psilocybe_cubensis_on_riceflour_cakes[/url]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

http://www.shroomery.org har en kæmpeenorm guide sektion - med flotte billeder og tegninger, det bliver ikke mere pædagogisk. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

DR-D skrev:

[url]http://www.mushmush.nl/?page=home\methods\cultivation_of_psilocybe_cubensis_on_riceflour_cakes[/url]

Mor er fandme smadret at snakke med! Totalt skizo.. :shock:
Mine venner og jeg har været flade af grin over hendes psykosesnak.

edit: Tak for linket! Lige sådan en guide jeg søgte!! :D
Iiih nu ska jeg i gang med at dyrke!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg er helt enig, han er satme fåkt op i skalle!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Rent dyrkningsmæssigt owner mange alle jer n00bs så meget at i ikke fatter det! Teoretisk såvel som praktisk er han ubetinget den bedste danske grower jeg har snakket med. Så hvis man ikke engang kan finde ud af at betjene en trykkoger(???), skulle man måske vente lidt med at grine af ham?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halifaxxx skrev:
Rent dyrkningsmæssigt owner min mor alle jer n00bs så meget at i ikke fatter det! Teoretisk såvel som praktisk er han ubetinget den bedste danske grower jeg har snakket med. Så hvis man ikke engang kan finde ud af at betjene en trykkoger(???), skulle man måske vente lidt med at grine af ham?

Griner bestemt ikke over hans måde at dyrke på. Han er fuldstændig syg til det. Ingen tvivl! Jeg synes bare han somme tider lider af noget der tilnærmelsesvis minder om meget store psykoser.. Har endnu ikk fattet om det er en joke eller for real.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hehe, jeg kan sgu godt lige det der tilfældige rambling engang imellem, den slags skal der sgu også være plads til!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Ramble on man !!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
En trykkoger er selvfølgelig den optimale løsning, men hvis du bare har et nogenlunde rent køkken, og eller bare koger klassene i 1½ time, så virker en almindelig gryde ganske fint, har kun haft få konterminerede glas, og tror at det var pga kontermineret sporeopløsning.

Billede

(nogen der kende en fileserver der ikke sætter sådan et grimt banner på ens billeder, må gerne lige PM mig)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tjalfe skrev:
En trykkoger er selvfølgelig den optimale løsning, men hvis du bare har et nogenlunde rent køkken, og eller bare koger klassene i 1½ time, så virker en almindelig gryde ganske fint, har kun haft få konterminerede glas, og tror at det var pga kontermineret sporeopløsning.

Billede

(nogen der kende en fileserver der ikke sætter sådan et grimt banner på ens billeder, må gerne lige PM mig)

Altså jeg steriliserer glassene så godt jeg kan ved at koge dem inden min grød kommer i og så putter jeg grøden i og putter sølvpapir over osv og sætter dem i en almindelig gryde med låg eller hvad?

Prøv uploade på http://www.upitfree.dk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Gaia
Kort foralt, plejer jeg at afveje ca 500g ris, og tilsætter 500ml vand, og blender det 3*3minutter ( min blender må kun køre 3 minutter ad gangen)
hælder det over i en skæl, og tilsætter i liter vermicolite. blander grundigt, og hælder det på glas, gem plads til 1-2cm vermicolite, som lægges oven på ris/vand/vermicolit blandingen (der sikre mod infection senere hen. )så sætter du låg på, og prikker 2-4 huller med et søm (hullerne skal du bruge senere til at inoculere ( indsprøjte spore opløsning), og dækker lågene med 2 lag sølvpapir, så der ikke drypper kundensvand ned på låget og videre ned i hullerne. dette er vigtigt, da det kan ændre vandforholdet i glassene, så lægger du låg på og simre det i 1½ time. det er vigtigt at du lægger en metal bordskåner elller lignende i bunden af gryden så glassene ikke står direkte på bunden af gryden.

alt dette og meget mere kan du se med billeder på shroomery.org, vil dog lave en dansk guide når jeg en gang får tid, men er i gang med examener for tiden...

held og lykke :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tjalfe skrev:
@Gaia
Kort foralt, plejer jeg at afveje ca 500g ris, og tilsætter 500ml vand, og blender det 3*3minutter ( min blender må kun køre 3 minutter ad gangen)
hælder det over i en skæl, og tilsætter i liter vermicolite. blander grundigt, og hælder det på glas, gem plads til 1-2cm vermicolite, som lægges oven på ris/vand/vermicolit blandingen (der sikre mod infection senere hen. )så sætter du låg på, og prikker 2-4 huller med et søm (hullerne skal du bruge senere til at inoculere ( indsprøjte spore opløsning), og dækker lågene med 2 lag sølvpapir, så der ikke drypper kundensvand ned på låget og videre ned i hullerne. dette er vigtigt, da det kan ændre vandforholdet i glassene, så lægger du låg på og simre det i 1½ time. det er vigtigt at du lægger en metal bordskåner elller lignende i bunden af gryden så glassene ikke står direkte på bunden af gryden.

alt dette og meget mere kan du se med billeder på shroomery.org, vil dog lave en dansk guide når jeg en gang får tid, men er i gang med examener for tiden...

held og lykke :)

Endelig! Endelig!! Endelig en der kan give mig en udførlig guide og så endda på dansk.. Tusind tak! :D
Hvor meget vand skal der i gryden? Bare sådan at det dækker halvdelen af glassene eller hva?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

gerne mindre, da vandet giver nogle grimme kalk rande...hvis du på en eller anden måde kan få glassene løftet et par cm op fra bunden ( måske med en grøntsags damper indsats) kan du helt undgå kalk aflejringer. Der skal bare være så meget vand i, at det ikke når at fordampe alt sammen, på de ca 90 minutter det skal koge...dampen er også 100grader, så vandet behøver ikke at have kontakt til glassene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]