Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 19:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: nord-stjernen
Relativistisk båthorn

En lille hurtig post fra min side, fordi jeg her til aften lige igen lagde mærke til hvor smuk en stjerne-nat ka' være at kigge på :)

Hvis man kigger på karls-vognen, som har 3 prikker der viser en lidt buet træk-stang, og 4 prikker der viser omridset af selve vognen, altså i alt 6 stjerner, og så følger den lige linie mellem de 2 bagerste stjerner i opad retning (som hvis man lod sit syn følge vognen's 'bagsmæk' opad, set fra vognen's side), så vil man støde ind i nord-stjernen (som altid står lige dér på samme sted, set med det blotte øje her fra jorden, selvom karls-vognen ka' stå på alle sider af den (fordi jorden roterer, og rotations-aksen peger lige mod nord-stjernen))

Jeg ka' ikke huske hvor jeg lærte denne lille huske-regel; "Følg de 2 sidste stjerner i karls-vognen opad, og du vil se nord-stjernen", men den har bare siddet fast lige siden :)

Den stjerne har guidet mange civilisationer igennem mange år, gamle danske vikinger feks, så 4 år mere med bush og fogh overlever vi nok, samlet set :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
hej JEL.. jeg give dig ret i at de er flotte at kigge på, men hvilket formål har denne post egentligt? Du her jo nok smækket den i psychedelisk filosofi med et formål :wink: undrer mig bare over hvilket.

/cope

Titel:
Relativistisk båthorn

Nej, jeg har ingen rigtig ide om hvad formålet er :)
Jeg synes bare det er et Ufatteligt imponerende syn. Det slår mig igen og igen hvor vildt et billede det egentlig er. En stjerne-nat kaldte jeg det, men det er jo så meget mere end det; det er det rum vi flyver rundt inde i, det rum vi lever i. Det er det rum hvor der er plads til så forskellige ting som ekstreme super-novae og sorte huller, på den ene side, og liv-givende planeter med smukke måner, som vores jord, på den anden side :)

Når vi som mennesker kigger op på de lysende prikker en tilfældig aften eller nat, hvem ved så om vi er de eneste der betragter dette syn. Måske findes der en planet, måske findes der mange, som kredser om nogle af de små lysende prikker vi ka' se, hvorpå der står en person og kigger tilbage mod vores lille lysende prik, vores stjerne.

Tænk hvis vores sol altid står et bestemt sted på natte-himlen på en eller anden planet derude. Hvis vores sol er nogen andre's nord-stjerne.
Tænk hvis en slags vikinge-agtig civilisation, feks, på en anden planet, ligenu sejler i deres skibe, som vi sejlede fra europa til amerika, og pejler efter vores sol, deres nord-stjerne :)
Eller måske hvis en stolt skonnert-kaptajn på et stormende hav, ligenu, på en planet langt væk fra os, mellem skum-sprøjt og bølger spejder efter vores sol på deres natte-himmel, deres nord-stjerne.

Tænk hvis dem på den planet vidste at de kiggede lige direkte på et sol-system hvor der boede liv; os. Hvis de vidste at vi allesammen bor lige her, lige ved den lille lysende prik de måske selv bruger som pejle-mærke når de rejser rundt på deres egen planet.
Tænk hvis vi bor i et sol-system, der fungerer som vej-viser for nogen på en fjern planet et sted 'deroppe' på natte-himlen. Og måske har de også sådan en remse de lærer deres børn, ligesom den vi har med karls-vognen, så de hurtigt ka' finde deres nord-stjerne, vores sol :)

Så det var ikke med noget 'for eller imod' diskussions-formål at jeg postede, men bare som en betragtning jeg gjorde mig, og ville dele. Jeg kom til at tænke på det i forbindelse med de der billeder af nord-lys de viste i blaa tvavisen forleden, jeg ved ik' om du så dem? Der kiggede jeg nemlig også selv på natte-himlen for at se om jeg ku' se noget, og så slog det mig altså bare hvor flot et syn det faktisk er med alle de stjerner :)
(det ku' efter min mening være sjovt hvis man i alle byer vedtog at 1 bestemt dag om ugen eller måneden eller året, feks natten mellem lørdag og søndag, eller søndag og mandag, eller måske nytårsaften, holdt man alt gade-lys og anden udendørs-belysning slukket overalt :) . Så ville der være 1 dag om ugen, eller hvor tit man nu gjorde det, som ku' påminde os lidt mere om hvor vi igrunden er, i det store billede. Og samtidig ville man også blive påmindet om hvor udbygget infra-struktur og teknologi der faktisk findes her i vesten, når man ku' se forskellen mellem tændt og slukket. Og hvem ved, måske ku' det endda også gøre at der kommer lidt flere små nye danskere end ellers, som jeg hørte nogle politikere efterlyse, hvis man havde sådan en ugentlig mørk-lægning, hehe)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]