Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 13:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hej, jeg har for 1½ år siden prøvet svampe første gang.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad de hedder, men vi fik dem friske over nettet i 30g's portionspakker.

Nu har jeg så lyst til at prøve svampe igen, men jeg er nervøs for at det skal gå hen og blive skræmmende. Er der overhovedet noget man kan gøre i sådan en fase, eller er der ingen vej tilbage?

Sovepiller midt i toppen af et trip er vel også bandlyst?

Titel:
Medlem

Hvis du har adgang til diazepam (stesolid) ville et par stykker af dem kunne få din hjerne til at falde lidt til ro under et skræmmende trip. Men det bedste ville helt klart være at flyde med trippet godt som skidt. Det bliver du gladest for i længden :wink:

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg vil ikke anbefale at tage nogen form for stoffer til at dæmpe trippet med. Der er en grund til at du får det "dårligt", og hvis du hænger på og lytter til trippet for at finde ud af hvorfor du får et såkaldt "badtrip", så vil du få meget meget mere ud af trippet end hvis det bare bliver sådan et happy-trip.

Prøv at bruge søgemaskinen - det har været diskuteret før. Her er et par topics:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=9540
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=9528

Den sidste er et emne lignende din. Jeg citerer mig selv:

aliaarhus skrev:
Jep, ellers så prøv at kigge lidt i leksikonet til venstre. Der er nogle gode råd.

http://www.erowid.org er også behjælpelig.

HVIS det skulle ende i "badtrip" (og jeg siger kun hvis), så lad vær med at kæmpe imod. Opfat dig selv som en person der sidder i en biograf og følger med i en gyserfilm: Du kan ikke berøres, selvom det er skræmmende. Lad vær med at kæmpe imod trippet (ellers kæmper du imod dig selv og forværrer derfor trippet), men istedet accepter det.

Hvis du accepterer et dårligt trip, kan det dårlige du har været igennem give mening i slutningen af trippet: Måske har badtrippet fortalt hvor dårligt din mor har det, hvor dårligt du har behandlet din krop, hvor dårligt du har behandlet andre, etc.

Små negative ting som du ikke lægger mærke til i hverdagene, kan blæses op (og af og til meget) under et trip. Men når det dårlige er i gang, er det vigtigt at forstå at det ikke er for at gøre dig ondt, men for at fortælle dig noget vigtigt. Så istedet for at gå med skyklapper, så åbn øjnene og lyt efter. Dette gælder ikke kun med syre, men generelt med alle psykedelika.

Jeg har oplevet på et syretrip (og i et andet) det skræmmende - men jeg forholdte mig neutral og lod som ingenting. I slutningen af trippet blev der udløst en enorm eufori, som jeg slet ikke kan beskrive - netop fordi jeg ikke så negativt på de negative tanker og ikke så det som om at stoffet straffede mig - det gav mening til sidst, og min frygt forsvandt og blev byttet med en eufori, jeg simpelthen ikke kan sætte ord på.

Idag vil jeg hellere end gerne opleve det igen. Et "badtrip" er som en depression: Lyt og forstå istedet for at flygte.

Hvis du også sidder og venter på at det er ovre, vil det også tage utrolig langt tid - det vil nærmest føles som en evighed. Istedet skal du se det fascinerende og smukke i det og ønske at det aldrig går over - og før du ved at det, er du mere eller mindre ædru.

Men hvis det er meget meget slemt, skal dæmpende stoffer tages som den sidste udvej... og jeg mener den sidste udvej - forsøg at gøre alt andet først.

Held og lykke.

Senest rettet af syreperlen 02 feb 2005 15:58, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
D|(@ skrev:
Men det bedste ville helt klart være at flyde med trippet godt som skidt. Det bliver du gladest for i længden :wink:

That's one bold statement to make!

Jeg vil sige, at det 100% afhænger af situationen. Hvis trippet er et veritabelt tankehelvede, så tror jeg, at det giver god mening at stoppe sceanen før tid. Under alle omstændigheder er det en god ide, at have et benzodiazepin til nødssituationer.

mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad de hedder, men vi fik dem friske over nettet i 30g's portionspakker.

det har med stor sandsynlighed været psilocybe cubensis

Titel:
Medlem

@Psyko

Jeg mener bare, at hvis man stopper seancen før tid, så får man zero afklaring på hvilket problem det er svampene gravede frem. Og dette kan give en ubehagelig tom fornemmelse efterfølgende. Hvis man magter at gennemleve trippet, uden at blokere helt og holdent for den ubehagelige tilstand, kan man muligvis få afklaret nogle modstridende tanker, hvilket igen kan være meget positivt for psyken. Hvis man ikke kan magte sådanne situationer, er man IMO ikke klar til at bevæge sig dybere ud i den psykedaliske verden på det givne tidspunkt, og derfor bør svampene blive på hylden indtil man føler sig helt klar.

Titel:
Medlem

Hvad mener i med at der er en grund? Kan man analysere sig selv på en måde med svampe eller hvad?

Det jeg er bange for er om min tankegang bliver fuldstændg fucked, så jeg bliver totalt underlig af det, da jeg havde sådan en oplevelse på kiks.

Finder der egentligt nogle svampe der kun giver hallu'er og ikke ændrer ens tankegang det vilde og hvilke nogle svampe ville i egentligt anbefale?

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Citat:
Finder der egentligt nogle svampe der kun giver hallu'er og ikke ændrer ens tankegang det vilde og hvilke nogle svampe ville i egentligt anbefale?

Nej nej nej!!! Hvis dette er dit udgangspunkt kan jeg kun anbefale dig én ting: LAD VÆRE! Psilocybinsvampe er et stærkt psykoaktivt stof, der især påvirker psyken.

Du skal fandme overveje dit forhold til denne slags stoffer. - Hvis ikke du ønsker at få åbnet "erkendelsens døre" (for nu at bruge en kliché) må du finde dit sjov et andet sted... Det visuelle er IMO ofte en sideting i forhold til det mentalt bevidsthedsudvidene aspekt i psykoaktive stoffer!

Det nærmeste bud på et stof, der er meget visuelt uden at påvirke psyken meget er vel 2C-B... Det kan du læse om i nogle af de andre fora.

Titel:
Medlem

Friske equadorianske! De er meget visuelle, og jeg synes ikke, man fucker helt så meget op mentalt, som man kan på andre svampe.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

@ Ham fra "Politiskolen"

Har du nogle andre kilder end dig selv, der bakker dette op? F.eks. kan jeg sige at ensartede strains af cubensis og virker meget forskelligt på mig fra gang til gang. Nogle gange er det meget visuelt og andre gange ikke så visuelt, nogle gange dybt og andre gange ikke så dybt.

Og vil du ikke være venlig at fjerne/formindske din avatar, da den forstyrrer layoutet ret meget? Tak :)

Titel:
Medlem

Hvad mener du med dette?

Jeg tager da svampe for at få en sjov og interessant oplevelse.

Jeg vil gerne have uddybet det med begrundelsen til at tage svampe.

Titel:
Dedikeret medlem

Hvis du "bare" tager svampe for at få visuals o.s.v. og ikke regner med at få en introspektiv oplevelse, kan det ende med et rap over nallerne. Hvis du samtidig er nervøs for, at det skal blive "skræmmende", (i form af en meget psykedelisk oplevelse går jeg ud fra?) burde du vente til, du har gjort dig klar over, hvad det er du begiver dig ud i. :) Tror det var det Andreas påpegede

Men mit råd ville også være at lade sig flyde med og holde benzoerne ude. Selvfølgelig alt afhængig af den indtaget dose af svampe, det kan vel blive lidt for vildt for alle :)

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Speedfreak skrev:
Hvad mener du med dette?

Jeg tager da svampe for at få en sjov og interessant oplevelse.

Jeg vil gerne have uddybet det med begrundelsen til at tage svampe.

Det jeg siger er: Hvis ikke du er klar på at få en bevidsthedsudvidene oplevelse hvor din tankegang unægteligt vil blive ændret på den ene eller den anden måde, så har du: Ikke forstået hvad en psykedelisk oplevelse kan og i mange tilfælde vil frembringe Du kan jo prøve at søge på forummet og evt. læse i triprapport sektionen for at finde ud af mere om hvordan folk oplever psilocybinen - Ali har skrevet nogle spændene rapporter om et par af sine psilocybinoplevelse. Jeg linker lige til den nyeste: http://www.psychedelia.dk/trips/trips.php?show=view&id=732

Grunden til at jeg lyder lidt hård i tonen er pga. det du skrev tidligere:

Citat:
Det jeg er bange for er om min tankegang bliver fuldstændg fucked, så jeg bliver totalt underlig af det, da jeg havde sådan en oplevelse på kiks.

Jeg mener at denne (sidste) kommentar simpelthen illustrerer at du ikke har gjort dit hjemmearbejde ordenligt. Som skrevet tidligere er det visuelle IMO ikke det vigtige eller essentielle i et trip, men snarere et resultat af ændringen af ens sind. Sagt på en lidt anden måde skal man sige A før man kan sige B. - Du skal være klar på at acceptere at der kommer til at ske ændringer i din tankegang (samt en masse andre ting) før at du kan forvente at få visuelle effekter.

Et af de psykedeliske stoffer hvor ovennævnte "reaktionsskema" er mindre gældene er 2C-B, så derfor nævnte jeg det som et alternativ til svampene, hvis man "bare" ønsker visuelle effekter, men ikke er interesseret i "the alterations of the mind" ;)

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Et af de psykedeliske stoffer hvor ovennævnte "reaktionsskema" er mindre gældene er 2C-B, så derfor nævnte jeg det som et alternativ til svampene, hvis man "bare" ønsker visuelle effekter, men ikke er interesseret i "the alterations of the mind"

IMO ændrer 2C-B da ret meget på min tankegang. Det er da rigtigt nok at det er MEGET kraftigere visuelt end svampe f.eks., men jeg synes også det er ret psykedelisk kraftigt.

Og til Speedfreak: Jeg synes du sku' læse noget mere om psykedeliske stoffer, før du giver dig i kast med dem. Jeg har endnu ikke haft nogle oplevelser med psykedelika hvor jeg ikke fik ændret min bevidsthed særligt meget hvis jeg også havde visuals. Og hvis du kun ta'r psykedelika for at "se sjove farver" osv. og du ikke har sat dig ordenligt ind i hvordan de kan ændre din bevidsthed fuldstændigt, så kan det altså, som de andre også siger, ende med en ret ubehagelig oplevelse.

Mht. medicin så må det IMO være op til den enkelte at vurdere, om man skal indtage noget psykofarmaka for at komme ned fra sit trip.
Hvis det endelig skal være, så kan jeg anbefale diazepam og chlorprothixen til at "slå dit trip ihjel med".

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Citat:
IMO ændrer 2C-B da ret meget på min tankegang. Det er da rigtigt nok at det er MEGET kraftigere visuelt end svampe f.eks., men jeg synes også det er ret psykedelisk kraftigt.

Det skal naturligvis nævnes at dette er en subjektiv udtalelse. Dog mener jeg at en rimelig stor brugerskare fra dette board deler min opfattelse af at 2C-B er lidt mere "overfladisk" end mange andre psykoaktive substanser. - Men ikke desto mindre en vigtig pointe, tak for rettelsen :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
haha :lol:

Det her minder mig om her i weekenden hvor jeg fortalte en, at psychedeliske stoffer såsom psilocybin i mexicanske svampe ikke bare er noget man tager ligesom speed og coke... Han stod måbende og svarede: "Er det ik?"

Mange tror at psychedeliske stoffer bare er noget man prøver ligesom hash, speed og coke.. Det er også derfor at så mange fucker up i deres trips og dummer sig, for derefter at komme i medierne, og endnu et stof bliver bannet :?

Det er her vi har et kæmpe problem!

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
haha :lol:

Det her minder mig om her i weekenden hvor jeg fortalte en, at psychedeliske stoffer såsom psilocybin i mexicanske svampe ikke bare er noget man tager ligesom speed og coke... Han stod måbende og svarede: "Er det ik?"

Mange tror at psychedeliske stoffer bare er noget man prøver ligesom hash, speed og coke.. Det er også derfor at så mange fucker up i deres trips og dummer sig, for derefter at komme i medierne, og endnu et stof bliver bannet :?

Det er her vi har et kæmpe problem!

/Cope

Meget interessant måde du fremlægger det på. Men det er garanteret rigtigt. De personer der har villet prøve psilocybin med mig har også tit været meget:"Jo jeg er klar! Lad os få noget sjaw!". Der har jeg gang på gang skulle påpege at det er noget helt helt andet end bare at drikke en håndfuld øl med gutterne og sidde og blive småstive.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Yeps, jeg giver Cope ret, og jeg mener, at vi, som har kendskab til psykedelika, har et ansvar for at tale imod fordommene og uvidenheden når vi støder på den ude i verden! Information er stadig den bedste modgift mod uheldige stofoplevelser/ulykker såvel som moralsk ignorance...
Man kan sagtens nuancere billedet af psykedelika, uden samtidig nødvendigvis at plaidere for en udbredt brug af stofferne.

Titel:
Medlem

Speedfreak skrev:
Hvad mener i med at der er en grund? Kan man analysere sig selv på en måde med svampe eller hvad?

Jeg synes det er helt fair hvis du er ude efter en "overfladisk" rus, hvis man kan sige det sådan.. altså en rus hvor din tankegang ikke bliver meget ændret men hvor du bare får en sjov oplevelse. MEN.. så er svampe nok det allersidste stof du bør tage.

De gange jeg har prøvet E er min tankegang selvfølgelig også blevet meget anderledes, men slet ikke noget der kan sammenlignes med hvad der sker på svampe.
Jeg vil stærkt fraråde dig at tage svampe hvis du har den holdning at det bare skal være for at få hallucinationer.

Jeg kan nok bedst forklare det på den her måde: På stimulanser som f.eks. ecstasy kan du under trippet få mærkelig tankegang og være meget anderledes end til daglig, men på svampe vil du kunne opleve at din tankegang helt forsvinder, og at du slet ikke er klar over hvem du selv er, om du er osv.. dette sker selvfølgelig kun ved forholdsvis høje doser... Dog vil jeg sige at du kan være ret sikker på at din tankegang bliver meget ændret, og mængden af indtryk du får under trippet stiger enormt i forhold til den mængde indtryk du har når du går rundt i hverdagen.

Håber ikke det blev alt for rodet, men det er ret svært at forklare.

Titel:
Medlem

Inden jeg starter skal det lige siges at min eneste psykedeliske oplevelse er en for lav dosis LSA frø, så jeg har ikke meget forstand på de psykiske ændringer man (kan) opleve under et trip på psykedelika

Speedfreak skrev:
Det jeg er bange for er om min tankegang bliver
fuldstændg fucked, så jeg bliver totalt underlig af det, da jeg havde sådan en oplevelse på kiks.

Kan du uddybe den episode lidt? Hvor mange piller tog du og over hvor lang tid?
"Efterbrænderen" efter mange kix (måske kombineret med andet?) kan godt virke skræmmende på nogen.
Du skriver at du ikke vil have den samme tankegang som da du havde taget kix.. Hvornår på aftenen (i forhold til hvornår du tog dine kix) kom den tankegang du ikke bryder dig om?
Hvis du havde taget relativt mange kix. eller indtaget "store" mængder af andre stoffer samtidig med kixene, kan man (ref: jeg og flere venner) få skizofrenilignende* tilstande ud på morgenen, for den uberedte (eller hvis man er i forkert selskab) kan det godt virke skræmmende.

*Nok ikke det bedste ord at bruge, men det falder mig mest naturligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]