Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 10:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Det här har varit ett tema nu i ett par månader på ert svenska systerforum Magiska Molekyler. Här är en länk till tråden där det diskuterats där. Diskussionen har tagit lite olika vändningar, men det som är aktuelt nu är köp av GårdenStorön.

Det är alltså tal om en investering på två miljoner svenska kronor, med möjlighet till växt och uppköp av fler fritidshus i framtiden. Vi är inte långt borta, faktum är att vi i stort sett är i hamn om vi lyckas knyta ihop det praktiska. Vi tänkte starta en ekonomisk förening som vi säljer delägarskap i och sedan låta den ekonomiska föreningen köpa gården.

Det är ännu inte klarlagt hur den ekonomiska föreningen ska se ut i detalj, men ett alternativ kunde vara att dela upp den i ett hundra andelar. Jag själv skulle kunna köpa upp till 30 av dessa andelar, men helst lite mindre. Det är vidare nästan klart med en kille som har sjukpensionering som kan hyra en del av gården och därmed bidra med upp till 5000 kronor i månaden. Om det blir helt klart skulle jag kunna teckna upp mig på köp av 50 andelar. Det torde inte vara några problem att få sålt resterande andelar med tanke på hur stort intresse det verkar vara.

Gården kan sedan fungera som kursgård och ferieställe och på så vis generera inkomster. Det behöver inte dröja särskilt lång tid innan det inte längre är någon kostnad att inneha andelar i den ekonomiska föreningen. Jag kommer till exempel möjligen använda gården till UrYoga-retreater. Det finns också möjligheter att söka EU-bidrag och andra stipendier.

För att få till starten och få ett lån måste vi dock ha klara papper på att nog många andelar till den ekonomiska föreningen är sålda och på så vis kunna visa banken och mäklaren att det här är ekonomiskt bärkraftigt.

Är det någon här som är intresserad av att teckna delägarskap?

Titel:
Junior medlem

Vid en uppdelning i ett hundra andelar kunde de som är intresserade alltså teckna upp sig på bara en andel om man vill. Det skulle då innebära en kostnad på maximalt 150 kronor i månaden, men sannolikt under halvparten av det tack vare hyra/leie av de som kommer bo där, stipendieintäckter och pengar från kursverksamhet.

För de pengarna får man då tillgång till denna fantastiskt naturskönt belägna gård. Om samhället i stort kraschar kanske ni också kan komma dit och överleva med självhushållning. Och kanske det bästa av allt att dela detta med likasinnade psykedeliaintresserade.

Titel:
Junior medlem

I will also try to make an abstract in english (as good as I can).

On the first link of my first post you will find the thread at the swedish psychedelic board where this subject has been discussed for a while now. The second link goes to 'Gården', the actual place that I am hoping to get some interest for here. The third link goes to the advertisement for the complete island. As you can see there it is also possible for this psychedelic community to grow easily in the future due to the small cottages that are also for sale nearby the farm/Gården.

My wish is that this place will become a healthy ecologically sustainably community. We could build up green houses, wind power generators and perhaps do some fishing. By that we could also function as a good example on how people interested in the work of plant teachers can act and function responsible and in harmony with nature. That is my vision.

There are already a pretty big interest for this in Sweden and also some in Norway. It would therefore also be great with some Danish interest, efter all we did manage to cooperate fairly ok in this summer football event.

My proposal is that we start an economical 'forening' that will borrow money to buy this place. We could do it like this. Divide the economical responsibility in one hundred parts. Then everyone with interest of this can sign up for one or several of this parts. For each of these parts you would have to pay each month ('the total costs' - 'the total incomming money')/100.

The total cost would probably be around 15000 kronor each month for the rent, the paying back of the borrowed money and all other costs for running this place.

The incomming money could be 5300 kronor each month from one guy that is interested in this idee and gets up to that amount for payment for his accomodation from the swedish state. Maybe one or more people in that situation also can do the same. I will live there and work in places nearby and possibly more people will do that. We can get money out of different fonds. I will have yoga courses on the place that will generate money. Other coarses, gatherings and parties could generate some as well. Other people with interest of use of plant teachers from this forum, and others (especially Magiska Molekyler) could come for a vacation and thereby generate an income. And lots of other ways.

The goal is of course to make it economically sustainable by itself and I really belive in that.

So are there any interest? :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

This sounds very interesting, and I will consider supporting it by buying a part, or maybe a few. I have no plans of actually moving there at the moment, but it definately seems like an idea I am willing to support. Give me a week or 2 to think about it... And do post about any progress/new information :)

Titel:
Junior medlem

Really nice with your interest yeti :) , I have added you to the list of possible intressted people. I hope you can understand most of the swedish below.

Min senaste sammanfattning av läget, klippt ur tråden på Magiska Molekyler:
Läget just nu:

Jag har börjat fundera lite närmare på stadgarna för en ekonomisk förening. Jag har skickat ett mail och snält bett om ett exempel på Gerlesborgs ekonomiska förenings kontrakt. Min syster är jurist med specialitet inom aktiebolagstvister och hon har erbjudit sig hjälpa till med den biten.

Det har enligt mäklaren ännu inte kommit in något bud på Storön. Han sa att de om cirka en månad, när det börjar bli vår ska gå ut mer offensivt med marknadsföringen.

Vidare har jag pratat runt lite med flera av de som är intresserade av det här. Jag har gett som förslag att vi delar upp den ekonomiska föreningen i hundra andelar. Tillsammans är de hundra andelarna beräknade att bära upp alla kostnader för driften av gården, det vill säga inklusive lånekostnaderna. Dessa andelar kan man antingen köpa för 20000 kronor styck (om lånet blir på två miljoner) eller binda upp sig på att betala en hundradels total månadskostnad (en månatlig andelskostnad) varje månad.

Den månatliga andelskostnaden blir då alltså den totala kostnaden minus den totala intäckten delat med hundra. Av den totala kostnaden kommer sannolikt lånekostnaden vara den största delen och ligga på maximalt 13000 kronor i månaden i nuläget, men troligen någon tusenlapp lägre. Därtill tillkommer övriga driftskostnader för huset. El och värme, sophämtning vatten och avlopp. Vad det ligger på vet jag inte, men drar till med en gissning på 3000 kronor.

Enligt de här uppskattningarna skulle då den maximala månatliga andelskostnaden ligga på 160 kronor/månad.

Förhoppningsvis kommer den totala intäckten så småningom vara lika stor som eller större än den totala kostnaden varje månad.

Krickman har en sjukpension som innebär att försäkringskassan betalar hans månadshyra på upp till 5300 kronor i månaden. Han är intresserad av att hyra en del av gården, så i så fall har vi en ganska stor månatlig intäckt redan där. Det skulle nog inte se så bra ut om han hyrde av sig själv så därför kommer han inte inneha någon andel i den ekonomiska föreningen. Om vi får in fem tusen i månaden där så är redan den maximala andelskostnaden nede på 110 kronor/månad.

Vidare kommer alla kurser, kompisar som vill ha sin ferie där, eventuella fester och eventuella stipendier och stöd ytterligare dra ned kostnaderna.

WeeDie är intresserad av att teckna upp sig på minst en och kanske flera andelar. Inane och vorroz är intresserade av minst varsin andel. Två gammla vänner till mig är intresserade av minst en varsin andel, varav den ena av vännerna funderar på att köpa en eller flera andelar (vilket skulle reducera lånekostnaderna). Jag är intresserad av att köpa en andel och teckna upp mig på maximalt trettio stycken till, men helst färre. Spectra är intresserad (enligt hans post tidigare i tråden) av att teckna upp sig på sex andelar.

Jag har fått klarsignal att gå ut med den här infon, men om jag missuppfattat någon hoppas jag ni hojtar till.

Vidare verkar det som om flera personer på norshroom och minst en person på psykedelia.dk är möjliga intressenter.

Här på MM verkar det också finnas flera möjliga intressenter. Om någon av er har lust till att bli dokumenterad intressent så får ni gärna skriva upp det här.

Det är också en fördel att så många som möjligt har andelar eftersom det kommer öka marknadsföringen av gården, med andra ord är det bara bra med många småägare med bara en andel vardera.

tillägg: Den ekonmiska föreningen kommer inte heta UrYoga och heller inte vara UrYoga. UrYoga är en möjlig framtida intressent att hyra gården på Storön, retreaten i juli kommer dock hållas på ett annat ställe. Mitt förslag är att vi kallar föreningen för "Växtlärarna", eller något liknande om det skulle vara upptaget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]