Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 23:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
så lige et videnom afsnit hvor de målte hjerne aktivitet på musikere og almindelige mennesker mens de hørte musik... meget interresant ;)

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Pro ... 125839.htm

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Så det også godt, synes det er meget interessant og vide at man er anderledes skruet sammen oppe i hovedet end andre mennesker. Med de de har fundet ud af i den undersøgelse vil det egentlig også sige at når man begynder og spille musik begynder ens hjerne og ændre sig... :shock:.. meget sygt og tænke på, men med hensyn til "musikere" ikke for og disse nogen herinde men er jeg rimelig overbevist at de mener folk der spiller på instrumenter. Da man efter man selv begynder og spille musik tænker meget mere over hvad f.eks en guitarist spiller når man hører et stykke musik hvad enten det er noget mainstream lort i radioen eller Metal, hvilket jo er lidt sværere og gøre med Psy trance.. :wink:

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
zachyon skrev:
Da man efter man selv begynder og spille musik tænker meget mere over hvad f.eks en guitarist spiller når man hører et stykke musik hvad enten det er noget mainstream lort i radioen eller Metal, hvilket jo er lidt sværere og gøre med Psy trance.. :wink:

Da ikke hvis man selv producerer psytrance...!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Det jeg mente var at en der spiller guitar f.eks lytter meget til hvad der spillet i sangen og hvis det lyder fedt gerne vil lære det samme, og det er selvfølgelig objektivt det her men kunne ikke forestille mig at en der laver Psy Trance, kan lave lige nøjagtig de samme lyde som en anden kan?,eller sætte sig ned og have glæden ved med sine egne hænder og spille det samme som en anden på guitar. Tar jeg fejl må du da endelig oplyse mig, for jeg er ikke særlig meget inde i hvordan man laver computer musik, er det ikke noget med modulation af lyde o.s.v?

Mhv Zachyon

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hvad er din pointe zachyon??? :?

Computermusikere bruger vel stadigt deres hænder, øjne og øre når de spiller.... Og nej man sider ikke bare og kommer syrede efekter på allerede eksisterende numre.... (Computermusikere er bare for langsomme til at spille på rigtige instrumenter :twisted: ).

Man bliver hvad man spiller, og hvis du spiller for mange covernumre kommer din hjerne til at ligne en suppe, steg, is musikkers! :P

Hvad helvede er det lige for en hjerne man har, hvis man ønsker at lyde som en der allerede kan det bedst, han kan? :roll:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Zachyon > Bullshit!

Jeg kan sagtens høre når der bliver brugt flangers, LFO's, reverbs, lo-/hi-pass filtre, osv...
I mange tilfælde har jeg ligefrem kunnet identificere presets fra forskellige synths som f.eks. Virus eller Nord Lead.

Titel:
Medlem

zachyon skrev:
Det jeg mente var at en der spiller guitar f.eks lytter meget til hvad der spillet i sangen og hvis det lyder fedt gerne vil lære det samme, og det er selvfølgelig objektivt det her men kunne ikke forestille mig at en der laver Psy Trance, kan lave lige nøjagtig de samme lyde som en anden kan?
Mhv Zachyon

Du tager fejl. Det kan man sagtens, men jeg tror ikke at det er relevant for snakken om hvordan musikeres hjerner fungerer. Jeg tror at de snakker om hvilke følelser lydene (musikken) giver lytteren, ikke om at vide hvordan man genskaber det selv. Men det er alligevel relevant, det du snakker om, fordi den viden man har, får automatisk én til at tænke hvordan det stykke musik er lavet. Jeg tænker i hvert fald selv konstant over hvordan lydene er lavet, hvilke instumenter det er, hvilke effekter osv. helt automatisk. Det kan ikke-musikere af gode grunde ikke (eller det kan de jo godt, men de kan ikke finde svaret så ofte som folk med denne viden kan).
Ergo er musikeres hjerne aktivitet langt større end ikke musikeres, når de lytter til musik. Tror i bund og grund at det er det som er essensen beg snakken.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Nu har jeg selv spillet trommer i en del år, og er nu gået i krig med at lave psy. Og jeg må nok sige at følelsen er lidt den samme. Om jeg sidder med et par stikker i hånden, eller min mus og tastaur.

Og man kan godt efterligne en bestemt lyd, fra eksisterende kunstnere, man arbejder bare på en anden måde, men musik er vel musik, om så du spiller på en guitar eller om du bruger en mixer/sampler osv... Det handler alt sammen om at skabe en lyd, som man mener er god.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Stop med at bitche. 3 indlæg slettet.

Tilbage til emnet eller STFU, LOL.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg tror at folk der ikke interresere sig særligt meget for musik, eller som bare er utroligt umusikalske nærmest høre et nummer som én enhed. Altså de kan ikke fokusere på ét af elementer, og analysere det. Hvertfald ikke på den samme måde som musikkere.

Men hvis man har et vis kendskab til de forskellige instrumenter, eller de elektroniske metode til at fremkalde lyde med giver det jo et helt andet billed af musikken (inde i hovedet)

Og hvis man er godt inde i musik teori, er det jo også en helt anden oplevelse, fordi man hele tiden kan genkende intervaller, skalaer, rytmsike strukture, taktarter osv. Det går så også at man kan sætte sig langt længere ind i musikken, og forstå det langt bedre.

Der er jo en grund til at psytrance, advengard freejazz og morderne klassisk musik ikke ligge på f.eks boogie listen. Det kræver simplelthen for meget af lytteren, til at den brede befolkning kan sætte sig ind i det

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Eedeolla skrev:

Citat:
Der er jo en grund til at psytrance, advengard freejazz og morderne klassisk musik ikke ligge på f.eks boogie listen. Det kræver simplelthen for meget af lytteren, til at den brede befolkning kan sætte sig ind i det

Hehe... dvs. at vi trampere har lidt mere smør i grøden, fordi vi kan li og forstå denne forvirrende stilart ? :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
xun skrev:
Eedeolla skrev:

Citat:

Hehe... dvs. at vi trampere har lidt mere smør i grøden, fordi vi kan li og forstå denne forvirrende stilart ? :D

Første gang jeg hørte psytrance kunne jeg ikke rigtig forstår musikken, men jeg kunne godt se det fede i det. Først efter et halvt års tid, kunne jeg sætte mig ordeligt ind i det, altså forstår hvad der skete.

Ved ikke om det kræver mere intelligens, men hvertfald at man har brugt en del tid på at analysere det. Tror også der findes to typer af folk der lytter til psytrance. Dem som bare skal ha masser bass, nogen "lumre" tema'er. Og dem som selv laver det, eller dem som har en enomre interresse fro det

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]