Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 23:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Hvad mener du om de danske folkeskolers arbejde med at forebygge narkotikamisbrug?
Det er for dårligt 73%  73%  [ 30 ]
Det er oplysende 7%  7%  [ 3 ]
Det er ikke der de unge skal have information om narkotika 20%  20%  [ 8 ]
Afgivne stemmer : 41
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Citat:
Dårlige til at forebygge misbrug

29-03-05: 06:22 | af: doli

Danske folkeskoler er for dårlige til at forebygge unges stofmisbrug. I det hele taget er Danmark ét af de dårlig­ste lande i Europa til at forebygge at unge ender i misbrug af stoffer som ecstacy, amfetamin, hash og kokain.

Det viser en ny rapport fra Det Europæ­iske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, der er en institu­tion under EU. Det skriver Information.

Rapporten konkluderer bl.a., at de dan­ske folkeskoler mangler en formuleret narkotikapolitik og læseplan og i stedet udgiver mange pjecer.

Derudover peger centret på, at når man ikke har standarder på området, så risikerer man at overlade forebyggelse til lokale sundhedspersoner eller lærere, der har ringe viden og måske endda fordomme om forebyggelse.

"De unge opfatter ofte informationer som noget moraliserende og skræmmekampagneagtigt, de synes, de ved meget om de stoffer, de tager, men det er en underlødig viden de har, som de får fra internettet, venner og forhandlere," siger misbrugskonsulent Ole Schack fra Sønderjyllands Amt.

Kilde : http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2148009

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
"De unge opfatter ofte informationer som noget moraliserende og skræmmekampagneagtigt, de synes, de ved meget om de stoffer, de tager, men det er en underlødig viden de har, som de får fra internettet, venner og forhandlere," siger misbrugskonsulent Ole Schack fra Sønderjyllands Amt.

Ja for det er sørme oplysende og 100% objektivt information misbrugskonsulenterne giver. Og internettet er da fuldstændigt upålideligt, især erowid :roll:

Jeg stemte for dårligt btw.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Det sjove er, at det allermest misvisende information tilgængelig på nettet er Sundhedsstyrelsens egen "mindblow", som jeg faktisk selv har brugt som kilde for en del år tilbage før jeg selv stiftede bekendtskab med nogen former for narkotika.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
De burde droppe det der med "at hvis du tager stoffer bliver du aldrig til noget og dør af en overdosis" snak og begynde rent faktisk at oplyse om hvad der sker når man tager stoffer.
I stedet for at løfte pegefingeren burde man informere...

Men sådan synes alle herinde jo nok 8) :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Magnum skrev:
Men sådan synes alle herinde jo nok 8) :D

Ja det tror jeg du har ret i.. De burde få to mennesker ud til debat på skolen..

Altså én der har taget stoffer og som ikke aner en skid om hvad der var de proppede i munden udover at vennerne sagde ''ameneehh det sku super knark det der!'', og så skulle de have en af de der Dex/Noname/Halifaxx/ osv osv.. (altså de gamle :wink: ) ud og argumentere for sig.. det ville være federe værksteds humor..!

Jeg ville sku gerne overveje sådant en diskution, og så side tilbagelændt på en stol og spise popkorn og vifte med et lille flag hvor der står ''To shroom or not to shroom.. There is no question'' :P :D :lol:

Jeg stemte og på ''dårligt''

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg stemte på "oplysende." Når jeg tænker over det, har jeg egl. ikke oplevet så meget drug-guidance i folkeskolen. Vi havde selvfølgelig også en betjent der havde en kuffert fuld af narko med, så vi kunne se hvordan hash så/ser ud.
Og så var der også to betjente på besøg i vores klasse - en af mine venner lavede et prank og fortalte dem om hvordan han havde ecstasy, selvom det var pure opspind. Rimelig underholdende.

Nå ja, og de dér pjecer fra SST der lå fremme på skolen, de gav mig sgu' bare blod på tanden.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyko skrev:

Citat:
Nå ja, og de dér pjecer fra SST der lå fremme på skolen, de gav mig sgu' bare blod på tanden.

Hehe... Jeg har haft det sådan med stort set al materiale om rusmidler, som jeg har læst... Hver gang jeg ser en skræmmekampagne får jeg da for vildt lyst til at prøve... :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Citat:

At en misbrugskonsulent kan komme med sådan en udtalelse er nærmest selve essensen af problemet: "Eksperterne" har ikke et tilnærmelsesvist afbalanceret billede af hvad de har med at gøre. De gentager blot de grotesk fordrejede informationer fra regeringen side af, og forventer at der er noget der tror på dem. Det er der også en del der gør, men dem der køber den er også dem der alligevel aldrig ville have prøvet stoffer.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Vi havde faktisk en rigtig god taler ude, det var en ung kvinde som havde været på studie noget i england, og derovre havde prøvet ecstacy selvom hun var meget imod det, det endte så med at hun dansede hele sommeren væk, og som hun selv sagde " det var den fedeste tid i mit liv", men det endte vist ikke så godt, men der var jeg smuttet :D
Men hun var rigtig god at høre på. Og synes helt sikkert at vi skal høre mere fra folk som ikke kune peger fingre.

Jeg stemte oplysende.

Titel:
Medlem

Så hut jeg visker har vi aldrig haft anden oplysning end de løftede pegefingre, der gjorde at jeg da troede at stoffer afbrændte ens hjerne fuldstændig første gang man brugte det... Det interesserede mig stadig, men jeg var for bange for overhovedet at stifte bekendtskab med noget, selv alkohol, pga misinformationen.
Da jeg blev ældre, og selv fandt min information, mistede jeg dog totalt respekten for alt det vi havde fået at vide af "eksperterne", så det har kun haft en midlertidig effekt på mig.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det var hovedesageligt fra folkeskolens skræmmekapagner, at jeg fik interesse for hallucinogener

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
jeg troede i lang tid at man kunne dø af hash, og man hurtigt ville blive stiknarkoman og prostituere sig selv, samt stjæle fra alt og alle, selv familien.

Så blev jeg lidt klogere og læste en masse om hash. Jeg begyndte at ryge i ny og næ, læste så en helsides artikel om svampe i politiken, som straks fik mig til at bestille 3 gram cubensis over nettet :)

Kort tid efter mistede jeg totalt respekten for alt hvad jeg havde lært i skolen om stoffer, for jeg døde jo ikke af hash. Faktisk gik jeg fra at være ekstrem voldspsykopat til at blive super fredelig.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Faktisk gik jeg fra at være ekstrem voldspsykopat til at blive super fredelig.

Hvad da? Plejede du at smadre alle de store stygge fluer som skubbede dig omkuld da?

Jeg stemte uoplysende, eftersom alt hvad jeg har faaet at vide fra skolerne har vaeret det rene vroevl.

Titel:
Medlem

Jeg mener ikke at det er i den Danske folkeskole at unge skal have deres viden om stoffer fra, for så længe at vi lever i dagens Danmark så vil det ikke være en korekt information man får i skoler, med mindere at der er en eller anden der ude som faktisk ved hvad han/hun skakker om, og lige pt. tror jeg ikke at det er en overvejende del af fordrags holderne. Eller hvad?

Men jeg mener sammetidig at det er bedere at folk holder sig helt fra stoffer Pga. misinformation, end at folk ikke ved hvad det er de indtager.

Mvh. Tom :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men ingen der stiller sig op og siger noget andet end Sundhedsstyrelsen, får ikke lov til at komme nogen steder hen. Så selv hvis der er nogle vel informerede foredragsholdere derude, er der nok ik nogen skoler der vil høre på dem...

Ku jeg da forestille mig

Titel:
Medlem

Ja men det er også det jeg mener at der er problemet..
Men self skal en del af fordraget da også indeholde at det er farligt at tage stoffer hvis man ikke ved hvad det er man indtager.

Mvh Tom :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig..

Men som sagt tidligere burde man oplyse om hvad der sker med krop, hjerne og sind når man tar stoffer i stedet for at sige at man dør med en sprøjte armen bare man ryger lidt hash...

Titel:
Medlem

Ja det er lige det jeg mener, men jeg tror bare ikke på at dette ville kunne lade sig gøre på en Dansk folkeskole.. For alt for mange dansker forældere ville gå fulstændig i selv sving hvis der kom en fordrags holder og fortalte deres barn at hash er ikke mere farligt end at drikke sig fuld Fx.

Mvh. Tom :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og det er så her jeg ikke forstår vores forældre... De himler op om at hash er så skide farligt og at du dør af det... Men hvad faen lavede de selv de ti år de selv var unge?!?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg mener også at det er for uoplysende.

Ironisk nok, fik jeg også lyst til at prøve hallucinogener, efter noget narko-propaganda vi fik smidt i hovedet i 8-9. klasse... Kan huske en video med en pige der fortalte, hvordan hun var hoppet ud fra et vindue under et syretrip.
Kort tid efter begyndte jeg at eksperimentere med det farlige hass' og derefter svampe... Til dags dato har jeg ikke haft lyst til at hoppe ud af nogen vinduer, medmindre der var ild i huset.

Jeg har stadig det tilhørende blad vi fik udleveret ("Klar - Et magasin om stoffer"), og morer mig jævnligt over de fine karikaturer der er af folk på forskellig narko.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]