Hej God Machine
Jeg fik lige lyst til at kommentere lidt på dit indlæg. Først vil jeg sige at jeg synes det er rigtigt gode spørgsmål du stiller. Det trækker ligesom fronterne op mellem de to typer instillinger som folk her på sitet har til "terapeutiske" trip. Er erkendelserne man får "diamanter" eller bullshit?
Citat:
Som jeg også har skrevet tidligere, så er det heller ikke den enkelte erkendelse som sådan, jeg stiller spørgsmålstegn ved. Jeg stiller spørgsmåltegn ved at tilskrive erkendelser psykedeliske oplevelser, uanset dosen. Det er helt fint med mig, at man udvider sin erkendelsessfære, men det gør ikke evnen til at erkende større. Det er da fint nok, at Astral og andre taler om "usynlige" sfærer, men jeg kan ærligt talt ikke se relevansen af disse i erkendelsesmæssigt øjemed.
Du tager fat på de simple erkendelser. det du kalder: "fundamentalt banale erkendelser." (Du skal være god mod andre, penge er ikke alt o.s.v). Men du forbigår de ikke banale erkendelser, som de fleste "højdosis-psykedeliske terapitrippere" påstår at de får under trips. (Mig selv inklusiv)
Det drejer sig f.eks. om:
Der er en gud
Døden er ikke afslutningen på dig som en selvstændig person.
Godt og ondt er ikke subjektive begreber, men er givet fra et plan der står over det personlige plan.
Hvad du giver vil du igen modtage. (Karmaloven gælder i modsætning til et meningsløst univers.)
Den adskilthed fra andre man oplever som individ er ikke reel. På et bagvedliggende plan er vi alle een (som er gud) og den ydre og den indre verden er ikke adskilt som vi går rundt og tror.
(Jeg påstår selvfølgelig ikke at der er enighed blandt syrehoveder om ovenstående påstande. Men synes at mange har erkendelser i den retning)
Min påstand er et det er disse "overordnede" erkendelser, der gør at man bliver istand til i større omfang at efterleve de banale erkandelser. F.eks. at behandle andre kærligt og respektfuldt. For det gør folk i almindelighed jo ikke i særligt stort omfang.
F.eks. er dette ikke respektfuldt overfor en andens person som har fremlagt noget personligt og følelsesladet til offentligheden.
Citat:
En gut som Aliårhus er særligt slem til at fyre en længere gang tom snak af om de enormt dybe erkendelser, han har opnået via diverse psykedelia. Det er temmelig ordinære og almindelige erkendelser for mig

Jeg er derimod respektfuld og kærlig fordi jeg blinker til dig efter at have angrebet din moral. Dette kan jeg kun gøre fordi jeg har taget så mange højdosistrips.
Det jeg mener er at de overordnede erkendelser hjælper os til at overholde de banale. De skaber en følelse af mening og bagefter føler man sig meget mere motiveret for at være kærlig. Ja det sker faktisk uden at man behøver at anstrenge sig. Men tit "fader" virkningen dog lidt ud efterhåden som man sovser sig til i den ydre verden. Så det er to skridt frem og et tilbage.
Fordi man/jeg føler at det er en udvikling til det bedre, og fordi selve (f.eks. de religiøse) oplevelser virker så overbevisende, vælger man/jeg at tolke dem som sande. Selvom de ikke kan bevises (og selvom jeg stadig lader en lille plads stå åben for at det hele er noget jeg bilder mig selv ind)
Så for at opsummere mit standpunkt: Erkendelserne man får på trips er "diamanter". Indiciet, men ikke beviset på dette er at man kommer mere ud over det, som en eller anden som jeg ikke kan huske udtalte:
"Alt det gode jeg vil, gør jeg ikke. Men alt det onde jeg ikke vil, det gør jeg."
Jeg går ud fra at du ikke er enig, men til det er der kun at sige: Prøv det! (Hvis du føler at det er det rigtige for dig, ellers er der mange andre måder at opnå harmoni mellem hensigt og handling, møde gud, "and all that crab")