Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 20:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg har en veninde som har en kæmpe angst når hun er alene... det er ikke som nogen der puster hende i nakken eller ligene men bare som om nogen holder øje med hende.. Hun er bange generelt for at være alene i hendes og hendes mors hus... hun er bange for nogen kommer at tager hende..

Hun forklarer det b.la. således:::

Citat:
" det er svært at forklare, men det er ligesom det er inde i hjertet og i kroppen jeg har følelsen... Sådan at adrenalinen sparker i gennem..
Jeg får det bare underligt..... Sådan kvalmt også adrenalinen der pumper
Min mor har så ikke følelsen mere..... hun har kun haft det enkelte gange... Så tror faktisk bare at det er mig der ikke kan give slip på tanken.... Og at det så er derfor jeg føler som jeg gør....."

Nogen der måske kan hjælpe mig med at opklare hvad der sker for hende...? Om hun f.eks. skal have anti-psykotisk medicin eller andet??

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Ingen grund til at proppe hende med statsnarko! Det løser ingen problemer, og det er at sætte et låg på problemerne: De forsvinder ikke, og når hun stopper med narkoen, vender følelserne tilbage... med mindre hun beslutter sig for at fortsætte med medicinen resten af sit liv og blive en zombie af det.

Det er højst sandsynligt barndomstraumer, hvor hun måske blev efterladt alene derhjemme, mens hendes forældre/søskende var væk. Eller hvor hun har oplevet noget meget skræmmende da hun var alene, og hun så har fortrængt oplevelsen. Det kan være det er den der banker på nu fra underbevidstheden. Problemet virker meget uklart, og følelsen i kroppen og angsten gør det klart for en, at problemet er der.

Det ligger til menneskets natur at frygte det ukendte. At flygte gør det bare værre, og at danne sig en mening om det man oplever kan gøre tingene endnu værre. Mit råd er derfor at forholde sig neutral til følelsen (forsøge, i hvertfald) og så opsøge angsten istedet for at flygte fra den. Tit kan det slå klik og så forstår man ikke hvad det er man har været bange for.

Det kræver arbejde, tid og mod... det skal hun væbne sig med. Grib fat i angsten istedet for at løbe væk, for der er ingen steder at løbe. Og hvis hun ikke gør noget ved det nu, kan det måske udvikle sig til noget meget slemt som voksen eller gammel dame, hvis hun kommer til at blive alene. Jeg har set eksempler på disse mennesker, og det er mere end sørgeligt.

Jeg har ikke lige tid til at uddybe, men håber det giver mening og et billede af hvor jeg vil hen :)

Kig evt. på Fannys topic her:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6850

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Det giver mig et meget klart billede af hvor du vil hen... jeg prøvede at forklare hende at hun skulle passe på med ikke at dyrke det, og prøve på at skabe sindsro ved at tænke på positive tanker, men måske har du mere fat i den rigtige løsning... syntes i hvert fald at det lyder sådan

Hun er selv lige blevet oprettet her på psychedelia, så der kommer vel en nærmere beskrivelse af hvordan hun har det.. rigth cam :wink:

Titel:
Junior medlem

Lige præcis min ven..... :D Jeg skriver mere om hvordan jeg har det.... Og håber på flere svar om hvad jeg kan gøre inden jeg bliver sindsyg..:) Tak fordi du anbefalede siden.... Og tak fordi du ville lytte på mig... Jeg er faldet ned igen og ryster ikke mere.... *S*

Titel:
gå til psykolog - der er squ ingen af os der har kompetencer til at behandle sindlidelser, men vi kan skabe dem.....

Men prøv at slappe af, eller køb dig noget tåre-gas, så kan du ihvertfald tackle de "indre dæmoner" hvis de skulle vise sig i virkeligheden......

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]