Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 13:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Når man sådan læser diverse forums igennem er det svært at danne sig et indtryk om hvorvidt folks mening ligger med hensyn til misbrug af stoffer?
Eksisterer misbrug efter jeres mening, og hvis ja - hvor går grænsen?
Har desuden også svært ved at se vejen fra THC til at man doper sig i armen med heroin. Nogle der selv har været derude? - Og i må undskylde jeg omtaler det som "derude" - men fordi jeg personligt syntes grænsen for et nydelse gør der hvor man skal sprøjte lortet ind i armen. :x

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja Astral, læg dig til at sove!

Angående misbrug: Jeg forstår ikke helt den der mentalitet der siger, at når man indtager ting og sager med nål, så er man misbruger.
Det er da bare en anden administrationsrute.

Jeg kan da godt skyde Heroin en enkelt gang eller to i året, uden at jeg er misbruger, men drikker jeg øl hver dag, og er afhængig af en øl for at få dagen til at fungere, vil jeg mene at bruget af øl har taget overhånd, og er blevet et misbrug. (Ikke fordi jeg har taget noget IV selv endnu, men overvejer at opløse det DMT jeg har, og indtage noget af det IV.)
Det har da ikke en disse at gøre med HVORDAN man indtager det.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Misbrug er når man tager så meget af et stof, at det går ud over ens sundhed og eller ens sociale liv. Vi ved bedst selv hvor grænsen går. At indtage et stof med nål, er ikke misbrug i sig selv. Det er -som Odden siger - bare en anden administrationsrute.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Et misbrug er når man ikke kan gå igennem en dag uden at skulle indtage et rusmiddel. Det er min mening.
Jeg har selv i perioder et misbrug, men ikke på et plan, hvor det er et afhængighedsproblem.

Titel:
Medlem

Misbrug er når det går ud over en hverdag dvs. når man fylder sig med så meget dope at man ikke får passet sit arbejde og ikke komme i bad.. Eller det vil sige at det er mit synspunkt

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
xun skrev:
Et misbrug er når man ikke kan gå igennem en dag uden at skulle indtage et rusmiddel. Det er min mening.

Jeg mener, at din definition skaber alt for vide rammer for hvor meget man kan tage, uden at det er misbrug. Ifølge ordbogen er misbrug et spørgsmål om personlige definitioner, så man kan ikke sige, at din forståelse af begrebet er objektiv forkert.

Jeg vil definere misbrug som enhver stofindtagelse, der er ikke kan kontrolleres, og derfor typisk vil brede sig til tidspunkter, hvor det egl. ikke var hensigtsmæssigt at indtage stoffet/stofferne.
Ligeledes mener jeg, at man kan misbruge alle stoffer - OGSÅ hash.

Og som Fanny og Odden så ganske rigtigt påpeger, så er administrationsruten ikke det afgørende for at der er tale om et misbrug. Heller ikke det faktum, at man måske foretrækker heroin fremfor hash.
Misbrug er et spørgsmål om måden man gør det på.

Mvh. Psyko

Titel:
Admin
Brugeravatar

IMO er et misbrug når ens forbrug af stoffer går ud over ens sociale kontakter og familie. Jeg har set folk utallige gange som har solgt en masse af deres indbo (TV, anlæg møbler osv) for at skaffe penge til deres narko. Det mener jeg bestemt er et signal om at man er kommet ud i et alvorligt misbrug! Eller hvis folk kommer til deres forældre og låner penge af dem til narko, det er det samme IMO. Det vil jeg ihvertfald definere som et misbrug.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Downtown
Well, svært at sige.

Hvis man tager mig selv som eksempel:
Jeg kan ikke vågne eller spise morgenmad uden den første kop kaffe, jeg kan ikke klare dagen og får en slem hovedpine hvis jeg ikke får mine 4-6 morgen kopper.
Det samme gælder for en smøg, dog kun en før jeg kan få en bid mad ned.

Jeg ser det ikke som et misbrug, dog er kaffe usundt på visse områder, og ja smøger... fuck dem..

Men hvis nu man siger kaffen var Kokain eller lign. så ville det være et misbrug. eller hvad? for hvis man bare er normal når man møder mennesker er det vel ok? - jeg er altid gnaven hvis jeg ikke har fået min kaffe pga. hovedpinen, og er mega nikotinliderlig hvis jeg ikke havde nogen smøger.

Men selvf. er kokain mere vanedanende. og derfor har det mere fantale bivirkninger. som f.eks. dem der stikker folk ned for at få penge til deres dope.

Mvh. M. N.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
-poster slettet-

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
et misbrug er helt klart efter min mening når det går ud over ens eget eller andres velvære.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

crasher skrev:
Well, svært at sige.

Jeg kan ikke vågne eller spise morgenmad uden den første kop kaffe, jeg kan ikke klare dagen og får en slem hovedpine hvis jeg ikke får mine 4-6 morgen kopper.
Det samme gælder for en smøg, dog kun en før jeg kan få en bid mad ned.

Jeg ser det ikke som et misbrug, dog er kaffe usundt på visse områder, og ja smøger... fuck dem..

Men hvis nu man siger kaffen var Kokain eller lign. så ville det være et misbrug. eller hvad? for hvis man bare er normal når man møder mennesker er det vel ok? - jeg er altid gnaven hvis jeg ikke har fået min kaffe pga. hovedpinen, og er mega nikotinliderlig hvis jeg ikke havde nogen smøger.

Men selvf. er kokain mere vanedanende. og derfor har det mere fantale bivirkninger. som f.eks. dem der stikker folk ned for at få penge til deres dope.

Mvh. M. N.

Du er afhængig, ja.. men misbrug.. Det kan man vel diskutére. Jeg tænker altid misbrug = overforbrug. Ikke nødvendigvis en afhængighed.. men de to ting går dog oftest hånd i hånd..

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Misbrug hænger for mig helt klart sammen med afhængighed.

Man bruger ikke stoffet længere, når man mister (selv)kontrollen og tillader stoffet at indtage en dominerende plads i ens liv - så misbruger man det.
Når man ikke kan tænke rationelt og styre sine prioriteringer, men "diskuterer med sig selv" og giver den lille djævel der står og visker en i øret ret, er man afhængig og på vej ud i et misbrug.

Fysiske, psykiske og sociale skader forårsaget af stoffer tyder også på et misbrug, men disse skader opstår oftest ved et ukontrolleret overforbrug, som opstår pga. afhængighed.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Gaia skrev:
Du er afhængig, ja.. men misbrug.. Det kan man vel diskutére. Jeg tænker altid misbrug = overforbrug. Ikke nødvendigvis en afhængighed.. men de to ting går dog oftest hånd i hånd..

misbrug / afhængighed... Pyh, nu bliver det virkelig kompliceret!
Jeg vil som Zarathustra sige, at de to ting er det samme. Der er bare visse former for afhængighed som er mere aksepterede, -nogle af den gode grund, at de ikke er nær så skadelige for kroppen.
Jeg er selv glad for kofein i form af kaffe og the, men tager mig da en kold tyrker af og til, når jeg synes jeg er blevet lidt for afhængig. Det er dog sjældent at jeg får decideret hovedpine, når jeg afholder mig fra den sorte bryg, men jeg kan godt føle mig unaturlig lad i et par dage efter jeg er holdt op.

Jeg tror det er svært at komme udenom misbrug i mindre grad. Vi mennesker holder af vaner. Den varme kop kaffe om morgenen er en vane som de fleste holder af og ser frem til. Ligeledes kan det være en hyggelig vane med en smøg efter maden. Problemet er, når vi går fra hygge-vanen til ikke at kunne undvære.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

crasher skrev:

Godt eksempel. Jeg mener ikke der findes misbrug overhovedet. Hvis alle stoffer var lige så frit tilgængeligt som feks kaffe og cigaretter, ville stoffer ikke være et problem. Problemet med stoffer (alkohol, kaffe og cigaretter inkluderet) er når man ikke har dem, for det er først på det tidspunkt man bli'r rigtigt frustreret over dem. Så kommer feks hovedpinen af den manglende koffein, og dermed også den manglende koncentration. Men så snart man så får sit stof igen, og kroppen bli'r mættet, ka' man igen begynde at koncentrere sig om andet end stoffer.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Så du mener ikke, at man er ude i et misbrug hvis man drikker en flaske sprut om dagen, skader sin hjerne og lever og er dybt afhængig af et stof for at kunne fungere nogenlunde normalt?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja... det Zara sagde.

*
Jeg mener, at en vanlig brug af et stof, der ikke decideret er ved at gavne dig i resten af dit liv, er et udtryk for dekadence og misbrug. Dette er et skridt videre end den sædvanlige "hvis det skader dig" er det misbrug; blandt andet fordi "skade" IMO er for squishy. Gavn i resten af dit liv er mere konkret, og udlægger stoffer som redskaber, snarere end mål i sig selv; hvad der IMO er godt.

Som I sikkert kan forestille jer, så mener jeg at majoriteten af Danskere er dekadente misbrugere af div. stoffer som alko/tobak/hash. Jeg bruger selv de "almindelige" stoffer ret lidt.

*
Afhængighed har efter min definition intet overhovedet at sige ift. misbrug. Jeg er fx. afhængig i varierende grad af ilt, rent vand, sund mad, og kaffe. Men arbejdet jeg lægger i at skaffe disse ting er meget mindre end den gavn, mit liv får af dem; derfor er min afhængighed en positiv ting.

Titel:
Junior medlem

Zarathustra skrev:
Så du mener ikke, at man er ude i et misbrug hvis man drikker en flaske sprut om dagen

Om du har et misbrug hvis du drikker en flaske sprut om dagen, må du sådan set selv vurdere med dig selv. Jeg er ikke politimand eller dommer over andre mennesker.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Om du har et misbrug hvis du drikker en flaske sprut om dagen, må du sådan set selv vurdere med dig selv. Jeg er ikke politimand eller dommer over andre mennesker.

- Det var da en åndssvag ting at sige.
Der er ingen der be'r dig om, at dømme nogen som helst, men blot at komme med din personlige definition af begrebet "misbrug". :roll:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
DrugTV.com skrev:

Så ingen er altså ude i et misbrug ifølge dig udover hvis de selv siger det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
tror det drugTV prøver at sige, er at man godt kan være fandens afhængig af stoffer, selvom det gavner en mere end det skader. Hvis det er tilfældet er han fandens dårlig til at formulere sig :P (no offence), well det var ihvertfald det jeg fik ud af det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]