Halifaxxx skrev:
Ligegyldigt hvad du vælger, bør du vægte at der i træningen også indgår fuldkontakt. Du kan træne en kampsituation til ulidelighed, men hvis du ikke er vant til at blive slået (navnligt i ansigtet), hjælper det dig ikke på gaden.
Overhovedet ikke enig... Jeg har trænet Tai Chi igennem et par år, og vi havde aldrig sparring eller lignende. Vi lavede Push Hands øvelser, hvor man får en fornemmelse af folks rækkevidde, både med ben og arme. Og min træner sagde at det man har trænet længst, er det man bruger i en kampsituation. For man kan ikke nå at tænke hvis man bliver angrebet, men man gør det der ligger en på rygraden. Så hvis man har lavet en masse sparring, kan man komme til at 'sparre' mod voldspsykopaten, og kun gøre let skade, hvorimod hvis man gør det man har lært til fulde, så er det ligemeget hvilken kampsport man har lært, så får man pacifiseret sin modstander rimelig hurtigt.
Ud over det, så skal du ikke lade dig slå ud, hvis den første eller anden kampsport du prøver ikke lige er dig, for jeg er af den overbevisning, at der er en (kamp)sport til alle slags mennesker. Og når du finder det system der passer til dig, åbner der sig en hel ny verden for dig, og man er 100% overbevist om, at netop den kampsport man har valgt, er det bedste system nogensinde opfundet.
WT (Wing Tsun) har et enormt dårligt ry, fordi nogle lidt for uheldige mennesker har dyrket det med det ene formål at nakke folk i nattelivet. Men det er uhyre effektivt og nemt at lære. De har kun 4 grundserier (correct me if I'm wrong), og der skulle ikke tage mere end ~6 måneder at lære dem alle. (Så er vi igen tilbage til, at jo mere du træner, jo større er sandsynligheden for du bruger det i kampsituationer). Og meget af det de bruger er taget direkte fra Tai Chi :)
Bor du i københavnsområdet, kan du checke
http://www.taichichuan.dk/ ud. Det er min træner Arnkjell på forsiden, og jeg ville ikke ønske for min værste fjende at Arnkjell så sig sur på vedkommende, for det ville satme blive et grimt syn :)
God jagt.