Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
For nylig slog det mig at langt størstedelen af psykedelika, og relaterede sunstanser er bitre i smagen:

Svampe, LSD, Sinicuichi, Meskalin, MDMA, Kratom etc etc etc ..

NB: jeg godtager ikke argumentet om at LSD er smagløst - det skulle efter sigende i større doser også være bittert - men kan ikke smages ved de koncentrationer det normalt benyttes. Bare lige en note.

Anyway, nu er vi jo i det filosofiske hjørne af Psychedelia.dk, så:

Tænker om det mon er et vift med en vognstang om at psykedelika ikke hører til indenbords?

Om naturen, og måske de "kosmiske kræfter" simpelthen siger - forbudt område?

Der må da være en mening fra naturens side med at sagerne smager så bittert ...

Titel:
Medlem

Jeps, de fleste rusmidler er alkaloider, og de smager bittert! Årsagen er at der findes mange alkaloider i naturen der er giftige, og dermed kommer kroppen med et advarselstegn i form af en bitter smag, når man indtager alkaloider.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaloid

Edit: Tænkte på om emnet forresten hører til i psykedelisk filosofi?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg drak Aya igår, og da jeg trippede fik jeg også via. følelser at vide at jeg ikke hørte til der hvor jeg var kommet hen.. Jeg havde snydt evolutionen.. fucked up! Det kommer jeg nærmere ind på når jeg skriver min trip rapport..

/Cope

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:
Jeps, de fleste rusmidler er alkaloider, og de smager bittert! Årsagen er at der findes mange alkaloider i naturen der er giftige, og dermed kommer kroppen med et advarselstegn i form af en bitter smag, når man indtager alkaloider.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaloid

Edit: Tænkte på om emnet forresten hører til i psykedelisk filosofi?

Alkaloider. Det er den bedste forklaring jeg har hørt - tak for den;-)

Om emnet hører til i psykedelisk filosofi... Hmm, i beskrivelsen af dette forum synes jeg det passer -

Citat = "Et seriøst forum hvor man kan diskutere nogen af de dybere aspekter i psykedeliske oplevelser, og de shamanistiske/filosofiske overvejelser man tygger på for tiden."

Jf. hvad Cope skriver - man har da lov at filosofere over om naturen eller kosmos måske forbyder een at være hvor man er, når man f.eks. tvinger sin krop til at æde f.eks. peyote, eller som i Cope's tilfælde, Aya Huasca;-)

De to nævnte substanser VIL jo bare op igen;-)

Hardcorewizard - hvor ville du da lægge indlægget hvis du var i mit sted?

Senest rettet af dieselpower 05 sep 2005 00:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Nok i visionære planter, men okay, jeg kan godt følge dig med at det passer herind, hvis du ønsker at filosofere lidt dybere over det. Altså som Cope skriver, at han pludselig følte at han havde snydt evolutionen.
Jeg tænkte bare, at da der er en naturlig forklaring på den bitre smag af de fleste stoffer, så hørte det ikke ligefrem til i gruppen "filosofi". Det er et sammenfald af, at de fleste signalstoffer i hjernen (serotonin, melatonin, adenosin m.fl.) ER alkaloider, og at de fleste psykedeliske stoffer m.m. derfor også er det.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det kunne også være at smagen er naturens måde at sørge for at det er de rigtige mennesker der bruge disse stærke stoffer, og ikke bare sulten alf der lige kommer hoppende og tænker "sikke nogle delikate kaktusser, dem spiser jeg da lige en 6-8 stykker af!"

Titel:
Medlem

Tjaa, vil nu tvivle på at naturen er indrettet på en sådan måde, så psykonauterne har deres kaktusser i fred :) Holder stadig på at naturen bare opfatter sådanne stoffer som giftige, eller at de bliver kategoriseret generelt som noget der ikke er sundt at indtage.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Drupe skrev:
Det kunne også være at smagen er naturens måde at sørge for at det er de rigtige mennesker der bruge disse stærke stoffer, og ikke bare sulten alf der lige kommer hoppende og tænker "sikke nogle delikate kaktusser, dem spiser jeg da lige en 6-8 stykker af!"

Jeg tror da, mange kan lide/vil kunne lide smagen af cannabisholdige produkter au naturel - særligt nok udtræksprodukterne. Måske er det så naturens måde at sige: Kom nærmere - prøv mig. Måske er det bare et spørgsmål om, at de færreste psykedeliaer indeholder decideret fysisk næring, og derfor er vores smag heller ikke tilpasset at kunne lide smagen af dem.

Titel:
Medlem

Det er også værd at nævne at lige THC (og nogle få andre stoffer, Salvinorin A og alkohol f.eks.) IKKE er en alkaloid :) Men tror også at det har noget at sige, at hampeplanten har en vis næringsværdi, og lugten af olierne har en vis tiltrækningskraft.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Et andet interessant spørgsmål, som jeg selv har spekuleret lidt over, uden at kunne komme frem til noget, er hvordan folk i første omgang har fået den idé at indtage noget der ikke ligefrem smager super godt?
Nu har jeg ikke selv prøvet ayuaska........ Men f.eks dreamgrass, som jo ikke en gang har en umidelbar virkning eller kratom og peganum som virkeligt smager af adr.
Er det mon folk uden smagsløg, der har været pionere inden for euforiserende og psykedeliske stoffer? :P

Titel:
citroner er squ da osse temmelig bitre - og jeg har endnu aldrig set nogle dø af at spise citron.

En anden ting - jeg har engang fået noget MDMA som ikke var bittert - det smagte faktisk på en måde godt.

En tredje ting - jeg syntes ikke at LSD er bittert - syntes at det smager lidt stærkt hvis man tygger på det....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:
Det er også værd at nævne at lige THC (og nogle få andre stoffer, Salvinorin A og alkohol f.eks.) IKKE er en alkaloid :) Men tror også at det har noget at sige, at hampeplanten har en vis næringsværdi, og lugten af olierne har en vis tiltrækningskraft.

Alkohol er jo menneskeskabt ikke?

Og salvia skal ryges, og ikke som sådan indtages oralt ...

Så de udgår vel af sammenhængen? Jeg taler om de stoffer som spises, og som har en stærk psykoaktiv effekt ...

Hamp ... hmmm, den kan jeg ikke rigtig argumentere for / imod. Andet end at hamp indtaget oralt umiddelbart skal indtages med noget fedtholdigt hvis det skal virke psykoaktivt?

Så fra den filosofiske vinkel; hvis indtagelse af hamp er sundt, og ikke psykoaktivt andet end hvis indtaget med fedt, så er der vel ingen grund fra naturens side, til at "forbyde/fraråde" indtagelse, ved at lade det smage grimt?

Senest rettet af dieselpower 05 sep 2005 14:03, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Psyborg skrev:
citroner er squ da osse temmelig bitre - og jeg har endnu aldrig set nogle dø af at spise citron.

Hvem har dog også sagt at man skal dø af at indtage noget bittert?

Og en citron er sur, ikke bitter. Eller hva ;-)

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
olipower skrev:
Så fra den filosofiske vinkel; hvis indtagelse af hamp er sundt, og ikke psykoaktivt andet end hvis indtaget med fedt, så er der vel ingen grund fra naturens side, til at "forbyde/fraråde" indtagelse, ved at lade det smage grimt?

Hamp er skam ganske psykoaktivt uden fedt, grunden til at man opløser det i fedt og opvarmer det er at det bliver nemmere for kroppen at optage thc'en, samt at opvarmningen omdanner en stor mængde inaktive thc-syrer til thc, og hampen derved bliver ca. 5 gange mere potent :)

Med andre ord virker det ikke lige så stærkt hvis man bare indtager det uden tilberedning, men hvis man guffer en hel plante skal man dog nok blive umådeligt baske...:)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Psyborg skrev:

Citroner er som sagt sure og ikke bitre.... Og personligt synes jeg de smager godt, så længe man ikke æder en hel eller mere ad gangen.
Men jeg tvivler på at du kan få en person med forstanden og smagsløgne i behold til at påstå det samme om eksempelvis Peganum.

Hvordan har folk fundet på at spise den slags?

Titel:
Medlem

olipower skrev:
HardcoreWizard skrev:

Alkohol er jo menneskeskabt ikke?

Og salvia skal ryges, og ikke som sådan indtages oralt ...

Så de udgår vel af sammenhængen? Jeg taler om de stoffer som spises, og som har en stærk psykoaktiv effekt ...

Hamp ... hmmm, den kan jeg ikke rigtig argumentere for / imod. Andet end at hamp indtaget oralt umiddelbart skal indtages med noget fedtholdigt hvis det skal virke psykoaktivt?

Alkohol menneskeskabt?! Alkohol bliver oftest til gennem en gæringsproces, som foregår overalt i naturen. Du kan sige at øl er menneskeskabt, på samme måde som hash er en bearbejdet form for cannabis. Men at påstå at alkohol er menneskeskabt, er nok at overdrive.

Salvia ryges ja, fordi det ikke kan optages igennem mavesækken eller mundhulen. Men du kan da stadig putte Salvinorin A i munden, og se hvordan det smager :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:
Salvia ryges ja, fordi det ikke kan optages igennem mavesækken eller mundhulen. Men du kan da stadig putte Salvinorin A i munden, og se hvordan det smager :)

Men så er det jo ikke psykoaktivt ... eller hva?

PS: Alkohol... Hmm, åbenbart ikke helt menneskeskabt så;-) Men så vil jeg bare sige at alkohol sjovt nok heller ikke smager godt ... At alkohol i visse former nydes, er en tillært evne / nydelse. Så også dér synes jeg at naturen synes at sige: "Nixen bixen Karen Blixen" :P

Senest rettet af dieselpower 05 sep 2005 19:01, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Salvia ryges ja, fordi det ikke kan optages igennem mavesækken eller mundhulen. Men du kan da stadig putte Salvinorin A i munden, og se hvordan det smager

Det er så ikke rigtigt da salvia godt kan optages igennem slimhinderne i mundhulen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DR-D skrev:
Citat:
Salvia ryges ja, fordi det ikke kan optages igennem mavesækken eller mundhulen. Men du kan da stadig putte Salvinorin A i munden, og se hvordan det smager

Det er så ikke rigtigt da salvia godt kan optages igennem slimhinderne i mundhulen

Hmm, ok jeg troede det var noget a la DMT problematikken - har aldrig fordybet mig så meget i det - det er for stærke sager til mig pt - så dyrker det ikke rigtig :oops:

Anyway - det smager så heller ikke godt? Se se, så har jeg jo en pointe - "nixen bixen, æd ikke dette" siger naturen / moder jord :P

Senest rettet af dieselpower 06 sep 2005 16:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
olipower skrev:

Hamp er skam ganske psykoaktivt uden fedt, grunden til at man opløser det i fedt og opvarmer det er at det bliver nemmere for kroppen at optage thc'en, samt at opvarmningen omdanner en stor mængde inaktive thc-syrer til thc, og hampen derved bliver ca. 5 gange mere potent :)

Med andre ord virker det ikke lige så stærkt hvis man bare indtager det uden tilberedning, men hvis man guffer en hel plante skal man dog nok blive umådeligt baske...:)

Altså Drupe ... så undrer det mig at jeg aldrig har fået effekt ud af de gange jeg SPILDTE 3 gram hash i en te-kande, og nada effekt fik??? det var med en ven dvs 1 1/2 g i hver mavesæk ...

(Det var før jeg fik at vide at hash binder sig til fedt)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]