Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

http://www.tv2east.dk/nyhed_vis.php?id=14893

Unge eksperimenterer med stoffer

Mandag d. 19. september 2005, kl. 19:51| af: lape

Hver tiende unge har prøvet hårde stoffer, det er en tredobling på ti. Fagfolk er alarmerede

De unge selv er ikke chokerede over at stadig flere af deres jævnaldrende eksperimentere med hårde stoffer.

- Det hører man jo tit, jeg tror de fleste af os kender nogen der har prøvet det, fortæller Camilla Juul Jensen der går på HF på Vordingborg Gymnasium.

Helt ny tal fra sundhedsstyrelsen lavet med unge fra storstrøms amt viser at 11 procent af de unge mellem 16 og 18 har prøvet hårde stoffer.

- Vi er meget bekymrede. Det man skal huske på er, at des flere der prøver stoffer des flere er der, der bliver hooked. Siger Lars Erik Nielsen der er oplysningskonsulent hos amtsungdomscentret.

At mere end hver tiende af de unge har prøvet stoffer er en tredobling på ti år. I 1995 havde 4.1 procent eksperimenteret med narkotika, i 1999 var det 8,2 og de nye tal viser altså 11 procent har leget den farlige leg.

Ifølge fagfolk er forklaringen på stigningen, at stofferne er blevet billigere og nemmere at få fat i.
Hos fagfolkene giver tallene grund til bekymring, selvom det kun er en lille del af dem der eksperimentere der opbygger et misbrug.

Unge tager hårde stoffer (06:21)
Hver tiende ung har prøvet at tage amfetamin, kokain eller lignende, hård narko.
http://www.tv2east.dk/video/1930/2005/0919/4.asx

:shock: :shock: :? :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad er det helt konkret de bygger disse informationer på?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg tabte også engang et halvt kilo amf ned over min fod.. Det var så hårdt narko at jeg brækkede foden ved det..

Men et fedt stunt med hårde narkotika er bare mich!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Endnu en ny revolutionerende undersøgelse fra eksperter der lige har fundet ud af, at unge mennesker tager stoffer. Fantastisk.

Titel:
ja de er sørme smarte..... unge mennesker tog osse stoffer for 40 år siden, hvor er det nye.....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Frygten for det ukendte er stor. Journalister, specielt dem fra Ekstra Bladet, er meget begejstrede for fadbamser, guld-øl, og snaps.

Tror ikke de ville være så pokkers meget efter diverse stoffer hvis de selv turde give dem en chance.

Mere, og bedre, ærlig (!) information om stoffer, leveret af myndighederne, ville føre til mere ansvarlig stofbrug hos de unge, og det ville reducere skaderne. Men i mangel af bedre (ej negativt ment) er det fantastisk at sites som psychedelia.dk eksisterer.

Har sommetider spekuleret på om Peter Jennings fra ABC selv har prøvet MDMA - jeg tror det :P Men det vil han vel aldrig indrømme offentligt (med mindre det er gået hen over hovedet på mig) ...

(jf. "Ecstasy Rising" sendt på ABC)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]