Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 16:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er plat, men jeg tror det er så simpelt som dette: rohypnoler og amfetamin er lovlige dele af receptpligtig medicin og bliver simpelthen opfattet mere positivt end svampe. Amfetamin og også et mere kendt og ældre stof (sådan opfattes det). Tror de slår ned på svampe, fordi det giver mere "kontroversiel værdi" hos modtageren. Journalister er ludere, når det kommer til at skrue historien sammen. Det er såmænd også muligt, at de havde drukket alkohol inden - men hører man jo ikke om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Det er svært at vide, hvad der i virkeligheden er sket.

Her til aften i "Dagens Danmark" på DR1 fastholdt programmet, at det var en blanding af svampe og ecstasy, som var skyld i mandens død.

For mig lyder det på ingen måder muligt, medmindre han havde et dårligt hjerte. Programmet fortalte desuden, at han over længere tid havde taget stoffer, så han har nok ikke være helt på bar bund med, hvad han foretog sig. Muligvis kan et evt. misbrug samtidig med dårligt hjerte have resulteret i hjertestop - bare et vilkårligt gæt.

Jeg tror nu nærmere, at det faktisk var en blanding af svampe, amfetamin og rohypnol. Dels fordi at "svampe overdrysset med knuste ecstasy-piller" virker usandsynligt. Hvorfor ville nogen med en hvis erfaring først knuse deres ecstasypiller for derefter at drysse dem over svampene - det giver ingen mening, for effekten er totalt den samme om man på allerfineste maner drysser pulver på svampene eller bare spiser pillerne, som de nu en gang er.

Hvad dødsfaldet så reelt skyldes, står stadig uklart. Amfetamin? Rohypnol? Og hvorfor? Mulig overdosis og i tilfældet hvilken af stofferne overdoserede manden? Han var jo som bekendt erfaren med stoffer.

Titel:
Medlem

En af mine venners ven var gamle "Klasse Kammerater" med omtalte. Han fortalte mig at omtalte allerede i 7. klasse var på Heroin.

Jeg så i øvrigt et program idag, hvor de snakkede med hans kæreste. På hende lød det somom at det hele var svampenes skyld. og der sagde de ikke noget om at han skulle have taget andre stoffer. [/url]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hvis endelig han dryssede knuste kæg§ udover sine svampe, så vil jeg våge og påstå at over halvdelen af pulveret endte på gulvet, da svampen højest sandsynlig ikke var klæbrig, men tør.
Hvis det lykkedes for ham, så kom det hele nok ud igen da han først fik det ind i munden. Så vidt jeg ved, så smager kæg§ og/eller MDMA ik specielt delikat :?
Jeg tror seriøst ikke på det!

/Cope

Titel:
In our memories

sun skrev:
man kan læse lidt mere i Politiken i dag.

»Vi har nultolerance i Danmark. Man satser på at udrydde brugen af narkotika. I stedet burde man give de unge nogle fornuftige regler, så de f.eks. fik at vide, hvor farligt det kan være at blande stofferne«, siger Peter Ege.

Det er efter min mening en meget fornuftig udtalelse. Stoffer omtales stadigvæk som tabu, og størstedelen af befolkningen har en forudbestemt og negativ holdning til dem, på trods af at man flere gang i løbet af en uge kan høre dem snakke om, hvor meget de egentligt glæder sig til fredagens druktur.
Bedre, mere alsidig, og mere objektiv information om stoffer kunne måske forebygge en del af de sørgerlige episoder, hvor mennesker mister livet efter uansvarlig omgang med dem.

Fulde artikel:

25. okt 2005 kl. 07:29
Unge i livsfarlig leg med stoffer
Eksperimenter med blandt andet ecstasy og svampe har i de seneste fem uger kostet fem unge livet. Misbrugseksperter opfordrer forældre til at droppe den løftede pegefinger og blande sig mere i de unges liv.
Af Lene Winther Send artikel Print artikel

Inden for de seneste fem uger har eksperimenter med hårde stoffer haft voldsomme konsekvenser for en række unge.

Fem har mistet livet, og andre har været uhyggeligt tæt på. Blandt andet ecstasy, amfetamin, hallucinerende svampe og Rohypnol har skylden.

Det er en mærkelig ophobning, men forventelige dødsfald, siger Peter Ege, socialoverlæge og ekspert i stofmisbrug.

Fornuftige regler mangler
Ifølge Peter Ege er det selve blandingen af forskellige stoffer - som da en 21-årig mand spiste hallucinerende svampe drysset med knuste ecstasypiller - der ligger bag de fleste dødsfald.

De unge bliver ikke tilstrækkeligt oplyst om, at det er livsfarligt at blande stoffer.

»Vi har nultolerance i Danmark. Man satser på at udrydde brugen af narkotika. I stedet burde man give de unge nogle fornuftige regler, så de f.eks. fik at vide, hvor farligt det kan være at blande stofferne«, siger Peter Ege.

Løftede pegefingre
Han mener ikke, at de løftede pegefingre har nogen indflydelse på de unges eksperimenter med stoffer. Så længe de unge har en trang til det, så bruger de stoffer.

De seneste tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at knap 5 procent af unge mellem 16 og 20 år har prøvet hallucinerende svampe, kokain eller ecstasy.

Tallet har været nogenlunde stabilt i de seneste par år, efter at der var en klar stigning i slutningen af 90'erne.

»Der er kommet et helt illegalt apotek ind fra venstre. De unge har fået langt mere at eksperimentere med«, siger Peter Ege.

I Vojens kan alle få fat på stoffer. Det fortæller Bo Kensler, som arbejder som SSP-konsulent i den sønderjyske bys kommune og opsøger og følger unge, som er ude i problemer med blandt andet stoffer.

25 kroner for ecstasy
De grupper af unge, som tager stofferne, er karakteriseret ved at have et meget stærkt sammenhold, som opstår via stofferne.

Derfor er det svært at komme ud af det igen. 25 kroner er prisen på de billigste ecstasypiller i byen.

De unge springer ud i det, selv om de er stopfordret med viden om stoffer og deres bivirkninger, fortæller Bo Kensler.

Unge er ensomme
Det samme oplever psykolog hos Stofrådgivningen Silas Charlotte Houlberg i sit daglige arbejde.

De unge er villige til at tage større risici med narkotika end tidligere. For nogle handler det om at bringe spænding ind i livet, for andre er det afgørende den øgede selvtillid, som stofferne giver.

Før i tiden var det oftest unge med alvorlige sociale forhold, der ringede. Nu er det også universitetsstuderende, fortæller Silas Charlotte Houlberg.

Unge i dag har andre problemer end tidligere.

»Der er større forventninger til dem. De skal vide mere og kunne det hele. Men det mest grundlæggende er, at de føler sig ensomme«, forklarer Silas Charlotte Houlberg.

Skræmmekampagner er spildt
Hun mener også, at skræmmekampagner som billedet af en heroinjunkie med sprøjten i armen er spildt på de unge. I stedet skal forældre og skole gå i dialog med de unge og prøve at forstå dem.

Misbrugsekspert Peter Ege spår ikke forældrene gode chancer for at gribe ind over for de eksperimenterende unge.

»De fortæller det ikke, fordi de helst vil skåne deres forældre for at vide, at de prøver stoffer«, siger han.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=404289

(måske den skulle flyttes til et topic for sig selv)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvor er i syge i hovedet!

En ung mand er død, prøv at forestil jer hvilket konsekvenser sådan et dødsfald har for hans efterladte familie & venner.

Kommentare med at han nok var kradset af alligevel etc. burde medfører ban.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
daffy duck skrev:

En ung mand er død, prøv at forestil jer hvilket konsekvenser sådan et dødsfald har for hans efterladte familie & venner.

Jeg har allerede lukket ét topic pga. sådan noget pis. Hvis I ikke tager jer sammen, lukker jeg det her topic af samme grund. Jeg sletter de overflødige indlæg herinde senere på eftermiddagen, så I har noget at tænke over.

Og hvis det bliver ved fremover, lukker jeg alle topics der har med dødsfald at gøre, så det ikke kan kommenteres, men kun ses. Og hvis der er enormt vigtige replies, må det bare gå igennem mig via PM. Folk herinde kan bare ikke håndtere sådan et topic, og jeg tør ikke tænke på hvordan I håndterer lignende situationer ude i det virkelige liv.

Magen til respektløshed skal man lede længe efter.

Titel:
Ali: Word

Kan godt ske at hans misbrug engang i fremtiden måske havde kostet ham hans liv, men en indstilling der ligefrem antyder at man er hamrende egoist og ligefrem er ligeglad med at der er en der er død af noget som der kunne have været forhindret hvis vores samfund havde været mere nutidigt og anti-jante - det får kun mig til at se de mennesker som har de udtalelser, som en del af det samfund som de egentligt kan sidde og bitche op om..... det er lidt for meget dobbelmorale for mig...

Skam jer....... Tag nogle flere hallucinogener og få et lidt andet livssyn - eventuelt et hvor der er overskud nok til at se udover sine egne problemer og eventuelt rette sit syn på noget der kan hjælpe mange, i mange år fremad...

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Så er der ryddet op herinde.

Jeg har tilføjet en ekstra linie under "opførsel" i regelsættet:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=9859

Citat:
- I topics der handler om dødsfald accepteres kun indlæg i en ordentlig tone. Brud på dette kan medføre karantæne.

Længere er den ikke. Det er sørgeligt at sådan en regel skal laves, det burde slet ikke være nødvendigt!

Tilbage til topic.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Citat:

Så sandt!
Legaliser -> informer... Det er vejen frem (efter min mening).

Den unge mand, som topic omhandler, tog ikke den kombo hvis han var informeret..

/Cope

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
daffy duck skrev:

Jeg har blandt andet sagt det - og gu bør det da ej medføre ban. Hvis du er uenig er det helt fint med mig - men jeg har lov til at skrive som jeg gør - og det behøver ikke medføre at du pudser glorien på min bekostning.

Meget tyder netop på at drengen havde et problem med stoffer i forvejen, og det er en helt legitim tese at han måske alligevel ville være kradset af hvis han eksempelvis havde taget en seriøs joggingtur eller hjulpet til med en flytning på 5 sal.

Det kan også være kombien robbere og speed - ret dum cocktail.

Eller en kombination af ovenstående.

Vi ved det ikke. Jeg gør ikke, og du gør ikke.

Men vi har begge lov til at mene hvad vi gør.

Og selvfølgelig er det da synd for familien - men skal vi andre tude over det - eller (relativt) konstruktivt debattere hvad der kan gøres for at FORHINDRE lignende sager i fremtiden? Jeg har foreslået at skrive et læserbrev.

Den holdning har i mine øjne absolut intet at gøre med ufølsom eller uempatisk adfærd overfor afdødes familie. Det er desværre bare et reelt at unge idag indtager en masse ting, og ofte i kombination, uden omtanke. Jeg synes ærlig information er vejen frem.

NB: Jeg ved ikke om der er nogle skumle indlæg jeg er gået glip af de sidste par dage. Føler ikke jeg selv har skrevet noget "ondt" eller tarveligt.

Senest rettet af dieselpower 27 okt 2005 16:26, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@olipower: Du må give udtryk for det du vil, men det skal være i en ordentlig tone i sådan en situation. Det er indiskutabelt, og hvis du er utilfreds med reglerne hvad angår dette, er det ikke det rette forum at diskutere det i.

Et topic der omhandler dødsfald og lignende kræver respekt fra de diskuterende.

Og jeg vil nødigt gå så vidt som at lukke alle topics der omhandler dødsfald, fordi visse mennesker ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt og derved ødelægger det for folk der kan komme med noget konstruktivt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det mener jeg heller ikke jeg har.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg må indrømme at jeg er enig med Olipower. Jeg finder ikke sympati for folk der ud af dumhed har mistet deres eget liv. Og jeg mener vi burde få lov til at sige "det var dog dumt, hvad får dig folk til at gøre sådan noget uden at tænke", uden at det medfører ban, eller noget som helst. Selvfølgelig er kommentarer som " at han nok var kradset af alligevel" er selvfølgelig tåbelige, da drengen er kradset af, og det er ikke anderledes.
Nu kan jeg til gengæld ikke huske hvad Oli har skrevet, men hvis der er en der har det liggende, så, hvis jeg må, vil jeg da gerne se hvad det er vi er ude i af kommentarer som i mener er så slemme.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@Odden: Nu var min kommentar ikke henvendt til hvad Olipower skrev, selvom det kan se sådan ud. Det undskylder jeg selvfølgelig.

Der var en 2-3 stykker herinde der udtrykte sig tåbeligere end hvad jeg kan sætte ord på, og det var det der fik mig til at foretage den store oprydning af overflødige indlæg. Olipowers indlæg og nogle andres udover de 2-3 brugere det drejer sig om, fik også deres indlæg slettet i forbindelse med oprydningen.

Olipower har formuleret sig respektfuldt i ovenstående indlæg, IMO. Og sådan en formulering er selvfølgelig i orden uden at nogen skal løfte pegefingeren.

Som du selv siger: Der er forskel på det man mener og den måde man udtrykker det på.

Men jeg synes ikke vi skal køre mere rundt i det, og vende tilbage til topic. Sket er sket, og folk lærer forhåbenligt af deres fejl.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
nyt i sagen:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=318180
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=397770/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=404779

Det er hvis den samme historie....

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Artiklerne skal sættes ind (har jeg selv lært på den "hårde" måde)

Ekstra Bladet:

Tre unge mænd døde af festnarko

Obduktioner har vist, at tre unge mænd tilsyneladende er døde af ukendt narkoblanding

/ritzau/ - 16:53 - 27. okt. 2005

Det var ikke kun en - men tre unge mænd, der døde af at indtage en mystisk festnarkoblanding tre forskellige steder i Sønderjylland i weekenden. Det oplyser DR Syd.

De tre unge mænd er døde af et narkotisk stof eller en blanding, som det endnu ikke er lykkedes myndighederne at identificere. Svampe, rohypnol, amfetamin samt et helt fjerde ukendt stof blandet sammen er indtil videre under mistanke for at have kostet de unge mennesker livet.

De chokerende oplysninger får nu embedslæge Jens Asbjørn til at advare alle unge mennesker mod at blande sløvende midler med stimulerende midle

Politiken:

Mystisk festnarko koster tre unge livet
Obduktioner har vist, at tre unge mænd tilsyneladende er døde af en ukendt narkoblanding i Sønderjylland i weekenden.

Det var ikke kun en - men tre unge mænd, der døde af at indtage en mystisk festnarkoblanding tre forskellige steder i Sønderjylland i weekenden.

De tre unge mænd er døde af et narkotisk stof eller en blanding, som det endnu ikke er lykkedes myndighederne at identificere, oplyser DR Syd.

Svampe, rohypnol, amfetamin samt et helt fjerde ukendt stof blandet sammen er indtil videre under mistanke for at have kostet de unge mennesker livet.

Læge advarer
De chokerende oplysninger får nu embedslæge Jens Asbjørn til at advare alle unge mennesker mod at blande sløvende midler med stimulerende midler.

»Vi frygter virkelig, at der er et eller andet stof i omløb, som kan føre til flere dødsfald«, siger Jens Asbjørn.

Indtil nu har offentligheden kun haft kendskab til dødsfaldet fra Vojens, hvor en 21-årig mand mistede livet efter at have indtaget svampe sammen med et andet ukendt stof.

Men efter rets-obduktioner i begyndelsen af ugen mener politiet og embedslægerne nu, at der er sammenfald mellem de tre dødsfald i weekenden.
Politiken.dk

(I EB og BT står det samme)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Aaad, var der nogen der så nyheder idag på dr?
Det ENESTE man så billeder af var svampe...
Der blev det nævnt at de havde tage flg; svampe, amfetamin, "ROhypnol" og et fjerde, og ukendt stof...
Men synes dælme de fik det til at lyde som om det var svampene....
Nyhedslujere...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Desværre har det her kun fået en plads som en notits, der hurtigt forsvinder i mængden, men:

Citat:
Det var ikke kun en, men tre unge mænd, der døde af at indtage en ukendt narkoblanding tre forskellige steder i Sønderjylland i weekenden.

De tre unge mænd er døde af et narkotisk stof eller en blanding, som det endnu ikke er lykkedes myndighederne at identificere.

De chokerende oplysninger får nu embedslæge Jens Asbjørn til at advare alle unge mennesker med hang til festnarko:

- Vi frygter virkelig, at der er et eller andet stof i omløb, som kan føre til flere dødsfald, siger Jens Asbjørn DR Syd.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/10/27/174620.htm

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Trods alt, og de mange fejlinformerede/fejlinformerende indslag/artikler i medierne; er det dog positivt at der trods alt trænger en smule korrekt information ud. Nu synes historien mere at gå i retning af advarsler mod at indtage en blanding af stimulerende og beroligende stoffer. Hvilket jeg personligt vil tilslutte mig.

(omend det er en meget bred formulering/advarsel)

Men gad vide hvad "det fjerde ukendte stof" viser sig at være. Ecstasy lader nu (heldigvis) til at være ude af billedet ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]