Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 00:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Fra DR.DK (LINK):
Ekspert: Frigiv hård narko så det kan kontrolleres
27. nov. 2005 00.24 Indland Opdat.: 27. nov. 2005 09.02
Narkomarkedet er så kaotisk og ude af kontrol, at Danmark bør legalisere ecstasy og amfetamin, mener misbrugsekspert, overlæge Peter Ege.

Han siger til Jyllands-Posten, at det ville være at foretrække, hvis stofferne var indholds- og varedeklarerede, og kontrolleret af myndighederne. Det vil forhindre flere dødsfald blandt unge, hvis de ved hvad de køber.

Peter Ege er kendt for at ville frigive hash, men hans udmelding overrasker Sundhedsstyrelsen.

- Disse synspunkter står for Peter Eges egen regning, og Sundhedsstyrelsen mener selvfølgelig ikke, at vi skal legalisere stofferne, siger Else Smith, Center for forebyggelse.

Dybt frustreret over udviklingen
Andre misbrugskonsulenter er dog ikke afvisende over for Peter Eges forslag.

Henrik Rindom, psykiater på Hvidovre Hospital. er dybt frustreret over udviklingen, og han mener, at det er på tide at tænke på, hvordan man kan påvirke narkomarkedet på en anden måde.

Han erkender, at lovgiverne vil stå i et dilemma ved på den ene side at forbyde narko, men på den anden side tillade unge at købe det og få det kontrolleret af staten.

- De millioner af kroner vi i dag bruger på hele retsapparatet for at begrænse det illegale marked, har ingen virkning haft. 59 procent af mændene i 20-års alderen har prøvet at ryge hash, og det er flere end dem, der har prøvet at ryge tobak. Det viser, at lovgivningen har spillet fallit, siger han.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
sådan! Mere af den slags!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er simpelthen fantastisk! Hvem havde troet at et par af mediernes foretrukne misbrugseksperter pludselig går ind for, eller i hvert fald ikke vil afvise, fjernelse af forbudspolitiken? Jeg er målløs, på den fede måde!

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
yeti skrev:
Det er simpelthen fantastisk! Hvem havde troet at et par af mediernes foretrukne misbrugseksperter pludselig går ind for, eller i hvert fald ikke vil afvise, fjernelse af forbudspolitiken? Jeg er målløs, på den fede måde!

Lige mine ord. Det varmer mit hjerte! Fantastisk.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Så længe politikerne ikke tør sige den slags kan det være lige meget med dem misbrugskoncerter.

Jeg tror flere politikere har samme holdninge som Peter Ege, Henrik Rindom og os, men de tør ikke sige det, tænk på hvad de sætter på spil!?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Her og der
Meget fornuftige toner fra Peter Ege og Henrik Rindom, Men lur mig om det ikke ender med at Peter Ege bliver irettesat af Sundhedsstyrelsen for sit udspil.

Generelt er det dog en god udvikling, og forhåbentlig kommer Sundhedsstyrelsen og politikerne også på et tidspunkt på bedre tanker :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Random skrev:
Så længe politikerne ikke tør sige den slags kan det være lige meget med dem misbrugskoncerter.

Jeg tror flere politikere har samme holdninge som Peter Ege, Henrik Rindom og os, men de tør ikke sige det, tænk på hvad de sætter på spil!?

Det er jo netop sådanne udtalelser, der kan påvirke politikerne holdninger og skabe en mere nuanceret debat. Lad os håbe på det i hvert fald...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Det har jo ingen gang på jorden. Efter min bedste overbevisning er det en meget lille del af den brede befolkning der overhovedet er villige til at overveje legalisering.

Det er sg. modigt af Peter Ege at udtale sig på den måde - tror ikke ligefrem det er fremmende for karrieren.

Titel:
Dedikeret medlem

Hans karriere er vist rimelige solid, og har man fulgt hans udtalelser kunne man såmænd nok skimte det lidt mellem linierne alligevel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]