Makoto Kawabata skrev:
Fellini skrev:
Hvis filosofi blot er en form af litteratur, hvad er litteratur så blot en form af?
Jeg forstår vist ikke dit spørgsmål, derfor min stiltienhed. Vil du have et tautologisk svar? Eller skal jeg svare 'guddommelighedserfaring'? Eller skal jeg definere, hvad litteratur er? Litteratur er sprog, kort sagt. Alt hvad der er skrevet.
Jeg beklager det sene svar, eksamens periode du ved vel nok...
Jeg er absolut* fuldkommen enig med dig i, at filosofi formuleres i ord og derved i sprog. Som Wittgenstein fint pointerer, så kan vi ikke formulerer tanker uden ord. Jeg er i
udgangspunktet enig med dig i, at filosofi og litteratur på sin vis minder om hinanden, men jeg er ikke helt enig i at de
nødvendigvis er lige gode til at finde
sandhed. Det er altid interessant at høre en fremmed udtrykke sig med Nietzsche som balast. "Men hvor dybt stikker det?", tænker jeg. Lad mig straks sige at jeg er enig med dig i at enhver tro på absolutte sandheder, om de så kommer fra følelser, religion, logik og ikke mindst filosofi historiens evige tro på
sandheden har udspillet sin rolle. Men det betyder ikke, at vi må henlægge os til nihilisme. Jeg deler ikke din begejstring for "den glade nihilist" Rorty som du udlægger ham. Jeg kender ham ikke alt for godt må jeg indrømme, men det jeg ved harmonerer med dit udsagn om ham. Jeg vil mene man alt for let overser vores fakticitet som Heidegger kalder den. Nietzsche var inde på det samme når han beskriver hvordan mennesker tænker, føler og tror på baggrund af hvem de er blevet skabt til at være. Meget firkantet sagt er vi en kastebold blandt livets kræfter og vi kan aldrig helt overskue dette spil. Men det betyder ikke at vi bør give op, som jeg lidt føler Rorty gør, når han blot vil lege med verden nu da der ikke findes absolutte værdier. Så kan vi lege os ind i dette og hint. Sikke noget vås, det er først nu det bliver spændende! Man kan aldrig komme langt i forståelse af disse kræfter, hvis man blot vil lege med verden. For at forstå må man ofre sig selv. Jeg er ret så enig med Gadamer når han om forståelses-processen skriver "man forstår anderledes, hvis man overhovedet forstår." Med dette menes, at hvis ikke man ofre en del af sig selv overfor det man vil forstå, så kommer man aldrig til at forstå. At forstå er at ændre sig selv og dermed også sit syn på det man ønskede at forstå i første omgang. Der er intet endemål, men i det mindste "forstår man noget".
Om det så er litteratur eller filosofi der bringer denne forståelse, skal jeg ikke kunne sige. Men min formodning er at Nietzsche fortæller en mere end den nye bog der følger med alt for damerne. Men tilgengæld vil en Dostojevskij nok sige mere end en Bentham.
*hah!