Citat:
Ecstasy, kokain og amfetamin er sjovere end øl og vodka. Det synes at være holdningen blandt et stigende antal unge piger.
Men for en del af dem slutter festen tidligt. De ender på en psykiatrisk skadestue, skriver metroXpress.
I 2004 blev 3.172 unge piger mellem 15 og 24 indlagt på en psykiatrisk skadestue. Det er to en halv gang så mange som i 1996, hvor 1.263 blev indlagt.
Stigningen kan blandt andet forklares ved, at det er blevet mere populært blandt unge kvinder at tage stoffer, mener overlæge og misbrugsekspert Henrik Rindom.
Forældres ansvar
Henrik Rindoms erfaring med unge misbrugere er, at forældre opdrager deres unge piger til at mene, at det er ulækkert og bøvet at være fuld, men der tales ikke om stoffer.
Derfor opfattes det som mere acceptabelt for stadig flere piger at være høj på ecstasy eller kokain.
- Drenge tager stadig flest stoffer, men pigerne haler ind på dem. Det er fem procent af drengene og tre procent af pigerne, der har prøvet kokain blandt de 16-20-årige, siger konsulent Anne Marie Sindballe fra Sundhedsstyrelsen.
Kemisk tidsalder
Også hos politiet bekræftes det, at holdningen til stoffer har ændret sig.
- Vi lever i en kemisk tidsalder. Jeg bestemmer selv, hvornår jeg vil være oppe og gå i byen, og hvornår jeg vil sove. Sådan forklarede en ung mand for nylig sit weekendforbrug af speed, kokain og ecstasy over for mig, siger chef for Københavns Politis Narkoafdeling Ole Wagner.
Han efterlyser målrettet information til unge om, hvor farligt et weekendmisbrug er.
Citat:
Han efterlyser målrettet information til unge om, hvor farligt et weekendmisbrug er.
JA tror på at det vil virke. Det har vi jo set før

Jeg tror det skal noget helt andet end kampagner og information til få at løse problemmet. Den løftede pegefinger virker ikke en skid, nærmest omvendt tror jeg.