Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
I anledning af mit første scrog setup tænkte jeg "hey - hvad med at lave en scrog thread?"

Vær med til at udbygge databasen... Eller.

Titel:
Medlem

Jeg går og pønser på om man kan droppe gødningen, når planten jo kun skal leve i højst 3 mnd. Kunne evt starte veggeriet i en meget rig jord...

Eller er det KLART bedre at bruge de penge, og så gøde regelmæssigt?
Der er det problem ved gødning, syns jeg, at der findes så mange bud på hvad pH og EC tal der er bedst i muld, altså...

Mit bud er er pH 6.8 og EC 1.8
Nogle tanker? Anything goes...

Der er selvfølgelig meget at spare ved ikke at købe et pH og EC meter.
Foruden gødning.

Hvis der er nogen der føre regnskab, hvor meget udbytte forskel gør det i % c.a.?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Ville foreslå at du gøder og holder øje med pH og EC værdien i dine potter/spande.

Der er meget stor forskel på planter der ikke får gødning og planter der får gødning.
Det er jo lidt det samme som hvis en person ikke får noget at spise og en anden gør, hvem har det bedst tror du?

Hvis du ikke gøder dine planter så taber de både potens, styrke og gro-færdigheder for slet ikke at glemme om de overhovedet overlever når de ingen næring får.

Det er en investering at gro selv. Men normalt er udbyttet ret godt hvis man gør det ordentligt og bruger tid og penge på det 8)

-c0ne

Titel:
Medlem

1) Har du nogle tal at sætte på for pH og EC?

NPK gødningen skal være "HØJ lav lav" i veg. og så "lav HØJ lav" i blomst
og indeholde en række sekundære stoffer osv osv...

Hertil:

2) tal værdierne fungere som indbyrdes forholdstal, men vel også for concentration? altså skal man bruge mere 5-3-3 end 15-9-9 for at få samme effect?

3)Er det bare lidt gødning hver gang, eller lidt mere gødning hver anden tredje gang? Nogle skriver et, andre noget andet. Hvordan dosere jeg? Kan jeg bare følge anvisningen på etiketten?

4)Kan jeg ved at bruge EC måleren se om jeg skal gøde næste gang?
Hvis jeg har en rigtig pH (7) altså?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

1. pH 5,9 er mit magiske tal :P (Men jeg gror Hydro).

EC: 3,1-3,3 (Jeg går mest op i pH værdien da den har størst betydning).

Ja det er rigtigt med NPK :)

2. Det er ikke sikkert, kommer an på hvad gødningen er til (altså hvilken soil den bedst bruges i). Det betyder ikke så meget om værdien er høj eller lav. Det er mere vigtigt at du giver de rigtige forhold til henholdsvist veg og blomstring.

3. Du kan sagtens følge anvisningen ja :) Halv styrke gødning i de første 2 uger af veg fasen, derefter fuld styrke. Det er lidt gødning hver gang, ikke mere eller mindre, men det der passer til dine forhold (FØLG VEJLEDNINGEN!). Og så vil jeg foreslå at du enten helt lader være med at gøde eller giver mindre gødning 2 uger før du høster :) Så undgår du for mange stoffer i planten :) Nu ved jeg ikke hvilken form for gødning du bruger, flydende eller i fast form?

4. Jeg bruger ikke EC måleren til at se hvornår jeg skal gøde næste gang.
Men det kan du vel egentlig godt :) Lyder okay.

-c0ne

Titel:
Medlem

hmmm.... Hvad bruger du så EC måleren til?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Til at se hvor stærk koncentrationen i vandet er. Altså til at præsicerer gødningen. :)

Så på en måde kan du godt sige at jeg bruger den til at se hvornår jeg skal gøde næste gang. Men det er ikke bevist det jeg bruger den til :)

Titel: Ec og Ph
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Både Ph og Ec har stor betydning, det dur ikke at ph er korrekt, for så at Ec ikke er. Når man har prøvet begge dele, så er man ikke i tvivl, hydro/aero er lettere at styre, især Ec og Ph, planterne optager også langt mere gødning i hydro/aero, eks. kan man starte dem op, stiklinger som frøplanter med Ec 1.5-2.0 og ende på 4+

MoS:mrgreen:

Titel:
Ph det vigtigste???....yes okay og før så jeg skrevet at gødning er meget vigtig, ja det lyder jo lidt modsigne. Som mos siger er de begge vigtige, man bør holde øje med begge er i orden og regne på det vand man tilsætter sit medie hvis man bruger aktive medier som jord.

Ang NPK så indholder en 5-3-3 5% N, 3% P og 3%, en NPK gødning der heder 15-9-9 indholder 15% N, 9% P og 9 % K og længere er den ikke.

Så dette tilfælde skal man bare bruge mindre af den kraftige end af en ikke så kraftige for at opnå samme Ecc værdig, det skulde være til at forstå.

Det vil kunne lade sig gøre at kunne lave en jord blanding der vil kunne klare dig i en rum tid, men ikke et helt grow det vil give et sølle resultat som før nævnt men du kan jo vegge dem og så selv stoppe med at spise gennem blomstrings perioden.

held og lykke

Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]