Citat:
TheBo skrev:
Hvad laver I, mand!
The big Lebowski!!!
HELT ENIG! I sandhed en af verdens bedste film.
Jeg slutter mig til koret. Her er lidt dokumentation fra min hoveddør for, at min fascination for længe siden har antaget sygelige dimensioner.

Ellers er der jo altid sjovt med lidt trash som Russ Meyers:

eller
Amazon Women on The MoonEDIT: Har lige set
eXistenZ af David Cronenberg og den skal bestemt anbefales - ligesom de fleste andre af hans film (
Videodrome, Fluen, Naked Lunch). De er lidt dystre, men indeholder masser af tankestof til at sidde og stene over. Mens jeg har
eXistenZ frisk i erindring, kan jeg vel lisså godt fortælle lidt om den:
Efter en langsom start, hvor jeg kun kunne fokusere på dårlige skuespilpræstationer, kitschede sci-fi-props og kunstige lokationer blev jeg mere og mere grebet af denne film. (Det skal lige siges, at jeg havde kigget dybt i kagedåsen et par timer inden - det har nok også haft lidt at sige).
Det grundlæggende plot er, at et nyt spil skal testes, et spil, som inddrager brugerens bevidsthed. Altså - ikke noget revolutionerende nyt dér. Men det er udført rigtig, rigtig godt, på en måde, så der i hvert fald er mindst tre overlappende "fortolkningsmodeller", som tilbyder sig. Det ene er selvfølgelig overgangen til et højteknologisk samfund, hvor vi i højere og højere grad smelter sammen med de avatarer som vi styrer i den digitale verden - i spil, fora og så videre. Mennesket bliver teknologisk, og teknologien bliver organisk. (gamepodsene har ikke hardware, men egentlige indvolde, har syntetisk DNA etc). Hvornår er man IC (in character) og hvornår er man sig selv? Det bliver først rigtig sært, da de starter et nyt spil, inde i spillet - fortællingen lejrer sig i flere lag, som en kinesisk æske, hvor man åbner den ydre æske, blot for at finde endnu en, magen til, inden i. Bibersonerne i filmen opfører sig til tider som om de var med i et spil - de står og venter i en "løkke", gentager de samme sætninger indtil de får den rigtige replik. Foruroligende fed effekt.
Det andet er det seksuelle plan - de skal hele tiden plugge ind i hinandens bioporte. Typisk Cronenberg (se også
Crash).
Og endelig er der det psykedeliske plan, som hælder mod afhængigheds- og virkelighedsflugt-tematikkerne (som i
Naked Lunch). Den "virkelige" verden er kedelig og grå - lad os forsvinde ind i denne spændende "spil"-verden. Den primære konflikt i fiktionsuniverset står også mellem "realister" og anti-realister. (jf. pro- eller antinarko diskussionen). Problemerne kommer, når det ikke længere er muligt for hovedpersonerne at afgøre, hvorvidt de hallucinerer eller er tilbage i virkeligheden, hvorvidt spillet er slut... SE DEN!