Fellini skrev:
@Zarathustra: Din opfattelse er nærmest 100% lig Adam Smiths. Det kunne være du skulle tage et kig i hans Theory of Moral Sentiments. Men den er ikke uden sine problemer.
Hvordan kan man vælge mellem flere forskellige handlinger, hvis man skal sætte sig i den andens sted? Hvordan kan man vide om "den anden" foretrækker valg 1, 2, 3, eller n? Det er et ældgammelt problem at der ikke kan foretages intra-personelle vurderinger og en sympati teori er magtesløs overfor dette.
Det samme er det kategoriske imperativ ("den gyldne regel"). Du kan fint vælge mellem gode/slette gerninger, men ikke mellem forskellige gode handlinger indbyrdes, eller flere mindre-slette indbyrdes. Det er i øvrigt også Hegels kritik af det Kantianske universal begreb. Når man prøver på at være alt, bliver man intet (meget groft sagt!).
Man behøver at blive konfronteret med andre værdier, for at kunne bedømme om man gør noget rigtigt eller forkert i forhold til en [implicit] aftalt konvention. Man kan IKKE sætte sig i den andens sted, før end man ved hvor den anden står.
Det bringer mig videre til et spørgsmål. Vil det ikke ganske automatisk af sig selv, være hyklerisk at påstå, at de værdier vi har nu er de bedste?
Lad mig give et eksempel. Selv om jeg mener at menneskerettigheder er en fantastisk landvinding i etikkens historie. Kan jeg så påstå at jeg så ikke blot mener dette, som resultat af min placering i en tid hvor dette er accepteret?
@Fellini: Jeg forstår godt din kritik af det jeg skrev, ligesom jeg forstår Hegels kritik af Kants universalisme og stræben mod et "view from nowhere" (jeg har skrevet opgave om det

).
Min pointe var blot, at det ikke kræver indsigt i andre personers værdier at se, at man har behandlet dem dårligt, hvis man har skadet dem fysisk alene med det formål at skade dem fysisk (husk på, at dette var min definition af ondskab).
Nazisterne behøvede ikke stor indsigt i jødernes kultur, religion og værdier, for at forstå, at de havde handlet på en måde, som jøderne ikke syntes om, da de forsøgte en systematisk etnisk udrensning af dem.
Hegels kritik rammer måske rigtigt, når vi skal vurdere mere specifikke handlinger. F.ex. kræver det en smule kulturel forståelse at vide, at man ikke skal give en inder højre hånd (eller er det venstre?), og at man ikke skal servere svinekød og alkohol for en muslim.
Men når vi skal vurdere de handlinger, som jeg har defineret som "onde" ("handlinger der intenderer skade mod andre mennesker alene med det formål at skade andre mennesker"), vil jeg ikke mene, man behøver at kende til "den andens" værdier, for at forstå, at man behandler ham ondt. Hele idéen med min definition er, at den er så bred og letforståelig, at alle vil kunne forstå og bruge den.
(og et eksempel med sadomasochister, der gerne vil tilføres smerte og lidelse, er for søgt og snævert til at jeg orker at tage stilling til det - ingen teori er vandtæt).
Dit spørgsmål om hvordan vi kan begrunde vores "universalistiske" værdier som de bedste (dvs. hvorfor etiske systemer hvor alle behandles ens er bedre end f.ex. det indiske kaste-system) minder mig om Habermas' diskussion af sin "diskurs-etik".
Han mener ikke, at man begår en etnocentristisk fejlslutning, hvis man kræver, at et Universaliserbarheds-princip overholdes. Han mener (så vidt jeg husker), at det ligger implicit i enhver diskurs, at man er nødt til at anerkende sin samtale-partner som ligeværdig, hvis man skal tages seriøst. Dvs. lige så snart man begynder at argumentere, bekræfter man bare Universaliserbarheds-princippets almengyldighed. Og hvis man nægter at diskutere, bliver man et umælende dyr - en sindssyg.
Dette var bare et lille sidespor, jeg er ikke 100% enig med Habermas, og jeg har svært ved at se, præcis hvor han viser, at Universaliserbarheds-grundsætningen er en nødvendig, underforstået del af enhver diskurs. Men det er nogle spændende argumenter, der måske kan vise vejen til at bevise, at "lige rettigheder til alle" ikke bare er en værdi relativ til vores kultur, men noget der rent fornuftigt burde accepteres af alle.
@Psyko: Rart at du giver mig ret, troede lige du var tabt til utilitarismen!