Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Skal bare se om jeg kan få en A/B ekstrakt til at virke, før jeg begynder med at hærge på noget Mimosa Hostilis...:)

Anyways, jeg har lavet en meget stærk kop kaffe (10 tsk nescafe) i ca 150ml varmt vand, gjort det tæmmelig basisk med NaOH, tilsat ca 50ml xylen og rystet som en gal...

Koffeinen burde vel nu være i xylenen?

Jeg kan se at jeg mangler en centrifuge eller i hvert fald tålmodighed, for stadig efter en ½ time er det hele meget skum-agtigt og uklart og xylenfasen meget lille og fuld af skum :roll:
Har jeg fucket noget op eller skal jeg bare vente på at det skiller ad?

Og kan jeg kompensere for at jeg glemte at affedte først?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det er nok lidt træls at du ikke har fået affedtet først, hvilket sikkert gør at du ikke han lave krystaller men ender bare op med en slimet masse.

prøv at tilsætte salt til din blandning, der skal nok 20 g i og ryst så igen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Husholdningssalt? Og hvad sker der så?

Titel:
Insane psychedelia user!

SÅ SIGER DET BANG!! :P

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Resultatet af dette ville være ren koffein? Eller?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
SÅ SIGER DET BANG!! :P

:lol:

Hvordan affedter NaCl noget som helst?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

flex skrev:
Resultatet af dette ville være ren koffein? Eller?

Det var det jeg gerne ville have ud af det i sidste ende...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Er jeg helt forkert på den, hvis jeg tror at jeg kan undgå fedtstofferne i det færdige produkt ved at tage xylenfasen fra min flaske ud, og ryste den med noget surt, kyle xylenen ud og tørre den sure opløsning? Eller er der en anden måde?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
rosvall> Du har rigtigt fat på princippet. I praksis er der dog en hel del ting der kan drille.
HAr du stadig en masse "skum" i din udrystning med xylen? Sådan et fænomen kaldes en emulsion, og er et af de mere ubehagelige fænomener ved A/B. 1RB The best har fat i den lange ende; at tilsætte helt almindeligt salt kan i mange tilfælde afhjælpe en emulsion som ikke ser ud til at gå nogen vejne. Jeg er ikke sikker på mekanismen (er det forstyrring af emulsionen eller højere polaritet af vandfasen??), men det virker i hvert fald tit og ofte.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
rosvall> Du har rigtigt fat på princippet. I praksis er der dog en hel del ting der kan drille.
HAr du stadig en masse "skum" i din udrystning med xylen? Sådan et fænomen kaldes en emulsion, og er et af de mere ubehagelige fænomener ved A/B. 1RB The best har fat i den lange ende; at tilsætte helt almindeligt salt kan i mange tilfælde afhjælpe en emulsion som ikke ser ud til at gå nogen vejne. Jeg er ikke sikker på mekanismen (er det forstyrring af emulsionen eller højere polaritet af vandfasen??), men det virker i hvert fald tit og ofte.

Tak, det prøver jeg lige!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har lavet en ikke vildt videnskabelig tegning af det der kører i mit hoved:
Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Wow! Salten ser ud til at hjælpe meget!
EDIT: Nu skulle jeg så lige se om det ville hjælpe at opløse mere salt, så jeg varmede det hele op, smed tilstrækkeligt salt i til at mætte opløsningen og rystede igen. Det ødelagde vist det hele (xylenlaget er kun skum/emulsion nu, 15 timer efter), så jeg starter lige forfra :roll:

Senest rettet af lallehat 06 jan 2006 20:31, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har ingen indvendinger...

Hyggeligt lille projekt du har gang i! :)

Så kan du jo øve dig i at omkrystallisere koffeinen bagefter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Et lille tip en anden gang. Edit dine indlæg i stedet for at skrive en enkel linje i et nyt :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Ville man egentlig ikke kunne bruge "produktet" af dette forsøg til at lave sine egne "energipiller"? Hvis nu man ikke er så glad for kaffe/ikke gider have kaffe med et sted hen, hvor man gerne vil have et "boost" uden brug af drågz?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så er det nok nemmere at købe noget guarana ekstrakt... :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det her projekt er en bitch! :evil:
Nu er jeg startet forfra, men denne gang prøver jeg at affedte kaffen først, ved at mixe sur (vha. HCl) kaffe med xylen og bagefter skille mig af med xylenen og gå videre med den vandige fase...
Men findes der virkelig ikke noget mere effektivt/idiotsikkert end salt? Det ser ud til at den sure kaffe emulgerer (sp?) mere end den alkaliske :(

Tillægsspørgsmål: Jeg kom til at tænke på om jeg i stedet kunne have affedtet kaffepulveret (stadig nescafe) ved at vaske det med xylen FØR jeg blandede vand ind i billedet?

Xp3rt >> Sorry...

Dextrose >> Omkrystallisering siger du... Det må jeg vidst lige læse lidt op på.

Flex >> Det dårlige ved det her er, at det virker ret besværligt (uden det rigtige udstyr) og koffein er en rimelig lavsig stimulant. Jeg drikker kun selv kaffe fordi jeg synes det smager godt og er ret hooked på det :) Men hvis du vil have koffeinpiller kan man vidst nok købe nogle mints med koffein forskellige steder på nettet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
2.2.2 Forsøgsbeskrivelse

Da det organiske opløsningsmiddel er forholdsvist farligt at indånde, lavede vi det meste af øvelsen i stinkskab. Vi startede med at trække så meget ud af theen som muligt. Det gøres ved at hælde en kogende basisk opløsning ud over theen og lade det trække nogle minutter. Vi opløste 45g K2CO3 i 250mL vand i en konisk kolbe og opvarmede til kogepunktet på en varmeplade. Haves en elkedel ved hånden, er det nok at foretrække, da man herved kan spare en del tid. Desuden afvejede vi en vis mængde the, som vi hældte i en büchnertragt anbragt på en sugekolbe. Den kogende K2CO3-opløsning hældte vi på theen, og det fik lov at trække et par minutter, inden vi satte sug på. Da det meste af væsken var blevet suget ned i kolben, trykkede vi så meget som muligt af den tilbageværende væske ud af theen med et lille bægerglas.

Ekstraktion
Den koncentrerede (og basiske) theopløsning hældte vi efter afkøling i isbad i en skilletragt. Langs kanten på skilletragten hældte vi desuden 30mL CH2Cl2. Vi blandede derefter de to faser forsigtigt ved at vippe tragten forsigtigt frem og tilbage. Vi havde lidt svært ved at overbevise hinanden om, at de to faser var blevet blandet tilstrækkeligt til, at ligevægten mellem koffein i vandfasen og CH2Cl2-fasen havde indstillet sig. Vi rystede derfor skilletragten grundigt og udlignede undervejs trykket ved at åbne hanen i tragten. Resultatet blev, at faserne blev blandet grundigt, men det var meget vanskeligt, at få de to faser skilt ad igen. Vi hældte yderligere 10mL CH2Cl2 i tragten i håb om, at dette kunne trække CH2Cl2 ud af den noget større mængde vand. Det lykkedes delvist, men vi fik et meget stort emulgerende lag mellem de to faser. Da vi ikke længere kunne iagttage nogen forandring tappede vi den forholdsvis klare organiske fase og det temmelig uklare emulgerende lag ud af tragten. Vi gentog ekstraktionsproceduren yderligere 3 gange med 30mL CH2Cl2 i hver ekstraktion og opsamlede de organiske faser (og emulgeringerne) i en kolbe. I de tre sidste ekstraktioner blandede vi faserne forsigtigt for at undgå en for stor emulgering.

Den resterende vandige opløsning i tragten hældes herefter ud, og tragten skylles og bruges til den efterfølgende vask med vand. Vi hældte den opsamlede organiske opløsning i skilletragten sammen med 20mL vand. De to faser blandedes forsigtigt, og vi så en tydelig opdeling i en klar organisk opløsning og en uklar vandig opløsning. Den organiske fase tappes ud, og den vandige hældes i vasken. Tragten blev skyllet, og vi gentog processen en enkelt gang for at få alle vandopløselige urenheder væk.

Efter opløsningen var blevet vasket, skulle den tørres. Det gjorde vi ved at tilsætte vandfrit Na2SO4 til opløsningen, som vi lod stå under omrøring i nogle minutter. Opløsningen hældte vi derefter ned gennem en tragt med filterpapir anbragt i en forvejet konisk kolbe for at filtrere Na2SO4 fra. Her bør man skylle kolben og tragten med et par mL CH2Cl2 for at få al koffein med.

Vi inddampede herefter opløsningen i oliebad under omrøring til al dichlormethan var fordampet. Kolben med det tilbageværende hvid-rødlige stof tørredes godt af på ydersiden og vejes for at bestemme massen af råkoffeinet.

Sublimation
Lidt råkoffein blev hældt i en sugekolbe. Heri blev sat et reagensglas med is, som skitseret på figuren herunder. Det er meget vigtigt, at gummikonus og reagensglasset sidder meget godt fast, idet der er en vis risiko for, at reagensglasset ellers vil blive smadret, når der sættes sug på, og der derved skabes undertryk i kolben.

Efter suget blev tændt, opvarmedes kolben og råkoffeinet med en bunsenbrænder. Det havde været smart først at varme kolbens sider op, for at undgå at koffeinet kondenserede på indersiden af kolbens vægge. Opvarmningen blev stoppet, da alt det faste stof var kommet på enten flydende eller gasform. Fra ydersiden af reagensglasset kunne man derefter skrabe det rensede koffein af.

Omkrystallisation
Lidt råkoffein og 5mL toluen kommes i et 100mL bægerglas, som vi varmede op i et oliebad (ca. 100ºC) indtil koffeinet var blevet opløst. Derefter tilsattes nogle dråber kold hexan til den varme opløsning, indtil denne blev uklar. Opløsningen afkøles og koffeinet krystalliserer. Disse isoleredes ved at sugefiltrere på en büchnertragt. Vi vaskede dem med lidt hexan, og de burde nu have været tørret inden smeltepunktsbestemmelse.

og det er fundet her: http://64.233.183.104/search?q=cache:04 ... fein&hl=da

måske kan du bruge det til noget :-)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

1RB The best skrev:
måske kan du bruge det til noget :-)

Helt sikkert!

Hvad er egentlig grunden til at alle bruger DCM som upolært solvent? Opløselighed, kogepunkt eller den højere densitet?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
DCM og chloroform er at foretrække, da de ikke er brandbare, ligesom f.eks. alkaner eller diethylæter.

DCM er vist lidt mindre giftigt, hvilket er derfor det bliver mest brugt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]