Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Nu tror jeg at jeg fandt rytmen i det!
Her er den fremgangsmåde jeg har brugt indtil videre:

- 10 tsk. pulverkaffe opløses i 150ml håndvarmt vand
    - opløsningen gøres forsigtigt sur ved at tilsætte HCl til pH <3
    - 50ml xylen tilsættes og der rystes forsigtigt men grundigt
    (nu burde fedtstofferne være i xylenfasen)
    - xylenfasen kyles ud
    - den tilbageværende opløsning gøres stille og roligt basisk med NaOH opløsning til pH ~ 12-13
    (her bliver opløsningen grumset - koffein der fælder ud eller bare NaCl?)
    - 50ml xylen tilsættes og der rystes igen forsigtigt i et par minutter
    (det meste af koffeinen vil nu være i xylenfasen)
    - xylenfasen opsamles i en anden beholder
    - de 2 sidste steps gentages 3 gange for at trække mere koffein ud
    (men er alkaloider ikke uopløselige i en basisk, vandig opløsning??)
    - den vandige fase kan kyles ud da man nu står med størstedelen af freebasekoffeinen opløst i 200ml xylen

Jeg ved ikke helt hvad der er smartest at gøre nu, for at tørre koffeinen... Valget står mellem at koge xylenen ind, hvilket ville indebære en VIS brandfare og lugtgene ELLER at ryste koffinen over i en sur opløsning, for så at koge den ind. Er der noget snedigere man kan gøre?
[/list]

Titel:
Medlem

Kan du ikke lægge din xylen i et stort fad, så overfladen er så stor som mulig, og så sætte en blæser på? Du kan måske skrabe produktet sammen og genopløse det i en sur vandfase, og derefter lade det krystallisere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:
Kan du ikke lægge din xylen i et stort fad, så overfladen er så stor som mulig, og så sætte en blæser på? Du kan måske skrabe produktet sammen og genopløse det i en sur vandfase, og derefter lade det krystallisere.

Jeg er ikke så vild med lugten af xylen, så jeg fandt i stedet på at ryste mit xylenudtræk med surt vand et par gange. Det må vel have samme effekt som at tørre det og genopløse koffinen i en sur opløsning?

Eneste problem er nu at jeg hele tiden har brugt postevand af mangel på demivand, så det bliver interessant at se om jeg bare får en bunke kalk, eller om der er noget spændende i :)

Titel:
Medlem

Interessant forsøg må jeg sige, glæder mig til at høre resultatet :)
10 tsk. pulver, svarer det ikke meget godt til 10 kopper kaffe = 1,5 - 2 g koffein?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Der må være et eller andet der er fucked fuldstændig op et sted!
Jeg har lige tørret den sure koffeinopløsning på en teflonpande, og der er MAX 200mg (=2 kopper kaffe = 2-4 tsk pulverkaffe), men dog pænt hvidligt pulver - forhåbentlig mere koffein end kalk...

Jeg tror den største fejlkilde har været, at jeg ikke har noget grej jeg kan måle pH'en med, så jeg har nok ikke fået gjort det tilstrækkeligt basisk i den del af programmet, hvor koffeinen skulle fra den vandige fase til xylenfasen.
Ja, jeg ved godt at jeg er en spasser, og de tal jeg har skrevet i forsøgsbeskrivelsen er de tal jeg håbede at opnå.

Hvor i alverden kan man købe helt almindeligt lakmuspapir?? Hverken den lokale matas eller dyrehandel ville sælge mig noget :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan købe pH-sticks på apoteket.

Titel:
Medlem

jeg ved ikke om det kan bruges, men jeg mener at have hørt at koffein sublimerer, så du kan rense produktet ved at varme det op, og lade dampen køre over en kold flade

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:
jeg ved ikke om det kan bruges, men jeg mener at have hørt at koffein sublimerer, så du kan rense produktet ved at varme det op, og lade dampen køre over en kold flade

Ja det har jeg godtnok også læst, men formålet med det her forsøg var sådan set bare at få fremgangsmåden på plads, så jeg bruge den på forskellige andre planter. Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg skal bruge koffeinen til...

Titel:
Medlem

Fair nok :) Det var også mere ment som et forsøg på at bestemme renheden af dit produkt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HardcoreWizard skrev:

står på side 1 :-)

Citat:
Sublimation
Lidt råkoffein blev hældt i en sugekolbe. Heri blev sat et reagensglas med is, som skitseret på figuren herunder. Det er meget vigtigt, at gummikonus og reagensglasset sidder meget godt fast, idet der er en vis risiko for, at reagensglasset ellers vil blive smadret, når der sættes sug på, og der derved skabes undertryk i kolben.

Efter suget blev tændt, opvarmedes kolben og råkoffeinet med en bunsenbrænder. Det havde været smart først at varme kolbens sider op, for at undgå at koffeinet kondenserede på indersiden af kolbens vægge. Opvarmningen blev stoppet, da alt det faste stof var kommet på enten flydende eller gasform. Fra ydersiden af reagensglasset kunne man derefter skrabe det rensede koffein af.

måske er der muligt at lave en sublimering direkte fra dit kaffe... det kunne da være for fedt :-)

du kan købe ph-papir hos en akvarie/dyre handel med respekt for sig selv.. og lige et sparetip :-) del dine strips med en saks i to eller tre stykker og vupti har du dem til ½ pris :wink:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Rødkålssaft er en glimrende pH-indikator.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Rødkålssaft er en glimrende pH-indikator.

ja det er jo også rigtigt :-) men det bliver ikke nemt at bestemme om ph er 11 eller 12 uden en farveskala.. mon ikke rød frugt farve også virker..? (hvis der er nogen der ar det så tjek det lige..)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg håber ikke, at du helt seriøst mener, at rød frugtfarve måske er en god pH-indikator... Men altså, det køb nu bare det pH-papir, det er ikke så svært!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Hvis den røde frugtfarve er naturlig, så er det ganske givet en excellent pH indikator. Men hvis farven er kunstig og altså ikke indeholder anthocyaniner, så er der nok ikke meget pH-indikatorværdi at komme efter...
Hvis man blot skal have et hint om hvor i yderpunkterne på pH-skalaen, man befinder sig i, så er frugtfarven glimrende...lmen du kan jo evt. også lave din egen standardrække:
Lav 14 (eller blot 7) opløsninger i hvilke pH spænder fra 1-14(ja, det kræver jo at du har et kalibreret pH-meter, Sherlock). Fyld disse pH-kalibreringsvæsker i transparente skruelågsglas, som hver forsynes med en konstant mængde frugtsaft (alt naturligt saft fra blå eller røde frugter/grøntsager kan anvendes)...Wolla min fætter (jeg mener det)...du nu har dine egne pH-"sticks"...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har set GHB-opløsninger der for en sikkerheds skyld var farvet med rød frugtfarve, og det var stadig rødt, og ikke blåt (ca. pH-neutralt) som f.eks. rødkålssaft ville gøre det.

Men f.eks. rødbedesaft, er rødt indtil pH 11-12 stykker hvor det bliver gult, så det er sgu ikke ligemeget hvad det er for noget frugt-/grøntsagssaft.

Rødkål:

Billede

Rødbede:

Billede

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
nu det nok lidt off tropic , jeg har os set GHB der er blevet farvet med rød frugtfarve..men efter 4-7dage falder farven ned og blir brundlig og ligger i bunden af flasken så jeg skal ik ku sige hvor smart det er..udover det os stinker sødligt 8) , men gå dog på aboteket og køb PH parpier det koster ik al verden :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Dextrose skrev:
...så det er sgu ikke ligemeget hvad det er for noget frugt-/grøntsagssaft.

Nå, for satan :oops:
...ahmen så kan man jo bare reducere sin standardrække til 2 glas for rødbedes vedkommende :roll:

Jeg troede faktisk, at også rødbede havde flere farvenuancer afhængigt af pH...men Dolf fejlede!
Jeg har dog prøvet at pH-trylle lidt på hjemmelavet kirsebærsaft(jo, den er go´ nok...ikke noget jeg endnu engang prøver at bilde jer ind..heh).
Prøvede med flg. stoffer og fik farven:
Eddikesyre = rød
Saltsyre = intens rød
Salmiakspritus = grønlig
natronlud = gul
Ved neutralt pH var saften violet.
Kirsebær minder tilsyneladende lidt om rødkåls indikatoregenskaber imo

Men hey Dex, dine billeder siger alt, så jeg holder kæft...måske jeg bare skulle gå på apoteket :D

Ikke desto mindre kunne det da være interessant at se, om koffein kan bortsublimeres fra kaffen, frysetørret såvel som alm. malede kaffebønner...give it a try.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

har lige besluttet at lave en ekstraktion også. så har købt alm billig kaffe i fakta :D

fortæller lige hvordan det ender når den er klar..

er startet med 100g som jeg regner med at give 800-1100mg hvis alt er optimalt.. kan det ikke passe det er deromkring omkring..?

Titel:
Medlem

Jo, du snakker bare normale kaffebønner ikke? Hvis vi snakker nescafe kommer du nok op på en del mere ;).
Tænkte på om man ikke ligesågodt kunne hælde koldt vand over kaffebønnerne, og muligvis ekstrahere en mindre mængde olie og skidt? Koffein er vel temmelig vandopløseligt...

Edit: Eller hov, vent, det her er nok mere præcist: http://coffeefaq.com/caffaq.html#CaffBean

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Edit: Slettet. Men mimosa-rodbark ser ud til at indeholde en naturlig pH-indikator...

Senest rettet af lallehat 11 jan 2006 20:14, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]