Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

hvorfor kaldes det egentlig _mis-_brug at _bruge_ stoffer?

Hvorfor ska' det altid defineres som _mis-_brug?

Hvorfor er narko-brug forbundet med så meget stigmatisering?

Titel:
Insane psychedelia user!

Misbrug er når man behandler stofferne forkert.... jeg har skrevet en post om hvad jeg synes er i misbrug i en anden tråd:

Citat:
Jeg må dog indskyde, at jeg ikke er i mod at man eksperimenterer. Det er jo nu engang vores natur (specielt i teenage-årene og den senere ungdom) at man skal prøve grænser af, udforske afkrogene af verden, både den indre og den ydre. Det er jo netop også derfor mange ender på en side som denne, nemlig for at dele interessen for eksperimenter o.lign. Jeg har også selv eksperimenteret en smule (dog ikke så meget længere) og det var nok også det, der førte mig hertil i første omgang.

Det er i eksperimentets sag, at der skal oplyses om HR, om hvordan stofferne virker, hvilke forholdsregler man skal tage sig inden man tripper, hvilke doser man bør tage, hvad man ikke skal blande osv. Men der er også en grænse mellem eksperiment og misbrug. Jeg kan forstå at man i en periode eksperimenterer med et bestemt stof, f.eks. hash, hvor man udforsker stoffets natur og den verden der åbner sig for øjnene af en både indadtil og udadtil under rusen. Det samme med andre stoffer, der har samme eksperimenterbare værdier - primært hallucinogener og entheogener.

Der findes også stoffer, der ikke umiddelbart ikke har de store egenskaber hvad angår eksperimentering - og her mener jeg hovedsageligt stimulanser, opiater/opioder og downere, altså stoffer, hvor effekten i høj grad er fysisk og ikke i så høj grad psykisk. Sådanne stoffer anser jeg ikke for at have så stor "udforskningsværdi", men derfor kan man stadig være tilbøjelig til at prøve et stof en enkelt gang eller to - for det er jo stadig et eksperiment i sig selv, at prøve på sin egen krop, hvordan et stof virker og hvordan rusens natur er. Men hvad angår eksperiment, er der stadig en hårfin grænse mellem eksperiment og hvad der tilnærmelsesvis kan betegnes som et misbrug. At ryge hash hver dag er ikke længere et eksperiment - så er det et misbrug. At tage amfetamin eller kokain hver weekend eller hver gang man er til fest - det er et misbrug. Også selv om man så kun går til fest en gang om måneden. Fordi ved at binde stoffet sammen med en situation og tillægge det en vis rituel værdi, ændres formålet fra at være af eksperimenterende karakter til at være en fast del af en begivenhed. Så hvis man ikke længere kan gå til fest uden at skulle sniffe amfetamin - så er der tale om et misbrug, også selv om man måske kun går til fest en gang om måneden - eller hver anden måned for den sags skyld - og også selv om hyppigheden af indtagelse er så lille, at der ikke umiddelbart er tale om skadevirkninger eller længerevarende bivirkninger.

For mig at se, behøver man ikke være afhængig for at have et misbrug. Et misbrug handler om, at man ændrer formålet ved at tage et stof. Man kan f.eks. tage amf én eller to gange, for at prøve hvad det er, men når dét at tage amfetamin bliver til en fast rutine, hver gang man skal noget bestemt, så er det et misbrug fordi selve rusen ikke er det primære formål ved at tage det. Det sidste kan godt lyde lidt kringlet (for selvfølgelig er det altid rusen, der er formålet ved at tage et stof) men formålet bliver ikke at eksperimentere, men blot at være påvirket for at være i en bestemt tilstand til en bestemt begivenhed.

Nu kan man sige - jamen, så er det vel også et misbrug af alkohol når folk drikker til bestemte lejligheder, f.eks. hver gang der er fodbold i fjerneren eller bare når man skal til fest. Alkohol er jo også et stof, og det er vel de færreste, der bare drikker sig i hegnet, uden at de egentlig skal noget. Det er typisk i sociale sammenhænge at man drikker sammen og bliver beruset, nok dels fordi dét at drikke altid har været en slags socialt ritual. Men i princippet, er det at drikke sig beruset hver gang man er til fest også et misbrug - problemet er bare at alkohol er så alment accepteret, at det efterhånden er i orden at bruge enhver lejlighed som undskyldning til at drikke. Det er naturligvis ikke et misbrug, hvis man hver lørdag kl. 18 drikker et par glas rødvin derhjemme til maden - men så kan man vel næppe også snakke om en decideret rus - også selv om der er tale om en fast rutine. Men det er jo så her forskellen går mellem brug og misbrug - visse stoffer har brugsværdi, fordi de i mindre mængder ikke giver den store rus, f.eks. alkohol, koffein og nikotin. Man kan ryge en smøg som et ritual, men bliver ikke decideret beruset, som hvis man tager en stimulans, opiat el.lign. Det samme med koffein. At man ikke kan vågne uden sin morgenkaffe, det er i princippet også et misbrug - nogle vil så mene, at drikke for meget kaffe er usundt, og det kan de måske have ret i, men umiddelbart er afhængighedspotentialet, skaderne og konsekvenserne ved at være afhængig af koffein, relativt små(t) - så det er også accepteret.

Jeg kan forstå folk der prøver stoffer som kokain, amfetamin, GHB, opiater osv. for selvfølgelig er man nysgerrig - det skal man jo være - og så har man jo heller ikke et problem, så længe der eksperimenteres forsvarligt og med et rimeligt mellemrum mellem hvert eksperiment (det er f.eks. ikke synderlig forsvarligt at prøve LSD, amfetamin, heroin, GHB og MDMA samme weekend). Det kan også være man synes stoffet har en særlig karakter, der giver en lyst til at udforske dets evner endnu mere, f.eks. at man er fascineret af LSD el. lign. Så længe formålet med LSD er at eksperimentere med sig selv er der ikke noget problem - for så kan man sige, at eksperimentet og rusen, tjener et fornuftigt formål, nemlig at udforske sig selv yderligere, blive klogere og få stillet sin sult efter den verden, man går ind i når man bliver påvirket af et stof af den karakter (et hallucinogen). Så selv om man tager et stof flere gange er det stadig ikke et misbrug, så længe der er tale om et fornuftigt formål - men hvad er så et fornuftigt formål? Ja, det er der jo ingen andre end en selv, der kan sige og det er så her man skal stole på sin egen dømmekraft og bruge sin sunde fornuft. Og er man i tvivl så spørger man folk, f.eks. herinde, om hvad de synes er fornuftigt (selv om det ikke er alle herinde der er lige fornuftige). Hvad man så synes er fornuft kan variere alt efter hvad man bygger sine argumenter på - f.eks. synes jeg ikke det er særlig fornuftigt at tage MDMA hver weekend fordi jeg kender til hvilke skadevirkninger det har på lang sigt. En person, der ikke kendte til de skadevirkninger ville måske synes at det var, men det er så her der skal oplyses for at påvirke folks "fornuftsbarometer", så de er bedre til selv at gå ind og vurdere hvornår noget er smart og hvornår noget ikke er.

Formålet kan også være rent terapeutisk snarere end eksperimentelt f.eks. under kriser o.lign. hvor man udnytter stoffets evne til at åbne op for processer i underbevidstheden, som normalt bliver filtreret fra af bevidstheden. Her kan bruges hallucinogener, både milde og stærke og særligt MDMA (som har vist sig at have rigtig gode egenskaber, hvad det angår) som redskab til at se verden fra en anden synsvinkel, end den man befinder ved i krisen. Der er massevis af eksempler (specielt på Erowid) med folk, der har benyttet sig af MDMA til at komme over en krise eller blive klar over ubevidste konflikter. En masse af disse eksempler er også beskrevet i Ann & Alexander Shulgins bøger Pihkal og Tihkal. Særligt er der også Ali herindefra, der har skrevet en masse triprapporter, hvor han har benyttet sig af et hallucinogen (typisk LSD) til at overstå kriser, bl.a. med religion og andre ting, der har haft følelsesmæssig indflydelse. Jeg tror personligt at Ali var gået i hundene med alle de ting han har været igennem, hvis ikke han havde gjort som han gjorde. Og med sådanne formål kan der næppes være tale om misbrug heller. Mht. de eksperimentelle formål er der altid den store pegefinger fra forældre og andre autoriteter, men de har jo alle selv været igennem deres eksperimenter om det så har været med stoffer, spanking eller udklædning - og det er en naturlig del af udviklingen fra barn til voksen, hvor man selv skal ud og gøre sig sine egne erfaringer med hvordan verden hænger sammen. Man skal selv danne sine egne meninger og holdninger samt syn på tilværelsen og ikke bare få overført kulturelle værdier, politisk orientering mm. fra sine forældre - for selv om forældre måske har levet længere og har større erfaring med livet, har de lige så mange dårlige ting med sig som gode. Så det handler om først og fremmest, selv at gøre sig sine erfaringer og opdagelser. Og igen, skal man så indsamle sig oplysning og få en idé om hvordan man forholder sig så sikkert som muligt til det man nu går ind til - her mener jeg naturligvis, hvis man begynder at eksperimentere med stoffer.

Hele tråden: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=12558

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

JEL skrev:
hvorfor kaldes det egentlig _mis-_brug at _bruge_ stoffer?

Hvorfor ska' det altid defineres som _mis-_brug?

Hvorfor er narko-brug forbundet med så meget stigmatisering?

Til dine to første spørgsmål er svaret rimelig enkelt: det er retoriske kunstgreb, som politikere, politi og behandlere bruger.

Den ønskede virkning af deres retorik er at flytte modtagerens fokus over i et snævert område af beslutningsrummet, hvor alt opfattes som problemer, problemer og problemer. De sætter på den måde dagsordenen for, hvilke spørgsmål der skal behandles.

Som HR tilhænger, stofbruger, fritidsshaman og livsnyder får du aldrig muligheden for at komme med en anden indgangsvinkel til emnet (for emnet er allerede defineret som et problem).

Til dit sidste spørgsmål: Der er en urgammel tradition i Vesten for at magthavere og religiøse institutioner ikke bryder sig om stoffer.

Magthaverne har simpelthen ikke brudt sig meget om at deres slaver (i feudalsamfundet) har beruset sig og fundet andre værdier end ussel mammon og dermed har været en dårligere arbejdsstyrke. Vores moderne samfund er en videreudvikling af dette feudalsamfund: kig på enhver midt- til liberalpolitiker og deres onani over Bruttonationalprodukt og alle mulige andre økonomiske nøgletal.

De religiøse ledere har på deres side aldrig brudt sig om tanken om, at helt almindelige mennesker kan opnå intim kontakt med guddommen gennem noget så simpelt og billigt som rusmidler. Derfor er stoffer blevet dæmoniseret og sat i forbindelse med "kontakt til Djævelen". I den mørke middelalder hvor kristendommen havde fordrevet al medicinsk viden til den arabiske verden (efter ødelæggelsen af den græske kultur og biblioteket i Alexandria), var kloge koner, hekse og troldmænd nogle af de eneste, der med deres viden om naturens planter kunne bringe lindring til en forarmet og lidende Europæisk befolkning. En af de sværeste ting for kirken var at forholde sig til den tveæggede og ikke-dualistiske opfattelse af medicinske planter: kristendommen er absolutistisk og skelner ting i Godt og Ondt, men planterne og stoffer var ikke bare Gode eller Onde. De var Gode OG onde fordi Europas lokalbefolkning (og især heksene og troldmændene) faktisk var moralske relativister. Kirken var hurtige til at udråbe dem til Satans disciple.

Alt ovenfor går ufattelig langt tilbage, men vi har stadig den dag i dag disse holdninger indpodet i Hr. og Fru Danmarkl.

Titel:
Insane psychedelia user!

De gamle grækere vender sig i deres grave, det samme gør indholdet i min mavesæk af denne posts placering. Hvordan får du dette til filosofi?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Jeg har intet misbrug
Men et stort forbrug :D

Titel:
Dedikeret medlem

det da skønt at bruge missen :lol:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Narko er lavet til blive indtaget og gøre folk påvirkede. Derfor er det vel ikke misbrug, hvis man bruger det til dette formål?
Hvis man proppede sine stoffer ind i ørerne, kunne vi tale om misbrug :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nashet skrev:
Narko er lavet til blive indtaget og gøre folk påvirkede. Derfor er det vel ikke misbrug, hvis man bruger det til dette formål?

Du har så ret.. Bare ikke i det sidste.
Det er "lavet" til at gøre folk påvirkede, ja - men alt med måde.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Malkavian> Du lyder til at have godt tjek på historien:

Citat:
I den mørke middelalder hvor kristendommen havde fordrevet al medicinsk viden til den arabiske verden (efter ødelæggelsen af den græske kultur og biblioteket i Alexandria), var kloge koner, hekse og troldmænd nogle af de eneste, der med deres viden om naturens planter kunne bringe lindring til en forarmet og lidende Europæisk befolkning.

Kan du anbefale en bog om emnet? :D

Hilsen Fanny

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:

Magthaverne har simpelthen ikke brudt sig meget om at deres slaver (i feudalsamfundet) har beruset sig og fundet andre værdier end ussel mammon og dermed har været en dårligere arbejdsstyrke. Vores moderne samfund er en videreudvikling af dette feudalsamfund: kig på enhver midt- til liberalpolitiker og deres onani over Bruttonationalprodukt og alle mulige andre økonomiske nøgletal.

Vrøvl. Det giver jo ingen mening. Så bare fordi man indtager narko, bliver man hippie og så går man ikke op i penge mere? Det er jo alt sammen fint nok i din lille drømme verden.

Efter min mening giver intet i din post mening. Virker bare som om du er ret vild med konspirations teorier, om at en lille magt elite styrer verden og altid har gjort det.

Altså, jeg har taget stoffer gennem en håndfuld år, og jeg elsker stadig penge mere end min egen mor.

Citat:
kloge koner, hekse og troldmænd nogle af de eneste, der med deres viden om naturens planter kunne bringe lindring til en forarmet og lidende Europæisk befolkning.

Okay.. og det er bare sådan det er?

Hvad med at smide nogle kilder på det du skriver. For mig virker det bare som om du opfinder en sandhed, og så er det bare sandheden. Det gælder osse dit projekt om cannabis.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Random skrev:
Citat:

Vrøvl. Det giver jo ingen mening. Så bare fordi man indtager narko, bliver man hippie og så går man ikke op i penge mere? Det er jo alt sammen fint nok i din lille drømme verden.

Efter min mening giver intet i din post mening. Virker bare som om du er ret vild med konspirations teorier, om at en lille magt elite styrer verden og altid har gjort det.

Altså, jeg har taget stoffer gennem en håndfuld år, og jeg elsker stadig penge mere end min egen mor.

Citat:
kloge koner, hekse og troldmænd nogle af de eneste, der med deres viden om naturens planter kunne bringe lindring til en forarmet og lidende Europæisk befolkning.

Okay.. og det er bare sådan det er?

Hvad med at smide nogle kilder på det du skriver. For mig virker det bare som om du opfinder en sandhed, og så er det bare sandheden. Det gælder osse dit projekt om cannabis.

Hva med at du begynder at skrue lidt ned for PMS´en Random! Kan du ikke skrive en post uden at svine folk?
Bare fordi at du ikke har fulgt med i historie timerne i skolen, skal du da ikke lade det gå ud over Malkavian. Jeg ved ikke lige med den øverste du citerer, om det er helt rigtigt, det er måske mere personlig mening end fact. Men kan du benægte at man får en mere rebelsk natur(melder sig lidt mere ud af samfundet), efter at have prøvet div. intoksikanter? Det har jo ikke noget at gøre at man stadig kan li penge, de kan de fleste lige meget hvor hippie man er.
Men det er sku da hver mands viden at det man kaldte hekse, kloge koner og troldmænd var de eneste med en reél viden om urter dengang, dem man kaldte læger dengang, fumlede jo nærmest i blinde.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Hvad med du så kom med en kilde på at det var såkaldte hekse der åbenbart var de eneste der vidste noget om planter og urter?

Du skriver somom at du virkelig tror at datidens hekse kunne helbrede folk med planter?

Og nej jeg mener ikke man får en mere rebelsk natur efter at have prøvet narkotiske substanser.
Du kan sguda ikke bare generelisere på den måde og sige at fordi man har prøvet det, blir man det. Det er forskelligt fra person til person hvordan man udvikler sig og bare fordi der er stoffer med i billedet betyder det ikke at man udvikler sig bestemt på en måde.

[EDIT] Og jeg sviner sgu ikke nogen. Jeg skrev min mening om Malkavians post, jeg svinede ham ikke.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Random skrev:
--------------------------------------------------------

tror bare jeg lige lader det her stå lidt :? Du sviner da bla. mandens ellers udemærkede projekt om cannabis. Og når man snakker om hekse, troldmænd osv er det jo sådan som de blev betragtet dengang der har noget med betegnelsen at gøre, ikke deres "overvaturlige evner"[/quote]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Random skrev:
Hvad med du så kom med en kilde på at det var såkaldte hekse der åbenbart var de eneste der vidste noget om planter og urter?

Du skriver somom at du virkelig tror at datidens hekse kunne helbrede folk med planter?

Og nej jeg mener ikke man får en mere rebelsk natur efter at have prøvet narkotiske substanser.
Du kan sguda ikke bare generelisere på den måde og sige at fordi man har prøvet det, blir man det. Det er forskelligt fra person til person hvordan man udvikler sig og bare fordi der er stoffer med i billedet betyder det ikke at man udvikler sig bestemt på en måde.

[EDIT] Og jeg sviner sgu ikke nogen. Jeg skrev min mening om Malkavians post, jeg svinede ham ikke.

Jeg synes at du generelt har haft en meget negativ holdning i mange af dine post for tiden, kan godt være du ikke selv kan se det. Men det vil jeg da mene er almindeligt kendt at det for det meste(happy?) var såkaldte hekse,kloge koner og troldmænd der havde en indgående viden om planter. Fordi dem der havde denne viden, gerne blev set som hekse,troldmænd og derefter slået ihjel! Så jeg vil mene at det ikke var almindelig mennesker der havde denne viden, og det var heller ikke anset at bruge urter inden for den "rigtige" læge videnskab dengang. Men jeg har ikke noget links der beviser det, men det altså almindeligt kendt... :wink:

Senest rettet af Fluffy McPooch 22 jan 2006 18:02, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis nu man bruger en hammer til at få kapslen af en øl eller sodavand, og den virker fint til dette formål, er det så misbrug?

Hvis nu man bruger heroin hver dag til at lægge låg på sine følelser og opnå en tilstand af total ligegyldighed, og det virker fint til dette formål, er det så misbrug?

Min mening om emnet er at misbrug ikke eksisterer, det er et ord der er opfundet for at sætte nogle ting i dårligt lys.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
yeti skrev:
Min mening om emnet er at misbrug ikke eksisterer, det er et ord der er opfundet for at sætte nogle ting i dårligt lys.

Det er en meget god vinkel at se det fra, sådan havde jeg ikke tænkt over det!

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Fluffy McPooch skrev:
Random skrev:

Jeg synes at du generelt har haft en meget negativ holdning i mange af dine post for tiden, kan godt være du ikke selv kan se det. Men det vil jeg da mene er almindeligt kendt at det for det meste(happy?) var såkaldte hekse,kloge koner og troldmænd der havde en indgående viden om planter. Fordi dem der havde denne viden, gerne blev set som hekse,troldmænd og derefter slået ihjel! Så jeg vil mene at det ikke var almindelig mennesker der havde denne viden, og det var heller ikke anset at bruge urter inden for den "rigtige" læge videnskab dengang. Men jeg har ikke noget links der beviser det, men det altså almindeligt kendt... :wink:

Du kan sguda ikke bare sige det er alm. kendt!
Okay, men det er jo altså alm. kendt at vi levede side om side med dinosaurerer og at jesus lever i bedste velgående.

Og jeg sviner sgu ikke malkavians cannabis projekt. Jeg stiller spørgsmål ved nogle af de ting han fremstiller som kendsgerninger! Nu må i lære at kende forskel på kritik og at give folk en sviner. Hvis jeg ville ha svinet malkavian ville jeg ha skrevet at han er en stor fed idiot men det gjorde jeg ikke vel? For det er ikke det jeg mener.

Og det kan godt være mine posts virker negative fortiden, men der bliver jo heller ikke ligefrem postet ret meget fornuftigt på dette board mere.

Og så gider jeg heller ikke poste mere i denne tråd. PM mig hvis i synts det her emne skal diskuteres mere.

Back to topic...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
Hvis nu man bruger en hammer til at få kapslen af en øl eller sodavand, og den virker fint til dette formål, er det så misbrug?

Hvis nu man bruger heroin hver dag til at lægge låg på sine følelser og opnå en tilstand af total ligegyldighed, og det virker fint til dette formål, er det så misbrug?

IMHO, lige meget hvilket stof, så er det et misbrug når det er hverdag. For lige meget hvor meget man prøver at forklare uden om det, så er det en flugt fra hverdagen, specielt opiater. Da de efter min mening specielt kan udnyttes til at flygte fra hverdagens problemer. Men igen, det er min mening, og jeg respekterer din... :wink:

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg tror nu heller ikke at yeti mener at det er okok at tage stoffer hverdag og at der ikke sker noget ved det.

Jeg tror bare det er udtrykket misbrug han er efter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Random skrev:
Jeg tror nu heller ikke at yeti mener at det er okok at tage stoffer hverdag og at der ikke sker noget ved det.

Jeg tror bare det er udtrykket misbrug han er efter.

Det virker nu bare sådan når man læser det, synes tit noget der IMO er et misbrug skal retfærdiggøres. Men igen er det jo næsten umuligt at definere grænsen mellem forbrug og misbrug, og defineres forskelligt fra person til person... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]