Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Håber dette er postet rette sted:

Jeg sad lige og fik en tanke eller to, ang. hjernens niveauer af serotonin, dopamin, adrenalin, etc...

Eftersom man, mere eller mindre med vilje, kan køre sin hjerne flad for serotonin, så må man vel kunne gøre det samme med adrenalin?

Kan man, så at sige, få en dagligdag med mindre adrenalin, ved at springe faldskærm i weekenden? Dvs en roligere dagligdag?

Hvordan er forholdet mellem adrenalin og endorfin? Endorfin skulle jo føles godt - mens adrenalin mere irriterer mig så at sige ;-)

Any input?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
Tror jeg ikke.. der er jo forskel på hvad stoffer gør ved din hjerne, og hvad du selv kan gøre uden noget..

Titel:
Dedikeret medlem

Du kan ikke køre din hjerne flad for adrenalin. Adrenalin er et hormon som udskilles i blodbanerne fra binyrebarken. Derfor kaldes adrenalin for et binyrebarkhormon.
Samtidigt kaldes det også for et stresshormon. En af grundene hertil er, at adrenalin er en del af dit "overlevelses-system". når du fx oplever noget farligt/ en trussel, så reagerer din hjerne ved at få binyrene til at fylde adrenalin i blodet.
Adrenalinet gør dig kampklar, og skal bl.a. bruges til enten kamp eller flugt. Det er med andre ord en primitiv overlevelsesmekanisme, som gennem tiden og evolutionen har spillet en væsentlig rolle for hvilke individer der har overlevet. Adrenalin har altså en funktion, som på visse punkter er ønskværdig.
når mennesket af den ene eller anden grund oplever noget der gør mennesket bange, er der involveret stresshormoner (der findes flere, fx cortisol). Fx er den uro mange oplever omkring eksamen bl.a. baseret på adrenalin i blodet.
Man kan sige det gælder om at finde en ballancegang. Adrealin kan være gavnligt når man skal koncentrere sig og være aktiv, fokuseret og handle.
Men hvis menneskets adrenalinsystem er i ubalance og mennesket derfor har for meget adrenalin i blodet i for store perioder, så er det skidt, og kan føre diverse "stressrelaterede" sygdomme med sig.

Angående forholdet mellem adrenalin og endorfin kan jeg ikke give dig et ordentligt svar, men ifølge mine egne og andres oplevelser med fysisk træning og ens oplevelse af "stress" er der en sammenhæng.
For mig virker det som om, at jeg generelt er mere afslappet hvis jeg træner regelmæssigt.
Men om dette har noget med en feedbackmekanisme, der regulerer og dæmper aktiviteten af adrenalinsystemet, det må forblive et spørgsmål som der måske er andre der kan svare på.

/laden

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Laden Barnjesus skrev:
Du kan ikke køre din hjerne flad for adrenalin. Adrenalin er et hormon som udskilles i blodbanerne fra binyrebarken. Derfor kaldes adrenalin for et binyrebarkhormon.

Jeg har hørt om binyrebarkhormon i forbindelse med akut heling af sår. Og dermed så adrenalin. Kan det passe?

Titel:
Flueknepper kongen

R. Girk skrev:
Laden Barnjesus skrev:

Jeg har hørt om binyrebarkhormon i forbindelse med akut heling af sår. Og dermed så adrenalin. Kan det passe?

Nej.

Binyrebarkhormon i forb. med heling af sår er glucocortider, dvs cortisol, som overhovedet ikke minder om adrenalin, men dog stammer samme sted fra...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

veritas skrev:
R. Girk skrev:

Nej.

Binyrebarkhormon i forb. med heling af sår er glucocortider, dvs cortisol, som overhovedet ikke minder om adrenalin, men dog stammer samme sted fra...

Dvs. binyrebarken?

Titel:
Flueknepper kongen

R. Girk skrev:
veritas skrev:
R. Girk skrev:

Nej.

Dvs. binyrebarken?

Ja.

Men de er urelaterede - cortisol hæmmer immunrespons og meget andet, mens adrenalin aktiverer adrenerge receptorer i hjernen og andet væv.

Og jeg retter lige mig selv - det hedder glucocorticoid og ikke glucocortid.

Titel:
Medlem

Citat:
Adrealin kan være gavnligt når man skal koncentrere sig og være aktiv, fokuseret og handle

Jeg har nu aldrig følt mig fokuseret i forbindelse med et adrenalin chok.

Jeg mener også at have læst at adrenalin hæmmer glucogen optagelsen i hjernen, og at cortisol hæmmer for glucogen optagelsen i kroppen

Titel:
Dedikeret medlem

Djeff skrev:
Citat:
Adrealin kan være gavnligt når man skal koncentrere sig og være aktiv, fokuseret og handle

Jeg har nu aldrig følt mig fokuseret i forbindelse med et adrenalin chok.

Jeg mener også at have læst at adrenalin hæmmer glucogen optagelsen i hjernen, og at cortisol hæmmer for glucogen optagelsen i kroppen

Jeg har ikke talt om adrenalinchok, men om adrenalin i blodet. Det kan man godt have uden at være i chok.

Forholdet mellem adrenalin og glykogen kan jeg ikke udtale mig om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
jeres udtalelser om adrenalin stemmer ikke helt overens med hvad jeg har lært - adrenalin gør efter hvad jeg ved, at kroppen bruger kræfterne på musklerne istedet for hjernen. Det er også derfor det hjælper at tage 10 dybe indåndinger når man er stresset, fordi man ikke får blod til hjernen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
adrenalin er da pisse nice! Det er et af stofferne der gør at man føler sig i live, hvorfor vil man dog for guds skyld fjerne det :shock: :?:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
dieselpower skrev:

Jeg sad lige og fik en tanke eller to, ang. hjernens niveauer af serotonin, dopamin, adrenalin, etc...

Eftersom man, mere eller mindre med vilje, kan køre sin hjerne flad for serotonin, så må man vel kunne gøre det samme med adrenalin?

Kan man, så at sige, få en dagligdag med mindre adrenalin, ved at springe faldskærm i weekenden? Dvs en roligere dagligdag?

Hvordan er forholdet mellem adrenalin og endorfin? Endorfin skulle jo føles godt - mens adrenalin mere irriterer mig så at sige ;-)

Any input?

Jeg tror du forveklser Adrenalin og Noradrenalin... Adrenalin er kroppens "kamp-hormon", som bliver frigivet hvis man kommer i en presset situation.

Titel:
Medlem

Det var også mere for at sætte et eksempel op.

Jeg kan ikke finde nogen kilder lige nu (læs: for træt)
Men jeg er nu helt sikker på at adrenalin ikke har en gavnlig effekt når det kommer til koncentration og fokus - Det er i hvert fald ikke hvad jeg har oplevet.
Jeg har også set en udsendelse hvor de testede, hvor meget cortisol børn der lige var startet i vuggestue havde i blodet. Det var flere gange højere end normalt. Dette tyder også på at cortisol får hjernen til at "yde mere" og at adrenalin får kroppen til at yde mere... Ellers ville det jo være adrenalin man skulle kigge efter

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Adrenalinen er jo næsten livsvigtig. Har i ikke lagt mærke til hvordan man ligepludselig får et boost af energi når man er i en fysisk presset situation? Uden adrenalinen ville mennesket have svært ved at eksistere, da den ekstra ydelse hjælper ufattelig meget ved feks jagt.

I <3 Billede

Flueknepper kongen

Dextrose skrev:
dieselpower skrev:

Any input?

Jeg tror du forveklser Adrenalin og Noradrenalin... Adrenalin er kroppens "kamp-hormon", som bliver frigivet hvis man kommer i en presset situation.

Det er noradrenalin også, men adrenalin har højere affinitet ved beta-receptorerne, hvor noradrenalin er ved alpha. De er begge del af fight-and-flight :)

Alpha- og beta-adrenerge receptorer findes i forskelligt væv, fx har bronkierne fortrinsvis beta-receptorer, og derfor er beta-2 agonister brugbare overfor astma.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Men der er så vidt jeg ved intet narko der frigiver Adrenalin... kun Noradrenalin :?:

Titel:
Flueknepper kongen

Dextrose skrev:
Men der er så vidt jeg ved intet narko der frigiver Adrenalin... kun Noradrenalin :?:

Det er så, efter hvad jeg ved, korrekt :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

For det første kommer adrenalin ikke fra binyrebarken, men fra binyremarven - det er godt nok i samme organ, men marven har neuroektodermal oprindelse og er helt forskellig fra barken (mesodermalt). Her findes der også et andet katecholamin, noradrenalin, men nok kun for at syntetiseres videre til adrenalin (tyrosin->DOPA->Dopamin->Noradrenalin->Adrenalin). Al den noradrenalin sympatikus bruger, stammer hovedsageligt fra axonterminaler i karsystemet. For det andet, når man taler om "fight-and-flight"-hormonet refereres der tradionelt kun til adrenalin. Noradrenalin er rigtig nok også en del af det sympatiske system (og en meget større del end adrenalin), men skal ses som "dagligdags"-transmitteren. Det sympatiske systems forskellige dele bruges jo hele tiden til den almindelige regulering af kroppen (fx hudtemperatur), hvorimod "fight-and-flight" er usædvanlig kraftig sympatikus-stimulation. Ud over at øge minutfrekvens og -volume i hjertet, virker adrenalin kardilaterende i det små blodkar, men har derudover - forskelligt fra noradrenalin - en blodsukkerøgende virkning (via leverceller) og får endda også fedtcellerne til at lave lipolyse og afgive frie fedtsyrer. Og så hæmmer det peristaltikken.
Uden at være helt klar over det, tror jeg ikke, at adrenalin har nogen direkte virkning på CNS. Det baserer jeg på, at dopamin ikke kan basere blod-hjerne-barieren, hvorfor at jeg heller ikke tror adrenalin (som er syntetisteret ud fra dopamin) kan, men det er der måske nogle der kan svare på?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Lemmy, gider du ikke at skrive den slags ind i Wiki'en? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ai ai

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]