Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem

Djeff skrev:
Jeg har også set en udsendelse

Det er fint nok med underholdende udsendelser. Bare husk at være kritisk med stort K. Der er forskel på populærvidenskab og saglig videnskab.

Senest rettet af Flaban 25 jan 2006 08:51, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Lemmy skrev:
For det første kommer adrenalin ikke fra binyrebarken, men fra binyremarven - det er godt nok i samme organ, men marven har neuroektodermal oprindelse og er helt forskellig fra barken (mesodermalt). Her findes der også et andet katecholamin, noradrenalin, men nok kun for at syntetiseres videre til adrenalin (tyrosin->DOPA->Dopamin->Noradrenalin->Adrenalin). Al den noradrenalin sympatikus bruger, stammer hovedsageligt fra axonterminaler i karsystemet. For det andet, når man taler om "fight-and-flight"-hormonet refereres der tradionelt kun til adrenalin. Noradrenalin er rigtig nok også en del af det sympatiske system (og en meget større del end adrenalin), men skal ses som "dagligdags"-transmitteren. Det sympatiske systems forskellige dele bruges jo hele tiden til den almindelige regulering af kroppen (fx hudtemperatur), hvorimod "fight-and-flight" er usædvanlig kraftig sympatikus-stimulation. Ud over at øge minutfrekvens og -volume i hjertet, virker adrenalin kardilaterende i det små blodkar, men har derudover - forskelligt fra noradrenalin - en blodsukkerøgende virkning (via leverceller) og får endda også fedtcellerne til at lave lipolyse og afgive frie fedtsyrer. Og så hæmmer det peristaltikken.
Uden at være helt klar over det, tror jeg ikke, at adrenalin har nogen direkte virkning på CNS. Det baserer jeg på, at dopamin ikke kan basere blod-hjerne-barieren, hvorfor at jeg heller ikke tror adrenalin (som er syntetisteret ud fra dopamin) kan, men det er der måske nogle der kan svare på?

Jeg kan godt forstå hvad du siger. Men jeg er sku ikke sikker på, at du får alle med her. Og eftersom Psychedelia er et HR site, og personen der opretter topic ikke just taler i termer der peger i retning af specifik viden udi de neuorendokrine systemer, mener jeg det vil være på sin plads, at formidle budskabet i et sprog som får flere med. På den måde kan vi jo i fællesskab gøre hinanden klogere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Helt sikkert - der gik lige en omgang svedig kemi i rotation der - er du gal mand :shock:

Men jeg bliver da klogere - så tak for svarene :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Laden Barnjesus skrev:
Jeg kan godt forstå hvad du siger. Men jeg er sku ikke sikker på, at du får alle med her. Og eftersom Psychedelia er et HR site, og personen der opretter topic ikke just taler i termer der peger i retning af specifik viden udi de neuorendokrine systemer, mener jeg det vil være på sin plads, at formidle budskabet i et sprog som får flere med. På den måde kan vi jo i fællesskab gøre hinanden klogere.

Så så... Se nu i HR-Wiki'en. 8)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Lemmy skrev:

http://hwiz.dk/hrguide/index.php/Det_au ... ervesystem ? :)

Titel:
Flueknepper kongen

Lemmy skrev:
Laden Barnjesus skrev:

Jeg savner umiddelbart lidt en mention af nor-adrenalin, som immervæk er vigtigt ift. handlingsfokus (nyttigt i fight+flight), hypertension og tachykardi samt frigivelse af fedt til energi.

Ellers velskrevet og total thumbs up :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
http://hwiz.dk/hrguide/index.php/Det_autonome_nervesystem ? :)

Yes sire.

veritas skrev:
Jeg savner umiddelbart lidt en mention af nor-adrenalin, som immervæk er vigtigt ift. handlingsfokus (nyttigt i fight+flight), hypertension og tachykardi samt frigivelse af fedt til energi.

Ellers velskrevet og total thumbs up :D

Du har helt ret. Men jeg havde lidt svært ved at få puttet det ind, uden at det lige pludselig røg et niveau op. Men jeg påtænker at skrive et afsnit om transmitterne, og så ryger det ind der.

Tak for de venlige ord.

Junior medlem

Geografisk sted: i nærheden
dieselpower skrev:
Håber dette er postet rette sted:

Jeg sad lige og fik en tanke eller to, ang. hjernens niveauer af serotonin, dopamin, adrenalin, etc...

Eftersom man, mere eller mindre med vilje, kan køre sin hjerne flad for serotonin, så må man vel kunne gøre det samme med adrenalin?

Kan man, så at sige, få en dagligdag med mindre adrenalin, ved at springe faldskærm i weekenden? Dvs en roligere dagligdag?

Hvordan er forholdet mellem adrenalin og endorfin? Endorfin skulle jo føles godt - mens adrenalin mere irriterer mig så at sige ;-)

Any input?

Adrenalinen er den spænding der opstår idet, du skal hoppe ud af flyet i forb. med faldskærms udspring. og eks. i pressede situationer ved kamp sport, pumpes der også store mængder adrenalin ud.
Og følelsen er da den skønneste..........Der kan jeg sgu ikke følge dig helt.
Men anyway, brød mig bestemt heller ikke om "adrenalin kicket" engang.

economize on the current, then you injoy the ride when u use it........;).

Titel:
Medlem

Laden Barnjesus>
Så så ingen grund til at blive nedladende.

Laden Barnjesus skrev:
Forholdet mellem adrenalin og glykogen kan jeg ikke udtale mig om.

Der er jo ikke tale om forholdet, men hvad adrenalin gør ved optagelsen af glykogen, henholdsvis i hjerne og krop.

Lad mig fremhæve Kattepiks indlæg som desværre er blevet overset:
Citat:
jeres udtalelser om adrenalin stemmer ikke helt overens med hvad jeg har lært - adrenalin gør efter hvad jeg ved, at kroppen bruger kræfterne på musklerne istedet for hjernen.

Edit: Læs også Side by sides indlæg. Hvis en stor tiger er ved at spise dig kan du, uanset hvor klart du tænker, ikke opfinde et skydevåben inden den har gjort det(:wink:).. Altså har du brug for mere energi til muskler, og mindre fintækning

Titel:
Dedikeret medlem

Djeff skrev:
Laden Barnjesus>
Så så ingen grund til at blive nedladende.

Laden Barnjesus skrev:
Forholdet mellem adrenalin og glykogen kan jeg ikke udtale mig om.

Der er jo ikke tale om forholdet, men hvad adrenalin gør ved optagelsen af glykogen, henholdsvis i hjerne og krop.

Lad mig fremhæve Kattepiks indlæg som desværre er blevet overset:
Citat:
jeres udtalelser om adrenalin stemmer ikke helt overens med hvad jeg har lært - adrenalin gør efter hvad jeg ved, at kroppen bruger kræfterne på musklerne istedet for hjernen.

Edit: Læs også Side by sides indlæg. Hvis en stor tiger er ved at spise dig kan du, uanset hvor klart du tænker, ikke opfinde et skydevåben inden den har gjort det(:wink:).. Altså har du brug for mere energi til muskler, og mindre fintækning

Hvad er det der er nedladende skatter? Glosen "forholdet"? Betyder jo bare at jeg offentligt erklærer mig inkompetent på dette område.

Titel:
Medlem

Ja okay, der kunne jeg godt have udtrykket mig mere klart.
Det jeg mente med nedladende var din kommentar om det program jeg havde set (Har desværre ingen idé om hvad det hed)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Udover deres hæmmende effekt på immunforsvaret fungerer stresshormoner som cortisol og cortikosteron også som MAO-inhibitorer. De hæmmer den enzymatiske nedbrydning af dopamin og noradrenalin i synapsen og udfører derfor en stimulerende effekt i et subjekt som er under akut stress. Ofte har fx. en dyrefloks alfahan et højt niveau af både stresshormoner og dopamin i forhold til gruppens subordinate hanner. For det første sætter det alfahannen i bedre stand til at modstå sygdomme, men derudover er han også i stand til at forsvare et forholdsvis større territorium og ofte vil han også udvise en højere grad af eksplorativ adfærd end de andre individer i flokken.

Og bifald til mange af jer for at give et dårligt topic et solidt indhold!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Djeff skrev:

Som jeg skrev tidligere, mener jeg ikke, at der er nogen direkte påvirkning af glykogen-optagelsen i hjernen fra adrenalin, da adrenalin ikke kan komme ind til hjernen med blodet (og nu har jeg slået det op). I kroppen har jeg heller aldrig hørt om, at det skulle ændre på optagelsen. Det som sker i forhold til glykogen er, at levercellerne spytter deres opbevarede glykogen ud i blodet igen. Dvs., at blodsukkerindholdet stiger pga. adrenalinen. Dette betyder, at der er masser af glykogen til alle de organer, som forsynes med blod. I bughuleorganerne trækker de små blodkar sig sammen, og nedsætter altså blodstrømmen hertil. Der sker ingen nedsætning af hjernens blodforsyning. Hjernen bruger du til en del mere end at sidde og filosofere over din navleuld, og i en kamp-situation vil du sandsynligvis kunne se højere aktivitet i hjernen end normalt.
Der sker altså en nedprioritering af bughuleorganerne, men så sandelig ikke af hjernen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Djeff skrev:
Ja okay, der kunne jeg godt have udtrykket mig mere klart.
Det jeg mente med nedladende var din kommentar om det program jeg havde set (Har desværre ingen idé om hvad det hed)

Jeg opfatter det ikke som nedladende. Det er forholdsvist sjældent at tv-programmer er dybere end hvad der kaldes populærvidenskab, så når du nævner et unavngivent tv-program som kilde, er det IMO iorden, og på ingen måde nedladende, at stille spørgsmålstegn ved troværdigheden. Derimod kan det godt opfattes som nedladende at du bruger en så tynd kilde som grundlag for en påstand, og alligevel forventer at blive taget alvorligt.

Titel:
Dedikeret medlem

Laden Barnjesus skrev:
Djeff skrev:
Jeg har også set en udsendelse

Det er fint nok med underholdende udsendelser. Bare husk at være kritisk med stort K. Der er forskel på populærvidenskab og saglig videnskab.

Jeg mener heller ikke noget nedladende med min formulering her. Derimod er den en 1) påskønnelse af at underholdende udsendelser er en udmærket ting, jeg ser selv tv en gang i mellem. 2) En opfordring og påmindelse af, at det er godt for vores vidensniveau og vidensdeling, at vi forholder os kritisk til mediernes udsendelser og vægter en saglig videnskab tungere, hvis vi vil have svar på (eller svare andre på) spørgsmål, som der er et solidt forskningsbaseret grundlag for at svare på.

Dette tjener til at minimere risikoen for at fastholde hinanden i historier som sikkert er gode, men forkerte hvis vi ser på nuværende forskning.

IMO er dette en vigtig side ved Psychedelia.

nu har jeg redegjort for min mening med den kritiserede sætning, og håber at jeg har fremlagt det sådan, at jeg ikke bliver betragtet som en fra psychedelia der ikke kan tale ordentligt til andre :)

/laden

Edit: rettet for stavefejl

Senest rettet af Flaban 25 jan 2006 12:36, rettet i alt 2 gange.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
side by side skrev:
economize on the current, then you injoy the ride when u use it........;).

Nå okay, det er ligesom med amfetamin? :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
EDIT,
Ahh - forget about it ... dårlig topic - jeg tager den på mig :P

Jeg har jo tydeligvis forvekslet adrenalin med cortisol ...

Titel:
Junior medlem

Laden Barnjesus skrev:
Men hvis menneskets adrenalinsystem er i ubalance og mennesket derfor har for meget adrenalin i blodet i for store perioder, så er det skidt, og kan føre diverse "stressrelaterede" sygdomme med sig.

Okay så kan det så ikke være diverse psykiske sygdomme.. måske også dem i den tunge ende som f.eks. skizofreni?

Titel:
Dedikeret medlem

Mahadva skrev:
Laden Barnjesus skrev:
Men hvis menneskets adrenalinsystem er i ubalance og mennesket derfor har for meget adrenalin i blodet i for store perioder, så er det skidt, og kan føre diverse "stressrelaterede" sygdomme med sig.

Okay så kan det så ikke være diverse psykiske sygdomme.. måske også dem i den tunge ende som f.eks. skizofreni?

Almindelige følger af længerevarende stress er fx psykiske symptomer som anspændthed, ænstelighed og irritation samt fysiske symptomer som hoved- og mavepine og søvnløshed. Hvis disse tilstande bibeholdes over længere tid, kan det medføre seriøse kropslige sygdomme, fx skade på hjertet og kredsløbet, infektionssygdomme og kræft.

På den psykiske side kan stress føre til depression:

Langvarig stress kan ændre på de signalsystemer i hjernen der invovlverer serotonin som bl.a regulerer følelseslivet. Undersøgelser viser, at dem som har lidt af stress i længere tid, har en nedsat produktion af serotonin og serotoninreceptorernes evne til at modtage og reagere på signalstoffet.
Dette kan relateres til depression, som er en alvorlig lidelse.

At der skulle være en sammenhæng mellem stress som årsag til skizofreni har jeg ikke hørt om, og jeg tror ikke den er der.
Dog mener jeg, at stress kan medvirke til, at en endnu ikke "udløst" skizofreni der ligger latent i personen, træder i karakter.

/laden

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]