Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 20:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg faldt lige over denne hjemmeside da jeg sad og læste om planternes evolution og tænkte at det kunne være at det interesserede andre også :)

Don't eat me!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Ja køer, Japanere, Canadier og Brasilianer har alle dage været nogle idioter :P

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg sætter lige teksten ind, hvis linket senere skulle forsvinde.

Citat:
Bregne bidrager til naturens giftarsenal

Naturen er en fremragende syntetiker, men også en fremragende giftblander. Aviserne bragte i sommer artikler om problemer med drikkevand, der stammede fra områder, hvor der groede ørnebregner, Pteridium aquinilum. Denne bregne producerer et stof, ptaquilosid, der er kræftfremkaldende. Man ved, at kvæg, der spiser bregnen, kan få kræft i spiserør, mave og blære. Giften bliver imidlertid ikke i bregnerne, men siver ned i grundvandet, hvor den synes rimelig bestandig.

Billede

Citat:
I visse dele af verden som Japan, Canada og Brasilien spiser man friske bregneskud. Man har her en forøget kræftrisiko.

Molekylet ser kompliceret ud; men skurken i molekylet er for så vidt kun det øverste venstre hjørne, cyclopropanringen, som på grund af sin ringspænding er reaktiv og kan alkylere DNA under åbning af ringen.

Interessant!

Hilsen Fanny

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
"Molekylet ser kompliceret ud; men skurken i molekylet er for så vidt kun det øverste venstre hjørne, cyclopropanringen, som på grund af sin ringspænding er reaktiv og kan alkylere DNA under åbning af ringen."

- Er dette en genskab generel for alle stoffer med en cyklopropanring? tænker på om narkotika som CPM http://www.erowid.org/library/books_onl ... l037.shtml
og 2C-T-8 http://www.erowid.org/library/books_onl ... l044.shtml
også vil være kraftfremkaldende hvis man invisterer i en mængde af det, og renger med at det skal være ens beruselsesmiddel den kommende tid?
Stofferne kommer jo rimelig tæt på steder, hvor det ville være ret ærgeligt af få kraft

Titel:
Medlem
Brugeravatar

TT skrev:
"Molekylet ser kompliceret ud; men skurken i molekylet er for så vidt kun det øverste venstre hjørne, cyclopropanringen, som på grund af sin ringspænding er reaktiv og kan alkylere DNA under åbning af ringen."

- Er dette en genskab generel for alle stoffer med en cyklopropanring? tænker på om narkotika som CPM http://www.erowid.org/library/books_onl ... l037.shtml
og 2C-T-8 http://www.erowid.org/library/books_onl ... l044.shtml
også vil være kraftfremkaldende hvis man invisterer i en mængde af det, og renger med at det skal være ens beruselsesmiddel den kommende tid?
Stofferne kommer jo rimelig tæt på steder, hvor det ville være ret ærgeligt af få kraft

Siden det er en propylring og ikke en propanring der sidder på CPM og 2C-T-8, kan jeg ikke se hvorfor der skulle være nogen sammenhæng i deres kemiske egenskaber.

Og tak Fanny, så langt havde jeg ikke lige tænkt :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
G00 skrev:
Siden det er en propylring og ikke en propanring der sidder på CPM og 2C-T-8, kan jeg ikke se hvorfor der skulle være nogen sammenhæng i deres kemiske egenskaber.

Eeeh??? det er da også en cyclopropyl-gruppe der sidder på ovenstående stof?? Så snart det benævnes som sidegruppe, bliver propan til propyl.

Titel:
Moderator

den 3-ledet carbonring, i henholdsvis de to stoffer jeg nævnte, og stoffet i bregnen er ens, og betegnes cyklopropyl når de sidder som sidegrupper, ja..
Prometheus - har du en idé om hvorvidt stoffer med sådanne en funktionsgruppe vil have samme kraftfremkaldende effekt som den i bregnen?
Og er receptorer og (synaptiske spalter?(eller er det kun den hvor serotonin, dopamin ovs, bliver udløst i, der har det navn?)) omsluttet af fedtskeder, som ikke angribes så let?

Titel:
Moderator

dobbelpost

Senest rettet af TATP 30 jan 2006 17:19, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu vi er ved planter med sjove egenskaber, så lad mig da også lige nævne en som nørderne måske kan få et kick af.

Bregnen Pteris vittata producerer ikke gift, i modsætning til den tidligere fremhævet, til gengæld har den det ret fint med at vokse i jord indeholdende grundstoffet arsenik. Faktisk bliver planten 40% større end "almindelig" jord. Der findes mange metalakumulerende planter, men dette er den første der er "arsenik-fil".

Billede

Hvis emnet fanger, så søg selv lidt rundt på phytoremediation, brugen af planter til rensning af jord og grundvand. Man har fx. brugt solsikker, Helianthus annuus, til rensning af en sø i Chernobyl, plaget i radiaktive metaller.

Det er en forunderlig verden, det behøves man på ingen måde at være overtroisk for at mene :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
G00 skrev:

Eeeh??? det er da også en cyclopropyl-gruppe der sidder på ovenstående stof?? Så snart det benævnes som sidegruppe, bliver propan til propyl.

Doh, my bad *lukker røven*

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]