Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg har pt. den slags arbejde, hvor man er nødt til at have musik med på arbejdet, hvis man ikke ønsker at blive sindsyg.

Jeg kan godt lide Eels, jeg kan godt lide R.E.M og jeg kan godt lide noget Nick Cave...Er der nogle, der kan foreslå noget musik, ud fra så sparsomme informationer? Jeg savner virkelig noget ny musik, men har svært ved at finde ud af, hvor jeg skal lede.

Mvh. Psyko

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Psyko skrev:
Jeg har pt. den slags arbejde, hvor man er nødt til at have musik med på arbejdet, hvis man ikke ønsker at blive sindsyg.

Jeg kan godt lide Eels, jeg kan godt lide R.E.M og jeg kan godt lide noget Nick Cave...Er der nogle, der kan foreslå noget musik, ud fra så sparsomme informationer? Jeg savner virkelig noget ny musik, men har svært ved at finde ud af, hvor jeg skal lede.

Mvh. Psyko

Må det gerne være lidt rocket, eller skal det være i samme genre, som de kunstnere du nævner der..?
For hvis det gerne må være det, så har jeg en masse gode forslag... :P

Titel:
Medlem

Hvis du er til lidt ny rock, så kommer der hver tirsdag Radium på P2, med ny rock der ikke nødvendigvis spilles på de kommercielle radiostationer. Du kan også streame programmerne fire uger tilbage på http://www.dr.dk/radium (de har en ny genre for hver dag i ugen, onsdag er bl.a. også interessant med Radium Elektronisk).
Det var lidt det generelle tip. Det musik jeg personligt holder mest af at høre for tiden, og som muligvis vil falde i din smag er

Nine Horses
Stille og roligt, men meget flot, melankolsk musik med sangeren David Sylvian i spidsen. Kender kun lidt til Nick Cave, men det kunne muligvis falde i din smag. Derudover er mange af David Sylvians andre udgivelser (der er ret mange) også rigtig interessante. Lidt smagsprøver kan findes på http://www.ninehorses.com/

Anja Garbarek
Har lige udgivet nyt album med titlen "Briefly Shaking". Mange flotte numre, og en fin blanding af diverse genrer. Der er muligvis lidt musikeksempler på http://www.anjagarbarek.com/ .

Fläsk Kvartetten
Svensk band der er ved at være oppe i årene. De beskæftiger sig bl.a. med kammermusik, men har bevæget sig over stilarter som blød og hård rock, såvel som rap. Pladen "Flow" er rigtig god, men jeg ved ikke hvor man kan finde lydeksempler på nettet.

Det var lige lidt fra min skuffe af, håber det kan bruges :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Hey...
Det er jo altid godt at få ny inspiration. Personligt hører jeg meget forskelligt musik og ville da gerne anbefale dig noget. Men om det lige ligger i nærheden af de tre bands/kunstnere, du nævner, vil jeg have lidt sværere ved at vurdere.
Anyway, jeg kom lige i tanker om denne side:

http://www.music-map.com

Det går ud på, at man indtaster navnet på en kunstner og søgemaskinen finder så efterfølgende kunstnere, der på en eller anden måde er relaterede.
Jeg har aldrig selv benyttet siden til at blive inspireret af nye navne, men det kunne da være interessant at se, om du fandt noget, du kunne lide.

Mvh

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
Citat:
www.music-map.com

Det var da egentlig en meget smart side, men hold kæft hvor er det da irretterende at ikoner flyder sådan rundt på skærmen.

Psyko - Vil foreslå dig at høre noget Jack Johnson hvis du ikke kender ham. Dejlig småfilosofisk guitarlir...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Hardcore Wizard: Fläsk Kvartetten, der er fanme inuitivt navn det der... :lol:

Nu kom jeg ikke lige til kende med nogen bands i sidste post, men altså jeg kan da i flæng nævne bands som : Led Zeppelin, Pink Floyd, Dropkick Murphy´s, Flogging Molly´s,QOTSA(Queens Of The Stoneage), "forgængerne" til QOTSA Kyuss, Audioslave o.s.v o.s.v... :P
Jeg ved godt det er ret forskellige genrer, men jeg hører generelt meget blandet, det skal bare gerne være rock/metal... :twisted:

-Fluffy

Titel:
In our memories

Fluffy McPooch skrev:
Hardcore Wizard: Fläsk Kvartetten, der er fanme inuitivt navn det der... :lol:

Nu kom jeg ikke lige til kende med nogen bands i sidste post, men altså jeg kan da i flæng nævne bands som : Led Zeppelin, Pink Floyd, Dropkick Murphy´s, Flogging Molly´s,QOTSA(Queens Of The Stoneage), "forgængerne" til QOTSA Kyuss, Audioslave o.s.v o.s.v... :P
Jeg ved godt det er ret forskellige genrer, men jeg hører generelt meget blandet, det skal bare gerne være rock/metal... :twisted:

Jeg er generelt ikke meget for hård rock/metal osv. Er mest til indie/alternativ rock osv.

Led Zeppelin, Queens of The Stoneage er cool nok, men jeg kan virkelig ikke lide sådan noget om Dropkick Murphy's. Der er mange af de andre, som jeg ikke kender.

Tak for jeres bud ihvertfald...allesammen.

Mvh. Psyko

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Psyko skrev:

Mvh. Psyko

R.E.M.s guitarist, Peter Buck, har jo været en yderst aktiv herre, så en søgning på ham på All Music Guide ville være et fint sted at starte.
Og så har jeg lavet en søgning på ham, og det er faktisk ikke meget, der kommer op. Anyway, han har produceret og medvirket på et hav af plader. Giant Sands senere kunne være måske være noget for dig.
Ellers er her lidt alene udfra de navne, du har nævnt:

Tindersticks (bør være de to første album)
Spain (første album)
American Music Club
Antony And The Johnsons
Bonnie 'Prince' Billy
Can
Calexico
Coco Rosie
Neil Young
Devendra Banhart
Adem
Do Make Say Think
Elysian Fields
Serge Gainsbourg

Det var lige så langt jeg gad løbe Media Monkey igennem. [/url]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og nu der da er blevet henvist til en hjemmeside, der genererer noget udfra en indtastning, så vil jeg anbefale http://www.last.fm/ og først og fremmest http://www.pandora.com/

In our memories

Gachine > Tak for listen...Jeg hører noget Neil Young.

Antony and the Johnsons er en anelse for "fesent" til mig...Hans stemme er simpelthen for skinger og feminin, selvom jeg godt kan forstå hvorfor nogle folk kan lide ham/dem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt væk
Kan klart anbefale denne side til at søge efter musik!

http://www.allmusic.com/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

-MHJ- skrev:
Kan klart anbefale denne side til at søge efter musik!

http://www.allmusic.com/

Med al respekt, så er den allerede blevet anbefalet i dette topic.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
tom waits og 16 horsepower, samt selvfølgelig morphine som du kender

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Så vidt jeg kan se, mangler Radiohead og Jeff Buckley fra listen over tude-rock-bands. Men forsangernes stemmer er nu også ret fimsede. Men synes nu også, at Neil Young tit synger som en tøs - hvordan kan du klare ham?

Klassikeren for den dystre, fremmedgjorte unge mand er Joy Division, specielt numre som "She's Lost Control" og "Love Will Tear Us Apart" (titlen siger ligesom det hele).

Ellers er Nirvana også en klassiker... de kan både være støjende og melodisk-dystre. Måske er de lidt for meget "in you face", og budskaberne lidt for kliché-prægede. Men jeg synes nu stadig det holder.

Den evige Radiohead-klon Kashmir har også lavet en del gode ting. Jeg synes om numre fra alle deres albums, selvom de er ret forskellige i stil. Det første er sådan lidt hårdt-rock'et, det andet ret syret, det tredje meget tude-rock, det fjerde mere eksperimenterende m tude-rock'en og det femte tilbage til (næsten?) støj-rock.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Korn, Slipknot, System of a Down og sidst men slet, slet, slet, ikkenikkenej mindst: NAPALM DEATH

Og så er det bare igang med at arbejde!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

G00 skrev:
Korn, Slipknot, System of a Down og sidst men slet, slet, slet, ikkenikkenej mindst: NAPALM DEATH

Og så er det bare igang med at arbejde!

Først en generel bemærkning: jeg har udeladt en masse musik, som jeg gik ud fra, du havde stiftet bekendstskab med. Fx. Radiohead.

Og så til GOO: Hvor fanden hører de navne henne i sammenhæng med de navne, Psyko nævner? Hvis det bare skal være en opremsning af navne, jamen så sig bare til. Men det bliver vist en kende uoverskueligt.
Og så synes jeg da i øvrigt også, det er noget af en ignorant melding at nævne Napalm Death uden forbehold. Jovist, de har da lavet gode ting, men de har lavet så meget lort, at det er noget bavl bare at anbefale dem generelt.
Jeg vil foretrække at give Mick Harris' projekter, først og fremmest Scorn, mine generelle anbefalinger - omend der bestemt også er smuttere her.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
The Polyphonic Spree...

Klart et band der er værd at tjekke ud (selvom det er det stik modsatte at tuderock)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Psyko> Ud fra de navne du nævner, vil jeg umiddelbart anbefale Madrugada. Jeg kender kun albummet "The Nightly Disease" endnu, men det kører også på heavy rotation for tiden. Der er lidt af den mere poppede side af Nick Cave over det.
Hvis du ikke har noget imod en ret beskidt lyd, kan jeg anbefale Penthouse (kender kun "Gutter Erotica"). Det minder en lille smule om The Birthday Party (tidlig Nick Cave), men med en mere nutidig - og anelse mindre punket - lyd.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Alternativt rock jeg hører en del for tiden og som endnu ikke er nævnt er f.eks.:

The Smiths - Det klassiske 80´er indierock-band. Det er vel en smagssag om man kan lide Morriseys stemme, men jeg synes det er fedt.

Sufjan Stevens - indtil videre har jeg kun hørt hans Illinois-plade. Singer/songwriter som jeg egentlig synes var lidt kedeligt i starten, men som med alt godt musik bliver det bedre jo mere man hører det :)

Bright Eyes - Også singer/songwriter. "Digital Ash In a Digital Urn"-albummet får en ret elendig omtale på allmusic, men jeg synes det er genialt. Som titlen antyder er det ret elektronisk inspireret, mens det andet album han udgav sidste år "Im Wide Awake Its Morning" er akustisk

Andre fantastiske albums lidt indenfor samme genre kunne være

Talk Talk - Spirit of Eden

eller

Sun Kil Moon - Ghosts of the great highway

Iøvrigt var der engang for et par år siden én herinde der linkede til http://www.svingninger.dk, hvor man kan hente masser af inspiration til ny musik.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Gachine skrev:
Tindersticks

Ja, det er bestemt lækkert.

Der er jo også Leonard Cohen, der IMO har lavet nogle fede ting. Jeg er dog ikke nok inde i hans diskografi til at kunne anbefale bestemte albums.

Ellers vil jeg anbefale dig at prøve at høre Mugison, en islandsk eksperimenterende singer-songwriter, der blander sin akkustiske musik med elektroniske elementer. Det er ret fedt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]