Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Her er lidt fra wikipedia om fuldmånens effekt på mennesket, http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect , af hva jeg kan læse, så er det ihvertfald ikke umiddelbart videnskabeligt bevist, at fuldmånen skulle ændre noget i måden vi mennesker opfører os, og opfatter ting på.

Men jeg vil nu alligevel mene at vejret(skyfri himmel ved fuldmåne, fx) kan have en afgørende betydning for hvordan fx et trip udvikler sig, da min normale adfær, i ædru tilstand, kan afhænge meget af hvordan vejret er, og en skyfri nat ved fuldmåne kan man da godt blive fuldstændig betaget, ja nærmest beruset af at ligge på jorden og bare betragte himmelrummets fantastiske skue.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
elmand skrev:
Her er lidt fra wikipedia om fuldmånens effekt på mennesket, http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect , af hva jeg kan læse, så er det ihvertfald ikke umiddelbart videnskabeligt bevist, at fuldmånen skulle ændre noget i måden vi mennesker opfører os, og opfatter ting på.

Men jeg vil nu alligevel mene at vejret(skyfri himmel ved fuldmåne, fx) kan have en afgørende betydning for hvordan fx et trip udvikler sig, da min normale adfær, i ædru tilstand, kan afhænge meget af hvordan vejret er, og en skyfri nat ved fuldmåne kan man da godt blive fuldstændig betaget, ja nærmest beruset af at ligge på jorden og bare betragte himmelrummets fantastiske skue.

i min egen søgen her om har jeg også fundet en del om folk (især kvinder og piger) der ikke kan sove når det er fuld måne.. og tilfælde af folk med "måne syge" som er noget med de bliver helt ustyrlige :S

Titel:
Insane psychedelia user!

Personligt har jeg masser af erfaring med at jeg ændrer mig ved fuldmåne. Det starter med at kraftigt mørk behåring vokser frem over hele min krop, derfra og til morgenstund husker jeg ikke hvad jeg foretager mig, men jeg vågner altid op indsmurt i blod på underlige steder.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Tom's skrev:
Månen påvirker jo nu engang vandet så hvorfor ikke os mennesker??

Dr. Phibes skrev:
Jeg ved ikke med din hjerne, men min bestaar ikke af flydende H[sub]2[/sub]O! :P

Og alligevel består vi af en enorm procentdel vand.. :)
Hvorfor skulle vores bevidsthed (igen IC der filosoferer :roll: )
ikke afhænge af hvordan vandet i lokalen bliver påvirket.. Det er jo det samme stof :)

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Dr. Phibes skrev:
Personligt har jeg masser af erfaring med at jeg ændrer mig ved fuldmåne. Det starter med at kraftigt mørk behåring vokser frem over hele min krop, derfra og til morgenstund husker jeg ikke hvad jeg foretager mig, men jeg vågner altid op indsmurt i blod på underlige steder.

Kan du ikke prøve at tage det her topic bare en smule seriøst? Det ser ud til at der er nogle brugere herinde som rent faktisk interesserer sig om hinandens tanker omkring månen og dens mulige påvirkning af mennesker og omgivelserne. Bare fordi du ikke selv tror på det, behøver du ikke komme med en masse hjernedøde kommentarer og destruere et ellers seriøst emne.

Lad os andre diskutere istedet.

Titel:
Insane psychedelia user!

Seriøst? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det er ligeså seriøst som en diskussion af hvorvidt der virkeligt er et kæmpemonstor i Loch Ness og om de har haft besøg af rumvæsner i Roswell. Og dét er ikke særligt seriøst. Tomme postulater kan du stikke et vist sted hen!

At du kalder mine kommentarer for hjernedøde er til grin; det er, med undtagelse af Halifaxxxs svar, det mest intelligente, der er postet i denne tråd*. Jeg hader disse "jeg har taget narko, og på mit trip tænkte jeg "Hvad nu hvis xxx?" og fordi jeg har tænkt denne tanke på narko, så må den være sand"-topics. Hvor er jeres fornuftssans henne, mennesker?

Gang på gang ser man at forventning snildt kan påvirke ens opfattelse, at det centrale er ikke hvad der sker, men at man tror på at det sker, og dermed gør at det finder sted. Lad mig omformulere det: Jeg siger at jeg har magiske kræfter og kan helbrede dig for en sygdom ved at røre ved dig. Jeg rører ved dig og du bliver helbredt. Men du bliver ikke helbredt fordi jeg har specielle evner, jeg er en fupmager af rang, du bliver udelukkende helbredt fordi du tror på det. Og sådan er jeg overbevist om at det forholder sig, hvis at folk virkeligt tror at månen påvirker dem. De bliver ikke påvirket af selve månen, men af troen på at månen har en indvirkning på deres verdensopfattelse

Jeg faldt forresten over en relevant artikel: http://www.findarticles.com/p/articles/ ... i_76881161

* PS. Det er en joke.

Senest rettet af Dr. Phibes 22 feb 2006 00:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Sikkert det samme sted som Liberators fornuftssans...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
At du kalder mine kommentarer for hjernedøde er til grin; det er, med undtagelse af Halifaxxxs svar, det mest intelligente, der er postet i denne tråd.

Halifaxxx's svar giver indtryk af en ensporet tankegang der afviser alt ukendt som værende opspind eller overtro, hvilket jeg ikke synes er specielt intelligent. Så vidt jeg kan se ville det mest intelligente være at forholde sig åbent overfor emnet og erkende at der bare ikke er ret meget viden om det, så det er svært at sige noget konklusivt. Men det er nok bare noget jeg mener fordi jeg ikke er lige så intelligent som jer to...

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Dr. Phibes skrev:
Det er ligeså seriøst som en diskussion af hvorvidt der virkeligt er et kæmpemonstor i Loch Ness og om de har haft besøg af rumvæsner i Roswell. Og dét er ikke særligt seriøst. Tomme postulater kan du stikke et vist sted hen!

Nu er der noget der hedder filosofi, og det er vi en DEL mennesker på verdensplan der værdsætter. Jeg mener bestemt at det her topic falder indenfor filosofiens rækkevidde.

Men filosofi kan jeg vel også stikke et vist sted hen, fordi du ikke er tilhænger af det?

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg tror det må være enormt kedeligt ikke at tro på mere end hvad man lige kan se med det ene øje lukket og det andet på klem...

Men selv om du ikke tror der findes mere, syntes jeg aligevel vi andre skal have lov at filosofere, også selv om der måske ikke kommer noget konstruktivt ud af det, så er det at komme ud med sine tanker og følelser stadig noget som jeg i hvert fald sætter pris på.

Og ja, jeg tror da også at ens egne forventninger kan gøre rigtigt meget, ikke destro mindre sker der jo stadig noget oven i hovedet på en.

Jeg kan da også godt mærke at mine trips bygger meget på ting jeg har læst, og ting jeg tror og har hørt, f.eks. byggede mit sidste trip meget på stanislov grofs bog; den kosmiske leg fordi jeg netop havde læst den ugen op til trippet..

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Winta skrev:
elmand skrev:

i min egen søgen her om har jeg også fundet en del om folk (især kvinder og piger) der ikke kan sove når det er fuld måne.. og tilfælde af folk med "måne syge" som er noget med de bliver helt ustyrlige :S

Folk der ikke kan sove ved fuldmåne har ikke hørt om gardiner...

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tom's skrev:
Månen påvirker jo nu engang vandet så hvorfor ikke os mennesker??

Hvis det er tidevandet du tænker på, så er det jo månens tyngdekraft der har indflydelse. Det har intet at gøre med om det er fuldmåne eller ej.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Dr. Phibes > Det er en kendt sag at solens lysspektrum kan have stor indvirkning på folks humør og sindelag. Jeg kan ikke se hvorfor lyset månen refelekterer fra solen ikke også skulle kunne have en virkning.

Du er nærmest religiøs tilhænger af det materialistiske verdensbillede, og det virker som om du næsten bliver fornærmet når nogen ønsker at diskutere noget der ligger uden for dit område. Din adfærd minder mere om en religøs fundamentalist end en videnskabsmand.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drupe skrev:
Din adfærd minder mere om en religøs fundamentalist end en videnskabsmand.

Det er sgu næsten for flot et prædikat at sætte på ham..
En 9-årig dreng der er vandt til at få sin vilje er nok mere på sin plads.

Titel:
In our memories

Drupe og Gaia > Dr. Phibes formulerer sig måske lige lovligt skråsikkert og en smule arrogant, men jeg kan egentlig godt forstå ham. Manden er igang med en naturvidenskabelig uddannelse, og det er altså jeres verdenssyn der generelt baserer sig på ting, der ikke er til at bevise.
Jeg kan ikke svare på hvorvidt de max. 12 % af sollyset som månen reflekterer har en nævneværdig indvirkning på menneskets humør, men jeg tvivler egentlig på at det spiller så stor en rolle, at man kan nøjes med en "mindre dosis psyk. stoffer" - medmindre man netop som Phibes' skriver i sit udemærkede indlæg, tror på påvirkningen. En såkaldt psykosomatisk effekt.

Desuden skriver Winta jo også, at hans familie "tror på det med stjernerne osv" og her kan jeg jo passende tilføje at psykologisk forskning allerede har afsløret astrologi som det rene fup. Det har ikke noget at gøre med virkeligheden.

Jeg indrømmer at Halifaxxx, Phibes og jeg selv formulerer os hårdt, men det kan være irriterende konstant at skulle argumentere mod folk hvis bedste argument er: "Jeg så det på et trip."

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Drupe og Gaia > Dr. Phibes formulerer sig måske lige lovligt skråsikkert og en smule arrogant, men jeg kan egentlig godt forstå ham. Manden er igang med en naturvidenskabelig uddannelse, og det er altså jeres verdenssyn der generelt baserer sig på ting, der ikke er til at bevise.

Siden hvornår har det været videnskabelig fremgangsmåde at udelukke muligheder som ikke allerede er bevist? Videnskab er godt nok, men hvis man lukker alt andet ude, står man tilbage med et meget snævertsynet og ufuldstændigt billede af verden. Jeg tror ikke på at der findes nogen som lever et fuldstændigt rationelt liv og kun forholder sig til ting der er ført bevis for. Alle tror på nogle ting som dybest set er hamrende irrationelt, og sådan er det bare. At Dr. Phibes ikke kan klare at nogle tror på noget andet end han selv siger vist mere om ham end om os.

Citat:
Jeg kan ikke svare på hvorvidt de max. 12 % af sollyset som månen reflekterer har en nævneværdig indvirkning på menneskets humør, men jeg tvivler egentlig på at det spiller så stor en rolle, at man kan nøjes med en "mindre dosis psyk. stoffer" - medmindre man netop som Phibes' skriver i sit udemærkede indlæg, tror på påvirkningen. En såkaldt psykosomatisk effekt.

Husk at når man har taget psykedeliske stoffer er man meget mere følsom overfor inputs, og små ting kan derfor gøre en større forskel end normalt. Dermed ikke sagt at påstanden om at man ikke behøver en større dosis er korrekt, men den forekommer mig da som en plausibel mulighed. Jeg har dog selv ingen erfaringer i den retning, men det skyldes bl.a. at jeg ikke har bemærket om det nu var fuldmåne eller ej under mine trips.

Citat:
Desuden skriver Winta jo også, at hans familie "tror på det med stjernerne osv" og her kan jeg jo passende tilføje at psykologisk forskning allerede har afsløret astrologi som det rene fup. Det har ikke noget at gøre med virkeligheden.

Lige præcis astrologi giver jeg heller ikke meget for. Hvis der er en sammenhæng mellem hvordan stjernerne står og vores liv, er den i hvert fald ikke på den måde som astrologien beskriver den, IMO.

Citat:
Jeg indrømmer at Halifaxxx, Phibes og jeg selv formulerer os hårdt, men det kan være irriterende konstant at skulle argumentere mod folk hvis bedste argument er: "Jeg så det på et trip."

Jeg forstår ikke hvorfor I føler jer tvunget til at argumentere? Hvorfor er det så vigtigt at overbevise andre om at I har ret i jeres tro? Jeg har intet ønske om at argumentere for de ting jeg selv tror på, og hvis jeg siger at jeg har oplevet noget på et trip, så er det for at forklare hvorfor jeg tror på det, ikke for at overbevise andre.

Naturligvis er det fint at nævne det hvis man har oplysninger der tyder på at en bestemt ting ikke er som nogen tror. Man skal bare huske at fravær af bevis ikke beviser at noget er forkert. Det har især Dr. Phibes en tendens til at glemme.

Titel:
In our memories

yeti skrev:
Siden hvornår har det været videnskabelig fremgangsmåde at udelukke muligheder som ikke allerede er bevist?

Det er klart, at mangel på tid medfører at videnskaben ikke har tid til at bevise eller modbevise alt. Hvis månens påvirkning af menneskets humør er blevet valgt fra, handler det nok mest om at det er svært at påvise noget, samt at det udfra en videnskabelig synsvinkel virker usandsynligt at det skulle have nogen nævneværdig effekt (så hvorfor bruge en masse forskningspenge på at bevise det indlysende?)
I mine øjne henvender Dr. Phibes sig ikke uopfordret, Winta har jo trods alt lavet et topic hvori han stiller et spørgsmål. Hvis det her skal forestille at være en debatside, så er det kun godt, at alle giver deres besyv med, og diskuterer tingene lidt frem og tilbage. Vi kan så diskutere hvordan man gør det bedst mulig.

yeti skrev:
Husk at når man har taget psykedeliske stoffer er man meget mere følsom overfor inputs, og små ting kan derfor gøre en større forskel end normalt. Dermed ikke sagt at påstanden om at man ikke behøver en større dosis er korrekt, men den forekommer mig da som en plausibel mulighed. Jeg har dog selv ingen erfaringer i den retning, men det skyldes bl.a. at jeg ikke har bemærket om det nu var fuldmåne eller ej under mine trips.

Det er muligt, det har en virkning. Det har hverken jeg eller Dr. Phibes bestredet at det kan have, men i så fald er den psykologisk. Det er i mine øjne også, hvad der ligger i at "man er mere åben for inputs."
Selvfølgelig afhænger det af hvorvidt man tror, at man får særlige evner, når man indtager psykedeliske stoffer.

yeti skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor I føler jer tvunget til at argumentere? Hvorfor er det så vigtigt at overbevise andre om at I har ret i jeres tro? Jeg har intet ønske om at argumentere for de ting jeg selv tror på, og hvis jeg siger at jeg har oplevet noget på et trip, så er det for at forklare hvorfor jeg tror på det, ikke for at overbevise andre.

Jeg indrømmer at måden det gøres på måske er forkert, men intentionen er faktisk god nok. Det handler om at oplyse andre, noget der altid har været et mål for nogle mennesker. Problemet er IMHO at hvis vi ikke er enige om at godtage videnskaben, så er enhver version i princippet lige god, fordi alt er overladt til "den enkeltes fornemmelse."

yeti skrev:
Naturligvis er det fint at nævne det hvis man har oplysninger der tyder på at en bestemt ting ikke er som nogen tror. Man skal bare huske at fravær af bevis ikke beviser at noget er forkert. Det har især Dr. Phibes en tendens til at glemme.

Videnskaben er jo ikke statisk, og det at man ikke kan bevise noget lige nu, betyder ikke at det ikke på et senere tidspunkt kan bevises. Videnskaben er jo "hvad vi ved lige nu." Tilgengæld usandsynliggører det jo, at tingene er på en bestemt måde (lige nu altså), hvis vi ikke KAN bevise det. Tilgengæld opstår der jo nogle gange uenigheder indenfor forskningsverdenen, og jeg synes endelig at Gaia, Drupe og dig selv skal tage en naturvidenskabelig uddannelse, ogs så prøve videnskabeligt at bevise det forholder sig på en bestemt måde. Jeg synes, det siger en hel del at Halifaxxx engang var en yderst spirituel herre, men at han markant ændrede kurs efter han startede på universitetet.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Videnskaben er jo ikke statisk, og det at man ikke kan bevise noget lige nu, betyder ikke at det ikke på et senere tidspunkt kan bevises. Videnskaben er jo "hvad vi ved lige nu." Tilgengæld usandsynliggører det jo, at tingene er på en bestemt måde (lige nu altså), hvis vi ikke KAN bevise det. Tilgengæld opstår der jo nogle gange uenigheder indenfor forskningsverdenen, og jeg synes endelig at Gaia, Drupe og dig selv skal tage en naturvidenskabelig uddannelse, ogs så prøve videnskabeligt at bevise det forholder sig på en bestemt måde. Jeg synes, det siger en hel del at Halifaxxx engang var en yderst spirituel herre, men at han markant ændrede kurs efter han startede på universitetet.

Siden hvornår har det været et must at have en naturvidenskabelig udannelse for at kunne diskutere/bevise/påvise/modbevise et argument eller påstand?

Mht. Halifaxxx ved jeg ikke om det siger mest om ham selv eller universitetet.

Uanset hvad, så falder alle argumenter til jorden, hvis ikke man forstår at udtrykke sig på en måde, hvor man ikke mest minder om en pubetær dreng der er sur på verdenen eller folk med anden mening eller livssyn end sig selv.

I det hele taget er "overnaturlig Vs. naturvidenskaben-snakken" en ordentlig omgang tidsspilde da ingen kommer til at rykke på hinandens meninger, men med stor sikkerhed bare ender med at folk sidder og hakker på hinanden. Respekter at nogle tror på mere mellem himmel og jord og andre ikke gør.

Titel:
In our memories

DR-D skrev:
Siden hvornår har det været et must at have en naturvidenskabelig udannelse for at kunne diskutere/bevise/påvise/modbevise et argument eller påstand?

Det er ikke nødvendigt at have en naturvidenskabelig uddannelse for at kunne argumentere for noget, men hvis man vil bevise fuldmåne påvirker menneskers humør, og man vil gøre det på en alment anerkendt måde, så er det en god ide at tage en uddannelse der giver en mulighed herfor.

DR-D skrev:
I det hele taget er "overnaturlig Vs. naturvidenskaben-snakken" en ordentlig omgang tidsspilde da ingen kommer til at rykke på hinandens meninger, men med stor sikkerhed bare ender med at folk sidder og hakker på hinanden. Respekter at nogle tror på mere mellem himmel og jord og andre ikke gør.

Hør nu her...Winta stillede et spørgsmål. Jeg antager, at han ønskede at få mere end et bud på et svar, og det fik han så. Hvorfor er folk så bange for at debatere noget? Vi befinder os på en side, der gerne skulle fremme den slags, selvom jeg indrømmer at det og til foregår på en dårlig måde.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
yeti skrev:

Jeg indrømmer at måden det gøres på måske er forkert, men intentionen er faktisk god nok. Det handler om at oplyse andre, noget der altid har været et mål for nogle mennesker. Problemet er IMHO at hvis vi ikke er enige om at godtage videnskaben, så er enhver version i princippet lige god, fordi alt er overladt til "den enkeltes fornemmelse."

Ingen har snakket om ikke at godtage videnskaben. Tværtimod argumenterer jeg for en videnskabelig indstilling til disse ting, nemlig at så længe der ikke er noget bevis for eller imod noget, så bør begge dele regnes for lige sandsynlige. Det er fint at oplyse om fakta, men at påstå at noget er usandt hvis der ikke er ført bevis for det har intet med oplysning at gøre. Tværtimod.

Citat:
yeti skrev:

Videnskaben er jo ikke statisk, og det at man ikke kan bevise noget lige nu, betyder ikke at det ikke på et senere tidspunkt kan bevises. Videnskaben er jo "hvad vi ved lige nu." Tilgengæld usandsynliggører det jo, at tingene er på en bestemt måde (lige nu altså), hvis vi ikke KAN bevise det.

Nej, det er netop ikke tilfældet. Det er først når der forekommer observationer som taler direkte imod en bestemt opfattelse at man kan tale om at den er usandsynliggjort.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]