Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 20:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Var der noget spændende om Ayahuasca og LSD, der gør udsendendelsen værd at se?

/IC

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes sgu det var spændende.. I sær alt vedr. ayahuasca ritualerne.
Min ven har fået det optaget.. :D

Vi ser om ikk vi finder ud af noget med at hoste det på en FTP eller sårn noget.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Her ved programmets ende, må jeg sige, at i sin helhed er det ok.
Der er en del historie i det, og det viser her til sidst en gruppe menneskers egne oplevelser, og deres reflektioner. De ting kan man jo som sådan ikke sige noget om, det er jo deres egne.

Dog, så synes jeg, at der i starten var et budskab om at stoffer kun kan bruges af kunstnere, og ikke engang særlig reelt. Dette mener jeg fordi den eneste "videnskabsmand" der fik lov til at sige noget andet end kunstnerne var Peter Lund Madsen, som mente at hjernen bare digtede noget op, med lidt hjælp fra den ydre virkelighed, og man kunne derfor ikke bruge det til andet end kunst, som så heller ikke var så reel i hans øjne alligevel.
Det er lidt træls, for at sige det på godt jydsk, at de kunstnere der snakkede om det, ikke virkede videre refleksive omkring det.
Ib Michael var i mine øjne en befrielse her, han var ret rar at høre på. Og nogle af de ting de tre sidste poeter sagde var også ok.

Det er sådan lige den lille ting jeg kan sætte fingeren på, som irriterede mig lidt. Men som sagt, alt i alt ok, og spændende nok at se folks trip og deres tanker om det derefter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Bedste. Temaaften. Ever.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Alt i alt en spændende temaaften, særligt spændende var det at se hvad de tre digtere skulle igennem.

Programmet med Ib Michael var osse meget spændende, og han virker som en herlig gut. Ang. tonelejet i hans stemme lagde jeg mærke til at der nogengange var noget flimmer på skærmen, når tonelejet skiftede, måske var det bare lidt båndsalat.

Det første program var det dårligste af dem alle, men kunne da ses.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Jeg blev lidt irriteret på Lund Madsen, fordi han ikke gik særlig meget i dybden med, hvilke effekter LSD menes at have på nervesystemet, men dybest set gled overfladisk hen over det som noget, der "fordrejer virkelighedsopfattelsen" og sagde noget fucking pis a la "ja det kan da godt være at det er brugbart for billedkunstnere at se folk blive grønne i hovedet."

På mig virkede det som om, at han ikke vidste særlig meget om emnet, og så diskede han op med den der patienthistorie med raps-marke-flashbacket, altså det ældgamle skræmmetrick. Min respekt for den herre er i dag dalet betydeligt!

Til gengæld var Ib Michael, Grünbaum og Boberg gode (og Türell, naturligvis). Især Bobergs pointe med Ayahuasca som noget, der tillader at udforske det ellers utilgængelige område mellem drøm og virkelighed kunne jeg godt lide.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Ja, så fik vi det set.
Og jeg vil generelt tilslutte mig de fleste af jer andre der har kommenteret på udsendelsen. Jeg synes der manglede et eller andet i første del af programmet, der omhandlede danske forfatteres brug af LSD. Selvom Peter Lund Madsen gav udtryk for at det var hans personelige meninger, når han sagde, at han mente at den bedste kunst definitivt kom fra et sind der virkede "korrekt" og ikke "forkert", der var hans formulering af hjernens virksomhed under påvirkelse af diverse stoffer, så synes jeg stadig at han var for konkluderende mht. til om, fx LSD, kunne bruges som inspiration til forskellig kunst.

Mht. Ib Michael så vil jeg igen tilslutte mig jer andre, han er eminemt en fortæller, og det var en fryd at høre ham fortælle om hans oplevelser på fx Ayahuasca.

Udsendelsen om de tre danske digtere/forfatteres rejse til Peru, fik på en fin måde beskrevet indianernes brug af Ayahuasca, og jeg synes det var rigtig fedt den måde hvorpå man fulgte de 3 danskeres forberedelse til "sessionen", med både renselsen og så selve oplevelsen på Ayahuasca. Og så var det jo fedt at høre hvad de havde fået ud af hele turen derned, da de mødtes et år efter og fortalte om det hele.

Ib Michael stemme skyldes ikke båndsalat Les Baxter :D , hans stemme går bare lidt i "undergang" nogengange, hvis man kan sige det sådan, hehe.

Senest rettet af eelmand 22 feb 2006 00:29, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Alt i alt synes jeg også, det var en god udsendelse. Ib Michael var ret interessant at høre på og havde mange gode pointer, syntes jeg.
Det var også spændende at høre om de tre forfatteres oplevelser med ayahuasca. Jeg har jo selv prøvet sådan en session i Peru, men den var dog ret forskellig fra den, de tre deltog i.
Men... Den første del af aftenen var godt nok ikke noget at råbe hurra for. Jeg synes, der blev lagt et forkert perspektiv på stoffernes anvendelse, og der var flere udsagn, jeg ikke var enig i. Men det er vel, hvad man kan forvente, når man får et par gamle hippier til at udtale sig om noget de IMO ikke virkede til nogensinde at have haft den store respekt for! Jeg tror også, jeg ville have lidt svært ved at integrere mine tripoplevelser, hvis jeg tog LSD 100 gange over to-tre år!
Men, som sagt. Alt i alt, var det en god og spændende tema-aften.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

(Meget enig i Kopfkas udlægning i øvrigt)

Men hvad siger folk til Grünbaums forbrug af LSD dengang? Jeg kan ikke få hans historie til at hænge helt sammen. På den ene side siger han, at det med at trippe LSD var noget omgærdet af ritualer: ud på landet, lange ture i smuk nature, modsat ungdommen i dag, yada yada ... På den anden side set siger han, at han droppede syre 2-3 gange om ugen, at de havde en hel skål fuld af syretrip og at de nemt poppede 2 doser hvis de lige kedede sig en eftermiddag. Samtidig siger han, at hans første lsd trip var dårligt og at det var eneste gang det skete, og samtidig at hans trips blev progressivt dårligere over årene. Undrer mig bare lidt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ib Michael er en herlig fyr... Ayahuasca og dykning - han har sgu fat i den lange ende! :)

Meget informativt og lærerigt program.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Malkavian skrev:
(Meget enig i Kopfkas udlægning i øvrigt)

Men hvad siger folk til Grünbaums forbrug af LSD dengang? Jeg kan ikke få hans historie til at hænge helt sammen. På den ene side siger han, at det med at trippe LSD var noget omgærdet af ritualer: ud på landet, lange ture i smuk nature, modsat ungdommen i dag, yada yada ... På den anden side set siger han, at han droppede syre 2-3 gange om ugen, at de havde en hel skål fuld af syretrip og at de nemt poppede 2 doser hvis de lige kedede sig en eftermiddag. Samtidig siger han, at hans første lsd trip var dårligt og at det var eneste gang det skete, og samtidig at hans trips blev progressivt dårligere over årene. Undrer mig bare lidt.

Mht. hans tilgang til det at trippe har du ret i, at han var ret inkosistent.
Sagde han, at det første trip var dårligt? Sagde han ikke bare, at det var et meget specielt trip, hvor han nærmest følte en form for vækkelse, som han ikke oplevede i senere trip?!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
@malkavian:

Du har ret i at Grünbaum modsagde sig selv lidt og det lader til at have været noget af en uansvarlig lamfighter-bondegård de havde kørende. Jeg kunne dog godt lide at han i modsætning til ham billedkunstneren i supermarkedet (med det lilla garn i klippet fra 60erne) ikke fuldstændig fornægtede værdien af de eksperimenter de lavede...

Titel:
Junior medlem

Spændende program.

Midt i udsendelsen udbrød en af mine venner pludseligt at han ville prøve svampe i en skov til sommer:D

Tror han blev nysgerrig

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så har DR måske endeligt gjort noget godt for vores sub-kultur :)
lokket flere potentielle psykonauter ind i varmen :twisted:

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Infected Cope skrev:
Så har DR måske endeligt gjort noget godt for vores sub-kultur :)
lokket flere potentielle psykonauter ind i varmen :twisted:

Ja tak, flere kixeklappere herinde... det bliver herligt! :P

Men jeg synes også det var et godt og informerende program... eller det jeg så af det var. Jeg har set lidt over en time af det, men har heldigvis optaget det, så jeg kan nyde det stille og roligt når jeg har tid.

Det eneste der irriterede mig lidt, var Lund Madsen, som flere giver udtryk for herinde. Men jaja, man kan ikke få alt i verden - og det program må siges at det et af de mest positive og objektive programmer jeg har stødt ind på på dansk tv.

Jeg fik det godt nok også ringe, nærmest flere flashbacks, da jeg så dem sidde til ayahuasca-ceremonien og brække sig. Puha, det bringer minder.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ali skrev:
Jeg fik det godt nok også ringe, nærmest flere flashbacks, da jeg så dem sidde til ayahuasca-ceremonien og brække sig. Puha, det bringer minder.

Det værste er paradoksalt nok hvis de ikke får det op :wink: :shock:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det var ret godt :D

Fik desværre kun set ayahuasca-delen.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Kanon fedt program, GO DR! Det er da rart med en smule "positiv" omtale af psykedeliske stoffer.

Ali skrev:

Ja for helvede da mand, kunne næsten smage det og mærke den der cola light agtige fornemmelse man får på tænderne igen

Citat:
Det værste er paradoksalt nok hvis de ikke får det op :wink: :shock:

Hvad er det lige der sker ved det? Mit trip gik da uden problemer selv om jeg ikk brækkede mig.

Senest rettet af System-Failure 22 feb 2006 02:47, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Eneste (og sikkert sidste) gang jeg indtog ayahuasca knækkede jeg mig da ikke (men det var godt nok tæt på - bvadr)

Titel:
Junior medlem

Nu har jeg igennem længere tid fulgt med på sidelinien herinde, igennem venner og bekendte. Men det er vidst ved at være på tide at jeg selv kommer igang.
Som den ven Gaia snakkede om kan jeg lige nævne at jeg har captured hele herligheden og har i tanke at gøre løjerne tilgængelige for dem der ønsker at gense, eller blot eje, den hyggelige danske dokumentar. Når jeg lige har fået klippet det til, redigeret det og eksporteret det vil jeg skrive herinde hvordan det kan skaffes. Den del, altså distrubutionen af klippet, har jeg dog ikke lige helt gennemtænkt endnu, men det skal nok kunne lade sig gøre. :D

Der var et enkelt eller 2 steder hvor det lige fuckede lidt, men jeg prøver at se hvor godt jeg kan lave det. Det drejer sig dog om detaljer såfremt det ikke kan redes. Men er der en anden der har optaget det i bedre kvalitet og uden fejl, så sig frem. Så er der jo ingen grund til at jeg bruger mere tid på det. :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]