kermit_dk skrev:
"Er det ok at stjæle fra rige mennesker, hvis de er dårlige mennesker?"
Det er ikke så simpelt som først antaget indså jeg.
Du har ret; det er ikke så simpelt altid

Her er et eksempel som det godt ku' ha' set ud i afrika for en 50-100 år siden (og såmænd også i danmark før stavns-båndet blev ophævet):
Jeg er en rig person, leger vi lige for eksemplet's skyld

, og ejer en ø i afrika hvorpå der bor nogle stammer negere.
Negerne ejer intet selv, de er fattige (de er en gammel stamme af jægere og samlere, og har ingen aning om privat ejendomsret og landbrug og den slags)
Jeg ejer ø'en (fordi jeg har taget den, eller lagt beslag på den, eller invaderet den, eller hvordan det nu ska' beskrives for at være mest korrekt)
For at komme væk fra ø'en ska' man købe en færge-billet (som vi ka' sige koster 100 JEL-penge (som er ca 10 procent dyrere end dollars))
På ø'en findes der nogle banan-træer, som negerene tidligere plukkede og spiste. Det er nu forbudt, da jeg jo ejer dem, og bananerne koster nu penge.
Hvad gør negerene nu?
De har ingen penge, og ejer intet jord hvor de ka' gro deres egen mad.
De får derfor den ide at de vil rejse til en anden ø, som ingen ejer, og hvor de derfor ka' leve i fred og frihed. Desværre koster en færge-billet jo 100 JEL-penge så den metode er udelukket for dem.
Så får de den ide selv at bygge en tømmer-flåde, men da jeg jo ejer hele ø'en og alting på den, ka' de ikke bare fælde træer til tømmer, så den metode virker heller ikke.
Som den ædle helt jeg er, tilbyder jeg dem derfor et job hos mig. Jeg tilbyder dem 2 kroner om måneden hvis de vil sutte pik på mig 2 gange om dagen.
Er det at udnytte negerene, eller er det bare fair-trade?
Hvis de si'r nej, tjener de ingen penge. Og hvis de ingen penge tjener ka' de ikke købe _mine_ bananer på _min_ ø (som de har boet på længere tid end jeg). Og uden penge ka' de heller ikke får råd til en færge-billet væk fra _min_ ø. Ergo er de uden penge stavns-bundet til _min_ ø.
Er det fair?
Og hvad bør negerene gøre? Lægge sig til at dø, ta' imod det job jeg tilbyder dem, eller begå oprør imod mig?
Tænk lidt over det