Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Min fader arbejder som politi. Han besvarer nødopkald... Han siger at de tydeligt kan mærke forskellen når der er fuldmåne og når der ikke er...
der er simpelthen mere at lave når der er fuldmåne. Og manden er meget orthodox kristen og ville ikke ligge en betydning i det hvis ikke det var yderst nødvendigt...

Titel:
Junior medlem

Der er faktisk lavet nogle videnskabelige undersøgelser der har peget på at månen har haft en inflydelse. Dog er de blevet gransket og derefter er der blevet konkluderet der ingen umiddelbar sammenhæng er mellem månen og folks opførsel (her undersøgte de kriminalitet osv.).

Af den grund bør man absolut ikke udelukke at fuldmånen kan påvirke nogen, og når man tænker på vareulve myten kan det sagtens bunde i psykotiske tilstande der har været i sync med fuldmånen.

Altså nogle mennesker kan have den vrangsforestilling at fuldmånen får dem til at gøre det.

Jeg kan i den sammenhæng ikke lade være med at tænke på at der hvor vi bor, centrale Nørrebro, kan vi tydeligt høre forskellen på folks skrigeri og opførsel ude på gaden. Min kæreste siger altid, nå..det må da være fuldmåne sådan som de skaber sig, og et kig ud af vinduet viser også at den er fuld.

En mulighed er at pga. vi har den myte omkring fuldmånen i omløb, ændrer folk ubevidst adfærd, måske bliver de bare mere støjende?

Mht. dyrene er det stenkoraller som for eks. Acropora sp., og kæmpemuslinger (Tridacna osv.) der bruger månen som indikator for massegydning. Da de udsender sperma og æg er de nødt til at gøre dette på samme tid, så de bruger månen som et ur (koraller er meget lys sensitive) men de kan også mærke tidevandet da det skaber specielle strømninger og ved den rette temperatur er det tidestrømmen der afgør at de går i gang.

Der er ingen tvivl om månen påvirker organismer... spørgsmålet er blot om den påvirker os og på hvilken måde.

Jeg må også tilføje at jeg syntes det er arrogant bare at afvise at folk stiller spørgsmål. Trods alt er videnskaben baseret på at stille spørgsmål, og latterligørelse har ofte vendt sig til hyldest. Bare fordi man ikke har læst det i en bog på et studie, behøves man ikke kategorisk at afvise alt og forhåne folk fordi de tror på et eller andet som man ikke selv tror på, eller i det mindste bare stiller et spørgsmål. Jeg er virkelig træt af "det findes ikke fordi det har jeg ikke læst om i min lektiebog", der hurtigt ender i akademisk ordkløveri og nedladende retorik - bare fordi man læser videnskab gør det ikke automatisk en klogere end alle andre mennesker.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Lidt om månen og kvinders menstruationscyklus:

http://www.skeptica.dk/2004/winther1.htm

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Davidna skrev:
Min fader arbejder som politi. Han besvarer nødopkald... Han siger at de tydeligt kan mærke forskellen når der er fuldmåne og når der ikke er...
der er simpelthen mere at lave når der er fuldmåne. Og manden er meget orthodox kristen og ville ikke ligge en betydning i det hvis ikke det var yderst nødvendigt...

Jeg hæfter mig særligt ved den sidste sætning. Hvis din far er ortodoks kristen, så vil jeg mene, at han også har større tilbøjelighed til helt generelt at tro på overnaturlige fænomener. Såååååååå... skidt argument i mine øjne.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Gachine skrev:
Davidna skrev:

Jeg hæfter mig særligt ved den sidste sætning. Hvis din far er ortodoks kristen, så vil jeg mene, at han også har større tilbøjelighed til helt generelt at tro på overnaturlige fænomener. Såååååååå... skidt argument i mine øjne.

En ortodoks kristen vedkender sig vel kun overnaturlige fænomener der er vedtaget som fakta i doktrinerne, og den kristne dogma lægger mig bekendt ingen vægt på månens evt. indflydelse på synderne. Jeg har svært ved at forestille mig, at han ville være åben for f.eks. okkultisme, wicca, mystiker-traditioner eller andre former for paganisme ;) Så jeg kan nu godt følge Davidna's argument.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ThirdEyeFlood skrev:
Gachine skrev:
Davidna skrev:

En ortodoks kristen vedkender sig vel kun overnaturlige fænomener der er vedtaget som fakta i doktrinerne, og den kristne dogma lægger mig bekendt ingen vægt på månens evt. indflydelse på synderne. Jeg har svært ved at forestille mig, at han ville være åben for f.eks. okkultisme, wicca, mystiker-traditioner eller andre former for paganisme ;) Så jeg kan nu godt følge Davidna's argument.

Jamen, så må jeg jo uddybe lidt.
Når Davidna siger "ortodoks kristen", så kommer jeg til at tænke "meget troende" og deraf "meget søgende". Det er muligvis en forkert tankerække, men det er nu engang mit præcis i lige netop denne sammenhæng.
De "meget kristne" jeg har mødt, de har sjældent været synderligt bundet til en kristen tro, når det kom til stykket, men mere til troen på noget. Og som sådan betragter jeg helt generelt religiøse mennesker: som søgende helt generelt. Hvad de så har valgt at tro på er mere eller mindre tilfældigt og derfor også udskifteligt.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Drupe skrev:
Men eftersom de to dimensioner er intimt forbundet, er jeg sikker på at man også kan finde frem til dén mekanisme i hjernen, der har parallel til den bevidsthedsmæssige påvirkning. Og omvendt. Gir det mening?

Nogenlunde, men jeg synes ikke rigtig du forklarer hvorfor det kun er nogle mennesker (mest dem der er alternativt indstillede i forvejen) der oplever påvirkningen? Hvis du tror på, at der er en reel fysisk påvirkning, hvor rammer den så kun nogle? Man kan selvfølgelig argumentere med, at mennesker er forskellige, men jeg bliver bare skeptisk, når folk siger at de kan føle noget, som kun få andre kan.

Jeg tager heller ikke folk, der siger de er blevet bortført af Aliens seriøst - indrømmet, jeg kan ikke bevise noget somhelst, men det virker påfaldende at den slags aldrig sker for nogle helt almindelige mennesker, som man kender.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man kan jo også spørge, hvorfor ikke ormes, tigres, hvalers og alle mulige andre dyrs menstruationscyklus følger månens cyklus.
Og det vil jeg så gøre.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Psyko skrev:
Drupe skrev:
Men eftersom de to dimensioner er intimt forbundet, er jeg sikker på at man også kan finde frem til dén mekanisme i hjernen, der har parallel til den bevidsthedsmæssige påvirkning. Og omvendt. Gir det mening?

Nogenlunde, men jeg synes ikke rigtig du forklarer hvorfor det kun er nogle mennesker (mest dem der er alternativt indstillede i forvejen) der oplever påvirkningen? Hvis du tror på, at der er en reel fysisk påvirkning, hvor rammer den så kun nogle? Man kan selvfølgelig argumentere med, at mennesker er forskellige, men jeg bliver bare skeptisk, når folk siger at de kan føle noget, som kun få andre kan.

Det er vel meget naturligt, at dem der har haft 1. personsoplevelser med den slags fænomener bliver mere alternativt indstillede, da de erfarer hands-on, at disse fænomener eksisterer.

Ydermere har jeg lagt mærke til, at mange materilistisk orienterede mennesker ofte udvikler en bemærkelsesværdig evnte til at bortforklare sådanne fænomener med en eller anden hjemmestrikket teori, hvis eneste formål er at få fænomenet til at passe ind i deres begrebsramme. Det er aldrig noget de overvejer at efterprøve, på trods af at forklaringerne af og til kan komme så langt ud i forsøget på at undgå at udfordre dogmerne, at det er helt grinagtigt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Teorien om kvindens cyklus er blevet afvist. Hvad er det så, du vil afprøve? Der er jo ingen, der påstår, at der ikke kan være en sammenhæng mellem månens rundtur og alle mulige fænomener. Der er bare ikke rigtig noget, der peger i retning af, at disse fænomener kan hænges op på månens opførsel. Hvad forventer du?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Psyko skrev:
Drupe skrev:

Det er vel meget naturligt, at dem der har haft 1. personsoplevelser med den slags fænomener bliver mere alternativt indstillede, da de erfarer hands-on, at disse fænomener eksisterer.

Ydermere har jeg lagt mærke til, at mange materilistisk orienterede mennesker ofte udvikler en bemærkelsesværdig evnte til at bortforklare sådanne fænomener med en eller anden hjemmestrikket teori, hvis eneste formål er at få fænomenet til at passe ind i deres begrebsramme. Det er aldrig noget de overvejer at efterprøve, på trods af at forklaringerne af og til kan komme så langt ud i forsøget på at undgå at udfordre dogmerne, at det er helt grinagtigt.

Hvorfor forbigår du i øvrigt i tavshed argumenterne fra det link, jeg bragte?

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Gachine skrev:
Hvorfor forbigår du i øvrigt i tavshed argumenterne fra det link, jeg bragte?

Jeg plejer at springe dine posts over, fordi du mere virker ude på at provokere og "få ret" end at diskutere noget seriøst. Og den der ultrakorte artikel virker ikke som andet end et partsindlæg. I øvrigt snakker jeg ikke specielt om månen i relation til kvindens menstruationscyklus, men blot månens påvirkning af mennesker på alle mulige måder.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig er det et partsindlæg. Det er svært at undgå, så det er ikke en undskyldning for ikke at læse den.

Men hvis nu ikke kvindens menstruationscyklus er noget, månen påvirker, hvad påvirker den så?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvaaa har i aldrig hørt om vareulve? :wink:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gachine skrev:
Man kan jo også spørge, hvorfor ikke ormes, tigres, hvalers og alle mulige andre dyrs menstruationscyklus følger månens cyklus.
Og det vil jeg så gøre.

Nu skal jeg ikke sidde og gøre mig klog, men jeg tvivler på at orme menstruerer.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Dextrose skrev:
Gachine skrev:
Og det vil jeg så gøre.

Nu skal jeg ikke sidde og gøre mig klog, men jeg tvivler på at orme menstruerer.

Ha ha! den var go! Nej de menstruerer vist ikke, men de har vel ægløsning en gang imellem. Iøvrigt er regnorme tvekønnede: de producerer både æg og sædceller.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Gachine skrev:
Og det vil jeg så gøre.

Nej, men pointen skulle vel alligevel være klar. ;-)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aner ikke hvor jeg er :s
Om månen påvirker os mennesker skal jeg inted kunne sige om.

Men da min datter blev født var der "rød måne" (kan ikke huske hvad det hedder lige nu, mener det hedder måne formørkelse) og da vi kom på hospitalet var der simpelthen ingen plads på sygehusets fødselsstuer (Herlev sygehus) så vi endte med at få vores datter i undersøgelses rummet. På sygehuset sagde de at der var utrolig mange fødsler den dag. Tilfældighed tja måske, Månens påvirkning tja måske.

Mennesket facination af månen er der helt sikkert, min datter har været dybt forelsket i månen siden hun var lille.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Piv skrev:

Men da min datter blev født var der "rød måne" (kan ikke huske hvad det hedder lige nu, mener det hedder måne formørkelse) og da vi kom på hospitalet var der simpelthen ingen plads på sygehusets fødselsstuer (Herlev sygehus) så vi endte med at få vores datter i undersøgelses rummet. På sygehuset sagde de at der var utrolig mange fødsler den dag. Tilfældighed tja måske, Månens påvirkning tja måske.

Mennesket facination af månen er der helt sikkert, min datter har været dybt forelsket i månen siden hun var lille.

Nu ved jeg ikke, om der var fodboldlandskamp i Parken den dag, men hvis der var, så kunne det også være derfor.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Gachine skrev:
Piv skrev:

Nu ved jeg ikke, om der var fodboldlandskamp i Parken den dag, men hvis der var, så kunne det også være derfor.

Det er det jo nok ikke, eftersom der ikke er mange fødsler hver gang der er landskamp. Hvis der er en sammenhæng mellem måneformørkelse og en høj fødselsrate burde det til gengæld være rimeligt nemt at undersøge. Man kan jo blot kigge på datoerne for måneformørkelserne, og se om de falder de falder sammen med peaks i antallet af fødsler på de pågældende dage.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]