Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 14:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Sad lige og læste denne artikel på tv2... Fik en god griner på, da det er lidt svært at tage det seriøst, når de har så lidt styr på hvad de skriver.

Citat:
Derfor tager unge stoffer

08-03-06: 13:52

Flere og flere unge tager stoffer. I mange år var forbruget af narkotiske stoffer primært en foreteelse blandt de unge i alderen 20-35 år. Fra midten af 90'erne til begyndelsen af 2000 er der sket markante stigninger i det eksperimenterende brug af de forskellige illegale stoffer - både i befolkningen generelt, men især blandt de 16-20-årige.

Engang var det hash, LSD og syre (Hmmm, hvad er foreskellen?, som var ungdomsgenerationernes fortrukne. Så blev det rygeheroin, kokain og ecstasy som opnåede popularitet. Og senest har vi været vidne til at en række nye stoffer som Crystal og Fantasy har fundet vej til Danmark.

Crystal Meth, også kaldet ice eller blot crystal er amfetamin­lignende stof, der virker som ren adrenelin. De bliver ofte sat i forbindelse med bøssemiljøet og skulle efter sigende være seksuelt stimulerende.

Fantasy, også kaldet flydende ecstasy ­ er i virkeligheden et bedøvelsesmiddel, der over det sidste årti er blevet solgt som rusmiddel. Fantasy er ekstremt farligt og vanedannende.

Hos Politiet finder man bekymrende at særligt teenagerne begynder at eksperimentere: "Hos mange unge ser man en farlig kombination af udødelighedsfølelse og manglende selvværd. De har ikke meget at stå imod med og er påvirkelige af vennerne," siger SSP-medarbejder Herbert Person fra Aalborg Politikreds.

Seks grund til hvorfor de unge tager stoffer:

1. Nysgerrighed - de fleste unge ved godt, at det er farligt, men samtidigt har mange en følelse af udødelighed, som mindsker nervøsiteten ved at prøve det. Rastløshed og kedsomhed kan sætte gang i en farlig nysgerrighed, som kan lede til et stofmisbrug.

Hvad blev der er grund nr 2??? :D

3. Gruppepres - Hvis vennerne tager stoffer, føler unge sig nemt udenfor, hvis de ikke selv har prøvet det. De er tit ofte også igennem deres venner at de unge anskaffer sig stoffer for første gang.

4. Ungdomsoprør - Unge får konstant at vide fra lærere og forældre, at de skal holde sig fra stoffer. For visse har dette den modsatte effekt og gør det tiltrækkende at prøve et narkotikum i ren protest.
Flere unge bruger festnarko, drikker og ryger hash

5. Modefænomen - Stofbruget kan være en del af en mode, der også omfatter musik og tøj. I f.eks. techno-miljøet er narkotiske stoffer en meget stor del kulturen.

6. En chance for at føle suset. Mange unge kan ikke lide alkohol, og finder erstatning i stoffer.

Titel:
Junior medlem

Citat:
5. Modefænomen - Stofbruget kan være en del af en mode, der også omfatter musik og tøj. I f.eks. techno-miljøet er narkotiske stoffer en meget stor del kulturen.

Fornemmer man fordomme mod Techno her ?
Syntes at det er en skam, at Techno skal hænges så meget ud. Der findes lige så mange andre folk som, ikke høre Techno og tager stoffer.

Eller tager jeg fejl ?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
ICE-Cool skrev:
Citat:

Fornemmer man fordomme mod Techno her ?
Syntes at det er en skam, at Techno skal hænges så meget ud. Der findes lige så mange andre folk som, ikke høre Techno og tager stoffer.

Eller tager jeg fejl ?

Jah jeg vil nu mene at du tager fejl..
Ihvertfald hvis man tager til rock koncert og derefter et rave, hvor tror du der ville være flest mennesker på stoffer??

Titel:
Junior medlem

Hvis jeg tager i byen hvor der er pop r&b og hip hop. så oplever jeg lige så mange folk på stoffer. men okay det kommer vel også an på hvor man går i byen

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg må nu indrømme jeg endnu ikke har set, mødt eller hørt om en eneste person der nyder techno der ikke også nyder stoffer. Men det er selvfølgelig ikke noget dårligt.

edit: jeg kender faktisk 1.

Senest rettet af xh0r63 11 mar 2006 20:20, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Ja det er nok mere udbredt med stoffer indenfor techno (elektronisk) musik.

Men så tror jeg at man går over i: E, coke, amf og lign. stoffer.
Selvom folk der kan lide elektronisk musik da stadigvæk nyder andre stoffer.

Hvorimod hvis man tager hiphop miljøet så er det mere hash der dominerer. Det sagt, nyder folk der hører meget rap og lign. da også andre stoffer.

Sådan er min first-hand-experience i hvert fald.

F.eks.:

De venner jeg har der hører rap de ryger tjald (forholdsvist tit) og få af dem har prøvet coke og amf.

Hvorimod mine "elektroniske venner" har prøvet efedrin, amf, coke og E.

Jeg har ingen psykedeliske venner, i hvert fald ikke rigtigt. Kender kun få der har prøver svampe og LSD.

De ligger ligesom til musikstilen hvilken form for stoffer man tager.
Sådan er det i hvert fald her.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
well jeg oplever mere hash og psykedeliske stoffer i det elektroniske miljø og hash og coke i hip-hop miljøet... nåja og så alkohol i metalmiljøet

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
xh0r63 skrev:
Jeg må nu indrømme jeg endnu ikke har set, mødt eller hørt om en eneste person der nyder techno der ikke også nyder stoffer. Men det er selvfølgelig ikke noget dårligt.

Nå, men så hører du om det nu. Jeg har en del bekendte og tror i øvrigt der er mange, som er helt straight (bortset fra alkohol selvfølgelig) og som dyrker technomusikken.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Hvordan kan sådan en artikel blive offentliggjort?

Det er alt andet end god journalistisk! :?

Dog vil jeg til diskussion, sige at der findes masser af folk der aldrig rør stoffer, men blot kommer for at nyde den musikalske oplevelse, men... de er, som jeg ser det, klart i undertal.

Er jeg den eneste der ser en tendens til de mere "main-streamede" technofester at folk ligesom benytter sig af lejligheden til udnytte faciliteterne som legeplads for at være så blæst som muligt, hvor de formentlig aldrig ville turde se sådan ud på et normalt diskotek?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
en ting har han da fanget imo ;)

Citat:
Mange unge kan ikke lide alkohol, og finder erstatning i stoffer.

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Citat:
3. Gruppepres - Hvis vennerne tager stoffer, føler unge sig nemt udenfor, hvis de ikke selv har prøvet det. De er tit ofte også igennem deres venner at de unge anskaffer sig stoffer for første gang.

Hvad fanden har det de skriver at gøre med gruppepres? Det lyder mere som et indre pres for at være "med på noderne" end et ydre pres fra vennerne. Hele argumentet omkring gruppepres er forresten ret sjovt/interessant...Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig andre steder i landet, men den eneste forbindelse hvori jeg er blevet udsat for nogle former for gruppepres er i forhold til alkohol indtagelse.
Har aldrig nogensinde oplevet at nogle prøvede at presse mig til at tage narkotika, og jeg har også selv lagt vægt på, at det var et helt frit valg, når andre har spurgt mig om de f.eks måtte få en streg coke eller lignende. De samme kan man desværre ikke sige om alkohol-/festkulturen hvor "kan X drikke øl" lader til at være det foretrukne mantra.

-Psyko

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Hvor er det FUCKING sejt. Det er en af de bedste danske artikler om stoffer jeg nogensinde har laest.

At medierne kan fucke saadan op med stoffer, faar mig til at undre mig over hvordan det er med andre emner? Ligesaa snart det bliver en smule avanceret gaetter journalister mon saa, lige meget hvilket emne det er?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
SÅ, har jeg lige fået en mail, med svar, på en kommentar jeg skrev ind til TV2... De skriver at det er meget beklageligt og at jeg naturligvis har ret. Fejlene skulle nu være rettet... :D ROFL

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]